Vraagstelling: Allemaal perfecte kopiëen van foto's!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 16:02

Om zelf wat toe te voegen:

Ik ben van mening dat op het moment dat iemand een afbeelding naast zich heeft liggen en die gaat tekenen, de informatie van de afbeelding zich niet meer ontwikkelt.
Wat zich ontwikkelt is de vormgeving van die afbeelding. Maar er kan een gebrek van gevoel ontstaan, hoe goed de haartjes ook zijn weergegeven, aan stofuitdrukking is gedacht en volume, etc.

Anoniem

Re: Vraagstelling: Allemaal perfecte kopiëen van foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:05

Om maar even een knuppeltje in het hoenderhok te gooien:

Ik denk dat het luiheid is om te beweren dat fotorealistische tekeningen een persoonlijke noot en ziel missen zodra ze van een foto geschilderd worden. Hoe fotorealistisch ook, iedere tekening is een wit papier gevuld met persoonlijke keuzes van de tekenaar. Geef een foto aan drie verschillende fotorealistische tekenaars, en je krijgt 3 verschillende tekeningen terug. Niet alleen omdat iedereen een andere tekenstijl en ervaring in het tekenen en herkennen van bepaalde karaktertrekken in foto's heeft, maar ook omdat zowel het laatste als het transporteren van een foto naar een wit doek altijd een impressie is van de tekenaar, een impressie die altijd langs de vraag 'wat wil ik laten zien?' gaat. Iedere tekenaar heeft zijn sterke en zwakke kanten, de een wil met elk haartje de dierlijkheid van het paard laten zien, de ander zoomt in op het oog, maakt dat gedetailleerd en laat de rest net dat tikkeltje minder uitgewerkt, en weer een ander gaat voor het spel van de oren. Dat is ook de reden waarom je ook bij fotorealistische tekeningen favoriete tekenaars kunt hebben, gewoon omdat hun interpretatie of precies overeenkomt met die van jou, of juist voor jou erg verassend is. Maar er zijn ook een hoop fotorealistische tekeningen die niet aan de maat zijn omdat ze als tekening geen eenheid vormen, geen focus hebben, maar een verzameling van structuren zijn ('oh ja, nog een neusgat, en daar nog een oor, wat haar..')

Hetzelfde geldt voor mensen die bij abstracte kunst 'dat is makkelijk!' roepen. De kunstenaar heeft op een bepaald moment gedacht dat dit kunstwerk af en voltooid was. Wat was zijn reden om dat te denken, en wat ziet hij in deze staat van het werk? En ook hier geldt dat je favoriete abstracte kunstenaars kunt hebben omdat hun interpretatie je aanspreekt. Maar er zijn net zo goed veel abstracte paardenschilderijen die 'het' gewoon niet hebben, bijvoorbeeld omdat de tekenaar te quasi-diepzinnig doet of gewoon de anatomie van het paard niet goed in de vingers heeft.

Op de vorige pagina werd het voorbeeld gegeven van de muzikant die alleen van papier speelt, en de muzikant die alles uit zijn hoofd doet om het verschil tussen fotorealistisch en meer impressionistisch/abstract weer te geven. Ik zie dat eigenlijk anders. Zowel pianist A (papierman) als pianist B (de vrije geest) zijn beginners. Ze ontwikkelen zich echter vanuit die twee beginpunten naar hetzelfde doel toe: de luisteraar emotioneel kunnen bewegen of kunnen beindrukken met hun spel. Een volleerde pianist A heeft het stuk nog wel voor zijn neus staan, maar kan het met de ogen dicht spelen en voegt zijn interpretatie toe tijdens het vertalen van de nootjes naar vingerbewegingen. Volleerd pianist B speelt tijdens uitvoeringen nog steeds zonder muziek, maar erkent tijdens het oefenen de waarde van de door de componist geschreven noten aangezien die hem de muziek leren en die alle aanwijzingen bevatten over hoe de componist het spel in gedachten had. Meneer A is geen robot, en meneer B is geen arrogant stuk vreten die zijn neus ophaalt voor wat de componist schrijft omdat het uiteindelijk de maestro zelf is die bepaalt hoe het klinkt. Natuurlijk, als je wilt kun je alles zijn, maar dan is die ziel al direct verdwenen.

