[Centraal] Hoeveel is mijn tekening waard? Topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marjoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:24

ellende: Ik heb nog wat met potlood zitten prutsen

Afbeelding

JoSav

Re: [Centraal] Hoeveel is mijn tekening waard? Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:12

Goed, nu komt een belachelijk lang relaas in verband met dit onderwerp en de taxaties. Hopelijk heeft niemand bezwaar, want ik heb vele off-topic reacties gelezen in dit topic en dit heeft toch veel te maken met de geschatte prijsindicaties en dergelijke. Nu ja, we zien wel.

Ik wil even reageren op de taxaties van anderen, althans voor zover ze mij aangaan (en dus over mijn werk gaan). Ik vind sowieso dat mensen nogal lage prijzen noemen, en dan heb ik het met name over de mensen die hier zelf geen geld in verdienen. Ik ben een broodschilder en schrijver, wat dus wil zeggen dat dit mijn dagelijkse bezigheid is, en ik van schilderen en schrijven rond moet komen. Ik weet heel goed dat mijn werk technisch alles behalve perfect is (maar perfectie vind ik een belachelijk en relatief gegeven), maar ik richt mij dan ook niet op het puur realistische. Waarom niet? Ten eerste vanwege de gigantische concurrentie. Iedereen die zich erop toelegt kan een realistisch portretschilder worden. Dat is puur een kwestie van oefenen (hoewel ik ervan overtuigd ben dat sommige mensen het hier absoluut niet mee eens zijn en het over talent hebben: voor mij is talent voor puur het weergeven van de realiteit voornamelijk oefening). Ten tweede vanwege die oefening. Het kost namelijk een enorme toewijding een bepaald technisch niveau te bereiken om je een hyperrealist te kunnen noemen, daarnaast kost elk individueel werk veel tijd en doorzettingsvermogen. Ik heb sinds ik begonnen ben serieus te tekenen, zo’n kleine vijf jaar terug, geweten dat dat niet mijn ding is. Om daar een serieus inkomen mee te kunnen vergaren zou ik andere activiteiten stil moeten leggen. Ik spreek dan van tekeningen en schilderijen in opdracht die tussen de 15 en 100uur werk per stuk vereisen. Respect voor diegenen die dit kunnen.

Als je dan een minimumloontje van een euro of 8 per uur vraagt zit je bij zulk werk aan 120 tot 800euro. EN VERGEET NIET DAT HET HIER NIET OM EEN DROOMBAAN GAAT WAARBIJ JE ALTIJD EN ALLEEN MAAR LEUKE DINGEN DOET. Mensen begrijpen het vaak verkeerd. Oh, omdat tekenen en schilderen je hobby is hoef je niet veel geld te vragen want je vindt het toch al leuk om te doen. Niet dus. Als ik de godganse dag kon doen wat ik graag wilde schilderde ik niet constant andermans huisdieren of voorstellingen (want ik schilder niet alleen dieren, ik werk ook in animatie, manga, fantasy en horror) maar deed ik vooral mijn eigen ding. Tuurlijk doe ik gedeeltelijk wat ik zelf wil wat portretten aangaat (bijvoorbeeld kleurinbreng, manier van portretteren), maar het is en blijft een werk in opdracht: je moet dus iemand buiten jezelf tevreden stellen. Omdat ik niet van een foto nateken vergt het heel wat inspanning het portret goed te maken in een eigen compositie, met inbreng van de opdrachtgever. Dit is WERK, lieve mensen. Dit is geen hobby.

