[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JW18

Re: [Centraal] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:06

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:39

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:09

Als je veel buiten fotografeert zou ik het wel doen.

Jan Willem

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:06

Hij zal idd voornamelijk buiten gebruikt worden. Denk aan natuur-, dier- en landschapsfotografie. Ja

Bedankt.

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:55

Dan zou ik inderdaad ook voor een zonnekap gaan. Bij mij werkt hij namelijk naast zonnekap ook als regenkap en bescherming tegen bv stoten. Lachen
Mijn ervaring is dat je met een zonnekap betere kleuren krijgt en/doordat er minder snel een wittige waas over je foto heen zit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:13

Ik wil graag weten wat een goede macrolens is qua prijs/kwaliteit.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:10

@capopjekop, de sigma 105 f2.8 is volgens mij een goed objectief. Prijs is om en nabij de 370 euro. Je zou ook kunnen kijken naar close-up filters. 4 filters kosten geloof ik 100 Euro. Je hbet dan geen af.

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:45

wat ook een goede is, maar wel een stuk duurder is de Sigma 150 F2.8, die rond de 600 ligt.
Met de 150mm ben je alleen wel weer veel meer geld kwijt aan je filters. Als je een polorisatiefilter van Hoya zou nemen, ben je voor de 150mm rond de 40 euro meer kwijt. Dat zou ik dus wel meenemen in de keus.
Laat je ook gewoon voorlichten in een goede winkel, bv Kamera-Express.

Succes! Lachen

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:55

Ik zit er over te denken om deze lens

http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... 9d7ekch006

of deze

http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... 9d7ekch006

te kopen als aanvulling op mijn kitlens (18-55). Ik heb de Canon EOS 350 en heb nu een Sigma lens te leen 18-125, maar die vind ik duidelijk missen aan o.a scherpte en kleurverzadiging.

Heeft iemand ervaring met een van deze lenzen? Of met het verschil in kwaliteit tussen de Canon en Sigma lenzen? Degene van wie ik de lens te leen heb, zegt dat het niet uitmaakt, maar ik zie toch degelijk verschil met mijn kitlens!

En mis ik dan echt iets aan het gebied van 55-75 bij de 75-300? Is de scherpte nog goed wanneer ik volledig uitzoom? En hoe zit het met omstandigheden waarin het licht slecht is, kun je dan nog uit de voeten met zo'n enorm zoombereik?

De tweede is duurder, maar heeft ook IS, maakt dat echt zoveel uit?

Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:20

Ik heb zelf een 70-300mm lens van sigma. In het begin is het even wennen met het uitzoomen om je camera goed stil te houden. Nu gebruik ik mijn kitlens vrijwel niet meer. De 70-300 heeft een betere scherpstelling en het licht komt mooier uit. Ikzelf vind niet dat ik de 55 tot 70 mis, maar dat ligt er mss aan waar je hem vooral voor wilt gebruiken.

Met canonlenzen heb ik zelf geen ervaring

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:04

capopjekop: heb jij er een met IS dan?

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:25

Grappig dat jij de kitlens juist beter vind! Zelf heb ik ook de 70-300 van Sigma, en vind daar de resultaten beter van. Maar, het is dan ook wel een APO, dus misschien dat daar vooral het verschil ligt.
Ik kan je verder niet vertellen of het wel of niet uitmaakt. Je hoort inderdaad van niet, maar daar kan ik pas over oordelen als ik het zelf ondervonden heb. Ben benieuwd of er mensen zijn die het wel weten, uit eigen bevindingen. Ja

Ik merk zo hier en daar het stuk tussen de 55-70 best wel. Het is niet zo dramatisch dat ik gelijk een andere lens wil die dit stuk kan overbruggen, maar ik denk dat het wel een overweging is voor een later tijdstip.
Ik mis het bij macro-, maar ook bij landschapsfotografie. Áls ik een landschap (ik praat gewoon over Nederland, niet over het buitenland) op de foto zet, zit ik meestal precies hiertussen in. Ik moet daar wel bijzeggen, dat ik geen echte weidse landschappen neem, maar meer wat meer een stukje, mede door de vele storende elementen die we hier hebben.
Bij de macro is het vooral de werkruimte. Bij de 70-300 moet je op minimaal een meter blijven (op macrostand, dus op 200-300mm), bij de 18-55 volgens mij 10cm oid, dat weet ik niet zeker. Maar het scheelt in ieder geval een heel stuk. Vaak krijg je dan met de 70-300 de vlinder er niet in z'n geheel op, omdat je gewoon niet ver genoeg er vanaf kan zitten. Met de 18-55 moet je dan weer zo dichtbij dat je kans hebt dat hij wegvliegt.

Voor deze lens heb je bij minder licht vrij snel foto's die op het eerste gezicht scherp zijn, maar bij nader inziens toch net bewogen zijn. Ik denk dat een IS nooit kwaad kan, het is altijd fijn om met minder licht nog steeds onbewogen foto's te maken.
Het is wel een groot prijsverschil, ik denk dat je daar zelf een keus in moet maken.

Ik zal binnenkort wat foto's opzoeken van de 70-300 op een 350D, met max zoom met veel en weinig licht, zodat je een idee krijgt wat er mogelijk is. (staan op andere pc)

Laat je weten wat je koopt? Lachen

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:58

Butterfly14: bedankt voor je uitgebreide recatie, ik ben benieuwd naar de foto's!
De onscherpte (mn bij veel inzoomen?) is mn waar ik bang voor ben, ik heb ook geen zin om de hele tijd met een statief te gaan slepen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:29

Opzich is dat een kwestie van oefenen. Ik gebruik bijna nooit een statief alleen als het licht heel ongunstig is, maar dat is bij een kitlens dan ook beter.

