iedereen kan schrijven deel 1

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: iedereen kan schrijven deel 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:18

Aan iedereen die al een verhaal heeft geplaatst maar dit nog niet had gelezen:

Citaat:
8. Als je jouw verhaal plaatst, zien we graag dat je ook reageert op andere verhalen.

Just_Crazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:22

uhm móet je persé op ieder verhaal een reactie hebben..? kan wel bij alle verhalen zeggen; wow mooi goed gevoel erin gelegd..
maar ik geef liever commentaar als ik het nodig vind..
niet aanvallend bedoeld Lachen

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:33

Mariss schreef:
Citaat:
Vol bewondering liet ik mijn blik over het meer vallen. De laatste lichtstralen van de ondergaande zon zorgden voor een prachtige schittering van licht in de steeds donkerwordende duisternis. Met een zucht van genot haalde ik mijn tekenblok tevoorschijn. Met soepele bewegingen schetste ik een ruw begin op het blad. Even niet meer denken. Andere mensen kwamen tot rust met hardlopen, of fitnissen. Je kapot zweten, en je laten bedelven door de endorfine. Nee, dat was ik niets voor mij. Ik begreep die mensen niet. Voor mij was de enige manier om tot rust te komen, mijn gedachtens op orde te brengen en weer leven in mezelf te blazen, tekenen. De werkelijkheid overbrengen op een wit vel, en zorgen dat het ook een stukje werkelijkheid werd. Het was een vorm van creeëren van je eigen fantasie wereld, en het leven daarin. Jezelf te kunnen verplaatsen naar een droomplek, waar al die problemen in het niets oplosten, niemand je kon raken. Verlangend keek ik naar een overkomende vogel die gewichtloos over het wateroppervlak zweefde. Het was een prachtig gezicht. Perfect in al zijn eenzaamheid, hij had niemand nodig om zich goed te voelen. Dat begreep je meteen. In mijn hart voelde ik diep respect, en een hopeloos verlangen naar de vogel. Met een ruk scheurde ik het blad van mijn blok, en wierp het naast me neer. Zwaar in gedachten, mijn hart in trance begon ik de vogel te schetsen. Eerst zijn lijfje, toen zijn vleugels. De ondergaande zon als achtergrond. De schitterende zee waar zijn lichaam zich als een tweelingbroer in weerkaatste als ondergrond. Toch niet alleen. Samen met zichzelf. De aanblik van die vogel bleef in mijn hoofd hangen. Hij was al lang verdwenen, in de nacht. Ik had niet gemerkt dat zon inmiddels al was ondergegaan. Ik leefde weer eens in me eigen wereld. Nou, niet in mijn eigen wereld, maar in die van de vogel. Die vogel inspireerde me, op een geobserdeerde manier. Dat helse verlangen naar vrijheid, onafhankelijk zijn. Niemand nodig hebben. Alleen maar toch samen. Ik wist dat ik de enige persoon op deze aarde was die dat kon begrijpen. Deze zieke gedachten, waarmee ik mezelf alleen nog maar meer pijnigde. Ik was die vogel niet, verdomme. Ik was enkel mezelf, mijn hopeloze zelf, waar niemand om gaf. Vrijheid was een te groot woord voor mij. Ik mocht het niet eens denken van mezelf. Vrijheid. Onafhankelijkheid. Dat was voor andere mensen, dieren, wezens. Maar niet voor mij. Verdrietig keerde ik mezelf weer tot het blad. Tekenen, moest ik. Dan kon ik niet aan al die foute dingen denken. Die dingen, die langzaam hun greep op me begonnen krijgen. En ik wist niet hoe ik daar uit moest komen. Het leek of als ik mezelf los probeerde te rukken, die greep enkel sterker werd. Trillend bewoog ik met mijn potlood boven het blad. 'Tekenen', fluisterde een stem in mijn hoofd. 'Tekenen!' Zachtjes drukte ik de punt van mijn potlood in het vel. Langzaam begon ik weer te schetsen. 'Jullie krijgen me niet,' dacht ik bij mezelf. 'Nooit.' Maar ik wist dat het einde dichterbij kwam, en er niets was wat het kon stoppen. Vol afgrijzen bekeek ik de steiger, die in het niets uitmondde. Onder de planken was het water een diepe afgrond. Het leek alsof daar de hel zou beginnen als je de sprong durfde te wagen. Ik voelde dat ik op dit moment op de rand van de steiger stond, klaar om te springen. Mijn hele lichaam schokte, en mijn vingers trilden. Ik had niet door dat mijn handen weer aan het tekenen waren. Grove schetsen belandden op het papier. De planken van de steiger. De achtergrond, angstaanjagend diep. Nu ik was begonnen, kon ik het niet meer stoppen. Langzaam werd de tekening compleet en ontvoerde hij me naar zijn fantasiewereld. Maar deze keer was dit geen veillige plek. Deze keer betekende hij het einde.