Voor sommigen is dit een bijverdienste, zoals andere jongeren een bijbaantje in de horeca of bij de appie hebben. Voor anderen is dit broodwinning. Mijn vader was broodschilder. Probeer eens een gezin te onderhouden als schilder. Dat is niet makkelijk, zeker niet gezien de gedachte die hier rondgaat dat het leuk en lekker en makkelijk is. Vergelijk het eens met een voetballer. Als meneer een balletje trappen leuk vindt en hij krijgt er voor betaald ook, dan is dat toch alleen maar mooi meegenomen? Alsof zo’n baan geen inspanning vergt, alsof je allang blij moet zijn het werk te mogen doen en dan niet mag klagen als je niet rond kunt komen. Bij voetballers is het natuurlijk doorgeschoten, dat zijn de kunstenaars van de 21e eeuw. Toch is het hetzelfde principe. Elk werk vergt inspanning en toewijding; waarom zou het voor een kunstenaar anders zijn? Ook schilders leven niet van de lucht, lieve mensen. 100euro voor een prachtig portret is echt NIET veel, en de meeste mensen die hun werk hier hebben laten zien werken nog niet voor een derde van die prijs. Omdat ze nog geen naam hebben gemaakt? Mensen die naam hebben gemaakt vragen tussen de 1000 en 10.000 euro voor een werk in opdracht (en dat is NIET belachelijk veel). Ik maak geen grapje. Natuurlijk is er een verschil tussen tekeningen en schilderijen maar bedenk wel dat ze vaak evenveel tijd vergen om te maken, evenveel precisie, evenveel toewijding. En ja, ik maak eveneens onderscheid tussen mensen die een foto natekenen en een eigen portret maken, maar dat neemt echt niet weg dat beide toewijding vereisen. Zoals gezegd: dit is werk, daar dien je ook voor betaald te worden.

Goed, terug naar de taxatie zelf. Ik vind de taxaties nogal accuraat, wat mijn werk betreft! Zelfs wanneer ik bedenk dat ik een goedkope prijslijst hanteer. De realistischere werken zijn bij mij minder van kwaliteit, puur omdat het waarschijnlijk te zien is dat ik het minder leuk vind, en ze zijn NIET fotorealistisch. Niet omdat ik het niet kan, maar omdat ik het gewoonweg niet wil, ik krijg mezelf niet zover dat te doen, waardoor mijn realistischer werk altijd iets minder is. Het bevestigt eens te meer hoeveel meer plezier ik heb in het maken van meer expressionistische werken, en ik zal dat blijven ontwikkelen (het staat nu nog in de kinderschoentjes). Ik weet niet hoe het zich zal ontwikkelen, maar ik weet wel dat ik het erg leuk vind fellere kleuren te gebruiken dan realistisch. Deze werken, merk ik, worden hoger getaxeerd dan mijn andere tekeningen. Toch is het in mijn eigen prijslijst de omgekeerde wereld. Waarom? Omdat ik mensen die bij mij een portret bestellen probeer te stimuleren vooral te kiezen voor mijn karakteristiekere manier van werken, in plaats het realistische. Voor een prachtige foto-tekening kunnen ze immers terecht bij een van mijn supergetalenteerde collega’s (dat meen ik serieus hoor).

Persoonlijk vind ik verder het werk van Lontje erg mooi. Ik zie ook veel in Silverstorm, en ben echt benieuwd hoe zij zich de komende jaren nog gaat ontwikkelen. Ellende ken ik al enkele jaren (hoeveel zijn dat er inmiddels?) en haar werk zal ik uiteraard blijven volgen, vooral de fantasy. =) Verder heb ik volgens mij al gezegd wie me vooral wel en niet aanspreken. Technisch zitten er veel goeie tekenaars bij, zoals gezegd: respect. Het is altijd moeilijk te zeggen of iemands werk onderbetaald is of niet. Ik heb vrienden die voor een kleine opdracht al minimaal 300euro vragen, terwijl ik er 30 voor vraag, en ik heb vriendjes die maar 25 vragen. Persoonlijk vind ik dat ik absoluut niet teveel vraag, eerder te weinig. Ik heb veel opdrachten, hanteer een wachtlijst en ben op dit moment vooral bezig een naam te vestigen, via publicaties, exposities en opdrachten. Het blijft moeilijk om voor jezelf een prijskaartje aan je werk te hangen. Ik weet van mezelf dat ik weinig vraag voor mijn werk, wordt er soms ook door collega’s op aangesproken, dat ze er niet blij mee zijn. Ik voel me echter niet gemakkelijk 100 euro te vragen voor een tekening als deze http://josav.com/art/marron_klein.jpg wanneer ik bedenk dat het werk zelf me een middagje kennismaking en een anderhalf uur tekenen heeft gekost. Dit ook omdat ik het erg fijn vind in een dergelijke stijl te werken en dat probeer te stimuleren bij opdrachtgevers. Ho ho.

