iedereen kan schrijven deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Re: iedereen kan schrijven deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 17:54

ik geloof dat officieel er overmorgen een nieuw toppic moet komen, maar uhm. Is iedereen het er mee eens dat dat een week wordt uitgesteld?

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:55

Jaa graag zelfs. Tong uitsteken
Ik ben wel begonnen, maar heb het zo druk. Scheve mond

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:42

Citaat:
"Als jezelf kwijtraakt. Waar kun je jezelf dan weer oprapen en terugduwen in je lichaam? Het duister verdrijven en het geluk laten zegenvieren? Door te zeggen; 'Dit ben ik', en je leven in te richten als de woonkamer waarvan je altijd gedroomt hebt? De stoel van geluk daar graag, dicht bij het raam. Geluk heeft lucht nodig, knik je dan. Die duistere tafel, zet die maar in die hoek. Elke avond vallen de laatste zonnenstralen daar, en duister verdwijnt bij aanraking van licht. Ja, wijs klink je dan. Maar of het gaat uitpakken zoals je wilde? Dacht het niet hoor. Dat soort dingen moet je vergeten. Jezelf terug proberen te vinden is een onmogelijke opgaven van duizenden lastige opgaven die zelfs nog lastiger zijn als 6 vwo wiskunde. Nee, je vindt jezelf in een overwachtshoekje. Je moest wachten en geduld hebben, tot je ziel zijn comeback maakte. Wonderlijk vind je niet? Het leven is dus niet alleen 'uit je doppen kijken!', oftwel je ogen als je iets kwijt bent. Het leven is vergeven en loslaten. De kracht vinden om even verder te gaan zonder je eigen ziel. Je vervangende duistere ziel kan ook nog goed uitpakken, teminste dat hoop je. De kracht van denken en voelen dat je zonder kunt. Dan zal hij je van zelf gaan missen en met hangende pootjes terugkeren. Perfectie zit niet in eenzaamheid. Goh, komt er ook een achter, zeg je dan. Dat zou ik zeggen, teminste. Maar denk eraan; vergeven. Vergeef jezelf. Je bent nog slechts een kind vanbinnen, al probeer je jezelf voor te doen als een onwaarschijnbaar genie dat de zelfmoordpillen heeft gevonden. Sta oog in oog met de waarheid. Je hebt het niet, meisje. Geef je tere zieltje een aai over zijn koppie en laat hem zich thuisvoelen. Dan glipt ie weer naar binnen, voordat je het weet. Al je prachtige meubeltjes weer op zijn plaats zo. 'Je laatste kans', zeg je dan met een streng gezicht. 'Loop niet nog eens weg, of het zal je bezuren.' Want je ziel heb je nodig. Op een gegeven moment breekt het je op zonder. Dan ontstaat er een imens gat wat niet te vullen valt en uiteindelijk de weg zal wijzen naar een dwangbuis. Ja, zo gaat dat. Maar dan ontstaat er nog een probleem. Je duistere vervangingsziel. Waar moet dat heen? Ben je sterk genoeg om het te laten gaan, en weer in de vergetenis te laten duiken? Of heb je het toch liever bij je, voor het geval dat het andere toch weer wegloopt? Ach ja. Keuzes, keuzes. Een nadeel van je duistere vriend is dat hij niet over zich laat heersen. Langzaam aan zal hij dieper in je kruipen, en jezelf uitmoorden. Dag, dag, ik. Daarom is de keuze gemakkelijk. Altijd kiezen voor jezelf, en voor je vrienden. Geloof me, die hebben niet graag een duister jij aan hun zijde. Laten gaan die duistere ziel. Wordt je lieve mama ook gelukkiger van.
Nog een tipje, voor dit wijze gesprek zich sluiten zal. Hou van je ziel, hou van jezelf. Geloof me, je bent je eigen liefde waard. Zonder gevoel van eigenwaarde, zonder zelfvertrouwen en onvoorwaardelijke liefde voor jezelf.. is het leven een stuk minder prettig. Jouw geluk ben jezelf. Verpest het niet.
Durf het niet te verpesten zoals ik het voor mezelf heb gedaan. Durf niet je duistere kant bij je te houden omdat je bang bent. Want uit eigen ervaring kan ik vertellen; De angst wordt dan enkel groter."

