Vraagje over Pasteltekeningen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_lucy_

Re: Vraagje over Pasteltekeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:28

Ja zeker een fijne winkel er lopen ook veel mensen rond!
En ik zal zeker hier wat werk laten zien, heb ook sinds vandaag een site waar ik mijn werkjes op zal zetten (www.Luvos-art.nl.tt) Lachen

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:25

Op zich lenen coloursoft potloden zich idd goed als combi met pastel. Maar... wees supervoorzichtig met wat je ermee doet. Een pasteltekening heeft de unieke eigenschap dat het door de poederachtige, fluwelen uitstraling direct van het papier lijkt af te springen. Als een pastel aan de muur hangt en je kijkt er een beetje van de zijkant tegenaan dan lijkt het wel of het onderwerp uit het papier komt, dat ziet er ontzettend mooi uit. Als je met (coloursoft)potlood gaat afwerken zonder daarmee rekening te houden zie je het potlood als glimmende streepjes oplichten vanuit de fluwelen ondergrond. Dat staat bepaald niet mooi

Ook het benadrukken van bijvoorbeeld zwart geeft een glimmend effekt wat ik persoonlijk erg lelijk vind.

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:30

Helemaal mee eens, je moet het erg spaarzaam gebruiken. Maar soms kun je net een kleine aanzet geven om het detail beter te krijgen.
Ik ken jouw eigen galerij al een tijdje en de tekeningen vind ik echt helemaal super. Jammer dat er de laatste tijd geen werk in uitvoering meer opstaat. Zelf heb ik nog problemen om een goede vachtstructuur te krijgen, misschien heb je nog bruikbare tips?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:02

@Vivaldi: ik kan niet een pasklaar antwoord geven voor het tekenen van vachtstructuur, daar zijn zoveel stijlen en technieken voor om dat weer te geven. Hangt er ook vanaf, wil je echt haartjes tekenen of het houden bij de suggestie van haren. Wil je fotorealistisch werken of mag het ook in een wat lossere vrije stijl.

Als je fotorealistisch wilt werken dan zul je haartjes moeten tekenen, heel veel haartjes. En goed letten op de richting waarin de haren liggen. Daar gaat heel veel tijd en priegelwerk in zitten.

De reden waarom ik geen stap voor stap meer plaats de laatste tijd is dat ik er gewoonweg geen tijd voor heb. Niet alleen het uitzoeken van de foto's, het verkleinen en met beschrijving op mijn website plaatsen kost ook veel tijd. Ook krijg ik daardoor zoveel mailtjes met gedetailleerde vragen om tips waar ik dan weer zoveel tijd in stop om die te beantwoorden dat het gewoon niet meer te doen is.

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:44

Bedankt voor de uitgebreide reactie.
Als je ooit een workshop gaat geven over dierenportretten in pastel, dan ben ik de eerste die zich aanmeld! Ben echt een grote fan van je werk.
Exposeer jij je werk weleens want volgens mij zijn ze in het echt nog mooier dan op foto.
Op dit moment ben ik zelf een beetje vanalles uit aan het proberen om toch een eigen stijl te krijgen in mijn werk en dat is op zich wel leuk om te doen.
Ik blijf moeite houden om haartjes te tekenen die niet op streepjes lijken en dat lukt nog steeds niet met mijn pastelpotloden.

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:58

haay, ik wil er ook eens mee beginnen na deze mooie verhalen Bloos
mare... hoe breng je het aan op het papier? tekenent? schilderent? (let niet op mijn nederlands Haha! )
enne.. zijn die krijtjes ook te koop bij de Gamma of Praxis?
groetjes.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:28

@Vivaldi: probeer eens om de haartjes te tekenen met de (scherpe) zijkant van een krijtje, en hou er rekening mee dat ze niet allemaal netjes naast elkaar horen te liggen, zo is het irl ook niet.

En gebruik vooral veel kleuren, hoe meer kleurschakeringen in de vacht, hoe meer leven er in een tekening gaat zitten. Vergeet niet om ook de schaduwhaartjes te tekenen, dus de haartjes die net onder de toplaag vallen waar het licht op schijnt. Deze haartje zijn heel erg belangrijk.

Ik poseer (nog) niet, heb nu eindelijk de tijd genomen om voor mezelf te tekenen (westernserie) waarvan ik hoop dat ik ze ooit kan gaan exposeren (zie dat maar als een kleine meisjedroom Knipoog ).
Wat ik de afgelopen jaren heb gemaakt hangt allemaal bij mensen aan de muur, hier heb ik zelf slechts een paar tekeningen.

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:21

Bedankt voor de tip, ik ga ermee aan de gang.

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:48

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:29

Jaa hoor kan je zeker gebruiken!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:11

_lucy_ schreef:
Jaa hoor kan je zeker gebruiken!

Als je oliepastel wil gaan gebruiken ja, dat is heeeeeel ander spul en werkwijze dan pastelkrijt