Hetzelfde geldt voor tekenaars: als je goed fotorealistisch tekent, combineer je de feiten van het papier automatisch met de 'ziel' en boodschap die je er aan mee wilt geven doordat je het werk een focus mee geeft. Als je goed abstract of impressionistisch tekent, dan staar je je niet dood op de 'grote boodschap' die je aan je kunst mee wilt geven, maar denk je ook aan de manier waarop je dat idee over gaat brengen op de toeschouwer door de focus goed te leggen op wat jij wilt dat men ziet en storende elementen weg te laten.

Het grote voordeel van die hele kudde beginnende fotorealistisch tekenende Bokkers is het feit dat je ze er onomstotelijk op kunt wijzen dat die neus nog te groot is, of dat de focus wel heel erg raar op alleen het tuig is gericht waarbij het paard zelf wegvalt, en ze daar ook heel vaak in het volgende schilderij mee aan de slag ziet gaan. Als je tegen een 'beginnend' abstract tekenende tekenaar zegt dat het je stoort dat alle 4 de benen een verschillende lengte hebben, omdat juist de originele manier waarop het hele schilderij gestileerd is in jouw ogen de aandacht zou moeten trekken en zo'n detail gewoon net iets stoort, dan krijg je toch al snel te horen dat dit een interpretatie en impressie is van een vrije geest en dat het weer typisch fotorealistisch is om daar op te letten. Ook al vind je zelf het werk geslaagd, een beetje ervaren tekenaar weet dat wat op het eerste en tiende gezicht in je eigen werk heel goed lijkt, later opeens erg tegen kan vallen omdat je dan eindelijk die roze bril kwijt bent. Het kan dus nooit kwaad om te bedanken voor het meedenken, en in het achterhoofd te houden dat je ze over een jaar tijd waarschijnlijk zelfs gelijk geeft. Dat abstracte en impressionistische is heel goed, maar ook vrije geesten kunnen leren van hun publiek.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 17:32

xyzutu2 schreef:
Om maar even een knuppeltje in het hoenderhok te gooien:

Ik denk dat het luiheid is om te beweren dat fotorealistische tekeningen een persoonlijke noot en ziel missen zodra ze van een foto geschilderd worden. Hoe fotorealistisch ook, iedere tekening is een wit papier gevuld met persoonlijke keuzes van de tekenaar. Geef een foto aan drie verschillende fotorealistische tekenaars, en je krijgt 3 verschillende tekeningen terug. Niet alleen omdat iedereen een andere tekenstijl en ervaring in het tekenen en herkennen van bepaalde karaktertrekken in foto's heeft, maar ook omdat zowel het laatste als het transporteren van een foto naar een wit doek altijd een impressie is van de tekenaar, een impressie die altijd langs de vraag 'wat wil ik laten zien?' gaat. Iedere tekenaar heeft zijn sterke en zwakke kanten, de een wil met elk haartje de dierlijkheid van het paard laten zien, de ander zoomt in op het oog, maakt dat gedetailleerd en laat de rest net dat tikkeltje minder uitgewerkt, en weer een ander gaat voor het spel van de oren. Dat is ook de reden waarom je ook bij fotorealistische tekeningen favoriete tekenaars kunt hebben, gewoon omdat hun interpretatie of precies overeenkomt met die van jou, of juist voor jou erg verassend is. Maar er zijn ook een hoop fotorealistische tekeningen die niet aan de maat zijn omdat ze als tekening geen eenheid vormen, geen focus hebben, maar een verzameling van structuren zijn ('oh ja, nog een neusgat, en daar nog een oor, wat haar..')