Ik hoop dat jullie het begrijpen. Jade, ik zal die van je vriendin ook even beoordelen. Lachen

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:21

daar, en duister verdwijnt; geen komma voor de 'en'
die zelfs nog lastiger zijn als 6 vwo wiskunde; dan ipv 'als'
jezelf in een overwachtshoekje; spatie tussen onverwachts en hoekje?
zal hij je van zelf gaan; van zelf mag aan elkaar; 'vanzelf'
laten gaan, en weer; geen komma
kruipen, en jezelf; ook geen komma
Hou van je ziel, hou van jezelf; houd
je bent je eigen liefde waard; jouw eigen
bent. Want uit eigen; daar had ik ipv een punt een komma gedaan, aangezien want (net als 'en', 'omdat' enz.) een voegwoord is om 2 zinnen aan elkaar te maken.

Verder heel mooi geschreven, ik houd echt van die diepgaande dingen. Heel netjes. Ja
Ik ga hem morgen nog een keer lezen, want ben er niet helemaal meer bij, maar oké. Tong uitsteken

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:07

Als jezelf kwijtraakt - Als je jezelf kwijtraakt
zegenvieren - zegevieren
gedroomt - gedroomd
een onmogelijke opgaven van duizenden lastige opgaven die zelfs nog lastiger zijn als 6 vwo wiskunde - als --> dan
opgaven --> opgave
onmogelijke-opgaven, dit klinkt niet echt logisch. 1 opgave van 1000 opgaven?
overwachtshoekje - onverwachts hoekje
oftwel - of te wel
vanbinnen - van binnen
onwaarschijnbaar - bestaat niet, dit is een combinatie van onwaarschijnlijk en schijnbaar
gevonden - uitgevonden?
imens - immens
duistere vervangingsziel-dat - dat --> die
vergetenis - bestaat niet, misschien bedoel je in de vergetelheid raken? alhoewel dat wel iets anders betekent
uitmoorden - gaat over een grote groep, meestal een volk dat vermoord wordt en waarvan niets/niemand meer terug komt
Durf het niet te verpesten zoals ik het voor mezelf heb gedaan - de zin klopt niet helemaal en loopt niet echt lekker, maar ik weet niet precies wat het wel moet zijn.
De angst wordt dan enkel groter." - nog een " vooraan

Afgezien hiervan vind ik het een mooi stuk! Inderdaad fijn diepgaand Ja

Citaat:
net als 'en', 'omdat' enz.) een voegwoord is om 2 zinnen aan elkaar te maken.
met als verschil dat er voor 'en' geen komma komt, en voor 'omdat' wel. Lachen

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:34

Dankjullie.

Als je goed kijkt zie je dat er eerst een " staat in het begin, en aan het einde ook, omdat het verteld wordt. Lachen

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:44

Oei, en nu snel naar school Lachen

Citaat:
Ik trek mijn maliënkolder over mijn hoofd heen, trek mijn harnas aan en snoer de riemen vast. Ik strek mijn armen voor me uit en wiebel mijn vingers heen en weer. Ik zucht diep en trek het tentzeil open. Ik knijp mijn ogen tot spleetjes en tuur over het immens grote veld. Als een groep mieren krioelt het leger over de heuvel. Het lawaai is oorverdovend. Vanmiddag is het onze laatste kans. De aller laaste kans om ons land te bevrijden. Ik realiseer me dat alle mannen die hier rondlopen uit liefde voor hun land zullen strijden. Ik bedenkt me, misschien is het pure angst. Mannen die zich heldhaftig voor willen doen, maar liever thuis zijn bij hun vrouw en kinderen.

Mijn paard wordt voorgereden, ik loop het heuveltje waar mijn tent op staat af en spring op mijn paard. Verschrikt komt het dier omhoog. Ik prik mijn sporen in zijn buik en galoppeer de heuvel verder af. Vaag zie ik de kerkklok van een nabijgelegen nederzetting. Bijna 1 uur. Ik strek mijn rug en roep met een bulderende stem ‘Vandaag zal ons land weer vrij zijn. Wij zullen de vijand inmaken. Vanavond keren jullie allen terug naar huis...’. Een seconde val ik stil. Lang niet alle mannen zullen terugkeren, misschien 300 of 400. Het grootste deel zal deze slag niet overleven. Ik zet mijn harde stem weer op en roep ‘Mannen, trek ter strijde, God zal met ons zijn’. Ik trek mijn paard om en galoppeer, samen met de eerste linie richting de vijand. De bogen worden gespannen en de eerste pijlen schieten als een harde regenbui op onze vijand neer. Nog geen seconde later krijgen we dezelfde lading terug. In mijn ooghoeken zie ik mensen neervallen. Een raar koud gevoel vloeit door mijn lichaam heen. Ik heb deze mensen hier heen gebracht. Ik probeer dit schuldige idee uit mijn hoofd te zetten, tot ik naar beneden wordt getrokken. Ik zie hoe 2 pijlen mijn paard hebben doorboort. Ik spring van het dier af en zie hem schokken. Het bloed stroomt via een enorm gat uit zijn hals. Ik pak mijn zwaard en steek in een slag het paard dood. Ik zie het paard zijn ogen wegdraaien en zijn laatste zucht uitbrengen. Ik draai me om en realiseer dat het paard zo beter aan zijn einde is gekomen. Ineens voel ik een enorme pijnschok door mijn schouder gaan. Ik wend mijn hoofd en zie een pijl door een kier in mijn harnas stekken. Ik zak door mijn knieen. De pijn verdoofd mijn hele lichaam. Alles wordt zwart voor mijn ogen. In die duisternis zie ik mijn liefste, Marieken en ons kleine dochtertje. Nooit zal ik hun gezichten vergeten. Ze verdwijnen in die diepe duisternis en ik voel helemaal niets meer. Ik zucht. Nooit zal ik weten hoe deze oorlog is afgelopen. Nog een laatste zucht. Nu is het zo ver, ik laat mijn leven gaan...

