Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
HLPhoto schreef:de Sigma 70-200 2.8 in z'n laatste incarnatie is mits gekalibreerd (of door dom toeval goed afgesteld) een uiterst scherp objectief dat de concurrentie met een 70-200L 2.8 USM zonder twijfel aan kan. Wel zijn ze zo nu en dan wat minder betrouwbaar, al compenseert Sigma dat met veel garantie.
De 70-200 f/4 IS USM is beter dan beide bovenstaande en ook beter dan andere 70-200L objectieven van Canon. De enige die dit kwaliteitsniveau haalt is de nieuwe 70-200IS USM II.
@ Lott stop eens met Sigma afkraken op een budgetobjectief. De HSM van de 17-50, 120-300 en de 200-500 is sneller dan [vul in wat je wil]. Kwaliteit kost geld, you get what you pay for geldt voor zo goed als alle objectieven.
JolandaS schreef:Was de jouwe gekalibreerd? Ik heb een concullega (voorzien van 1DIII en een hagelnieuwe 70-200 IS USM Mk1) met z'n mond vol tanden gezet met een Nikon D90 en een gecalibreerde Sigma 70-200.In het kader van de eeuwige discussie Sigma 70-200 of Canon hieronder mijn ervaringen.
Ik heb jaren met de Sigma 70-200 2.8 gefotografeerd op een Canon 1D II en op mijn reservecamera, een 40D, met een Sigma 50-150. Vaak ook samen, als er met 2 fotografen op een evenement gefotografeerd werd.
Foto's die ik daar mee gemaakt heb, zijn o.a. in boeken en tijdschriften gebruikt.
In januari 2010 heb ik de 50-150 ingeruild voor een Canon 70-200 2.8 met IS (de oude versie) en is de Sigma 70-200 verhuisd naar de 40D.
Toen bleek het een probleem om samen met de Canon en de Sigma te fotograferen en de foto's tot één geheel samen te voegen. Het verschil in scherpte was echt te groot.
De Sigma 70-200 heb ik toen ingeruild voor een Canon 4.0 zonder IS. Nu kunnen we weer met 2 camera's tegelijk aan de slag.
De Sigma 70-200 2.8 is softer maar het is echt geen slecht objectief.
Ja, de Canons 2.8 zijn beter en dat is maar goed ook gezien het prijsverschil!
Nouks schreef:Dat heb je niet goed. Kalibraties doe je wel degelijk om de focus te corrigeren. Meestal liggen de elementen ten opzichte van elkaar dan niet goed in het objectief.Kalibraties zijn ook niet nodig als de focus niet afwijkt...
Nouks schreef:Dat wel. "Soft" kan dus liggen aan het bovenstaande. Een incorrect gekalibreerd objectief wordt "soft". De Nikkor 28mm f/1.4 die getest is door Photozone had als ik mij niet vergis een dergelijk probleem - dit kan er nog uit gesteld worden:En "soft" is geen afwijkende focus.
Alwiene schreef:Nope, huiskamertopics bij 500 bladzijdes, op alle andere plekken inderdaad bij 100![]()
Vroeg het me van de week al af of hij dicht zou moeten en er dan een deel II moest komen
henkb schreef:Courses schreef:Ik heb even een kwestie.
Momenteel bezit ik de 55-250mm IS van Canon, waar ik toch niet hélémaal tevreden over ben.
Heb gemerkt met event laatste keer dat de lens [naar mijn mening althans] vaak laat scherpstelde en vaak ook verkeerd scherpstelde.
Ook heb ik met deze lens tot nu toe al mijn foto's [op welke mm dan ook] moeten naverscherpen.
Mijn 17-85mm IS USM heeft dit veel en veel minder, dus ik baal hier een beetje van.
Nu wil ik stiekum toch wel heel graag naar een 70-200 gaan kijken, maar ben bang dat ik hier nog niet 'aan toe ben zeg maar'.
Is hier een beetje een maatstaaf voor ofzo?
En wanneer je eens probeert je autofocus velden beter te gebruiken? Ik neem aan dat je camera dat kan, je hebt daar veel instellingen op. Puntfocus zou een oplossing kunnen zijn, de lens vervangen hoeft dat niet direct te zijn. Ook met een 2.8 70-200 kun je met de "verkeerde" instellingen onscherpe foto's krijgen.