En zie hier, hoofdstuk vier! 
Monikske schreef:heel goed stuk maar buck en pete waren jeugdvrienden hoe kan dat dan dat buck 40 is en pete 19? verder vind ik het een goed verhaal echt goed
Waar staat dat Pete negentien is dan? Als dat ergens staat moet je het even zeggen want ik kan het niet vinden! Pete is net zo oud als Buck! Lees maar in onderstaande hoofdstuk. Ik dacht dat ik dat wel duidelijk had gemaakt maar misschien heb ik perongeluk een typfoutje gemaakt..
4.
‘Buck McDonald. Buck voor jou.’
‘Marsha Elizabeth Clifford, meneer. Aangenaam.’ Stelde de elfjarige dochter van Pete zich aan me voor.
Ze had een hoge stem en stak beleefd haar handje uit. Ik zat gehurkt zodat ik haar aan kon kijken en schudde het uitgestoken handje. Ze was bijzonder klein van stuk zelfs voor haar leeftijd. Vanachter haar jampot ronde brillenglazen bestudeerde ze mijn gezicht. Ik glimlachte.
‘Papa?’
Ze keek om naar haar vader die achter haar stond en trok haar dunne wenkbrauwen vragend op.
‘Is dit hem? De Buck over wie je het de hele tijd hebt? Ik bedoel hij geeft nou niet een bijster intelligente indruk..’
Ik wist niet of ik dat nou als een belediging moest opvatten. Tenslotte was Marsha nog maar een meisje van elf jaar oud.
‘Marsha, gedraag je!’
Het duurde even voor Pete haar corrigeerde. Hij haalde verontschuldigend zijn schouders op maar ik zag dat hij moeite moest doen zijn gezicht in de plooi te houden. Eerlijk gezegd was het ook een erg geestig tafereel. Een elf jarig meisje dat zonder schroom haar vader vertelde zijn vriendenkeus niet te waarderen. In bijzijn van de desbetreffende persoon. Ik zelf vond het ook vermakelijk en grijnsde toegeeflijk. Ik trok zacht aan een van de vlechten van Marsha.
‘Zo, zo dametje en wie ben jij om dat je bepalen?’
‘Ik bepaal helemaal niets, ik analyseer maar zoals ik al zei je lijkt me geen intellectueel sterk persoon. Wat deze volstrekt hopeloze opmerking benadrukt.’ Antwoordde ze hooghartig en deed een bescheiden stapje achterwaarts zodat de vlecht uit mijn vingers glipte.
‘Analyseren, bepalen dat doet er niets toe wel?’
Ze hield haar hoofd een tikkeltje schreef en staarde me misprijzend aan als of ze zich afvroeg of ik misschien een verdwaalde Neanderthaler was.
‘Natuurlijk doet dat er iets toe!’
Pete besloot dat de maat vol was, deed een stap naar voren en greep zijn dochter bij haar knokige schoudertje. Ik voelde me niet in het minst beledigd door het eigenzinnige meisje.
‘Nou is het genoeg, Marsha! Ben je nu helemaal belatafeld? Je zou je moeten schamen!’
Ongewild grijnsde ik maar toen ik de woedende blik van Marsha zag verbeet ik mijn grijns snel. Pete draaide Marsha zonder enige moeite met een hand om en gaf haar een zacht klopje op de kont.
‘Ga naar je moeder dan kan ik even rustig met Buck praten, De Buck inderdaad.’
Nog eenmaal keek ze om en glimlachte minzaam, waarna ze vinnig met haar smalle heupjes heen en weer wiegend de deur naar de woonkamer opende en over de drempel verdween. Zachtjes viel de deur achter haar dicht.
‘O, wat erg is dit! Het spijt me echt. Ik had nog zo gezegd dat ze zich moest gedragen maar ze is verdomd eigenwijs, dat kind van mij.’ Zei Pete en trok een uitermate hulpeloos gezicht.
‘Ze lijkt op jou.’ Zei ik, grijnsde en gaf hem een vriendschappelijke klap op zijn schouder.
‘Hm.. Dat monster? Wil je wat drinken?’
Ik knikte en volgde hem naar de keuken, die direct aansloot op de hal waar ik zo’n vijf minuten geleden was binnengestapt en meteen het belangrijkste familielid had ontmoet. Pete’s dochter. Hij was dus niet alleen getrouwd maar had zelf een dochter gekregen. Al elf jaar geleden. Dan was hij dus negenentwintig toen hij Marsha gekregen had. Dat was slechts negen jaar na mijn vertrek. Het leek een eeuwigheid maar in werkelijkheid was het natuurlijk niets. Ik kreeg een kop koffie wat ik zeer op prijs stelde op dit uur van de dag (klokslag tien uur ’s ochtends). Ik leunde tegen de keukenkastjes terwijl Pete voor zichzelf ook koffie zette. Ik had meteen geweten dat dit het huis was van Oom Syd. Ik was hier niet alleen meerdere malen geweest vroeger aan de buitenkant was nog niets veranderd. Binnen echter wel. De inrichting was duidelijk vernieuwd en een stuk moderner dan het was toen ik het voor het laatst zag. Hoewel Pete vroeger nauwelijks een beker vast kon houden kon hij nu buitengewoon netjes koffie inschenken. Een echte huisvader dacht ik glimlachend hoewel ik wist dat dit niet waar was. Hoewel hij nu misschien de koffiekan recht kon houden wist ik dat Pete nooit het type ‘huisvader’ zou zijn of eventueel worden. Hij was wel een stuk huishoudelijker geworden moest ik zeggen. Hoewel ik hem slechts vijf minuten met zijn dochter had gezien had ik meteen doorgehad dat hij het opvoeden als een serieuze taak zag en ik kon me niet herinneren dat Pete ooit iets voor serieus had aangenomen. Daarom was hij waarschijnlijk ook zo’n lastige leerling op school geweest. Zoals ik al zei was ik de enige vriend die Pete had. Bij proefwerken redde ik hem vaak als hij weer eens niet geleerd had door woorden door te fluisteren of spiekbriefjes onder zijn etui te duwen. Een soort vriendendienst. Nooit had hij me ervoor bedankt maar hij had me er ook nooit omgevraagd. Ik deed het uit mezelf, ik voelde me verplicht. Ik wilde niet dat hij bleef zitten omdat hij nooit iets deed. Hij had een geweldig stel hersens daar lag het niet aan maar hij deed er nooit iets voor. Hij vond school niets noodzakelijks en ik vond dat verschrikkelijk. Hij was te trots om me om hulp te vragen maar ik zag dat hij dankbaar was als ik hem weer eens een heel antwoordenvel van een proefwerk voorschotelde. En ik vond het niet erg dat ik altijd leerde en hij daar van profiteerde. Ik had geen enkele moeite met leren en bovendien deed ik het toch al waarom mocht mijn beste vriend daar niet van mee genieten?