Nu is mijn mening, dat de visie gebukt gaat onder een aantal regels. Waarom zou de neus te groot zijn?

xyzutu2 schreef:
Hetzelfde geldt voor tekenaars: als je goed fotorealistisch tekent, combineer je de feiten van het papier automatisch met de 'ziel' en boodschap die je er aan mee wilt geven doordat je het werk een focus mee geeft.
Als je goed abstract of impressionistisch tekent, dan staar je je niet dood op de 'grote boodschap' die je aan je kunst mee wilt geven, maar denk je ook aan de manier waarop je dat idee over gaat brengen op de toeschouwer door de focus goed te leggen op wat jij wilt dat men ziet en storende elementen weg te laten.

Dit knelt toch wel een beetje. Ik snap de zin eigenlijk gewoon niet. Rothko bijvoorbeeld, geeft aan zijn werk een gigantische grote boodschap mee, die mijns inziens het realistische overstemd. Ja, abstracten staren zich dóód op de grote boodschap Ze plegen er zelfs zelfmoord om.
Juist die "ziel" van het paard komt in realistisch werk niet goed naar voren door te veel afleiding in de vormgeving. Die ziel, het paard, honderden kilo's spier en vlees, wat is dat nou eigenlijk? Maken de feiten van het papier überhaupt iets uit? Het verschil tussen Kounellis, die de paarden exposeert als een performance, en de gem. tekenaar op bokt, is dat Kounellis veel meer van de basis van een paard uit gaat en niet de persoonlijkheid of aanklevende stereotyperingen zoals pegasus en black beauty.

xyzutu2 schreef:
Het grote voordeel van die hele kudde beginnende fotorealistisch tekenende Bokkers is het feit dat je ze er onomstotelijk op kunt wijzen dat die neus nog te groot is, of dat de focus wel heel erg raar op alleen het tuig is gericht waarbij het paard zelf wegvalt, en ze daar ook heel vaak in het volgende schilderij mee aan de slag ziet gaan.

En nu vraag ik me af, voegt dit toe aan de ziel van het paard?

xyzutu2 schreef:
Als je tegen een 'beginnend' abstract tekenende tekenaar zegt dat het je stoort dat alle 4 de benen een verschillende lengte hebben, omdat juist de originele manier waarop het hele schilderij gestileerd is in jouw ogen de aandacht zou moeten trekken en zo'n detail gewoon net iets stoort, dan krijg je toch al snel te horen dat dit een interpretatie en impressie is van een vrije geest en dat het weer typisch fotorealistisch is om daar op te letten

Als het op die manier ging, maak je "abstract" tot excuus.
Veel belangrijker is het meewerken; werken die benen in kwestie met het werk mee, of tegen?

xyzutu2 schreef:
Ook al vind je zelf het werk geslaagd, een beetje ervaren tekenaar weet dat wat op het eerste en tiende gezicht in je eigen werk heel goed lijkt, later opeens erg tegen kan vallen omdat je dan eindelijk die roze bril kwijt bent. Het kan dus nooit kwaad om te bedanken voor het meedenken, en in het achterhoofd te houden dat je ze over een jaar tijd waarschijnlijk zelfs gelijk geeft. Dat abstracte en impressionistische is heel goed, maar ook vrije geesten kunnen leren van hun publiek.

Nu heb ik nooit een roze bril opgehad van mijn werk, dus zou ik niet weten hoe zoiets in werking treedt. Zelfkritiek is iets wat aangeleerd moet worden, over smaak...
Ik dank je verder hartelijk voor je enorme reactie, ik ben blij er zoveel over te horen

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:36

IK snap niet helemaal wat je bedoelt maar ik denk dit:
Jammer dat mensen niet waarderen dat andere mensen mooi kunnen tekenen.

Als dit jouw iets is is dit mijn antwoord.

