Ik heb de X-Rite i1 Display Pro boven de Spyder gekozen. Je kunt er meerdere schermen mee kalibreren. Ik geloof dat inmiddels de opvolger van deze kalibrator uit is, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb deze net een paar maanden. Werkt echt prima!
ik krijg het niet voor me kaar om een bewegend iets (bijv. dravend paard of springend paard) met een wazige achtergrond te krijgen... weet iemand hoe ik dit het beste kan instellen? heb over 2 weken we een onderlinge wedstrijd waarbij ik ga fotograveren (buiten), en kan ook wel gewoon een paard dat springt scherp op de foto krijgen alleen niet ook nog met een wazige achtergrond... en dat zou wel leuk zijn, dus weet iemand hoe ik dit dan het beste kan instellen? ik krijg het wel met scherpe achtergrond maar dan is de beweging wel weer heel erg onscherp. ik heb de canon eos 1100D
En je 1100D op AI SERVO ipv ONE SHOT zetten. Knopje half indrukken en paard blijven volgen met je middelste AF punt. En als paard op de plek is waar je wilt pas door drukken. Of pas doordrukken als paard precies de houding heeft die jij op de foto wilt.
ONE SHOT is voor het fotograferen van statische dingen. AI SERVO is voor het fotograferen van bewegende dingen. Als je knopje half ingedrukt houdt blijft hij je op je onderwerp scherpstellen.
Ik heb ook een vraagje, mijn tante zag mijn website en heeft gevraagd of ik haar bruiloft wil fotograferen, omdat er bij het officiele deel ook nog een andere fotograaf is, heb ik ja gezegt. Maar waar moet ik allemaal rekening mee houden, wel/niet flitsen etc.
Anoniem
Geplaatst: 04-06-12 16:27
Daar hebben we het in dit topic al eerder over gehad... Op 16 mei heb ik daar al wat over geschreven...
Tip: zoek eens op internet naar "Tips bruiloft fotograferen". Dan vind je ook allerlei websites die fijne algemene tips geven.
Gianti
Geplaatst: 04-06-12 16:35
jeetje word nu wel nerveus
Denk dat ik een flitser ga aanschaffen en een cursus ga doen, maar met flits + kitlens, is dat licht gevoelig genoeg?
was daar al op aan het zoeken
Anoniem
Geplaatst: 04-06-12 16:39
Ja, als je een goede flitser hebt, dan haal je dat eigenlijk altijd wel
Je hoeft je op zich niet heel druk te maken, omdat er al een fotograaf aanwezig is. Dus het is niet "erg" als je een paar momentjes mist. Het is een goede ervaring voor je
Maar bruiloften vind ik één van de moeilijkste dingen om te doen als fotograaf. Alles moet kloppen en er kan niets "even" overnieuw als je net wat te laat bent. Daarom adviseer ik mensen altijd (als ze echt "de" fotograaf worden op de bruiloft) om het alleen te doen als ze zeker weten dat ze daar de kennis en ervaring voor in huis hebben. Want je kunt 't niet nog een keer doen als er wat fout gaat.
Samy
Geplaatst: 04-06-12 22:49
Hebben jullie ook ervaring met fotoprinters? Niet te zwaar en een leuk prijsje
Ik heb over 3 weken weer een bruiloft staan, heb al eerder een bruiloft en een familie foto voor hun gedaan, dus ben bekend met ze. Alleen zou moeder het fijn vinden als ik met haar camera fotografeer. Ligt er aan welke, want dan heb ik niet meer al het nabewerken.
Ik vind fotoprinters zelf niet zo fijn.... Ze zijn duur in aanschaf, duur in gebruik en leveren relatief lage kwaliteit.
Ze zijn handig als je perse dezelfde dag nog foto's wil hebben. In plaats van binnen een dag (bijv. via profotonet).
Maar de inkt is erg duur, het papier is erg duur... En de levensduur van een geprinte foto is niet erg lang. Terwijl een foto van een vaklab met gemak 100 jaar mooi blijft (de meeste labs geven daar ook garantie op).
Samy
Geplaatst: 05-06-12 11:04
Bagheera_206 schreef:
Ik heb geen printer. Wat voor camera heeft je mams als ze liever heeft dat je met haar camera ipv jouw 7D fotografeert?
