[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:52

Bagheera_206 schreef:
Dat is inderdaad een leuke set! :) Maar ik wil je aanraden om dan misschien eerst de 550D of 600D te kopen zonder telezoom en met alleen de kitlens. Zo kun je aan de camera wennen en je verdiepen in de camera en als je het echt leuk vindt en de theorie onder de knie hebt je set uitbreiden met eventueel een 70-200mm voor bij de paardjes. Tenzij je natuurlijk een geldboompje hebt en het geld brandt in je zakken. :+

haha, ik heb een tijdje gespaard voor mijn camera. En heb een budget van 1500 euro inclusief een tas voor je camera, extra accu, geheugenkaart, uv filter, zonnekap etc.

Daarbij wil ik als eerste starten met paardenfotografie. Dat vind ik het leukste. Dan kom ik met een 18-55mm niet echt ver denk ik.
Als ik dan nog geen telelens wil hebben ben ik weer wel beter af met de 18-135

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:57

Nog een vraag tussen de 18-55mm en de 18-135 mm.

Als ik met beide lenzen een foto neem met een brandpuntafstand van 50mm, welke lens is dan beter en waarom? Of een foto maak tussen de 18 en 55mm? Beide lenzen hebben dit bereik.

poeh lastig hoor. Het liefste zou ik eerst de cursus doen en dan een camera kopen. Dan weet je beter hoe en wat. Maarja moet met een camera in de cursus verschijnen :P Aan de andere kant kan je juist specifieke vragen stellen over de camera die ik dan heb aangeschaft. Allebei voor en nadelen.

Bagheera_206

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:06

18-55 en 18-135 is ongeveer zelfde kwaliteit... Of zeg ik hier nu hele foute dingen. Ik heb nog nooit een 18-55mm op mijn body gehad om te vergelijken. :=

Ik zou dan voor 18-55mm gaan en je geld besparen op de meerprijs van 18-135mm. Als je het geld hebt is inderaad de Canon EF 70-200mm f/4.0L USM een erg mooie lens voor bij de paardjes. :D

Je kunt je trouwens ook besparen op UV-filter. ;)

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:13

Wat raden jullie aan een 70-200 F4 van canon of een 70-200 F2.8 van Sigma?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:19

70-200mm f/2.8 van Sigma wordt inmiddels niet meer gemaakt en bijna niet meer in de winkel te verkrijgen. Dan zul je waarschijnlijk op zoek moeten gaan naar een 2e hands...

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:22

Ik heb een aantal winkels gevonden waar ze de lens nog wel verkopen dus met dat probleem zit ik nog niet zo erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:23

Wat ik altijd aanraad: is de F2.8 noodzakelijk? Zo nee > de Canon (die is optisch beter).

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:32

Okeey,
waarom ik voor de 2.8 zou gaan omdat ik in een binnenmanege wil fotograferen, maar als het toch donker is dat heb je er ook niks aan. Mocht de belichting toch te donker zijn is de canon toch wel beter.
Oow dillema

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:24

_tarja_ schreef:
Nog een vraag tussen de 18-55mm en de 18-135 mm.

Als ik met beide lenzen een foto neem met een brandpuntafstand van 50mm, welke lens is dan beter en waarom? Of een foto maak tussen de 18 en 55mm? Beide lenzen hebben dit bereik.

poeh lastig hoor. Het liefste zou ik eerst de cursus doen en dan een camera kopen. Dan weet je beter hoe en wat. Maarja moet met een camera in de cursus verschijnen :P Aan de andere kant kan je juist specifieke vragen stellen over de camera die ik dan heb aangeschaft. Allebei voor en nadelen.

Dat mag je voor jezelf beslissen, die vergelijking kan je hier maken http://www.the-digital-picture.com/Revi ... &APIComp=1

Voor zover ik hem bekeken heb presteert de 18-55 IS én de 18-55 IS II over vrijwel het hele bereik beter, soms schrikbarend veel beter := Enige punt waar ik een voordeel zie voor de 18-135 is op 50/55mm centrum, dat is de enige situatie waar ik die beter vind uitkomen.