Ik was een stukje vergeten Nagelbijten / Gniffelen
En ik kon niet meer editten.

Just_Crazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:41

nujaro; mooi goed gevoel erin gelegd
eknein; ook leuk bedacht
Mariss; erg goed over 'de vogel' nagedacht\

Lachen zó, mijn commentaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:42

Just_Crazy, misschien is het een idee om voortaan de regels te lezen voordat je met een topic mee wilt doen. Knipoog

Citaat:
4. Oneliners worden niet op prijs gesteld. Wil je reageren op een verhaal van iemand anders, doe dit dan netjes onderbouwd.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:44

Heb al een hele tijd niet geschreven, dus sorry als het een slecht verhaal is Bloos

Je belde aan. Langzaam stond ik op en ik liep naar de deur toe. Ik opende de deur en keek je aan. Maar je zag me niet. En toch ook weer wel. In een waas keek je me aan, maar echt aankijken deed je ook weer niet. Het was alsof je door me heen keek. Je praatte niet, maar wenkte dat ik mee moest komen. Ik was te bezorgd om je alleen te laten gaan dus ik trok mijn jas aan en ging met je mee. Tijdens onze wandeling deed je heel vreemd. Je staarde maar voor je uit en zei niets. Zelf als ik wat vroeg gaf je geen antwoord. Niks voor jou, je was altijd zo vrolijk. Je nam me mee naar plaatsen die ik niet kende. De meest vrolijke maar soms ook vreselijkste plaatsen passeerden we. Maar ik wist niet waar we heen gingen. Je deed ook geen enkele moeite om me iets duidelijk te maken. Je liep en je staarde, en nam mij mee aan mijn hand. En ondanks dat ik graag wou weten waar we nou heengingen, vroeg ik niks. Ik liep gewoon mee met jou. Nadat we door stad waren gelopen gingen we een woonwijk door, over een brug heen en toen kwamen we in een diep donker bos. Het was grauw en donker maar mooi tegelijk. Ik wou stilstaan om te kijken hoe anders die plek was, maar je nam me mee. Met een lichte beweging trok je me van mijn plaats. Nooit geweten dat je zo sterk kon zijn. Ik kreeg dorst, maar vroeg niet om drinken. Ik kreeg honger maar mijn maag kon niet knorren. Niets of niemand maakte een geluid. Totdat we daar aankwamen. Daar waar alles om ging, en alles altijd om zal blijven gaan. Die plek. Ineens keek je om, en je ogen waren hartverwarmend. Er glinsterden sterretjes van geluk, maar ik snapte je niet. Overal waren mooie plekken, en juist bij deze werd je zo blij. Vanaf het moment dat je me zo aankeek, begon je ook te praten. ‘Mooi hè’ zei je. Verbaasd keek ik je aan. ‘Die brug bedoel je? Daar waren er zoveel van in dit bos’ antwoordde ik verward. Je keek nog eens terug naar de brug. Kort, maar blijkbaar lang genoeg om te zoeken wat je wou zien. Met een ruk draaide je je om. ‘Zoveel? Zo weinig bedoel je. Beter gezegd, dit is de enige’ zei je corrigerend tegen me. Nog steeds had ik geen idee wat je bedoelde. Weer pakte je mijn hand en nam me mee de brug op. Eigenlijk was het geen brug, maar een soort steiger. Het was zo mistig dat je niet zag waar het op uit liep. Maar jij liep vastbesloten door tot een meter voor het einde van de steiger. ‘Zie je die poort? Daar ga ik door. Weg van alles. Op naar mijn einde. Het is genoeg geweest. Ik ben gekomen en nu zal ik gaan’ zei je tegen mij. ‘Je bracht me weg. En nu, neem me mee terug’ zei je. Ik snapte er niks van. En ik keek je aan. Jij keek mij aan. Even was het heel stil. En toen zei je ‘mee in je hart’. Ineens werd alles me duidelijk. Dit was het eind. Ik had je naar je einde gebracht. Jouw eigen einde. Alleen jij zag die zogenaamde poort. Het was goed zo. Ik zag het aan je ogen, aan de glinstering in je ogen. Ik moest doen wat je me gevraagd had. Ik liet je hand los en je liep weg. Voor mijn gevoel de duisternis is, maar voor jouw gevoel de poort door. Ik keek je na. ‘Dag mama, rust zacht’.

