[INFO] Hoeveel kan ik voor mijn foto(shoots) vragen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Hoeveel kan ik voor mijn foto(shoots) vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:11

Maar toch kun je op een paar van dit soort foto's al héél goed zien of iemand 10,- , 100,- of 1.000,- euro waard is Sjaad Knipoog

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:27

Hypofocus schreef:
Maar toch kun je op een paar van dit soort foto's al héél goed zien of iemand 10,- , 100,- of 1.000,- euro waard is Sjaad Knipoog

Ja, dat klopt, dáár ben ik het wel mee eens! Daar heb je zeker gelijk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:33

Wat betreft de manen van de Fjord kan ik 't trouwens niet met je eens zijn Femke, wat mij betreft hoeft het helemaal niet allemaal perfect te zijn gestyled om het een mooie foto te laten zijn. Die wilde manen geven het paard juist iets eigenwijzigs. Rest (belichting, glas, oren etc) ben ik het wel met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:47

Inderdaad, het hoeft niet perfect te zijn gestyled, maar je moet wél die bewuste keuze maken om het zo te doen. Aan de slinger in het kettinkje en de plaatsing van de oortjes heb ik het vermoeden dat het paard hier ook niet helemaal braaf stil stond, en dat de manen daarom ook wat wild zitten...
Ik vind 't niet echt bij deze foto passen. Kijk, een paard zonder halster in galop, met rondzwapperende manen is wat anders dan een paardje met halster aan de hand. Knipoog

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:36

Hypofocus schreef:
Inderdaad, het hoeft niet perfect te zijn gestyled, maar je moet wél die bewuste keuze maken om het zo te doen. Aan de slinger in het kettinkje en de plaatsing van de oortjes heb ik het vermoeden dat het paard hier ook niet helemaal braaf stil stond, en dat de manen daarom ook wat wild zitten...
Ik vind 't niet echt bij deze foto passen. Kijk, een paard zonder halster in galop, met rondzwapperende manen is wat anders dan een paardje met halster aan de hand. Knipoog

Dat is ook nog eens precies waar de hele fotografie om gaat.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:32

Ik vind het juist een heel goed bedacht topic, prima initiatief.
Als ik thuis ben ga ik ook wat foto's neerzetten, om te zien wat jullie mening is. Ik vraag momenteel nog niks voor mijn foto's.

Edit: In mijn profiel staan ook al wat fotografie-foto's, daar kunnen jullie misschien ook al wat aan zien Lachen

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:38

Vind dit wel een prettig topic ja, maar het blijft wel allemaal erg oppervlakkig. Als je drie foto´s laat zien, zijn dit meestal de drie mooiste... Knipoog Maar vind dit een mooie tak van het topic dat in HK al liep.

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:07

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:20

xXIris schreef:
@Hypofocus.

Zijn deze foto's beter??
Heb je nog tips?

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=145&t=955029

Ik begrijp je bedoeling in deze omstandigheden, maar ik wil toch even een berichtje plaatsen om het uit de hand laten lopen van dit topic tegen te gaan Knipoog. Het is de bedoeling dat er gediscussieerd wordt over taxaties voor reportages, publicaties e.d. Het is niet de bedoeling dat dit topic uitloopt op een fotobeoordeeltopic, daarvoor is AT in het leven geroepen Lachen.

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:18

Vind het topic tamelijk rustig voor de vraag die ernaar geweest is..

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:53

Zal ik het dan maar wat drukker maken Vork

http://www.cynthiapictures.moonfruit.com/#
Zal ik voor fotoshoots ongeveer 10 euro kunnen vragen??
De mooiste foto's zet ik op een cd'tje, ik regel evt. afdrukken en doe de shoot over als het niet goed is gegaan. Ik heb nu nog een fujifilm S3500, maar over een ongeveer een maandje ga ik een nieuwe camera kopen Pling

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:29

Sorry dat ik gelijk met een misschien wat vervelende vraag binnen kom vallen... Maar het is toch vrij moeilijk -zo niet onmogelijk- om te bepalen wat een ander voor zijn foto's kan vragen?? Als ik de fotografie hier op Bokt bekijk, dan komt het merendeel niet boven het kiekjesgehalte uit. Er zijn enkelen die dat wel doen, zij zijn hun geld waard.

Als ik een fotoreportage van mijn paard wil, dan zal ik iemand vragen die het kiekjesgebeuren ontstijgt en daarvoor betalen. Het is toch maar wat de gek ervoor geeft?? Ik zou zélf nooit veel geld voor een foto van mijn paard betalen, maar een ander doet dat wel.

Degenen die veel geld vragen maar (nog) niet al te best/consequent fotograferen, dat straft zich toch vanzelf af?

Ik vind zoveel meer meespelen, alsook bijv. de apparatuur die je tot je beschikking hebt, gevolgde opleidingen/cursussen, ervaring, etc etc. Maar als iemand -zelfs al is het totaal onterecht gezien de kwaliteit- € 50,- vraagt voor een fotoshoot, en een ander is bereid dat te betalen, dan is het toch goed?