Maar als ik jou was zou ik echt lekker die 18-55 IS II of zelfs III pakken, die 18-135 vergeten en meteen die 70-200 f4 kopen, dan heb je meteen een superlens waar je onwijs veel mee gaat leren en plezier van gaat hebben. Kan je later altijd nog een betere lens kopen voor je 18-55, maar voorlopig heb je dan een aardig lensje voor de keren dat je dat bereik wilt gebruiken en een héle fijne lens voor de paardjes. Daaris de 70-200 F4 een erg geliefd objectief, dus mocht je fotohobby echt hopeloos niks blijken te worden kan je die heel prima voor een goede prijs weer verkopen :) Maar daar ga ik niet vanuit, ik denk dat je er gewoon erg veel plezier van gaat hebben. Heb zelf trouwens zijn 'grote broer' met IS, wereldlens, echt waar, maar buiten je budget en misschien ook een tikkie overdreven als startlens :=

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:56

Ja "zijn grote broer" is tegen de 1000 euro en heb begrepen dat IS voor mij niet noodzakelijk is voor wat ik ermee wil doen.
Denk dat ik idd voor de 18-55 lens ga en een telelens 70-200mm F.4.0L USM. Dan ben ik voor 1100 euro klaar.

Misschien dat ik de 18-135 lens nog tweedehands kan scoren of een andere lens. Het lijkt mij wel een fijne lens voor op vakantie bijvoorbeeld. Kan je net iets meer inzoemen.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:19

Als je eenmaal de 70-200 f/4.0 L gewend bent, dan wil je de 18-135 mm niet meer....

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:24

_tarja_ schreef:
Ja "zijn grote broer" is tegen de 1000 euro en heb begrepen dat IS voor mij niet noodzakelijk is voor wat ik ermee wil doen.
Denk dat ik idd voor de 18-55 lens ga en een telelens 70-200mm F.4.0L USM. Dan ben ik voor 1100 euro klaar.

Misschien dat ik de 18-135 lens nog tweedehands kan scoren of een andere lens. Het lijkt mij wel een fijne lens voor op vakantie bijvoorbeeld. Kan je net iets meer inzoemen.

Ik heb ook sinds kort op aanraden van hier dezelfde set met de 70-200 en ik ben er super blij mee! als ik maar ergens een zonnetje zie komt ie uit zijn tas en mag die weer mee aan de sleep! in nog geen maand iets cvan 1300 plaatjes geschoten, nu is niet alles gelukt maar zo kan ik lekker oefenen! Ik zag hier ook iets over UV filters, die heb ik voor de 18-55 en de 70-200 samen voor 5 euro op Ebay gekocht! Helemaal nieuw en geen gek merk, misschien een tip voor hier!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:58

Bagheera_206 schreef:
18-55 en 18-135 is ongeveer zelfde kwaliteit... Of zeg ik hier nu hele foute dingen. Ik heb nog nooit een 18-55mm op mijn body gehad om te vergelijken. :=

Ik zou dan voor 18-55mm gaan en je geld besparen op de meerprijs van 18-135mm. Als je het geld hebt is inderaad de Canon EF 70-200mm f/4.0L USM een erg mooie lens voor bij de paardjes. :D

Je kunt je trouwens ook besparen op UV-filter. ;)

Hoe bedoel je dat ik kan besparen op een UV filter, heb jij hem te koop? :P

Dat is niet duur voor 5 euro op Ebay. Aan de andere kant, ik wil wel een goeie UV filter. Straks heb ik een mooie lens, met een slechte UV filter en gaat dat ten koste van de kwaliteit. Dat zou zonde zijn.
Wat kunnen jullie me aanraden?

Verder zou ik graag een polaristatie filter willen. Op internet zie ik dat je de kleuren zoveel mooier krijgt met een pol. filter. Klopt dat? En is dit ook leuk te gebruiken bij de paarden of andere dieren of natuurfoto's?
Laatst bijgewerkt door Oretha op 23-02-12 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:59

Noraly_ schreef:
_tarja_ schreef:

Ik heb ook sinds kort op aanraden van hier dezelfde set met de 70-200 en ik ben er super blij mee! als ik maar ergens een zonnetje zie komt ie uit zijn tas en mag die weer mee aan de sleep! in nog geen maand iets cvan 1300 plaatjes geschoten, nu is niet alles gelukt maar zo kan ik lekker oefenen! Ik zag hier ook iets over UV filters, die heb ik voor de 18-55 en de 70-200 samen voor 5 euro op Ebay gekocht! Helemaal nieuw en geen gek merk, misschien een tip voor hier!

Heb je voor mij enkele voorbeeldfoto's van deze camera met de 70-200mm lens en de 18-55mm lens? De 70-200 heb je ook zonder IS dan?

