[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:43

Moet je ook absoluut doen! Je gaat vanzelf elke keer op een bepaalde manier fotograferen en ontwikkeld vanzelf een heel eigen stijl. En dan komen de klanten vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:46

Een beetje shoppen is zeker niks mis mee, maar ik ga geen staarten en manen langer maken. :)
Ik denk dat mensen over het algemeen ook graag hun paard op de foto willen zoals die echt is.
Soms zie ik ook drukplekjes of andere oneffenheden en als je die weg zou werken, zou de foto voor een ander mooier zijn om te zien, maar voor de eigenaar zelf zou dat misschien juist wel heel raar lijken.
Zwart wit ben ik ook mee aan het experimenteren inderdaad! Erg leuk om te doen.
[RIJ-ITP] {[naam]-Photography} ~ Afscheids Les van Steef Geelen! +Blooper

WiancaR, dat hoop ik. :j

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:46

In September was ik bij Kail op stal en toen heeft ze foto's gemaakt van de wedstrijd die ik daar reed en daar ben ik echt hartstikke blij mee! Het zijn prachtige foto's geworden! <3

Nu lijkt me zo'n shoot met 2 fotografen hartstikke leuk, maar zoiets plan ik inderdaad liever met mooi weer. (denk dat ik dat ook wel ga doen trouwens, waarschuw alvast even! O:) )

Enige wat ik wil zeggen is, blijf lekker oefenen en genieten! +:)+

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:47

Als ik heel eerlijk ben vind ik de foto's niet heel goed, het is niet 'speciaal'
Ik zie namelijk heel veel van dit soort foto's voorbij komen op facebook.
Ik zou ook zeggen zoals al een groot aantal bokkers me voor is geweest, zoek je eigen stijl en vooral ben creatief met locatie's 'poses' en je achtergronden. en oefen veel, heel veel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:47

Haha, is goed. :)
Foto's worden met mooi weer, in ieder geval met een klein beetje zon, sowieso vaak een stuk mooier. :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:49

Anoniem

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:51

Dat doet Kailey inderdaad ook veel. :j
Ik heb gemerkt dat het bij een zwart/donker paard erg belangrijk is dat je een lichte achtergrond hebt, zeker voor zwart-wit foto's.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:54

Vooral niet overal eenzelfde filter over gooien, bijvoorbeeld die naar zwart fadende rand.

k_m

Wat tips omtrent zwart wit fotografie. Mijn eerste jaar opleiding fotograferen we alles in zwart wit. In het begin was het bij mij ook gewoon in zwart wit zetten en wat na bewerken, maar een mooie zwart wit foto is meer dan dat.

Zoals het het zelf zegt, zorg voor mooie zwarte tinten, mooie witte tinten, zonder deze krijg meteen een enorm grijze zweem over je foto's. Speel met je licht, een zwart wit foto valt pas op als je tinten goed vinden, een grijze zwart wit foto is zonde van je foto. Wanneer je minder kleur / licht hebt in je foto's zou ik oppassen met zwart wit. Ik herinner me een foto van een Fries die naar je toe komt gegallopeerd in zwart wit, deze was enorm grijs, terwijl hij wel het potentiële licht had.

Je verdiepen in lightroom gaat je hier zeker mee helpen.

Spetter

Ik zou best een keer een shoot willen maar vind de prijs wat hoog. Denk dat er goede adviezen zijn gegeven en zie dat je daar wat mee doet.
Momenteel werkt het seizoen niet mee denk ik.
Verder niet veel verstand vsn ruis en zie leuke foto's er tussen.
Maar als er nu deze winter sneeuw ligt.... zou je dan willen oefenen bij ons op stal? Staan veel soorten paarden en wil heel graag mooie actiefoto's van kit voor de slee.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:56

Ik wou editen maar het gaat hier zo hard :'), laat dat vignettering filtertje weg, zo zonde van je foto's! Lijkt net of je hebt een crop lens op een full frame gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:57

Bedankt voor de tips over de zwart-wit fotografie! Daar kan ik zeker wat mee. :j

Spetter, vind ik een goed idee!
Jullie zitten dichtbij en misschien kunnen we dan een keer bij Meerwijck afspreken of inderdaad in de sneeuw.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:08

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:14

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus mocht ik dingen zeggen die al eerder zijn genoemd dan kun je daar overheen lezen. :o

Wat mij opvalt is dat het foto's zijn die vooral in een buitenomgeving zijn gemaakt. Dit is natuurlijk heel mooi maar soms doet de omgeving juist afbreuk aan de foto. Omdat het oog dan zoveel mooie dingen kan zien dat je teveel te bekijken hebt in een foto. Het is de kunst om zelfs op een dump de foto zo te maken dat het je niet stoort dat het op een dump genomen is. (om even een heel erg zwart/wit voorbeeld te geven) Het is niet de omgeving die de foto mooi maakt, maar jij als fotograaf maakt (met behulp van de achtergrond) mooie foto's.

Om dit goed te kunnen moet je je van te voren afvragen; wat wil ik met mijn foto. Wil ik speelse foto's maken, met modellen die gewoon lekker los zijn en echt plezier hebben dan kun je ook een speelse achtergrond kiezen. Wil je rust in een foto (iets waar mensen waarde aan hechten) dan kun je kiezen voor een achtergrond waarop niet zoveel te zien is. Dit kun je heel goed proberen door wedstrijden te gaan fotograferen. Daarbij vinden mensen het altijd leuk en kun jij goed oefenen met allerlei mogelijkheden. Probeer ook om diversiteit te tonen, zodat mensen kunnen kiezen uit verschillende "stijlen" van foto's.