Miss_Monet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:07

Ik doe ook mee, leuk!
'laatste kans', vergeten, ogen, 'laten gaan', liefde

Eigen schuld

'Dit is je laatste kans.' zegt hij, en hij loopt weg. Ik blijf alleen achter. Ik draai me om, en laat de woorden nog een paar keer door m'n hoofd glijden. Hij heeft gewoon gelijk. Waarom ben ik nou zo
stom geweest? Ik had 'm gewoon mee moeten vragen. Al 1 keer eerder heb ik 'm laten zitten. Waarom kiest hij opnieuw voor me? Hij kan wel beter krijgen.
De tweede keer al, dat ik met een ander gezoend heb. Het ging ongeveer zo: Ik wilde per se naar de bios, met twee vriendinnen, hij en Eric, zijn beste vriend. Helaas, hij kon niet. Niet getreurd, we gingen wel een andere keer met z'n tweeën. Maar nou kon ik het weer niet laten. Weer gezoend met Eric.
Ik loop naar Kim toe. Kim is mijn klasgenootje, aardig meisje. Mijn vrienden zitten op een andere school. 'Hee!' 'Hoi..' zeg ik aarzelend. Ik sla mijn ogen neer. 'Wat was dat nou net?' vraagt ze. 'O, dat is niet belangrijk. 'T ging over.. Achja laat ook maar.' Alsof ze begrijpt dat ze beter niet door kan zeuren zegt ze: 'Oke..' Ik haal mijn hand door mijn kastanjebruine haar en kijk over het schoolplein heen. Opeens komt er een lang, dun meisje aangelopen. Het is Melanie. 'Wiskunde valt uit. We kunnen naar huis!' He, hebben wij weer. Wel fijn hoor, zo'n uur uitval. Maar daar komen ze wel lekker laat mee, de pauze is bijna voorbij, we hadden thuis kunnen zijn! 'O, nou oke. Bedankt.' mompel ik, terwijl ik naar haar schoenen kijk. Die hakken die zij aan heeft, nee, daar zou ik nooit op kunnen lopen. Doe mij maar een goed paar sneakers.
Ik loop gauw naar mijn fiets. Ik kijk om als ik mijn naam hoor. 'Madelief! Maaaaadelief!' Daar staat ie. Hij loopt naar me toe, net zoals ie normaal ook doet. Alleen zijn gezicht staat iets ernstiger. Net zo ernstig als net, toen hij me vertelde dat ik nog maar 1 kans had. 'Wat is er?' vraag ik. 'Ik heb me bedacht, Lief.' Al mijn vrienden noemen me altijd Lief. Snap niet hoe ze daar bij komen. 'Wat heb je je bedacht?' Hij zucht diep en begint te vertellen. Ik kijk hem aan, diep in zijn prachtige bruine ogen. 'Nou weetje, volgens mij..' Nog een diepe zucht. 'Volgens mij passen we niet bij elkaar. We kunnen elkaar beter vergeten.' Bwaf! Zo in mijn gezicht. In het fietsenhok op school. 'Maar..' Ik slik. Ik probeer mijn tranen op te houden. 'Maar, blijven we vrienden?' Ik denk inmezelf; natuurlijk, we horen in de zelfde vriendengroep. Maar ook; Het zal nooit meer het zelfde zijn als een jaar geleden, toen we nog niks met elkaar hadden. Hij antwoordt: 'Ik hoop het Lief. Maar ik kan je daarover niks beloven.' Mijn gezicht wordt rood en ik voel dat ik ga transpireren. Tranen stromen nu uit mijn ogen, over mijn wangen. Ik omhels hem. Het is tenslotte voor de laatste keer. 'Ik zal je zo missen!!!' Fluister ik hem. Hij zegt niks terug.
Als ik op de fiets fiets, kom ik tot rust. Ik bedenk me dingen. En één ding is wel zeker:
Ik heb de liefde van mijn schooltijd, mijn vriendje en mijn alles, laten gaan door mijn eigen stomme schuld.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:40

phoe, straks zal ik de andere verhaaltjes beoordelen.. volgens mij hbben jullie er ook wat leuks van gemaakt