Heeft er trouwens iemand een paar voorbeeldfoto's met de genoemde macrolenzen?

Edit: Ik heb er geen IS erop. Ik heb denk ik de zelfde lens als butterfly14

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:42

Ook ik ben, zoals de meeste mensen na het kopen van de body + kitlens, op zoek naar een objectief met meer zoombereik.

Ik zit te denken aan de Nikkor AF-G 70-300/4.0-5.6 zwart 62S . Ervaringen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:44

Een vriend van mij heeft die. Ikzelf heb de 70-300 van sigma voor nikon.

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:32

Hier in ieder geval vast een voorbeeld van wat ik bedoel. Op het eerste gezicht lijkt hij goed, maar als hij beeldvullend is zie je toch een lichte bewegingsonscherpte. (ook het scherptepunt lijkt dan niet helemaal goed te liggen, maar dat heeft er verder niets mee te maken)
Een kwestie van oefenen ben ik het niet helemaal eens. Ik heb een behoorlijk vaste hand, en werk regelmatig met behoorlijk lange sluitertijden. Afgezien van het feit dat je altijd langer wilt, vallen de foto's mij toch vaak tegen. Ik ben 'behoorlijk' perfectionistisch, er zijn zat mensen die dit gewoon een goede scherpe foto vinden. Maar ik dus niet. Het is vrij minimaal, maar er zit echt beweginsonscherpte op, dus vind ik hem niet goed.
http://img369.imageshack.us/img369/3211 ... copdz8.jpg
190mm (dus nog niet zijn maximale zoom)
ISO 400
1/25 (ja, ik weet het, het is eigenlijk gewoon te lang, daar komt het door. maar als ik nu die IS had gehad Tong uitsteken)
6.3

Deze leek op het schermpje helemaal goed, maar was op de pc gelijk al minder.
http://img95.imageshack.us/img95/9981/copog4.jpg
300 mm
ISO 400
1/8
9.0

Dan hier nog een voorbeeldje met meer licht, zodat je kan zien dat hij het óók goed kan doen Tong uitsteken
alhoewel ik hem na nog een keer kijken bij de poten ook wat vreemd vind doen...
http://img95.imageshack.us/img95/9666/mg9054copsg1.jpg
263 mm
ISO 100
1/640
5.6

Deze foto's komen allemaal zo uit de cam, er is dus niets aan bewerkt. Lachen
Door de copyright moet je even heenkijken, die heb ik er even snel opgekwakt.

Edit: ik had de foto's uitgezocht (bij mijn vorige bericht al), zonder de info er verder bijgezien te hebben. Die info heb ik er nu bijgezet, en ik denk dat het niet aan de lens ligt, maar aan mijzelf Vork
Ik moet gewoon accepteren dat het op een gegeven moment gewoon te donker is... Nagelbijten / Gniffelen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:00

Ik had ook een foto geupload maar het werkt niet echt.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:56

Ik heb toch maar de 75-300 III van Canon gekocht, stond een goed bod op Marktplaats, en als ie niet bevalt, gaat ie daar weer naar terug Knipoog

Een proef-fotootje van gisterenavond (met flits):
Afbeelding

Een van onze poezen (doet zijn oortjes altijd omlaag als ie moe is).

De lens is, zover als ik nu kan zien, niet supersuperscherp, maar wel mooiere kleuren dan de Sigma en een mooie scherpte-diepte. Ik ga het nog even in beter licht proberen dit weekend.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:00

Butterfly14: ik vind het prachtige foto's, mn de eerste...!

De minimale onscherpte kan ik zo op het eerste gzicht niet goed zien, maar ik zie de foto's dan ook niet op vol formaat. Zoals je zegt, ben je zelf altijd je meest kritische toeschouwer, dat werkt bij mij ook zo.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:32

@kkkaren, ik heb zelf de 28-135 is usm gehad. Is een heerlijke walk around lens, mooie kleuren en lekker snel. Enige nadeel is dat het objectief niet erg lichtsterk is, maar daar staat tegenover dat de IS 2 a 3 stops compenseert.

Wat wil je fotograferen dan?
Voor macro zou ik de 70-300 apo nemen van Sigma.
Voor sportfotografie zou ik de 75-300 USM nemen of een kijken naar een canon 100-300 usm, omdat deze een stuk sneller zijn dan de Sigma.

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:58

JW18: ik fotografeer mn paarden (origineel hier op Bokt Knipoog ). Over de lens die ik nu heb gekocht ben ik best tevreden, de IS-serie komt nog wel eens als ik wat rijker ben.

Wat foto's van vanochtend:
beweging
Afbeelding

portret
Afbeelding

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:44

Ik ga misschien 2e hands een 80-200mm 2.8 Tokina AT-X kopen, kent iemand dit objectief en wat is een beetje normale vraagprijs Lachen ?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:20

Hoi Renza, die lensen zijn 2ehands haast niet te vinden voor Canon camera's. Voor Nikon wel. Ik wilde er eerst ook een aanscaffen, maar ik ga toch voor een 70-200 f4l.
Nieuwprijs van de tokina is 550 euro. Autofocus is wat traag in vergelijking met usm/hsm lenzen. Tweedehands prijs ligt rond de 399 euro. Mocht je een Nikon camera hebben kijk dan ook eens naar een Nikkor 80-200 f2.8 schuifzoom. Kost 2ehands ongeveer hetzelfde.
Succes.

Ps: op www.fotoapparatuur.nl staat een tokina 80-200 te koop (staat er niet meer op zie ik nu)

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:28

Ik heb idd een Nikon camera, had op marktplaats een tokina zien staan, vraagprijs is 250 euro.. Heb eigenlijk geen geld Clown maar wil wel graag een lichtsterke lens en die kan ik wel betalen Lachen .