Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:11

Nee denk dat jullie me niet helemaal snappen. Als ik hoor dat er soms bijna een uur aan nabewerktijd aan een foto zit, vraag ik me echt af waarom in hemelsnaam :')

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:14

Een uur?? Ik ben het na 5min al zat.. :o

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:20

Marjoow schreef:
Nee denk dat jullie me niet helemaal snappen. Als ik hoor dat er soms bijna een uur aan nabewerktijd aan een foto zit, vraag ik me echt af waarom in hemelsnaam :')
Met sommige opdrachten heb ik dat ook wel gehad. Zeker als je een hele serie gelijk moet trekken qua kleur voor een reclame bijv., en er staan meerdere modellen op de foto.

Witbalans is leuk, maar het moet ook hetzelfde "gevoel geven".

Nauwkeurig bewerken kost nu eenmaal tijd. Vaak is 't echter niet nodig.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:21

Liever iemand die er veel tijd in steekt dan iemand die de foto's af ragt in photoshop ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:27

lifaya schreef:
Liever iemand die er veel tijd in steekt dan iemand die de foto's af ragt in photoshop ;)
Verschilt per opdracht. Bij concoursen heb ik vaak nog wel de neiging om de plaatjes even door een standaard filtertje te rammen en waar echt nodig een beetje te croppen :D

Kwestie van beetje goed schieten (en zeker niet teveel), maak je het jezelf makkelijk mee.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:32

lifaya schreef:

Ja, maar je kan er ook té veel tijd in steken ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:34

lifaya schreef:

Als je een uur met een foto bezig moet om hem goed te maken dan is de foto gewoon niet goed geschoten.
En korter erover doen heeft geen bal met afraggen te maken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:38

Air schreef:
lifaya schreef:

Als je een uur met een foto bezig moet om hem goed te maken dan is de foto gewoon niet goed geschoten.

Precies :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:41

Wie ben jij om te zeggen dat de foto dan niet goed geschoten is?! Misschien is de fotografe zelf wel zo kritisch dat elk klein storend element (zoals achtergrond, vuiltjes, uitstekende haartjes etc.) weggewerkt wordt, dan kan dat toch. En als de foto dan eenmaal klaar is, is hij misschien prachtig. Beter dan die fotografen die de foto (waar het paard ook nog eens ontzettend onvoordelig op staat) verkleinen, verscherpen en een (lelijk) logo op de foto zetten om de foto daarna natuurlijk meteen op internet gooien. ;)

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:45

Jeetje krijg van bovenstaande reacties echt een life in plastic, it's fantastic gevoel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:56

Air schreef:
lifaya schreef:

ik maak een vergelijking van het ene uiterste met het andere uiterste, niemand zal namelijk ALTIJD met elke foto een uur bezig zijn. In mijn ogen heeft de tijd die je in het bewerken steekt geen bal te maken met het wel of niet goed schieten van een foto. Denk aan lastige lichtomstandigheden met een moeilijke achtergrond waar je als fotograaf helemaal niks aan kan doen maar wel goed werk wil leveren, is hun goed recht om dan alsnog hun best te doen het beste eruit te halen :)

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 01:05

Wat versta jij onder een moeilijke achtergrond? Als ik bij een stal foto's moet maken en er staan daar allemaal windmolens/gebouwen dan ga ik die echt niet weghalen, dan hadden ze maar een andere plek mogen verzinnen. Mochten ze zelf een mooie plaats hebben uitgezocht op een zandverstuiving ofzo dan bewerk ik wel storende dingen zoals mensen en paaltjes weg.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 01:14

Ik heb wel eens een shoot gehad naast een industrieterrein, geloof me, daar word je als fotografe niet blij van :) Maar ik wil wel mooie foto's kunnen leveren.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 01:16

Als eigenaresse van je paard zie je toch dat daar allemaal gebouwen staan, vind het een beetje raar dat je dan als fotograaf er maar voor mag zorgen dat die er vanaf worden geshopt. Ga dan iets verder weg een mooi stuk grond zoeken om foto's te kunnen laten maken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 01:19

Ik als fotograaf wil gewoon mooi werk leveren, een klant hoeft niet van mij te verwachten dat ik de foto's ga betoveren maar ik wil, zolang mijn naam op de foto's staat, wel gewoon leuk presentabel werk leveren. Even voor de duidelijkheid, dit houd NIET in dat ik een uur over elke foto ga doen, ben niet gek :')

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 05:26

Air schreef:
lifaya schreef:

No offense intended, maar ik denk dat die generalisatie het verschil maakt tussen jouw (uur?)tarief van € 25,- en het mijne van - afhankelijk van het werk - 100 meer.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 08:09

Een foto is een foto. Als hij niet goed is had je of: je spullen beter voor elkaar moeten hebben (beschadigingen of vlekken op lenzen), je camera beter moeten instellen of je omgeving of moment beter moeten kiezen. In de tijd van de analoge camera's bestonden er ook topfotografen (Arnd Bronkhorst etc) en ik krijg al meer het gevoel dat er steeds meer mensen zijn die leuk kunnen fotograferen maar fotoshop nodig hebben voor een echt mooie foto. En afhankelijk van hoe handig iemand daarmee is krijg je een echt mooi plaatje.

Zolang de catagorie die erg handig is met nabewerken en dat nodig heeft voor een perfect plaatje zich niet verkoopt als goede fotograaf vind ik het prima mits de paarden geen kwaliteiten worden toebedeeld die ze op het origineel niet tonen ;).

Nu ik weet dat er fotografen zijn die paarden daadwerkelijk beter voorstellen op een bewerkte foto, begin ik aan elke foto en dus paard en fotograaf te twijfelen.. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:22

Als er net een weidepaaltje ellendig tijdens een hele gave actie foto door de staart loopt, tja dan ben ik ook wel een uur bezig om dat perfect weggewerkt te krijgen zonder dat dat wordt gezien. Maar volgens mij geen fotograaf die een uur aan elke foto zit hoor :n als er geen paaltjes of touwtjes weggewerkt moeten worden dan kan ik in 5 minuten al klaar zijn met een foto, of de kleuromstandigheden moeten wat lastiger zijn dan duurt het soms iets langer :) hoe lang je met een foto bezig bent wilt echt niet zeggen of je de foto wel of niet goed hebt geschoten.

En apostrof _O_ mooi gesproken :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:22

Apostrof schreef:
Air schreef:

No offense intended, maar ik denk dat die generalisatie het verschil maakt tussen jouw (uur?)tarief van € 25,- en het mijne van - afhankelijk van het werk - 100 meer.

Ik zou toch juist bij dat tarief verwachten dat er minimaal bewerkt hoeft te worden :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:22

Ook zonder bewerking kan er trouwens veel verschil zitten in hoe je het paard op de foto zet.

Dit is een foto die ik zelf gemaakt heb van mijn paard:
Afbeelding

En dit door iemand die weet hoe ze met een camera om moet gaan:
Afbeelding

Zelfde paard, maar toch echt wel een HEEL ander plaatje. In beide is aan het paard niet geshopt.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:26

Ik vind de tweede foto echt prachtig!! Is de foto is zijn geheel helemaal niet bewerkt? Echt top!

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:28

Ik zie nog lichte sporen van het wegwerken van paaltjes/draad en er zal wellicht wel wat aan de kleur zijn gedaan (meer contrast etc.) maar hij is niet bewerkt als in benen verplaatsen etc. ik denk dat Angela dat bedoeld :) Dit is gewoon een foto die goed genomen is waar de standaard dingetjes aan zijn gephotoshopt om het beste uit de foto te halen :)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:31

Dat vind ik dan toch een beetje jammer maar het moment van het paard is absoluut top.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:33

Waarom jammer? omdat er paaltjes zijn weggewerkt? of omdat er wat aan de kleur word gedaan? want dat laatste gebeurde ook gewoon in de doka! (dingetjes wegwerken overigens soms ook...)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:35

Ik geloof dat er wel lint/paaltjes uit gehaald zijn, maar dat weet ik niet zeker (was een zandheuvel, dus zou buiten beeld kunnen vallen). Paard liep zonder halster/hoofdstel in de paddock, en aan hem is niet geshopt. Hij had een super klein plekje een paar cm onder zijn rechter oog, en zelfs die is op de foto niet weggehaald. Wat ik begrepen heb is ook in contrast/kleuren niet geshopt, verschil in kleur komt doordat mijn schimmel loopt te toverballen in zomer/wintervacht.

Dat om te laten zien dat het dus ook echt wel verschil maakt of je een huis-tuin-keuken foto maakt, of dat er een fotograaf achter zit die weet hoe een foto te maken. Daardoor kan het dus zijn dat je een giga-gave foto ziet, en van hetzelfde paard een foto die niet echt indrukwekkend is. Dat maakt niet meteen dat de mooie foto ook meteen zwaar geshopt is, soms is het gewoon vakman(vrouw) schap in de omgang met de camera.