Nee is de moeder van de bruid. Ik heb ook gevraagd welke ze heeft en welke lensen. Dus even afwachten wat ze zegt, scheelt mij natuurlijk weer kliks
Ik zou dat onnodig ingewikkeld vinden... Om te fotograferen met apparatuur van een ander.
Ten eerste moet je toch altijd even "wennen" (al is het maar dat iedere camera nét een iets andere sluitervertraging heeft en je daardoor misschien nét te laat bent of net te vroeg voor "de kus" en dus het moment mist). En hoe regel je het als er iets (met of zonder jouw schuld) kapot gaat?
Verder heeft 't niet echt voordelen. Behalve inderdaad een paar honderd klikjes minder op je sluiter. Maar dat lijkt me te verwaarlozen
Volgens mij kan jouw 7D 100.000 of 150.000 clicks aan dus zou niet zo een probleem moeten zijn toch? Als je maar een flitser en wat fatsoenlijk (lichtsterk) glas hebt kom je qua apparatuur meestal wel weg in dat soort situaties...
Ik heb mail terug, maar wat ze willen gaat niet. Ze wil alle foto's hebben, naja dat deed ik altijd al bij ze voor een leuk prijsje, het is niet de hele dag. Ik mocht ook wel met mijn camera fotograferen, maar dan met haar kaartje. Ze heeft alleen de kitlens. Dat gaat hem dus niet worden, ze heeft de 550 en dat kaartje past niet in mijn 7D. Straks dus maar even een prijsopgave maken en zeggen dat ik toch met mijn eigen camera moet werken. Die 70-200 2.8 heb ik toch echt wel nodig voor de fotos buiten.
Ik ben ook altijd een beetje allergisch voor dat soort verhalen/constructies.
VWB de bruiloft hierboven: houd er wel rekening mee dat je voor fatsoenlijk flitsen wel moet weten wat je aan het doen bent. Het is niet zomaar een kwestie van een paar dagen voor de bruiloft een flitser aanschaffen en gaan met de banaan. Doe je dat wel dan is de kans nogal groot dat je foto's niet erg mooi ingeflitst gaan worden. Neem de tijd om je te verdiepen in flitstechniek en vriendjes te worden met je flitser.
Flister heb ik 2 jaar geleden al aangeschaft toen de moeder en stief-vader gingen trouwen. Trouwerij is dit keer in het huis van moeder en stiefvader, aangezien ze daar (iig de dochter) nog wonen. Ze zijn bekend met wat voor een foto's ik aanlever, is niet de eerste keer. Heb inmiddels een uurtarief door gestuurd, als ze hier mee akkoord gaan moeten ze zelf weten.
Dacht al dat je mij bedoelde. Probeer een goeie flitser van de kerstman te bemachtigen of extra geld ervoor en dan heb ik nog even tijd tot maart om er mee te oefenen
Nu 't toch over flitsers gaat.. Ik ga deze zomer naar Oekraïne (ruim na het EK, haha) en we gaan dan ook naar Chernobyl. Voor mij dé reden om een flitser aan te schaffen, want ik kom daar maar één keer in m'n leven waarschijnlijk en dan wil ik zeker weten dat ik ook in dat schoolgebouwtje mooie foto's kan maken. En ik vind het ook een mooi cadeautje aan mezelf als ik straks mijn bachelordiploma heb gehaald.
Maar welke is dan in mijn geval geschikt? Ik heb nu een 1000D met kitlens, 55-250, en de 100mm macro. Ik heb nog nooit met een flitser gewerkt, en weet dus ook niet welke functionaliteiten wel of niet nuttig zijn..maar ik geef liever iets meer geld uit zodat ik er de komende 10 jaar wat aan heb, dan nu goedkopie en over 3 jaar een betere willen. Zat net te kijken naar de 430 EX 2, is dat een goede keuze, of mist die echt belangrijke functies?
Zie een flitser alsjeblieft niet als een manier om meer licht te creëren, maar als een manier om het licht te verbeteren. In een donker schooltje heb je om toch goedbelichte foto's te maken aanzienlijk meer aan een statief dan aan een flitser. In dergelijke omstandigheden (urban fotografie) is flitsen eigenlijk vooral interessant als je met meerdere flitsers gaat werken en het licht daarmee echt naar jouw hand zet. Met één flitser op de camera de boel platflitsen geeft je sowieso geen mooie foto's.