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:46

Sorry, ik heb ook maar een zin, maar ik vind het moeilijk om commentaar te geven omdat ik het gevoel heb dat jullie een stuk beter zijn als ik Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:46

Mariss schreef:
Sorry, ik heb ook maar een zin, maar ik vind het moeilijk om commentaar te geven omdat ik het gevoel heb dat jullie een stuk beter zijn als ik Knipoog.

Commentaar is niet altijd negatief, je kan ook als je iets mooi vindt uitleggen waarom je het mooi vindt. Dit is ook een gewone regel op UK en CB zelf.

Just_Crazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:47

ik vind het moeilijk om mn commentaar helemaal uitgelegd te geven.. Of ik vind t mooi of niet.. En als ik daarom geen commentaar mag geven, tsja sorry dan?

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:48

Okee, ik ga het proberen. Lachen

Ja ik weet het, maar meestal reageer ik ook alleen op gedichten, en daar heb ik meestal wel wat meer over te vertellen. Lachen

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:51

Mijn commentaar :
Nujaro : Leuk idee is jouw verhaal. Je hebt het heel begrijpelijk uitgelegd. Je voelt mee met dat meisje (vooral als ze zo snel pap&mam moet zeggen). Het einde is misschien niet erg origineel, maar de manier waarop ze gaat is mooi beschreven Ja

Eknein : Opzich een leuk idee, maar ik vind het verhaal nogal standaard. Ik kan me er niet echt een voorstelling bij maken. De foto is namelijk erg misterieus en jouw verhaal komt op mij niet echt gevoelig over (ondanks dat het toch over een dodelijk ongeluk gaat). Misschien moet je de dingen iets meer beschrijven, dat maakt het een stuk spannender Ja

Mariss : Je hebt een leuke schrijfstijl. Je verhaal zelf vind ik niet echt pakkend, maar dat kan aan mij liggen.

Just_Crazy - Ik vind het verhaal een beetje vreemd. Imo past het niet echt bij de foto. Dat kan natuurlijk aan mij liggen, want wat ik vind, vind jij niet. Maar goed, dat was iig m'n commentaar erover Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:51

Just_Crazy schreef:
ik vind het moeilijk om mn commentaar helemaal uitgelegd te geven.. Of ik vind t mooi of niet.. En als ik daarom geen commentaar mag geven, tsja sorry dan?

Geen commentaar mag geven? Je mag geen one-liners posten, zo simpel is 't. + Dat 't juist wel zo vriendelijk is om andermans verhalen door te lezen en onderbouwd te reageren daar op, aangezien je dat zelf waarschijnlijk ook wel wilt. Knipoog Het zijn gewone regels ook op UK en CB hoor, geen one-liners en onderbouwde reacties- dus als 't goed is niets nieuws Knipoog

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:55

VerAa; Eerst had ik zoiets van; wel erg korte zinnen! (dat is dan ook een klein kritiek puntje), maar ik vind dat je wel een hele eigen schrijfstijl hebt. Ik kan dat niet uitleggen, maar tis.. je snapt het vast wel. Lachen Ook vind ik het mooi hoe je eerst zo'n heel stuk met je doet, dat maakt het mysterieus. Dat het aan het eind je moeder blijkt te zijn is verassend, dat had ik niet gedacht. Ik vind dat je de dood, en als ware afscheid nemen heel mooi beschreven hebt, maar wel op je eigen manier. Het is wel een stukje waar je van moet houden, en ik hou er ervan. Knipoog

