weet iemand hoe ik daar de ogen kan oplichten? 
                                                         Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
 weet iemand hoe ik daar de ogen kan oplichten? 

Weet niet precies hoeveel het kost.                                                         
 (adobe CS6, op mijn werklaptop) goed geregeld zeg ik zo 

En verder heb ik nog CS5 waar ik nog mee vooruit kan als m'n CS6 er mee uit schijt over een jaar. 
 CS6 verkopen ze volgens mijn school al niet meer dat je er 1x voor betaald.                                                         Frederieke_ schreef:Ik sta ook wel een beetje versteld dat het niveau van sommige fotografen lager is dan wat ik aanvankelijk had gedacht als ik al die prachtige foto's op facebook voorbij zag komen, ik moet nog even oefenen met photoshop denk ik zo!

Jans schreef:Creative Cloud is om en rond de 50 per maand geloof ik..
Ik heb software van mijn werk, en die mag ik in mijn vrije tijd voor thuisgebruik gebruiken(adobe CS6, op mijn werklaptop) goed geregeld zeg ik zo
Eline schreef:[***] schreef:Creative Cloud is om en rond de 50 per maand geloof ik..
Ik heb software van mijn werk, en die mag ik in mijn vrije tijd voor thuisgebruik gebruiken(adobe CS6, op mijn werklaptop) goed geregeld zeg ik zo
10 als je voor 1 januari instapt voor LR en CS: http://www.digifotopro.nl/content/adobe ... abonnement

Frederieke_ schreef:Ik sta ook wel een beetje versteld dat het niveau van sommige fotografen lager is dan wat ik aanvankelijk had gedacht als ik al die prachtige foto's op facebook voorbij zag komen, ik moet nog even oefenen met photoshop denk ik zo!
, op bokt komen de meest prachtige platen van je voorbij, ik bewonder ze iedere keer weer, maar nu ik dit topic zie zie ik ineens ook dat simpelweg een heel knap staaltje photoshop is ipv direct een goede foto maken. Men betaalt erg veel geld voor een shoot van je, met prachtige resultaten, maar maakt je dat dan een goede fotograaf of een hele goede en uiterst handige bewerker van foto's? Men boekt (dure!) cursussen fotografie, maar daar zal men nooit leren zulke foto's te maken als jij maakt, want het is het nabewerken dat ze bijzonder maakt. Is dat dan eerlijk? Tuurlijk leer je je camera kennen met zo'n cursus en leer je over goede composities en interessante houdingen van een paard etc, maar het zullen nooit de platen worden die de cursisten wellicht voor ogen hebben na het zien van jouw foto's. Is het niet iets om cursussen in bewerken aan te gaan bieden dan?

Citaat:Het is ontzettend moeilijk om én een bewegend paard in de gaten te houden, achtergrond mee te nemen en dan ook nog eens compositie bepalen. Soms gaan die drie dingen niet helemaal goed, wat vaak ook nog een onmachts-puntje is.

De zonsondergang foto is vrijwel onbewerkt, enkel halster en touw weggewerkt 
 De blackfoto daarentegen MOEST ik wel bewerken. Vanwege de omstandigheden kon ik geen zwarte achtergrond direct creëren. Dan zullen er vast mensen zijn die het anders (en beter) hadden gedaan, maar dat kan men niet zeggen als ze de omstandigheden niet weten 
 Ik heb serieus laatst een shoot in 5 minuten moeten doen omdat de zon al achter de zee verdween en het paard ook nog eens even ontsnapte 
 Met dat soort omstandigheden kan je niet verwachten dat er perfecte foto's uitkomen en dat ze altijd nabewerking nodig zullen hebben 

Alsof dan opeens het eindresultaat minder mooi is ofzo. Je weet als fotograaf van te voren al wat je op de foto wil hebben en met die gedachte in je achterhoofd bewerk je de foto. Het is niet dat je "maar wat foto's klikt" en na afloop kijkt "zo welke foto is de moeite waard om extreem te bewerken?" 
                                                         Goof schreef:Ik ben wel echt een klein beetje overdonderd van wat ik hier zie eigenlijk.
Iedere fotograaf bewerkt uiteraard; je snijdt de foto bij, verwijdert storende elementen, voegt eventueel wat contract toe, maar ik zie hier ware kunstwerken langskomen die nauwelijks nog met de originele foto overeen komen.
Hypofocus, als ik jouw naam even mag noemen, op bokt komen de meest prachtige platen van je voorbij, ik bewonder ze iedere keer weer, maar nu ik dit topic zie zie ik ineens ook dat simpelweg een heel knap staaltje photoshop is ipv direct een goede foto maken. Men betaalt erg veel geld voor een shoot van je, met prachtige resultaten, maar maakt je dat dan een goede fotograaf of een hele goede en uiterst handige bewerker van foto's? Men boekt (dure!) cursussen fotografie, maar daar zal men nooit leren zulke foto's te maken als jij maakt, want het is het nabewerken dat ze bijzonder maakt. Is dat dan eerlijk? Tuurlijk leer je je camera kennen met zo'n cursus en leer je over goede composities en interessante houdingen van een paard etc, maar het zullen nooit de platen worden die de cursisten wellicht voor ogen hebben na het zien van jouw foto's. Is het niet iets om cursussen in bewerken aan te gaan bieden dan?
Bovenstaand niet om lelijk te doen, want nogmaals; ik bewonder je platen altijd, ik vind ze prachtig, maar ik vind het na het zien van dit topic wel een interessant discussiepunt.
Geldt overigens voor meerdere fotografen in dit topic