Bij Fnanne zie ik een uitgesproken stijl, die zie ik ook bij Utan en een paar anderen. Hoewel het realistisch is, is het niet hyper-realistisch. Je herkent nog duidelijk een eigen vingerafdruk. Dat vind ik erg leuk, of het werk me persoonlijk aanspreekt of niet. Blijf dat doen. Op die manier onderscheid je jezelf. Jammer dat prijsafspraken verboden zijn… dus ik zeg maar niks. Hohoho.

Overigens vind ik dat Marjoke ook een heel uitgesproken stijl heeft, en ondanks soms niet kloppende verhoudingen spreekt het me vaak erg aan. Iceprincess heeft ook een echte eigen stijl, die niet super realistisch te noemen is, maar dat vind ik persoonlijk juist erg mooi. Ik vind dat een prijs van 50-100 euro voor een A4 voor velen van jullie eigenlijk het minimum is, omdat het VEEL toewijding vergt tot zoiets moois en accuraats (vooral!) te komen. Ik weet niet hoeveel van jullie de reputatie hebben echt de dieren te portretteren of meer een gelijkenis van het dier, maar diegenen die echt het dier kunnen vangen in pastel, potlood of houtskool mogen wat mij betreft toch echt in die categorie gaan zitten, dat meen ik serieus. Toch is het zo dat zolang men geen broodschilder is en nog geen naam heeft een bedrag tussen de 25 en 50 euro voor een A4 geen schande is, en niet veel te weinig. Laten we wel wezen dat A4 een klein formaat is.

Discussie?

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:46

Echt een JoSav-verhaal.
Maar wel duidelijk en ik snap je punt volkomen.
Ik ben het ook wel met je eens, maar heb ik toch nog een kleine opmerking.... Als je als scholier(e) (of arme student, weet ik veel) niet werkt, of je hebt een bijbaantje waarvan je eens een extra keer uit kunt gaan, dan is het bijna niet te doen om een tekening te kopen in de prijsklasse!
Ook al is de tekening zeker waard.

Nu ben ik vergeten wat ik verder nog wilde zeggen...
Ach, dat komt nog wel.

Marjoke, ik denk dat ik die laatste tekening van jou me het allermeest aanspreekt van al jouw werk. Ik vind 'm echt leuk.

Ik ben alleen niet de meest aangewezen persoon om er een prijskaartje aan te hangen, want daar ben ik niet goed in en ik heb er geen verstand van. Maar dit vind ik al veel meer waard je voorgaande tekeningen!

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:59

zo, 5 minuten later, ik heb je bericht gelezen
ik snap wel wat je bedoeld sommige hier vragen echt heel weinig voor hun werk. Maar er zitten hier ook heel wat jongeren. tussen de 12-16 jaar, die mogen/willen vaak niet zoveel geld uitgeven aan een tekening van hun ouders, jullie verdienen het echt hoor, dat geld voor de tekeningen! maar voor veel mensen(de jongeren) is het te duur. Jullie (dan bedoel ik echt de profs tekenaars) zijn al een stuk ouder en zijn ook erg goed met tekenen geworden. Dus als mensen heel veel geld gaan vragen krijg je vaak (vooral op bokt.) minder aanvragen voor tekeningen. Toen ik gratis tekende kreeg ik behoorlijk veel opdrachten, nu ik er 5 euro voor vraag bijna niets meer, nog wel wat hoor maar niet zoveel als toen ik gratis tekende. Misschien vinden ze dat ik er teveel voor vraag, maar dat vind ik zelf niet, ik ben behoorlijk vooruit gegaan. Vind ik zelf.
De echte profs die ''veel'' geld vragen krijgen hier dus minder opdrachten, in het echt als je behoorlijk bekent bent dan krijg je ook echt opdrachten waar mensen wel zo'n 100/200 euro voor willen betalen. Maar ik ben het volkomen met je eens qua prijzen voor de echte profs onder ons

Sall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:01

Met wat voor doel is dit taxatie topic? Het lijkt mij idd dat er een groot verschil is of je hier je brood me moet verdienen of omdat je het leuk vind om een tekening voor iemand te maken.
En wat is de waarde van iets.
Dat is net wat iemand ervoor over heeft'/het waard vind

Sall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:09

goed ik heb wat bij gelezen, en sluit me volledig aan bij JoSav

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:18

Sall schreef:
Met wat voor doel is dit taxatie topic? Het lijkt mij idd dat er een groot verschil is of je hier je brood me moet verdienen of omdat je het leuk vind om een tekening voor iemand te maken.
En wat is de waarde van iets.
Dat is net wat iemand ervoor over heeft'/het waard vind

Dit is ook meer een gevoels-taxatie-topic ( Nu maak ik er wel een heel raar woord van.)...