‘Ik wil die geweldige vrouw van je wel eens ontmoeten, Pete!’ Zei ik terwijl ik zijn handelingen nauwlettend volgde.
Hij keek even over zijn schouder en glimlachte trots.
‘Zo meteen. Eerst even mijn koffie inschenken.’
Toen hij dat gedaan had ging hij me voor naar de woonkamer. Als ik niet beter wist zou ik zweren dat dit een ander huis was dan het huis van Oom Syd. De woonkamer leek ik niets meer op de woonkamer die het ooit geweest was. Integendeel. Het was opgeruimd, modern en luxe. Marsha zat achter de televisie, weggekropen in een hoekje van de zwart leren bank en zapte langs de kanalen. Aan de tafel met haar rug naar ons toegekeerd zat een vrouw met lang bruin krullend haar. Toen ze de deur open en dicht hoorde gaan richtte ze zich op en keek om. Ze glimlachte uitnodigend toen we binnenstapte, stond direct op en schudde mijn hand waarna ze me een broederlijke zoen op de wang drukte.
‘Wauw, eindelijk heb ik de eer je te ontmoeten! Laura, Laura O’Mally!’ Zei ze opgewekt en liet haar blik vluchtig over me heen glijden.
‘B..’ Voor ik mijn naam genoemd had viel ze me in de reden.
‘Ik weet wie je bent, Buck McDonald!’
Haar glimlach werkte aanstekelijk. Ze was heel smal en slank. Ze had een licht getinte huid en grote bruine ogen. Er stond een opgewonden blosje op haar wangen. Ik vroeg me af hoe oud ze was. Waarschijnlijk een aantal jaar jonger dan ik en Pete. Dat moest haast wel aangezien er geen enkel rimpeltje op kraaipootje op haar gelaat te bespeuren was. Ik moest toegeven dat ze aantrekkelijk was. Buitengewoon aantrekkelijk en ik begreep dat ze Pete’s hart sneller deed slaan. Ze had een heerlijke zoete geur om zich heen hangen en droeg een witte trui van kasjmier met dunne zilverdraden erdoor heen geweven. Ze gebaarde me te gaan zitten. Ik voelde de kritische blik van Marsha in mijn rug brandde. Ik liet me zakken op een houten stoel tegenover haar en Pete nam naast zijn vrouw plaats. Ik zag dat hij haar hand even vluchtig pakte en er zacht in kneep.
‘Ik zie dat Pete je al een kop koffie heeft gegeven? Zie je wel schat, je leert het wel.’ Zei ze en wierp hem een bemoedigende blik toe.
Ik kon er niets aan doen maar ik was ontroerd, bijna geëmotioneerd. Ik was niet snel onder de indruk maar de liefde die er vanaf straalde was ongelooflijk. Misschien was het omdat ik Pete zolang niet gezien had maar het leek als of alles op zijn plaats viel. Als of ik voor het eerst de rust in zijn ogen zag die ik nooit eerder gezien had. Ik grijnsde steels.
‘Is hij nog steeds zo hardleers?’
‘Ik geloof niet dat, dat er ooit uitgaat.’ Antwoordde ze met een glimlachje.
Pete die in eerste instantie wilde protesteren klapte zijn mond weer dicht.
‘Mag ik iets vragen?’ Vroeg ik aarzelend, me dondersgoed realiserend dat het een tikje onbeleefde vraag was maar hij brandde op mijn lippen.
‘Maar natuurlijk.’
‘Je hebt niet de achternaam van Pete aangenomen wel?’
‘Klopt, ik heet nog O’Malley en ik ben niet van plan dat aanstonds te veranderen. Ik ben wel met Pete getrouwd en ik hoop tot de dood ons scheidt zoals we dat zo mooi beloofd hebben maar ik wil verder een onafhankelijke vrouw blijven. Ik ben trots op mijn afkomst, mijn familie en zo ook op de naam die daarbij hoort.’
Haar stem klonk trots, fel en ergens ook zo onschuldig. Ze stond stevig in haar schoenen en ik wist dat, dat precies was wat Pete nodig had. Ik ving zijn blik op en ik zag hem glimlachen. Trots en gemoedelijk. Dat eerste zeer terecht..