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:17

kay; Ik begrijp jouw opinie wel, maar het is toch nog altijd erg moeilijk te bepalen of iemand niet teveel of te weinig vraagt. Vaak zijn fotografen bang geld te gaan vragen voor hun werk, en als ze dan uiteindelijk toch besluiten ermee te beginnen stappen ze vaak veel te laag in voor hun kwaliteiten. Daarom hebben we dit topic in het leven geroepen, juist dat soort mensen, of juist de mensen die echt nog eens goed moeten kijken naar hun foto's, te overtuigen Knipoog.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:40

Ik ben ook wel benieuwd naar wat men bereid is voor dit soort foto's te betalen... Ben nog beginnende qua tarieven in de fotografie dus tips &dergelijke zijn welkom.

Afbeelding
Afbeelding
http://i129.photobucket.com/albums/p216 ... iet375.jpg

[edit] ze zijn gemaakt met een canon eos 400D en een canon 70-200 mm f2.8

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:49

Interessant topic, ik ben benieuwd wat de gemiddelde normale prijzen zijn voor degelijke kwaliteit.
Speelt de camera mee in bepaling van de prijs eigenlijk? Het gaat er toch meer om wat voor foto`s eruit komen, niet waarmee ze gemaakt zijn?

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:28

Annemarie; Ik ken jouw foto's wel een beetje natuurlijk, ik denk best dat je wat ervoor kunt gaan vragen. Begin dan tussen de 30- en 40 euro, zou ik zeggen. De springfoto's zou ik persoonlijk wel wat vroeger hebben genomen, dat het paard nog met zijn achterbenen op de grond staat. Maar dat is mijn mening Knipoog.

oneilltje79; Natuurlijk gaat het om het resultaat, maar een spiegelreflex is kwalitatief natuurlijk wel een stuk beter dan een doorgaande digitale camera. Ik denk dat dat toch ook wel een rol speelt..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:05

Dat snap ik EsmeeF, maar worden prijzen dan ook bepaald door te kijken naar de gebruikte camera? Dat ik minder zou kunnen vragen voor foto`s met mn EOS 400D als iemand anders met een profesioneler model?
Is geen commentaar, gewoon nieuwschierigheid, omdat ik geen idee heb hoe prijzen bepaald worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:11

Annemarie/Esmee:

Esmee geeft aan de foto's van Annemarie te kennen. Mij zeggen deze 3 foto's echter niet zo veel. Want wie zegt dat Annemarie deze kwaliteit kan garanderen? Wie weet zijn dit gewoon drie gelukstreffers of zelfs de 3 enige mooie foto's die Annemarie aan een hele dag concours fotograferen heeft over gehouden.

Ik zeg niet dat dat zo is, maar mij zeggen 3 foto's van één dag niet zo veel eigenlijk...

Technisch ziet het er ok uit, maar als je het mij vraagt zit geld vragen voor shoots o.i.d. voornamelijk in het kunnen garanderen van kwaliteit.

Verder zul je met shoots veelal met andere zaken te maken krijgen dan met B-ruiters die een mooie springfoto willen hebben.

Annemarie, gaat het je in dezen om de verkoopprijs van losse afdrukken (waarbij de klant dus vrij is om geen foto's af te nemen als de klant de kwaliteit onvoldoende vindt) of gaat het je om fotoshoots? Over het laatste kun je mijns inziens weinig zinnigs zeggen naar aanleiding van deze 3 foto's.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:26

Ben het met je eens Nouks, vond het al zo vaag in de opening staan, je kan geen tarieven vragen voor shoots wel echter voor losse foto's (tenminste, in elk geval gaat dat beter dan tarieven voor echte shoots vragen, daar zijn inderdaad te weinig foto's voor).

Dus ik ben wel benieuwd naar wat jullie bereid zouden zijn te betalen als losse afdrukprijs voor deze foto's..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:33

Annemarie, denk dat je daarvoor gewoon eens wat moet rondkijken wat anderen er voor vragen. 20x30 centimeter zit wat ik er zo van zie over het algemeen tussen de 11 en 20 euro.

En wat voor bedrag je daar uiteindelijk voor kiest:

*Geen mooie foto's weggeven voor bijna niets omdat de mindere foto's nu eenmaal niet zo veel waard zijn als de mooie foto's en je dan dus maar een lager bedrag gaat rekenen
*Mindere foto's verkopen niet? Is 't goed recht van de klant. Moet jij er maar voor zorgen dat je alleen/voornamelijk nog goede foto's maakt Knipoog

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:12

ik denk aan:
10x15 : €2,50
13x18: €4,-
20x30: €8,-
is dat reeël?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:18

Nee.

Dat is zwaar onder het gemiddelde.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:29

Annemarie_ schreef:
ik denk aan:
10x15 : €2,50
13x18: €4,-
20x30: €8,-
is dat reeël?

Ik zit met mijn prijzen in die buurt
2,50
4,50
8,50
12.50 excl verzenden(8,50)

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:29

En alles + €2,- dan? Bloos (kvind het al zo veel...)

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:19

oneilltje79 schreef:
Dat snap ik EsmeeF, maar worden prijzen dan ook bepaald door te kijken naar de gebruikte camera? Dat ik minder zou kunnen vragen voor foto`s met mn EOS 400D als iemand anders met een profesioneler model?

Ik heb ook een 400D, maar zou ik bijv. een 1Ds mark III hebben (prof. camera) dan zou ik zeker veel meer vragen. Tenslotte heb je dan ook (nu ook, maar veel minder) je afschrijvingskosten van de camera. Nu praat je over een camera van 500-600 euro, maar dan heb je het over apparatuur van 5000-6000 euro (of meer, ik weet het niet precies). Logisch dat je dat in de prijs doorberekent.