Zo van; dit spreekt mij aan, dus dat zou ik er voor willen geven.

marjoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:28

Ik ben het ook volledig met JoSav eens. Overigens bedankt . Ik vind ook dat je best meer voor tekeningen mag vragen. Een tekening/schilderij is iets unieks dat jij met je eigen talenten hebt gemaakt en dat voor jou doen prachtig is. Dat vind ik ook dat dit beloond mag worden, ookal is het 'maar' een hobby. Als je kijkt naar de 'profs' dan zie je inderdaad prijzen tussen 1000 en 10.000 euro. Maar dan is dat soms puur omdat zij al een naam hebben opgebouwd en iedereen hun kent. Want de kunst van die profs vind ik soms helemaal niet zo veel waard dan sommige tekeningen die op bokt verschijnen. Maar de profs verdienen nu eenmaal meer aan hun werk omdat iedereen hun kent en dan worden ze feitelijk betaald voor hun naam. de meer 'amateuristische' tekenaars (sorry vreselijk woord) worden betaald voor de tekening die dan vaak veel te laag ingeschat wordt. Mede omdat ze worden ingeschat door 'amateurischtische' tekenaars (sorry hoor ) die ondervonden dat hun werk dezelfde prijzen hadden. Als onze werken (onze=bokkers) zouden getaxeerd worden door prafs dan zouden ze veel hoger geschat worden. Omdat profs nu eenmaal meer betaald worden.

Nu ja, dit is dan zoals ik het zie.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 19:14

En dat allemaal omdat ik dacht van ... leuk kijken wat mensen willen geven voor een tekening van wie dan ook (n.a.v. discussie in wie wil mijn paard tekenen).

Heel mooi gesproken Josav, ooit hoop ik zover te zijn dat ik er mijn brood mee kan verdienen maar zover is het nog lang niet. Tegen die tijd loop ik met een stok, heb grijs haar en een bril van 10 km dik op mijn neus . sorry zal me gedragen
Zelfs als ik een tekening van iemand anders schat dan merk ik dat ik vaak loop te twijfelen van is dit niet te hoog/te laag. Puur en alleen omdat ik niet precies weet wat 'de markt' zeg maar doet en dus ga ik vaak op mijn gevoel af van wat ik ervoor over zou hebben.

Het doel van het topic was om een indicatie te geven van wat mensen van je werk vinden, het heeft mij b.v. geholpen om wat prijzen vast te stellen ook al zijn ze nog aan de lage kant volgens sommigen. Over het algemeen is en blijft het gewoon 'wat de gek ervoor geeft' (heb het al eerder gezegd). Ik heb respect voor mensen zoals Josav, Ellende en zo zijn er meer die puur uit fantasie geweldig werk neer kunnen zetten dan voel ik mezelf zoals ik dat zelf altijd noem een 'fotokopieerder' omdat ik toch altijd wel een plaatje als voorbeeld nodig heb . Ik begin net pas met portretten te tekenen, heb in het verleden de tekeningen altijd voor mezelf gehouden omdat het bij mij meestal maar een bepaalde periode was dat de tekeningen lukten. Dan kwam er daarna meestal een hele tijd niets meer...