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:33

Ook voor de rest een tip koop een uv filtertje voor op je lens, bied tevens extra bescherming, kost geen drol en kun je dus indien nodig gewoon eff met een doekje/trui schoonmaken (dat zou ik dus niet doen met de voorkant van mijn lenzen ivm. krassen). Als je uv filter krast koop je gewoon een nieuwe, maar in het veld met een vieze lens zitten is ook niet alles.
Citaat:
Een goed filter zal al bij de opname voor een beter resultaat zorgen. UV filters blokkeren de onzichtbare, vaak onscherpte veroorzakende, ultraviolette stralen. Daarnaast zorgt het filter voor een betere kleurweergave en een hoger contrast in de foto's. Het kleurloze UV filter heeft géén verlengingsfactor voor de belichting en kan dus altijd op het objectief blijven zitten. Daarnaast dient het filter als een belangrijke bescherming van de lens. Het oppervlak is veel harder dan het objectiefoppervlak en zal dus veel minder snel beschadigen bij het poetsen. Daarnaast zal bij een val veelal het filter breken en blijft de lens heel.De kwaliteit van het filter moet passen bij de kwaliteit van het objectief waarop het filter wordt gebruikt.

En voordat we een discussie starten over het wel of niet goed zijn voor foto's van een uv-filter. Natuurlijk kost het je uiteindelijk iets van je kwaliteit, je plaatst tenslotte een extra laag glas voor je lens. hieronder een voorbeeld fototje wat goede en slechte filters doen.
Afbeelding
boven: geen filter, midden: 5 goede filters op elkaar, onder: 5 goedkope filters op elkaar

Zoals te zien levert het opstapelen van 5 filters kwaliteitsverlies op. Echter bij 1tje zie je het verschil echt niet en wegen de kosten van een nieuw objectief niet op tegen de ene procent verbetering zonder filter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:14

Van ultraviolette stralen heb je met digitale fotografie geen last, dus een UV-filter kopen voor de UV-stralen is sinds de digitale camera geen reden meer. Extra bescherming is ook twijfelachtig gezien evt glasscherven van een gebarsten UV-filter waarschijnlijk meer schade kunnen aanrichten dan welk ander voorwerp waar je frontlens in aanraking mee kan komen dan ook.

Mijn tip: koop een zonnekap. Die beschermt je frontlens pas écht (immers: zorgt ervoor dat je frontlens dieper komt te liggen tov de voorzijde van je objectief en dus wordt het risico op stoten geminimaliseerd), levert geen kwaliteitsverlies op, én beschermt tegen invallend licht (en voorkomt dus flares, ipv ze te veroorzaken).

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:02

Tarja ik ben nu een dagje weg, zit in een hotel en heb mijn laptop niet bij. In dit topic staan er geloof ik al wat, misschien kun je mijn photobucket opzoeken: Noraly94 weet niet of dat kan heb er verder geen verstand van nl. Als dat niet kan komen ze zaterdag dan ben ik weer thuis

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:54

Die lenzen van Sigma, zijn dat goede kwaliteit lenzen? Die passen ook op alle canon's toch? Ze zijn een stukje goedkoper, maar zal vast en zeker kwaliteitsverschil in zitten.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:05

We dwalen af, voor lenzen is een apart topic: [FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

@tarja: Sigma heeft goedkope en dure lenzen, net als Canon. Je kunt niet in het algemeen zeggen dat Sigma minder goed is als Canon.
Als je een lens op het oog hebt, zijn er in dat topic wel mensen die je kunnen vertellen hoe het met die specifieke lens is.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:59

JolandaS schreef:
We dwalen af, voor lenzen is een apart topic: [FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

@tarja: Sigma heeft goedkope en dure lenzen, net als Canon. Je kunt niet in het algemeen zeggen dat Sigma minder goed is als Canon.
Als je een lens op het oog hebt, zijn er in dat topic wel mensen die je kunnen vertellen hoe het met die specifieke lens is.

ow sorry :Y) wist niet dat er een apart topic was. Dwaal dus inderdaad af :o

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:21

Weten jullie of Canon binnenkort nog met een nieuwe versie gaat komen voor de spiegelreflex? De 650D ofzo? :P
Afgelopen jaren kwam er rond februari/maart 1 uit als ik me niet vergis.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:25

Er gaan alleen maar geruchten rond op het internet... Niets is zeker... Kans is groot dat er een 650D uit komt, maar wanneer...

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:38

Zou aankomende week de opvolger van de 5D Mk2 eindelijk gepresenteerd worden? :=

22mp
61pt AF
3.2" LCD

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:55

Bagheera_206 schreef:
Zou aankomende week de opvolger van de 5D Mk2 eindelijk gepresenteerd worden? :=

22mp
61pt AF
3.2" LCD

bedoel je daarmee 61 scherpstelpunten :wow: :wow:

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:47

Ja, maar er hangt wss een prijskaartje van 3.000 - 3.500 euro aan. Net als de Nikon D800(E), die ook in die prijsklasse zit. _O-