[TEK] WIP: Het Friese Paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: [TEK] WIP: Het Friese Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 14:56

Er zit geen grijs in, wel wit.
Zwart is gewoon zwart, maar ik ga proberen dat eigenlijk niet meer te gebruiken maar echt puur kleuren te doen.
Ik ken het RYB systeem (zo'n 'wiel' met kleuren die dan tegenover elkaar staan, primaire kleuren en die ernaast liggen). Maar ik gebruik het niet (tenminste niet bewust) want ik zou niet weten hoe?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:59

Neen, dat is het RYB systeem niet. Het RYB systeem is meer dan alleen een wiel het is een systeem dat kunstenaars gebruiken om alle kleuren te kunnen mengen en zelfs grijs en zwart te maken. Grijs maken door wit over zwart (of andersom) te gebruiken haalt je werk finaal onderuit omdat zwart geen kleur is. Heb je de grijze tinten (want die zie ik toch echt of ligt dat aan de foto) dan zelf gemengd? Zo ja, hoe?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 15:02

Ik heb geen grijs gebruikt, wat je ziet is wit. Daar overheen zijn een aantal kleuren (zoals blauw en rood) gegaan. Is dat wat je bedoelt?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:06

Dat zal het zijn, denk ik. Ik denk wel dat het in die zin nuttig voor je zal zijn je in de werking van RYB te verdiepen omdat het met name voor aquarel heel erg veel uitmaakt. R+Y+B maakt grijs en wanneer je het heel geconcentreerd gebruikt zelfs bij benadering zwart. Met name veel aquarelartiesten gebruiken helemáál geen zwart. Overigens staat RYB (misschien weet je het al, misschien niet) voor Rood, Geel en Blauw. Met wit moet je overigens ook oppassen, net zoals zwart de kleur dan viezig maakt, maakt wit een kleur al heel snel flauw.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 15:08

Ik wist dat RYB voor Rood, Geel en Blauw staat maar ik heb me er nooit in verdiept.
Dit is mijn eerste Aquarel, en ik weet niet of er ooit een tweede komt want het is niet echt mijn materiaal. Maar misschien maak ik nog wel eens een tweede, alleen al om dat RYB systeem uit te proberen (dus zonder zwart).
Bedankt voor de tip, ik wil zo weinig mogelijk wit gebruiken, maar wel veel kleuren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 18:53

Ik ga me er eens in verdiepen zometeen. Ja