Just_Crazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:09

Citaat:
De meeste mensen hebben hun leven weer opgepakt en beschouwen hem nu als verleden tijd. Het is dan misschien al zo'n lange tijd geleden, ik kan hem niet vergeten. De vragen spelen nog steeds door mijn hoofd. De onzekerheid, alsof het misschien niet de echte werkelijkheid is. Nooit is zijn lichaam gevonden, nooit zijn er bewijzen geweest. Maar toch was iedereen er heilig van overtuigd dat hij naar de andere wereld was. Ik ben de enige die er langer bij stilstond. Ik heb nooit enige verandering aan hem kunnen waarnemen. Hij was in mijn ogen altijd dezelfde persoon geweest. Maar er was meer. Ik heb het altijd geweten en gevoeld maar kon er nooit achter komen wát er nou speelde. Na het vele proberen gaf ik op en leerde er mee leven. En toch bleef die spanning altijd tussen ons, alsof we beiden wisten dat er iets ging gebeuren. We waren niet van die standaard pubers die tegen elkaar zeggen “ik wil je niet meer kwijt, je bent de enige voor me”. Nee, wij waren het tegenovergestelde. Meestal als we samen waren konden we elkaar wel het ziekenhuis in slaan en wilden we elkaar nooit meer zien. Maar we kwamen steeds weer terug bij elkaar. Of het toeval was of opzet hebben we nooit begrepen. We zijn elkaar steeds meer gaan begrijpen en accepteren. Wij waren niet zoals de andere kinderen die samen met papa en mama naar de dierentuin gaan of zondags naar opa en oma gaan. We waren gewoon anders, maar ook wij waren normale kinderen die kunnen luisteren en spelen. Misschien was dat het. Misschien zijn we bij elkaar gekomen omdat we anders waren. Het doet er nu niet meer toe. Onze liefde was een feit geworden maar vele mensen vonden ons ‘raar’ en zagen niet hoeveel we echt om elkaar gaven. “Zeg dat je van me houdt’, was het laatste wat je tegen me zei. En toen op die bijzondere dag was je opeens weg. De wind huilde niet toen je niet meer terugkwam. Het leek alsof de wind zuchtte van opluchting. Ik was de enige die niet gebroken was van verdriet. Het leek zo vertrouwd, alsof je er nog gewoon was en dat er niks veranderd was.Het was een onbekend gevoel maar zeker geen slecht gevoel. Mensen waren tegen me omdat ik er zo gemakkelijk mee omging. Ik wilde gewoon niet beseffen dat je weg was. Het voelde niet anders en zo wilde ik het graag laten.

Er zijn weer vele jaren voorbij gegaan. Ik ben er nu over na gaan denken hoeveel ik om je gaf. Ik zou zo graag willen dat je lichaam werd gevonden. Dat ik eindelijk zekerheid heb dat je er niet meer bent. De enige plek waar ik logisch kan nadenken is hier. Op het puntje van de oever. Mijn tenen raken net het koude golvende water. Ik weet niet hoelang ik hier al zit, ik wil het ook niet weten. Hier zullen mensen mij nooit vinden, dit plekje was van ons. De zon zakt steeds verder en belicht alleen nog maar de zachte golfjes die zich in het water vormen.Ik voel m’n oogleden zwaar worden en krijg het koud. Als een standaard reactie ril ik even en sluit mijn ogen. Ik herinner onze speciale momenten hier, alleen wij tweeën samen. In mijn gedachten zit je nu weer naast me.Nog steeds zijn mijn ogen gesloten. Ik voel mijn hand licht worden en het lijkt alsof ‘ie word opgetilt. Dit gevoel lijkt uren te duren terwijl het toch maar een kwestie van seconden is. Ik sluit mijn hand heel langzaam en open mijn ogen. Ik open mijn hand en twijfel of ik zal kijken. Ik zet me over mijn angsten heen en zie dat éne kettinkje in mijn handpalm liggen,dat kettinkje die ik je had gegeven als teken van mijn liefde voor jou. Ik kan de werkelijkheid niet meer onderscheiden van mijn fantastie. Ik zucht diep en sta op het punt om weer terug naar huis te gaan. Maar dan ontstaat er een lichte mist en hoor ik je stem.”Dit was de beste keuze voor mij, wees niet bang, als je hier bent fluister mijn naam en ik kom eraan, dit was ónze plek en dat zal het blijven”. Dit is de plek waar mijn liefde zichzelf heeft overgedragen aan God.
Ik heb 'm iets proberen te verduidelijken.. Hij heeft zeg maar jaren geleden daar zelfmood gepleegd en zijn geest is daar nog Knipoog..

Ik zal proberen voortaan beter onderbouwd commentaar te geven, goed Lachen ?