Wat ik overigens erg goed vind is dat jullie niet super groot een watermerk in de foto gooien. Er zijn zoveel amateurs die een dusdanig watermerk er in kwakken dat het de foto gewoon verpest. En het is gewoon een super mooi ontwerp. +:)+
Over de prijs is ook niets te zeggen hoor, dat vind ik een schappelijke prijs. Niks mis mee.

En nog een gewoon algemene tip: Zorg dat er genoeg ruimte om het object wat je fotografeert zit. Je kan er namelijk altijd wat afsnijden maar nooit bij plakken. Van wat ik op de foto's kan zien gaat je dit wel aardig af, trouwens ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:20

Blacky schreef:
Hoi! :wave: Hier ook even een berichtje van de fotografe waar Tineke mee samen werkt.

Er zijn echt heel veel goede tips hier in het topic gegeven. En ik ben naar aanleiding van jullie tips flink aan de slag gegaan met mijn portfolio.

Zijn dit dan wél mooie foto's voor in het portfolio of hebben jullie ook zoiets van niet 'portfoliowaardig'?

https://farm8.staticflickr.com/7560/153 ... 533b_c.jpg

https://farm8.staticflickr.com/7539/159 ... 0ce1_c.jpg

https://farm8.staticflickr.com/7524/157 ... 15f4_c.jpg

Die eerste is super! +:)+
Bij de de tweede vind ik hem te laag genomen en teveel loze ruimte links en maar een klein stuk rug, het ziet er een beetje apart uit.
Bij de 3e had ik graag een oog gezien. ;)

Ik zie trouwens veel goeie tips voorbij komen!! Sommige ga ik zelf ook eens toepassen. :D Ga zo direct met mijn site aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:22

Haha, weer nieuwe inspiratie! :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:23

Ja zeker weten, zie zo gelijk wat iedereen nou graag ziet aan een site en portfolio enzo. :j
Super handig. :D

incredible90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:26

1e vind ik wel mooi maar je had meer zoom mogen gebruiken zodat de achtergrond minder scherp was.
de andere vind ik persoonlijk niet zo goed, bij de witte pony kun je zijn oog niet zien en bij die andere vind ik de compositie / het beeld niet mooi

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:33

Niet het hele topic doorgelezen,
maar ik vind de foto's er niet slecht uitzien!
Prijs vind ik een mooi bedrag, maar als ik jullie was zou ik de mogelijkheid bieden (dat vind ik zelf teminste heel fijn) dat de eigenaar zelf een usb stick regelt en jullie hier dat (tegen bv een kleine prijs van 5 euro) zo'n honderd foto's op zetten.
Ik zelf vind 30 namelijk veelste weinig.
Verder ziet het er goed uit! Naamsbekendheid zal wel een puntje zijn en ook dat het het seizoen gewoon niet is.
Ik zal jullie fb pagina even delen :) misschien helpt dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:37

Dat is aardig! :j

100 goede portfoliowaardige foto's is eigenlijk niet haalbaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:38

KoudbloedKim schreef:
Dat is aardig! :j

100 goede portfoliowaardige foto's is eigenlijk niet haalbaar.

Dat zou je moeten hebben na 10 betaalde fotoshoots, aangezien de foto's die je levert consequent van hetzelfde niveau behoren te zijn als de foto's in het portefolio.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:39

Woah en toen kwam ik op jullie fb pagina om te delen.
Maar waar is die informatie??
Ik dacht even leuk kijken bij de info waar jullie zitten hoe en wat maar er staan (bijna) niks!
Ik denk dat dat ontzettend belangrijk is, zet een goede omschrijving er neer!
Dan wéten de mensen wat je biedt.
Zoiets van;
Leuke fotografen bieden bijzondere fotoshoot aan.
Prijs, lokatie(s), aantal foto's, mogelijkheden, ervaringen, groepsfotoshoots etc etc.
Veel succes ermee :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:44

Eerlijk; Ik vind de foto's niet bijzonder genoeg. Zulke foto's kan ik met mijn eigen camera ook maken.
Ik denk dat je als beginnend fotograaf eerst een uitgebreid portofolio moet hebben en vooral veel ervaring moet opdoen. Bied gratis foto shoots aan in ruil dat jij de foto's gebruikt in je portfolio.
Ook vind ik de kleuren van de foto's er flats. Dat kan ook met smaak te maken hebben maar ze lijken niet mooi scherp en wat dof... (en daarom vindt ik 30 euro echt te veel). En tevens denk ik dat de tijd nu ook niet mee zit... Als er sneeuw ligt wilt iedereen graag een fotoshoot maar in regen en vies blubber weer niet echt....

marygoround

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Marlinde, een portfolio zou echt een gevarieerde collectie moeten zijn van alleen je allerbeste (en beste is in deze dan een breed begrip, een plaat kan technisch niet je beste plaat zijn maar verder zo'n knalplaat dat hij alsnog in je portfolio hoort) en meest sprekende projecten. Dat je minstens tien platen af moet kunnen leveren die eventueel een plek daartussen zouden kunnen verdienen is iets anders.

Maar daar los van, is het afleveren van 100 (onbewerkte?) platen altijd een slecht idee. Jij bent de fotograaf, jij hoort de touwtjes in handen te houden over wat er van je gepubliceerd word en hoe. Als je mensen 100 platen aflevert zitten daar gegarandeerd slechte(re) tussen die je niet gepubliceerd of zelfs maar in verband gebracht met je naam wil hebben. 30 knalplaten af kunnen leveren vind ik al vrij veel, dat kan ik over het algemeen niet hoor. Hoe vervelend mensen het ook vinden (''Maar je hoeft ze niet te bewerken, dus het kost je geen extra tijd?!'') is zo veel foto's gewoon echt een dikke nee.
Laatst bijgewerkt door marygoround op 08-12-14 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem