Iedereen kan schrijven - deel IV.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkebel

Re: Iedereen kan schrijven - deel IV.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:20

Is idd ontmoetten met dubbel t volgens mij Ja
Vind 't een mooi verhaal nadia!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:28

Dankje (:

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:42

haha okee, dan is het mijn fout Clown ben dus blijkbaar ook niet zo goed in Nederlands als ik dacht Bloos maar vond het zo raar staan, weet niet waarom Vork

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:58

Ik ga ook even meedoen. Lachen
Ik schrijf niet vaak ofzo, dus er zal wel het een en ander aan mankeren hoor. Knipoog
Ik zal de andere verhalen even beoordelen zodra ik er tijd voor heb. Ja

Komt het;

Citaat:
‘Kom dan! Denk niet dat ik bang voor je ben, het doet me niks!’
Terwijl ik tegenover jou sta, weet ik dat ik niet kan winnen, en dat ik zojuist een grote fout heb gemaakt.
En dat heb ik inderdaad, jouw hand komt hard aan op mijn gezicht. ‘Kop dicht kreng! Of ik verbouw hem!’
Bang ben ik niet, dat was geen leugen, zo ondertussen ben ik het wel gewend.
‘Zeg nu nog eens dat je het zou durven om bij me weg te gaan!’
Ik denk na, terwijl ik hier tegenover je sta, ik denk aan hoe dit allemaal kon gebeuren.

Je leek zo lief, toen ik je voor het eerst zag. Gewoon zo’n lieve gevoelige jongen, niet echt knap, maar zeker niet lelijk. Geen jongen waar ik gelijk op zou vallen, maar wat ik uiteindelijk toch deed.
Een gevoelige jongen, zo kon ik je toen beschrijven. En zo is het toch ruim vijf maanden goed gegaan.
Maar je deed zo anders, zomaar opeens. Je vrienden waren belangrijker, steeds vaker zag jij mij niet staan. Steeds vaker was ik zomaar vergeten.
Er viel niet meer met je te praten, tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Steeds vaker dacht ik eraan om bij je weg te gaan, maar zodra ik daarmee kwam vielen er klappen. Zo heb jij mij keer op keer weer bij je gehouden, zo heb jij ervoor gezorgd dat ik geen kant uit kon.
Ik geef toe, ik hield van je. Nee, ik weet dat ik nog steeds van je houd. Niet van de persoon die mij sloeg of mij vergat, maar van de persoon die je was toen ik je voor het eerst ontmoette.

Ik word terug gebracht naar het heden door jouw felle woorden. Voor van alles en nog wat scheld je me uit, zoals het al zo vaak is gegaan de laatste weken.
Nog een klap volgt, een traan rolt over mijn wangen. Een echte traan, voor jou, voor de persoon die je in het begin was, voor die persoon die ik mis.
Maar jou? Jou ken ik niet. Jij bent niet van mij en ik ben niet jouw eigendom, zoals jij telkens maar weer lijkt te denken. Wat heeft jou al die tijd het recht gegeven zo met mij te spelen? Dacht je dat je dat kon maken?
De traan op mijn wangen is opgedroogd, mijn liefde voor jou is vervaagd. Ik besef nu, dat ik beter af ben zonder jou. Ik zal de lieve jij missen, maar de pijn zal slijten.
Ik kijk je aan, diep in jouw ogen, die zijn niet meer zoals vroeger.
Nu weet ik het zeker. ‘Ik ga, ik zal je missen, ik zal de persoon missen die je eerst was’.
En zonder ook maar enige angst te vertonen, draai ik me om en loop weg.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:59

B_rOwny; ik vind het jammer dat je hier maar een gedeelte van het verhaal hebt neergezet. Daar even mee te beginnen.
Over de komma's was al gezegd dat je die verkeerd gebruikt. Dus daar ga ik niets over zeggen, behalve dat ik het eigenlijk niet echt lekker vind lezen. Het nodigt mensen niet uit om het te gaan lezen in elk geval.
Maargoed;
Citaat:
maar eerder een hekel aan hebben .

De spatie tussen de punt moet ook weg, maar afgezien daarvan zou ik neerzetten "maar eerder een hekel hebben aan", dus die twee woordjes net omgedraaid, dit vind ik net even lekkerder lezen.
Citaat:
Alweer komt dr een traan over Liza's gezicht lopen, Bah denkt ze bij dr zelf, ik wil heel niet huilen en begint gauw ergens anders over.

Bij het "bah" hoort geen hoofdletter, omdat het na een komma komt en niet na een punt. Knipoog Na een komma hoeven geen hoofdletters, met uitzondering van namen enz. Knipoog
Er staat ook "ik wil heel niet huilen", dat moet "ik wil helemaal niet huilen" zijn neem ik aan? Lachen
Het zou voor de rest ook fijner zijn als je in alinea's probeerde te schrijven. Nu is dit een vrij kort stukje dus veel alinea's zal het niet bevatten, maar wat vaker je entertoets zou niet weg zijn. Lachen
Het idee van je verhaal vind ik inderdaad ook wel leuk, maar zoals het nu geschreven is spreekt het me niet echt aan. Als je aan bovenstaande punten werkt komt dat vast wel goed.

Kimmm; ik vind het opzich een mooi stukje. Ja Daarom vind ik het ook best moeilijk om te beoordelen.
Ook hierbij zie ik nauwelijks gebruik van de enter, maar het stoort mij hier niet zo erg.
Dat over die heldergroene spriet gras is ook al gezegd volgens mij, maar het was ook iets dat mij gelijk opviel. Lachen
Voor de rest is er eigenlijk niks waar ik commentaar over zou hebben, ik vind het een mooi stukje. Lachen

Just_Crazy;
Citaat:
Een traan in haar ogen. Maar niemand die het zien kan.

Persoonlijk zou ik tussen "ogen" en "maar" geen punt zetten. Liever zo; "een traan in haar ogen, maar niemand die het zien kan".
Citaat:
En wat wil zij graag dat kleine beetje aandacht.

Zinnen kun je beter niet beginnen met "en". Daar heb ik zelf ook nogal problemen mee hoor. Schijnheilig
Dit stukje had ik dan (vanwege de lengte) denk ik wel weer liever in alinea's gezien, of met meer enter. Want zo leest het nogal onhandig.
Ik vind het einde inderdaad zoals veraA al zegt wel sterk, maar de rest van het verhaal kan beter denk ik. Lachen

Esperanca; dit vind ik een mooi verhaal(tje)! Ja Op de een of andere manier spreekt het me echt aan!
Citaat:
Vandaag waren we precies 4 jaar samen

Op de een of andere manier vind ik het netter staan als cijfers uitgeschreven zijn, maar het kan best zijn dat dat persoonlijk smaak is.

Ik heb in mijn eigen verhaal ook nogal wat foutjes opgemerkt weer. Scheve mond Ben er ook niet echt tevreden mee, maar ik ga mijn eigen verhaal maar niet beoordelen. Lachen

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:10

@ Ilzjuh: vind het persoonlijk goed geschreven! Lachen wat me alleen een beetje stoort is dat je zelf de enter net iets te veel gebruikt. misschien doe je dit bewust, maar dat weet ik niet. ik heb nog wel een paar tips/opmerkingen voor je Lachen

‘Kop dicht kreng! Of ik verbouw hem!’ - ik zie liever een komma achter 'Kop dicht', hierdoor wordt ze zin een stuk sterker, 'kreng' komt dan veel beter en duidelijker naar boven (het benadrukt het in principe).

Gewoon zo’n lieve gevoelige jongen, niet echt knap, maar zeker niet lelijk. - een duidelijke zin over de beschrijving van de jongen, maar toch zie ik hier ook liever een komma tussen 'lieve' en 'gevoelige'. nu lijkt het alsof de gevoeligheid van de jongen lief is Lachen en dit bedoel je vast niet Knipoog

Voor van alles en nog wat scheld je me uit, zoals het al zo vaak is gegaan de laatste weken. - 'van alles en nog wat', ik weet niet precies wat het is, maar het leest niet lekker. ik denk dat ik snap wat je ermee wilt zeggen, maar het komt niet echt over. misschien kan je dit misschien beter weglaten.

Nog een klap volgt, een traan rolt over mijn wangen. - maak hier twee verschillende zinnen van. nu schrijf je over twee verschillende onderwerpen in maar één zin. en één traan kan niet over twee wangen rollen Clown dus dit wordt dan: 'Nog een klap volgt. Een traan rolt over mijn wang.' Vork

De traan op mijn wangen is opgedroogd, mijn liefde voor jou is vervaagd. - opnieuw één traan op twee wangen Lachen

ik vind het duidelijk en erg sterk geschreven, op een manier waardoor je door blijft lezen en je meeleeft met het meisje - ook al is het een klein stukje Lachen ga zo door!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:25

Dat over die enter weet ik van mezelf. Schijnheilig
Ik houd er niet van als een stukje compleet zonder enter is, maar ik weet dat ik hem zelf net even iets teveel gebruik. Nagelbijten / Gniffelen
Voor de rest klopt het wel, dat van die traan is inderdaad best wel stom van me. Haha!
Bedankt! Lachen

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:26

graag gedaan! Lachen zoals je al in je vorige post vertelde, gebruik ik hem net weer iets te weinig Knipoog

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:30

Ik heb liever stukken waar om de regel op enter wordt gedrukt dan hele lappen tekst achter elkaar. Behalve dat het bij deze korte stukjes ook net lijkt of het verhaal wat langer/uitgebreider is. Vind ik het zoveel fijner lezen en netter staan.

Ik ben bezig met mijn verhaal, maar dat hele idee waar ik over typte was ik kwijt. Het gaat nu dus nog nergens over Schijnheilig (moet even een eind gaan breien)

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:39

ben je al verder gekomen met het schrijven van het einde Fenn? Lachen ben erg benieuwd! Ja

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:11

een beetje verder Ja Ik denk dat ik vandaag het verhaal kan plaatsen. Als het gaat lukken Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:12

Ik ben benieuwd Fenn. Lachen

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:13

doe maar rustig aan! Knipoog denk niet dat ik vandaag nog tijd heb om ernaar te kijken en anders dan wordt het ook gewoon morgen! Lachen

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 16:39

Ik hoop dat jullie niet te veel van mij verwachten, maar hier is het. Een beetje cliché en het is niet echt een spectaculair verhaal. Maar oké. Volgende keer beter Lachen

ritueel
Op hun knieën zaten ze bij elkaar in de kamer. Alle stoelen waren aan de kant geschoven. Vier paar ogen waren gericht op het meisje in het midden. Uit een klein radiootje in de hoek klonk een zacht monotoon gezang. Het vulde de kamer. Het meisje bewoog zachtjes op de muziek heen en weer. De vier om haar heen keken in stilte toe hoe. Één voor één voegden ze hun stemmen bij het zingen uit het radiootje. Eerst de jongen die recht voor het meisje zat en toen met de klok mee het meisje ernaast, de jongen die naar de heen en weer bewegende rug keek en als laatste een nog jong meisje. Hun stemmen vlochten in elkaar en toen de muziek uit het radiootje stopte viel dat niet eens meer op. Het duurde door en de op hun knieën zittende bewogen niet. Ze zaten slechts op de grond en staarden en zongen. Net op het moment dat het leek dat dit eeuwig zo door kon gaan klonk er opeens een heel hoog en hard gegil.
Geschrokken hield het jongste meisje dat het laatst mocht zingen haar mond. Dat zorgde ervoor dat de hele groep bewoog. Het andere meisje in de groep van vier stond op en begon het middelste meisje te kalmeren. De twee jongens begonnen boos tegen het jongste meisje te praten. 'Je hebt het verprutst.' en 'We waren er bijna.' zorgden ervoor dat het jonge meisje geschrokken achteruit deinsde.
'Má, maar. Ik, dit kan toch nooit goed zijn?' wierp ze zachtjes tegen.
'O, je snapt het niet ook hè?' mopperde één van de jongens. 'Het ging perfect, het klopte helemaal met wat ik gelezen heb.'
'Je had niet na moeten denken, dat zeiden we al,' beet de andere jongen toe, 'jij was er alleen maar voor het evenwicht.'
Het jonge meisje leek uit het veld geslagen en deinsde achteruit. 'Sorry,' zei ze zachtjes.
'Niets sorry, je hebt het verpest. Einde oefening, voor we weer op dit punt komen. Je bent,-
'Jean!' riep een van de andere meisjes opeens. De jongens keken op, het meisje hield de ander vast. Die ademde hevig, het leek op hyperventileren. Ze bewoog schokkerig heen en weer. 'Jean, help!' schreeuwde het meisje weer.
Jean was al opgestaan en liep richting de twee meisjes. In drie passen zakte hij weer op zijn knieën en pakte het schokkende meisje uit de armen van de ander. Met snelle, handige bewegingen drukte hij haar op de grond. Het meisje bleef schokken en haar ademhaling werd piepend. De ogen waren weer op haar gericht. 'Een zakje,' mompelde Jean, 'geef me een fiets zakje!'
Niemand stond op, 'Jezus, Jongens! Lill haal appelflap een,' zijn stem trilde terwijl hij het schokkende meisje op de grond trachtte te houden. Het piepende gehijg van het meisje ging opeens over in een ijl gegil. Opeens bewoog ze niet meer, ze gilde alleen maar. Haar ogen waren opengeschoten. 'Zakje, Lill!'
Het grotere meisje, Lill, stond op en struikelde naar de deur. De andere twee keken alleen verstijfd toe hoe het middelste meisje bleef gillen. 'Schiet op.' spoorde Jean het meisje aan. Hij had zijn ogen nog gefixeerd op het gillende meisje.
Lill rukte de deur open, opvallend was het licht dat erdoor scheen. Toen de deur weer achter Lill dicht klapte begon het kleinere meisje dwars door het gegil heen te snikken. 'Ik wil dat het stopt, ik wil dit niet meer.' Snikte het meisje.
'Luc, zorg dat ze stopt.' Gaf Jean bevel terwijl hij alleen maar naar het meisje op de grond bleef kijken.
Luc's hand haalde uit, met een kletsend geluid kwam het neer op de wang van het snikkende meisje, die beduusd stopte met huilen. Even keek ze bang naar de jongen die haar geslagen had, maar die lette al niet meer op haar. Alle ogen waren opnieuw gefixeerd op het gillende meisje.
Haar ogen waren wijd open, haar handen op de grond gedrukt door Jean en haar adem stroomde weg in die enorme gil. Heel even leek haar adem te stokken en stopte de gil. Toen leek alles te stoppen...
Jean schreeuwde, de deur ging open. Lill kwam naar binnen met het zakje. 'Te laat!' Brulde Jean.

zip

Op hun knieën zaten ze bij elkaar in de kamer. Alle stoelen waren aan de kant geschoven. Vier paar ogen waren gericht op het meisje in het midden. Uit een klein radiootje in de hoek klonk een zacht monotoon gezang. Het vulde de kamer. Het meisje bewoog zachtjes op de muziek heen en weer. De vier om haar heen keken in stilte toe hoe. Één voor één voegden ze hun stemmmen bij het zingen uit het radiootje. Eerst de jongen die recht voor het meisje zat en toen met de klok mee het meisje ernaast, de jongen die naar de heen en weer bewegende rug keek en als laatste een nog jong meisje. Hun stemmen vlochten in elkaar en toen de muziek uit het radiootje stopte viel dat niet eens meer op. Het duurde door en de op hun knieën zittende bewogen niet. Ze zaten slechts op de grond en staarden en zongen. Net op het moment dat het leek dat dit eeuwig zo door kon gaan klonk er opeens een heel hoog en hard gegil.
Even leek het of het kleine meisje wilde stoppen met zingen, maar de stemmen van de anderen dwongen haar door te zingen. Het gegil van het middelste meisje vervlocht zich alsnel met het gezang. Totdat de jongen die haar aan keek opeens zachter ging zingen en toen met de klok mee één voor één de anderen. Net toen het laatste meisje iets zachter zong, wat heel snel gegaan was, gilde het meisje ook zachter. Verbazing was wat het gezicht van het jongste meisje sierde. Ze was meegetrokken door haar broer die dit ritueel wilde doen. Een vierde persoon, een meisje had ie nodig. Hij had ook nog gezegd dat ze goed kon zingen, dat had haar over de streep getrokken. Een complimentje van Jean kreeg ze niet vaak. Opeens besefte ze dat de rest weer iets zachter zong, vlug voegde ze zich er weer bij. Dat was alles wat haar was uitgelegd. Omste beurt iets zachter, jij als laatste, tot we niet meer zingen. Meer niet. Ze snapte er geen drol van.Het ritueel kon toch nooit, - weer iets zachter.- de bedoeling hebben dat Ninke zo zat te gillen?
Opeens viel het Marije op dat Ninke niet meer zo hard gilde. Terwijl het gezang langzaam minder werd het gegil ook zachter. Weer iets zachter. Luc's stem veranderde in een zacht gebrom, even later zoemde zij mee. Toen vielen ook langzaamaan de rest van de stemmen weg. Het gegil van het Ninke hield nog eventjes aan, werd een zacht gepiep en ook zij werd stil. Alle aandacht was op haar gericht. Marije vroeg zich af wat nu zou gebeuren. Niets?
Er gebeurde niets, het leek op ontwaken uit een droom. Lill was de eerste die wat zei. Ninke kon later terug vertellen dat ze heel het gegil niet door had gehad. Ze wist het niet meer vertelde ze. Heel vreemd, een enorm gat in haar geheugen. Jean trouwde op een normale manier met haar toen ze 24 en 26 waren. Ze konden nog wel lachen om het verhaal van het verzonnen trouwritueel. Vooral als Marije vertelde dat ze het doodeng gevonden had. Ach, een kindergrapje, wat kon er gebeuren?

zip

De deur klapte achter Jean dicht. Hij had zich al honderd keer afgevraagd wat er gebeurd zou zijn als zijn zusje door was blijven zingen. Hoe had zijn leven er dan uit gezien? Lill's hoofd verscheen achter de ruit van hun huis. Nienke, hun dochtertje, zat op haar arm. Ze wierpen hem een kushandje toe. Hij zwaaide terug terwijl hij de auto van het slot haalde.
In gedachte reed hij de weg, zoals elke twee weken zonder op de weg te letten. Die weg kende hij ondertussen wel.
Nog in gedachten verzonken reed hij de oprijlaan van het groote tehuis op. Weinig auto's stonden op de parkeerplaats, zeker als je wist dat het bezoekuur was. Bij de balie werd hij vrolijk begroet, hij zwaaide alleen even en liep door naar de kamer waar hij moest zijn. Zoals elke week zat ze op hem te wachtten. Twee mooie blauwe ogen die vanuit de stoel naar hem opkijken. 'Hoi Jean,' zegt zijn zusje zacht. 'Hoe is het met Ninke?'
Een traan rolt zoals altijd over haar wang als ze die verspreking maakt. Hij wuift het weg en gaat zitten. Halverwege komt de zuster met de medicijnen tegen de waanbeelden die Marijle heeft sinds 'het' ritueel. Na twee uur vertrekt hij. Zoals altijd slikt Jean iets weg als hij de traan ziet die over haar wangen rolt bij zijn vertrek.
Had zijn kindergrapje anders kunnen aflopen? Vraagt hij zich weer af.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 16:57

Ik denk dat ik het snap, maar ik weet het niet zeker Nagelbijten / Gniffelen
Vind het iig wel heel mooi geschreven. Had in het begin niet gedacht dat het zo af zou lopen.
Waarom staat er telkens 'zip' tussen?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 16:59

Dat zip heb ik gekozen als woordje dat een soort moest aantonen dat het eigenlijk een ander verhaal was, of ten minste het gaat erom dat iets anders kan lopen (zoals ik ook hier twee manieren probeerde te beschrijven) als er net iets anders gebeurd.
Zip als sprong in de tijd dus Knipoog (had ook uhm... flash of flikker kunnen zijn.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:03

Oke dat is duidelijk Lachen Dacht dat het misschien nog een betekenis had, maar dat is dus niet 't geval!

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:05

uit nieuwsgierigheid toch maar even achter de computer gaan zitten Lachen en toch vind ik het wel iets hebben. moest het wel twee keer lezen om het goed door te hebben Bloos je maakt goed gebruik van de enter (wil ik ook wel Nagelbijten / Gniffelen) en hierdoor leest het makkelijk weg.

tijdens het lezen heb ik wel een aantal foutjes gevonden Lachen misschien dat je dat nog kan veranderen.

De vier om haar heen keken in stilte toe hoe. - ik zou hoe hier weglaten, het heeft weinig tot geen meerwaarde voor de zin en het is toch duidelijk waar het over gaat zonder Lachen

Eerst de jongen die recht voor het meisje zat en toen met de klok mee het meisje ernaast, de jongen die naar de heen en weer bewegende rug keek en als laatste een nog jong meisje. - het is een lange zin met vrij weinig komma's, 1 Lachen ik zou 'die recht voor het meisje zat' ook tussen komma's zetten. 'als laatste een nog jong meisje.' als je dit leest loopt het laatste stukje van de zin toch niet helemaal lekker. misschien kan je hier iets anders van maken. bijvoorbeeld 'het laatste meisje was nog erg jong.' ofzo Knipoog

Hun stemmen vlochten in elkaar en toen de muziek uit het radiootje stopte viel dat niet eens meer op. - een komma na 'stopte'.

Het duurde door en de op hun knieën zittende bewogen niet. - de op hun knieën zittende 'mensen'? Clown typefoutje denk ik Knipoog

Ze zaten slechts op de grond en staarden en zongen. Net op het moment dat het leek dat dit eeuwig zo door kon gaan klonk er opeens een heel hoog en hard gegil. - let op opsommingen! en... en... en... de laatste zin is erg lang om te lezen. zet er een komma tussen, bijvoorbeeld na 'gaan'.