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:00

Lachen

Ik heb ook wat geprobeerd, gewoon een kort ideetje

Naomi ging op de rand van de steiger zitten en stak haar teen in het water: “Brrr koud.”
Ze roerde met haar teen in het donkere water en langzaam kalmeerde ze.
Ze pakte een van de steentjes naast haar en smeet hem in het water, ze voelde weer een golf van verdriet opkomen. Nee, nu niet gaan huilen, niet weer. Ze stond op en ging besluiteloos weer zitten. Het was koud, maar ja, wat wil je ook om vijf uur ’s morgens.

Het was stil en dat hielp haar. Eindelijk geen klemmende stilte, maar gewoon de rust van de morgen, het kabbelen van het water en het ruizen van de wind. Eenzame vroege vogels vlogen over en Naomi ging op haar rug liggen, kon het altijd maar zo rustig zijn.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:08

Nujaro: Ik vind het een goed verhaal, goed gekozen onderwerp. Alleen waar ik me aan stoor is dat je het ene moment de zinnen erg uitgebreid maakt en de gebeurtenissen zeg maar helemaal omschrijft en de andere keer doe je het heel oppervlakkig beschrijven, maar aan de andere kant brengt dat ook wel weer afwisselingin je verhaal Knipoog

Rest beoordeel ik later mijn ouders worden boos Knipoog

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:37

Bedankt voor alle reactie's tot nu toe op mijn verhaal Ja helpt echt en als ik erover nadenk is het ook zo Lachen

zal morgen ff alle verhalen bijlezen en ook beoordelen enz. Knipoog

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:07

Eerst even mijn beoordelingen over de verhalen tot nu toe, ben zelf nog aan het nadenken over een verhaal.
Neem mijn commentaar niet te serieus, ik heb de irritante gewoonte fouten willen te verbeteren
Juf in opleiding hè Tong uitsteken .

Citaat:
Achter mij hoor ik hoe de bestuurder, mij nog wat naroept.

komma overbodig

Citaat:
Ik loop een onwillekeurig kant op en heb niet door dat het begint te regenen.

Onwillekeurig zou ik aan het begin van de zin plaatsen.

Het idee vind ik mooi, maar ik vind het jammer dat de foto pas op het einde een rol speelt in het verhaal Lachen
Ook wist ik na een paar regels al dat het om zelfmoord zou gaan, maar dat kan ook komen omdat ik het idee heb dat deze foto die associatie bij mensen teweeg kan brengen!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citaat:
‘Waarom hebben we eigenlijk onze hengels niet meegenomen’ lachte Lotte me toe. ‘Omdat we in een opblaasboot zitten sukkel’ snauwde ik haar toe, ‘lijkt me gevaarlijk’. We lachten om haar domme opmerking. ‘Hier neem nog een biertje’ en ik gooide een blikje haar richting op. ‘Het word koud en donker, zullen we gaan’ stelde Lotte voor. Ik was het er niet mee eens en dus gebeurde het niet, een verschrikkelijke fout.

Citaat:
Ik was aangeschoten, lollig en dacht niet na over de gevolgen die zouden komen.

Lollig vind ik een niet passende vorm voor 'in staat zijn'. Ik zou eerder voor melig kiezen Ja

Citaat:
We zaten daar nog een paar minuten, te niksen en te praten over alles en iedereen. en bleef maar schreeuwen: ‘Lotte, Lotte asjeblieft, asjeblieft’.

Vind 'niksen' en 'over alles en iedereen' erg algemeen. Dat geeft niets, maar zou andere woorden gebruiken. Ik zou kiezen voor 'We hingen daar nog een paar minuten en praatten over koetjes en kalfjes' oid Ja

Vind het verhaal wel sterk, je hebt het meer er goed in betrokken. Je schrijfstijl vind ik zelf niet prettig, niet echt ‘verhalend’. Heb eerder het idee dat het een beschrijving is van een gebeurtenis dan echt een verhaal (of een stuk daarvan). Je woordkeuze zou de mijne niet geweest zijn en probeer ook op schrijffoutjes te letten! Lachen

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citaat:
Vol bewondering liet ik mijn blik over het meer vallen. De laatste lichtstralen van de ondergaande zon zorgden voor een prachtige schittering van licht in de steeds donkerwordende duisternis.

Op de één of andere manier klinkt dit voor mij niet zo lekker, een duisternis die donkerder wordt.
Ik zou kiezen voor 'invallende duisternis' of 'donkerwordende lucht' oid Ja

Citaat:
Ik begreep die mensen niet. Voor mij was de enige manier om tot rust te komen, mijn gedachtens op orde te brengen en weer leven in mezelf te blazen, tekenen.

1 gedachte, 2 gedachten (zonder s)

Citaat:
Het was een vorm van creeëren van je eigen fantasie wereld, en het leven daarin.

creëren (geen 3 maar 2 -e's)

Citaat:
Zwaar in gedachten verzonken, mijn hart in trance begon ik de vogel te schetsen.

Zwaar in gedachten zijn kan niet, daar hoort een werkwoord bij, verzonken is in dit geval wel gepast.
Daarbij zou ik dan meteen kiezen voor 'diep in gedachten verzonken'.

Citaat:
Ik leefde weer eens in me eigen wereld. Nou, niet in mijn eigen wereld, maar in die van de vogel. Die vogel inspireerde me, op een geobserdeerde manier.

In mijn eigen wereld Knipoog
Is de manier geobsedeerd (niet geobserdeerd)?
Ik weet niet of het echt fout is, maar het klonk niet helemaal lekker Bloos

Het verhaal vind ik erg origineel, leuk dat je de vogel als element uit de foto pikt!
Soms vind ik je schrijfstijl té gedetailleerd, terwijl ik wel van uitgebreide beschrijvingen houdt. Later in het stuk val je juist terug op kortere zinnen.
Verder leuk stuk!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Citaat:
Als een standaard reactie ril ik even en sluit mijn ogen.

Vind de woordkeuze voor 'standaardreactie' niet fijn, ik zou er 'vanzelfsprekende reactie' oid van maken.
Standaard klinkt heel...bot, ofzo, kan het niet echt benoemen Tong uitsteken

Vind het verhaal wel aardig, maar het springt er voor mij niet uit. Toen ik de foto zag, had ik al meteen het idee dat er verhalen over zelfmoord zouden komen. In die zin is het dus een beetje cliché, maar je hebt er een aardige draai aan gegeven!
Je schrijfstijl vind ik wel goed, alleen op het einde wat korte zinnen soms Lachen

Citaat:
Ik opende de deur en keek je aan. Maar je zag me niet. En toch ook weer wel. In een waas keek je me aan, maar echt aankijken deed je ook weer niet. Het was alsof je door me heen keek. Je praatte niet, maar wenkte dat ik mee moest komen.

Dit stukje doet me heel erg aan 'welles-nietes' denken.

Sterk verhaal, ik moest er even over nadenken! *LOL*
Vind je schrijfstijl alleen erg druk, door het gebruik van de korte zinnen ga ik er té vlot doorheen, als telegramstijl haast. Juist bij zo’n stuk als dit zou je lange zinnen moeten gebruiken waar ‘stiltes’ vallen tijdens het lezen.
Verder vind ik het een mooi stuk, hou ervan als ik ergens over na moet denken! OK dan!

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:09

Ik zag het zelf ook met die korte/lange zinnen, zal er op letten. Dat begin was eigenlijk ook bedoeld als wellus-nietus, omdat degene die de deur opende ook in de war was door wat ze zag Knipoog

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:36

Nevony schreef:

Naomi ging op de rand van de steiger zitten en stak haar teen in het water: “Brrr koud.”
Ze roerde met haar teen in het donkere water en langzaam kalmeerde ze.
Ze pakte een van de steentjes naast haar en smeet hem in het water, ze voelde weer een golf van verdriet opkomen. Nee, nu niet gaan huilen, niet weer. Ze stond op en ging besluiteloos weer zitten. Het was koud, maar ja, wat wil je ook om vijf uur ’s morgens.

Het was stil en dat hielp haar. Eindelijk geen klemmende stilte, maar gewoon de rust van de morgen, het kabbelen van het water en het ruizen van de wind. Eenzame vroege vogels vlogen over en Naomi ging op haar rug liggen. Kon het altijd maar zo rustig zijn.