Ik zou het super graag willen, zo mooi tekenen. Het herkennen van het dier dat je tekent enz. iemand heeft voor mijn mijn vz-pony'tje gemakt en mijn eigen paard. Ik ben jarloers op die mensen, maar ik een leuke zin van.. En het is ene lekker zakcentje, en als het toch je hobby is om te tekenen, mooi toch verder veel plezier met jouw tekening.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:00

Farouche:

Laat mij even duidelijk maken dat ik het zeker kan waarderen als mensen mooi kunnen tekenen. Dit gaat dan ook niet over jaloezie, maar wel om noodzakelijkheid.

Verder ben ik niet specifiek bezig met een tekening, maar toch bedankt!

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:07

oh oke ik snap het nu wel

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:03

Paraat schreef:
Dit knelt toch wel een beetje. Ik snap de zin eigenlijk gewoon niet. Rothko bijvoorbeeld, geeft aan zijn werk een gigantische grote boodschap mee, die mijns inziens het realistische overstemd. Ja, abstracten staren zich dóód op de grote boodschap Ze plegen er zelfs zelfmoord om.

Juist die "ziel" van het paard komt in realistisch werk niet goed naar voren door te veel afleiding in de vormgeving.

Die ziel, het paard, honderden kilo's spier en vlees, wat is dat nou eigenlijk? Maken de feiten van het papier überhaupt iets uit? Het verschil tussen Kounellis, die de paarden exposeert als een performance, en de gem. tekenaar op bokt, is dat Kounellis veel meer van de basis van een paard uit gaat en niet de persoonlijkheid of aanklevende stereotyperingen zoals pegasus en black beauty.

Er wordt veel interessants geschreven in dit topic, maar bovenstaande quote schiet mij toch wat in het verkeerde keelgat. Waarom zou de vormgeving teveel afleiden?
Hoe kan het dan dat het realistische werk van George Stubbs, en dan bijvoorbeeld Whistlejacket (National Gallery in Londen) door velen, en zelfs kunstcritici, worden bestempeld als goed?? Het wordt wel hét paard in de kunstgeschiedenis genoemd.

Mijns inziens proberen we hier een waarde-oordeel aan iets te koppelen waar het fenomeen "smaak" een verschrikkelijk subjectieve factor is. Er is in principe geen "beter" of "minder" maargoed: dat is mijn bescheiden mening natuurlijk
Het is zeer afhankelijk van het type beschouwer wat hij/ zij als "goed" bestempeld. Zelf studeerde ik aan een kunstacademie alwaar mijn meer "realistische" werk niet door iedereen gewaardeerd werd. Ik legde voor mijn gevoel -ziel en zaligheid- in hetgeen ik deed, maar kreeg weinig of slechte respons van docenten. Vele gesprekken volgden; mijn grote vraag was: waarom vinden jullie dit "niet goed?" (waarde-oordeel) Ik deed in principe niets anders dan hetgeen de meer "abstract-werkende" studenten ook deden: stopte al mijn enthousiasme, energie en kunnen in een werk. Waarom was het minder?
Vrienden, kennissen, mensen "buiten de academie" waardeerden mijn werk des te meer. Misschien omdat ze onbevangen konden kijken?

Het leukste is gewoon: je eigen ding doen, realistisch of abstract, het maakt niet uit. Belangrijkste is je eigen enthousiasme; doen wat je leuk vindt!

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:55

Ik houd er zelf niet van om precies na te tekenen-laat staan dat ik het kan
Ik teken liever zelf bedachte paarden Het liefst nog met een beetje fantasie..

Maar ik vind het nog altijd knap van mensen die zo ongelovelijk perfect na kunnen tekenen..!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:38

Fnanne schreef:
Paraat schreef:

Vrienden, kennissen, mensen "buiten de academie" waardeerden mijn werk des te meer. Misschien omdat ze onbevangen konden kijken?

Hier kan ik me helemaal in vinden.

En verder: soms bekruipt me wel eens het gevoel dat in dit aquariustijdperk, fantasy voor sommigen meedoen met de mode is, een fase die na een paar jaar weer gaat vervelen. Mede gestimuleert door LotR, Harry Potter en andere fantasyfilms. Ik ken zelf weinig fantasytekenaars boven de 50 jaar, wel veel andere stromingen.