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:45

@ Mariss: oja, ik zie het nu inderdaad. ik dacht zelf dat het meer als een conclusie was die gezegd werd, dus dat er daarom "" stonden. was die aan het begin alweer helemaal vergeten Tong uitsteken

de andere verhalen zal ik later naar kijken, daar heb ik nu even geen tijd voor Lachen

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:45

dat 'even' is langer geworden dan ik had gedacht en bedoeld Bloos

vastsnoeren - kan volgens mij niet, maar ben ik niet zeker van
Vanmiddag is het onze laatste kans - beter: 'vanmiddag is onze laatste kans', of 'vanmiddag zal onze laatste kans zijn'
aller laatste - allerlaatste
Ik bedenkt me - ik bedenk me
misschien is het pure angst - dat het misschien pure angst is/uit pure angst is/puur uit angst is. nu lijkt het alsof wat je denk pure angst is, en er eigenlijk nog iets achteraan moet komen.
Mannen die zich heldhaftig voor willen doen - door 'willen' wek je de illusie dat je het tegendeel ziet. maar wat je daarvoor zegt, is dat je alleen maar denkt dat het misschien pure angst is.
ik loop het heuveltje waar mijn tent op staat af - imo overbodig
galoppeer de heuvel verder af - je hebt daarvoor eigenlijk al gezegt dat je de heuvel afgelopen bent, dus ben je beneden, en niet halverwege
'...' - ik zou zelf uitroeptekens in dit stuk zetten
Een seconde - ik denk dat bv 'even' mooier is, omdat de duur niet echt belangrijk is. Een seconde is echt zo'n vastgestelde tijdsduur zegmaar
300 of 400 - in vergelijking met, hoeveel zijn er nu dan?
en roep - en roep: (zelf zou ik weer met een ! eindigen)
ik zou ik trek mijn paard om op een nieuwe regel beginnen
galoppeer, samen met de eerste linie richting de vijand - na linie een komma, of geen één
De bogen worden gespannen en de eerste pijlen schieten als een harde regenbui op onze vijand neer - kunnen ze schieten terwijl ze rijden? of staan ze stil?
in een slag - evt één, alhoewel dit ook zeker niet verkeerd is
zijn laatste zucht uitbrengen - je slaakt een zucht. ik zou het met zijn laatste adem... maar ik weet even niet meer wat daar achteraan hoort. uitstoten geloof ik?
realiseer - realiseer me
ik zou ineens weer op de volgende regel beginnen
Marieken - heet ze echt zo?
helemaal niets - ik zou 'helemaal' weglaten, dat is sterker

Verder een mooi verhaal, helemaal binnen mijn genre! Ja

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:36

kans.' zegt hij - kans,' zegt hij
nou zo stom - enter er tussenuit
'm - ik zou niet zulke onnodige afkortingen gebruiken in een verhaal
1 - één of een
laten zitten - klinkt voor mij als gewoon niet op komen dagen oid. dit is toch wel wat anders
He, - Hè is beter, anders wordt het meer hu
uitval. Maar - ik zou een komma na 'uitval' zetten
voorbij, we - hier zou ik juist een punt tussen zetten
Bedankt.' mompel - hier juist weer een komma
ie - zou ik dus ook niet doen
inmezelf; - in mezelf
horen in - je hoort erbij of zit erin
de zelfde - dezelfde
het zelfde - hetzelfde
de fiets fiets - ik zou hier 'op de fiets zit' zeggen, het klinkt anders wat komisch
de liefde van mijn schooltijd, mijn vriendje en mijn alles - is dit een opsomming? het klinkt namelijk alsof je schooltijd jou liefhad, net als je vriendje en net als je alles.

Het verhaal spreekt mij niet echt aan, maar dat komt doordat de schrijfstijl niet bij mij past. Lachen

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 10:58

Ik haal dit toppic weer even op. Ik ga proberen te zorgen dat er voor het weekend weer een nieuw toppic is. Sorry dat het zo langzaam ging, ik ga nu Pb's sturen naar Wildwings en Evel_lien .