Sorry zag een foutje wat er echt even uit moest Knipoog

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:56

Mariss: ik heb jou verhaal even geleze Haha! vind het erg goed bedacht Ja ooh kleine opmerking dat ik jammer vind is dat je twee keer achter elkaar begon met het woordje ik Knipoog dat brengt het evenwicht in het verhaal er even uit Lachen ik hou daar niet zo van, maar er zijn mensen die het wel mooi vinden hoor Knipoog
Verder wist ik eerst niet zo goed wat ik ervan moest vinden, maar vind dat je het vooral erg goed afsluit Lachen

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:12

nujaro:
biggeld > biggelt.
word het > wordt het.
voorheeft > voor heeft.
vermengd > vermengt.
de bomen geeft > geven.
de duizeling word > wordt.

Verder gebruik je komma's en punten een beetje te regelmatig.
Goed, dat was het zeikerige gedeelte.
Ik vond het een mooi kort verhaaltje. Ja, niet heel orgineel, maar hij spreekt me wel aan.

Mariss:
Blik over het meer vallen > Blik op het meer vallen / blik over het meer glijden of gaan oid.
donkerwordende > donkerder wordende ?
nee dat was ik niets voor mij > zonder de ik.
me eigen wereld > mijn eigen wereld.

Wauw. Erg mooi verhaal. Ik hou van je woordkeuze (: Super.

eknein:
geen bang hoofd die > dat.

Door je opbouw van het verhaal zit er op de een of andere manier geen spanning in.
Je weet in het begin dat er al wat gaat gebeuren, waardoor het gebeuren zelf minder spannend is.

Just_crazy:
Geweldig. Ik vind het echt een mooi verhaal.
Misterieus. Je bouwt de spannng mooi op. Einde is mooi.
Gewoon echt mooi Lachen

gaat over 1e versie.

VeraA:
Je hebt een aparte stijl.
Aan de ene kant storen de korte zinnen me. Aan de andere kant vind ik ze juist wel weer mooi.
J houdt het spannend tot het einde, gebruikt mooie metaforen.
Ja ik hou er ook van Ja.

Nevony:
Tja. Niet echt een heel verhaal.Weet er niet zo goed iets op te zeggen sorry.

Zo. Mijn mening Tong uitsteken

Tja nu zlf nog...

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:31

O zo slecht. Tja. Oefening baart kunst en die oefening heb ik even een tijdje gemist.
Kommaarop met het commentaar. Lachen

Voorbij.

Drie druppels water. Meer niet. Langzaam schud ik ze van mijn teen en til mijn voet wat hoger boven het water.

Ging het met alles maar zo makkelijk.

Het beklemmende gevoel dat me al sinds een aantal weken achtervolgt, drukt als een zware last op mijn schouders.
    Ondanks het rustige weer, voel ik een woeste rilling door mijn lijf trekken. Een onbestemde rilling, waarvan de haartjes op mijn arm recht overeind gaan staan.

Wat moet ik doen?

Misschien is het de waarheid, die langzaam tot mijn hersenen door moet dringen. Die waarheid, die ik niet onder ogen wil komen, maar waarvan de aanwezigheid duidelijk te merken is.
    Die waarheid, die nu door mijn lijf op borrelt en een plekje probeert te bemachtigen in mijn hersenen.

Ik wil het niet weten.

Met mijn ogen op het kalme water gericht, weet ik dat het moment daar is. Het moment van de waarheid. Niemand die het nu nog tegen kan houden.
    Even lijkt het alsof de rilling aanhoudt. Even trilt de houten steiger met me mee. Dan is het stil, leeg.

Ik weet het.

Als de wereld om me heen weer in beweging is gekomen, trek ik mijn andere voet ook uit het warme water.
    De druppels glijden gemakkelijk terug naar de miljoenen druppels die, enkele centimers lager, verenigd zijn tot het meer.
    Maar ik niet. Ik trek me terug.

Voor altijd.

Rustig sta ik op en loop ik weg. De druk op mijn schouders is verdwenen. Samen met de druppels in het water gegleden. Kalm loop ik door het hoge gras richting jouw huis.

Je moet het weten. Het is voorbij.

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:38

Eve_lien: bedankt voor het commentaar Lachen maakt niet uit dat het hard is, daar leer je tenminste van Ja

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:39

nujaro schreef:
Eve_lien: bedankt voor het commentaar Lachen maakt niet uit dat het hard is, daar leer je tenminste van Ja

Was 't te hard?
Sorry, zo kom ik nogal eens over, maar in dit geval is 't een beetje misplaatst want ik vind je verhaal zeker wel mooi Lachen