Voor een heleboel mensen niet hoor, maar ik weet van mijn omgeving dat dat wel vaak het geval is.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 19:30

Fnanne schreef:
Er wordt veel interessants geschreven in dit topic, maar bovenstaande quote schiet mij toch wat in het verkeerde keelgat. Waarom zou de vormgeving teveel afleiden?
Hoe kan het dan dat het realistische werk van George Stubbs, en dan bijvoorbeeld Whistlejacket (National Gallery in Londen) door velen, en zelfs kunstcritici, worden bestempeld als goed?? Het wordt wel hét paard in de kunstgeschiedenis genoemd.

Hm, heel simpel: In Stubb's tijd was er nog geen fotografie (begon pas in 1816; stubbs overleed in 1806)

Nogmaals nogmaals: ik ben zelf realist geloof ik. Dit gaat niet of niet- en wel-realisten, maar om tekenen van een foto af.

Maargoed, stubbs werkte dus van echte paarden af en uit herinnering. Als je het ziet, zijn de paarden verre van perfect realistisch! Onze Stubbs koos juist kenmerken uit van paarden en benadrukte deze. Hetzij realistisch, maar niet vastgebonden óp.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 19:34

Remy schreef:

Hier kan ik me helemaal in vinden.

En verder: soms bekruipt me wel eens het gevoel dat in dit aquariustijdperk, fantasy voor sommigen meedoen met de mode is, een fase die na een paar jaar weer gaat vervelen. Mede gestimuleert door LotR, Harry Potter en andere fantasyfilms. Ik ken zelf weinig fantasytekenaars boven de 50 jaar, wel veel andere stromingen.

Voor een heleboel mensen niet hoor, maar ik weet van mijn omgeving dat dat wel vaak het geval is.

Ik geloof dat fantasy tekenen bij een bepaalde leeftijd hoort Dit is niet om tegen iets aan te schoppen, maar ik heb zelf veelvuldig fantasy getekend. En zie ook alleen maar een bep. leeftijdsgroep een zelfde soort fantasy tekenen

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 19:39

Fanne: verder denk ik dat een kunstacademie de lijn probeert te trekken tussen "fine arts" -> kunst van de "commentator", de "ontdekker" en de "geëngageerde" in de maatschappij, en kunst waar vorm boven inhoud gaat. Dit is zeker niet minder, aangezien kunstaca's daar ook studies voor hebben; grafische vormgeving en illustratie zijn daar een goed voorbeeld van

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:45

Nu heb ik het op dit moment erg druk maar ik kan het gewoon niet nalaten hier toch echt even tijd voor vrij te maken en te reageren.
In het verleden zijn er nogal eens mensen op Bokt over mij heen gestruikeld omdat ze de indruk hadden dat ik neerkeek op fotorealisme. Ik geloof dat inmiddels wel duidelijk is dat dat niet het geval is. Is het nog niet duidelijk, geloof me dan maar gewoon op mijn woord dat ik niet neerkijk op fotorealisme want RESPECT voor diegenen die zoveel tijd, energie en techniek in een werk kunnen leggen dat je zou zweren dat het een foto was. Ik zou het alleen nooit aan de muur hangen. NOOIT.

Ik ga mee met de mening van Paraat. Er is zo'n wezenlijk verschil tussen het tekenen aan de hand van een foto dan realisme aan de hand van de werkelijkheid, of hoe jij die ook moge zien.
Ik werk nooit aan de hand van slechts een foto. Ik bezoek mijn opdrachtgevers en hun geliefde modellen altijd. Waarom? Omdat ik dat dier, mens of wat dan ook portretteer. Ik portretteer geen foto.