'Niets sorry, je hebt het verpest. Einde oefening, voor we weer op dit punt komen. Je bent,- - een aanhalingsteken om de zin te sluiten Lachen gewoon vergeten.

'Schiet op.' spoorde Jean het meisje aan. - begin van de zin een hoofdletter.

Toen de deur weer achter Lill dicht klapte begon het kleinere meisje dwars door het gegil heen te snikken. - een komma na 'klapte'.

Citaat:
Luc's hand haalde uit, met een kletsend geluid kwam het neer op de wang van het snikkende meisje, die beduusd stopte met huilen. Even keek ze bang naar de jongen die haar geslagen had, maar die lette al niet meer op haar. Alle ogen waren opnieuw gefixeerd op het gillende meisje.
Haar ogen waren wijd open, haar handen op de grond gedrukt door Jean en haar adem stroomde weg in die enorme gil. Heel even leek haar adem te stokken en stopte de gil. Toen leek alles te stoppen...

je springt met dit stukje net té snel van de hak op de tak. het meisje stopt met gillen, na de klap die de jongen haar gegeven heeft waarna ze gelijk weer ligt te gillen? het gaat net te snel Lachen

Het duurde door en de op hun knieën zittende bewogen niet. Ze zaten slechts op de grond en staarden en zongen. Net op het moment dat het leek dat dit eeuwig zo door kon gaan klonk er opeens een heel hoog en hard gegil. - weet hetzelfde stukje met de kleine foutjes Lachen

Het gegil van het middelste meisje vervlocht zich alsnel met het gezang. - alsnel = al snel, typfoutje denk ik.

Totdat de jongen die haar aan keek opeens zachter ging zingen en toen met de klok mee één voor één de anderen. - het is een goede zin, maar net iets té druk. er gebeuren twee dingen in één zin. had liever twee verschillende zinnen gezien, het komt dan een stuk sterker over Lachen

vierde persoon, een meisje had ie nodig. - ie = hij

Ze snapte er geen drol van.Het ritueel kon toch nooit, - weer iets zachter.- de bedoeling hebben dat Ninke zo zat te gillen? - spatie tussen 'van' en 'het'. door net te snel te typen. ik debj dat ik snap wat je bedoelt te zeggen met -weer iets zachter-, maar misschien kan je ook hier een nieuwe zin van maken. ik vind dat het niet echt tot z'n recht komt op deze manier.

Toen vielen ook langzaamaan de rest van de stemmen weg. - langzaamaan = langzaam

Ze wist het niet meer vertelde ze. - na 'meer' een komma.

Nog in gedachten verzonken reed hij de oprijlaan van het groote tehuis op. - groote = grote

denk ik het algemeen aan het gebruik van komma's. voor mijn gevoel gebruik je het net te weinig. niet dat ik het allemaal precies weet, maar dit was mn gevoel Bloos

dit zijn trouwens tips/opmerkingen, hoop dat je er iets mee kunt! Ja

[edit] het is wel een erg lange post geworden Nagelbijten / Gniffelen

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:33

dankje Kimm. Die spelfouten en komma's, tja. Ik zie dat ik wel heel veel van dat soort foutjes heb gemaakt. Kan ik nog als excuus zeggen dat ik opeens op Wordpad typ en daar heb ik geen spellingcontroller, maar Bloos! ik ben wel heel erg verwend door dat ding.

de rest ook bedankt Lachen

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:42

joh, maakt toch helemaal niets uit, dan heb ik ook nog eens wat te doen op een dag Tong uitsteken

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:21

heb iemand trouwens nog iets geschreven? het is een beetje stil aan het worden hier... en ik vind dit persoonlijk toch een erg leuk topic, zonde om het 'dood te laten bloeden' Lachen

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:40

Inderdaad Kimmm. Lachen
Weet iemand eigenlijk wanneer er een nieuw topic komt? Sorry als ik daar overheen heb gelezen ofzo. Bloos

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:48

er staat in de eerste post van dit topic om de twee weken een nieuwe - maar deze bestaat voor mijn gevoel al langer dan twee weken Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:49

Ja dat dacht ik dus ook, daarom vraag ik het. Lachen

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:20

het loopt vaak een beetje uit, sorry. twee weken proberen we, maar we zitten allebei met een soort tijdsgebrek. ik ga nu beginnen met het regelen van een nieuw topic Lachen