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:22

Ik doe ook maar even mee Lachen

Met mijn hoofd gebogen loop ik over straat. Op een geluidswal aan mijn linkerzij staat geschreven; ‘Always look on the bright side of life.’ Ja, pff, makkelijker gezegd dan gedaan. Ik geef een trap tegen de wand en spuug op de woorden. Rot toch op met je teksten. Schrijf liever de woorden ‘life sucks’ op die muur. Dat is tenminste werkelijkheid.
Mijn ogen worden nat en ik begin te snikken. Als mijn tranen op de grond vallen worden ze door het gras opgezogen alsof ze niets zijn. Mijn tranen zijn gelaten en vergeten.
Ik schop een steen weg en richt mijn hoofd een beetje op. Ik kijk naar de omgeving. Alles is verlaten. Geen mens te zien. Opeens wordt er iets in mijn hoofd omgeschakeld.
Alsof er een brandend lichtje wordt gedoofd. Mijn hersenen werken niet meer voluit en ik moet zeggen, het voelt geweldig. Al mijn zorgen laat ik gaan. Een waas schuift over mijn ogen en op mijn mond verschijnt een klein gemeen lachje. Mijn voeten beginnen te rennen en mijn stem maakt rare geluiden. Plots struikel ik over een tak en lig met mijn gezicht plat in de modder. Lachen, gieren, brullen. Het lijkt wel of ik high ben. Geweldig toch! Ik ren de bult naast de snelweg op en kijk uit over de auto’s alsof het mijn koninkrijk is. Naast me zie ik klein huisje staan. In al mijn gekte klim ik op het dak en sta luid gillend op en neer te springen. Laat dit mijn laatste kans zijn om mijn ‘liefde’ voor het leven te bewijzen. Het leven dat mijn innerlijk ik heeft verpest, dat mijn gevoelens heeft gekwetst en mij heeft gehersenspoeld. Ik zet met een luide kreet af van het dak en spring voor mijn gevoel kilometers hoog de lucht in. Het is geweldig, het lijkt wel of ik vlieg. SMAK! Ik knal keihard tegen het asfalt aan. Ik voel met mijn hand langs mijn mond. Mijn tanden liggen eruit en alles bloedt. Opstaan lukt niet, ik heb vast iets gebroken. Ik zie een mooie grote rode vrachtwagen aankomen. ‘Dag papa,’ roep ik. Ik sta half op en wil de vrachtwagen omhelzen maar hij komt steeds dichterbij. Ik voel hoe het keiharde koude metaal tegen mijn lichaam aandreunt en dan wordt alles wit. Ik zie mijn leven voorbij flitsen. Ik zie papa, mama, mijn zusje Inge, mijn hond Luna en ik zie mezelf. Zoals ik vroeger was. Vroeger is niet meer nu. Want nu… ben ik er niet meer.
Zoveel hield ik dus van het leven.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:22

het nieuwe topic komt eraan! Lachen

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:19

Mijn voeten beginnen te rennen - vind ik een wat vreemde zin
ik klein huisje staan - hier hoort nog 'een' tussen. Daarnaast vind ik huisje ook niet heel duidelijk. Ik dacht echt aan een huis. Misschien kan je dit beter vervangen door iets anders, kastje ofzo?
mijn innerlijk ik --> mijn innerlijke ik
af van het dak - 'van het dak' zou ik weglaten, voegt imo niets toe
het lijkt wel of ik vlieg. - ik zou 'wel' weglaten, en met een ! eindigen
mooie grote rode - hier moeten komma's tussen. tussen 'mooie' en 'grote' hoeft niet echt, maar tussen 'grote' en 'rode' en na 'rode' wel.
wil de vrachtwagen omhelzen maar hij komt steeds dichterbij - en waarom kan je hem dan juist niet meer omhelzen?
Zoveel hield ik dus van het leven. - opzich geen slechte zin als einde, maar ik zie de relatie niet echt met de zinnen daarvoor...

Afgezien van deze dingen, vind ik het een heel sterk verhaal! Ja

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:36

@ Butterfly14; Bedankt voor het commentaar Lachen
Het laatste dingetje van jou. Deze zin;

Laat dit mijn laatste kans zijn om mijn ‘liefde’ voor het leven te bewijzen.

De hoofdpersoon gaat dus zegmaar de liefde voor het leven bewijzen. En aan het einde merk je dus hoeveel liefde de persoon voor het leven had. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:30

Hoihoi,
Ik ben bezig met het beoordelen van de verhalen, hopelijk staat morgenavond de uitslag online! Ja

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 11:01

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:16