De prijzen die genoemd worden door mij zijn ook geen 'moet'prijzen (snappen jullie het nog?), het is wat het voor mij waard zou kunnen zijn. Een ander kan er wel heel anders over denken (en gelukkig doen ze dat ook). Persoonlijk vind ik het heel leuk om te zien wat een verscheidenheid in tekeningen en prijzen er gegeven worden. En tja hoe serieus je een taxatie neemt is aan jezelf.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:51

Wat een prachtige tekeningen op dit topic!!!
Persoonlijk denk ik dat voor de tekeningen veel meer geboden wordt, als het portretten zijn van de paarden van diegenen die ze beoordeeld. Want niemand wil een `vreemd`hoofd aan de muur hebben toch?
Zelf schilder ik liever en ik heb ondertussen een flinke verzameling doeken die ik ook verkoop.
Maar omdat ik geen topic zie `hoeveel is mijn schilderij waard`zal ik hier wat van mijn (oude!!!) tekeningen plaatsen. Zijn wel zo`n 10 jaar oud maar ja...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry, dezen zijn eigenlijk wel heel oud en niet meer mijn stijl van nu.
Heb wel kriebels gekregen om weer eens iets met pastel ofzo te doen, nu ik hier al die werken heb gezien.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:19

Laatst bijgewerkt door Karin op 22-12-05 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto in link veranderd i.v.m. grootte

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:36

Oei... Heb je ze niet kleiner???

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 20:44

@oneilltje79: oei.. kan je het nog editten? de foto is enorm groot!!
en anders veranderen in een link?

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:55

Ey ,
Stoer topic zeg,
Ik zet even 1 van mijn tekeningen neer,, sorry moet wel mijn fotografeer kunsten verbeteren,, misschien volgend jaar

Huilend jongetje
[img]javascript:Grootformaat();[/img]

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:59

Sorry deze moet goed zijn
Afbeelding

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:34

sorry, daar kwam ik ook te laat achter. En ik heb geen idee hoe ik dat verander......

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:50

hallo,
Ik heb weer es een tekening gemaakt..ben benieuwd hoeveel jullie deze waard vinden

Afbeelding

sorry voor de bewogen foto..(en dat dat halster zo los zit was ook zo op de foto waar ik hem van heb )

Flins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 00:12

@babe, Je had het halster misschien zelf ook wel wat "strakker" kunnen tekenen. Dit ziet er nl. nogal raar uit
Verder zou je de ogen nog wat sprekender kunnen maken. En de oren zijn ook wat klein.
De manen en de voorpluk zijn ook nog wel wat recht.
Ik denk zo'n beetje rond de 10 euro.
Verder waardeer ik het heel erg, ik kan zelf amper tekenen

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:56

Ook ik heb een serie tekeningen
Ik ben echt niet super goed, maar ben toch benieuwd wat jullie er voor over zouden hebben (of niet )

viewtopic.php?f=68&t=512290

In dat topic staan de nieuwste

Gizzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:31

tuurlijk laat ik mijn tekeningen hier ook voorbij komen, en zou graag willen weten wat jullie hier voor zouden willen geven..

Ik heb al een prijslijst maar volgens mijn nicht die in de grafische wereld zit kan ik meer er voor vragen..
voor mijn prijslijst kijk op mijn site..

Aquarel op A3
Afbeelding

Potlood op A3
Afbeelding

Potlood op A3
Afbeelding

Potlood op A3
Afbeelding

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:40

@ Gizzmo mooi! Echt prachtig, moeilijk wat je er voor moet vragen voor die 2e en 3e denk ik wel 35,- 40,- eurie!

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:53

@ gizzmo: die eerste jij kunt met dat aquarell echt prachtig!!

voor het potlood zou ik er ong. rond de 35/40 euro op A3
voor het aquarell zou ik er ong. 50 euro op A3 voor vragen.
dat alleen met hoofdfoto's hé!?

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:02

ik laat weer even een werkje van me zien... ik wil zo graag dat ik voor wat meer geld kan gaan tekenen
Afbeelding

ik heb 'm opzich af ik moet alleen het halster nog afmaken.

shronaingmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:19

wauww, wat een mooie tekeningen
heb met plezier zitten kijken , wat kan iedereen toch mooi tekenen

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 14:35

@ Smeetjoew: Je hebt jezelf met deze tekening overtroffen vind ik!!
Ik denk dat je voor deze eigenlijk al gauw min. 15 euro mag vragen!!

Alle anderen: heb niet zoveel tijd na de kerst beloof ik dat ik alles bijwerk Nog een fijne 2de kerst allemaal!!