Kijk ik dan neer op mensen die dat wel doen? Absoluut niet. Ik heb als kind vaak genoeg nagetekend van een foto, bij gebrek aan live-models. Het is me NIET met de paplepel ingegeven naar het leven te tekenen maar van een foto te tekenen, ik heb zelf de keuze gemaakt bij gebrek aan een eigen paard te gaan zitten in een weiland en te tekenen wat ik zie. Als kind tekende ik dus wel af en toe van een foto. Leg me alsjeblieft geen woorden in de mond dat ik daarmee meen te zeggen dat diegenen die foto's natekenen/kopiëren kinderen zijn en dus niet als kunstenaars gezien kunnen worden want dat mag je zelf bepalen en dat mogen de critici bepalen, dat interesseert me namelijk niet want ik ben hier niet om te bepalen wie ik minderwaardig zou vinden en wie niet, want dat doet er geheel en al niet toe.

Ik ben daarnaast niet ala Stubbs, en probeer het daarom niet zo realistisch mogelijk te krijgen (hoewel Stubbs ook niet puur hyperrealist was. Nogmaals met foto's slechts als hulpmiddel omdat ik slechts 1 bezoek breng aan het paard dat ik portretteer en het voor de rest dus van mijn geheugen moet hebben). Dat is een persoonlijke keuze. Opdrachtgevers gaan mee in die keuze. Dat is een kwestie van smaak.

Over smaak valt te twisten, over techniek ook, maar ga alsjeblieft niet minderwaardig doen over alles wat abstract, expressionistisch of wat dan ook is want elke zichzelf serieusnemende kunstenaar, of het nu een broodschilder of een uitgehongerde schilder is, legt iets van zichzelf in zijn of haar werk en het is niet een kwestie van 'lalala klats klats klodder klodder ik ben klaar hier met dat geld'. Alsjeblieft zeg.

Een foto vertekent. Men zegt wel eens dat foto's de ziel vangen maar slechts enkele foto's doen dat en dat zijn kunstobjecten op zich, daar heb je vanaf te blijven, daar heb je niks zinnigs meer aan toe te voegen. Alle andere foto's zijn voor mij slechts hulpmiddelen omdat ik nu eenmaal niet zo'n goed geheugen heb als Stubbs.

Ik heb vaak genoeg gezegd dat ik vind dat hyperrealisme voorbij gaat aan de essentie van portretteren, omdat het 9 van de 10 keer niets meer uitbeeldt maar alleen nog maar afbeeldt, en in de meeste gevallen nergens meer de nadruk op legt omdat ALLES gedetailleerd is. Er zijn uitzonderingen, maar het zijn er maar weinig. Is dit mijn mening? Vat het gerust zo op, want ik ben ervan overtuigd dat er velen zijn die het hier niet mee eens zijn. Let wel dat ik veel gigantisch grote hyperrealistische schilderijen heb gezien omdat ik met hyperrealisme ben opgevoed (mijn vader is van huis uit een hyperrealist, komt ook voort uit die opleving in de jaren '70) en het dus met eigen ogen heb gezien.

Maar goed, dat is een ander verhaal. Het is een persoonlijke keuze van mensen om uit te gaan van een leuke foto en een karakteromschrijving maar het is niet mijn werkwijze omdat ik dat totaal niet bevredigend vind, niet voor de opdrachtgever en niet voor mij omdat ik dan eigenlijk geen idee heb waar ik mee van doen heb. Daarmee zeg ik niet dat die werkwijze minderwaardig zou zijn aan het niet uitgaan van een foto.

Dan is er daarnaast nog het verschil tussen het nastreven van een exacte kopie van de FOTO of het nastreven van een leuk portret. Het komt mij over als creativiteit- en hersendodend gepriegel om zeer sec een foto na te tekenen, in plaats van bijv. een paard.

Ik heb het idee dat het wel heel lastig is een indruk van een paard te hebben aan de hand van een paar kiekjes en een karakterbeschrijving. Het klinkt als half werk. Hoe doen jullie dat? Ik heb me dat vaak afgevraagd. En, hoe reageren de opdrachtgevers?
Ik heb er namelijk geen ervaring mee te werken aan de hand van alleen een of meerdere foto's. Ik heb het slechts 1 keer gedaan omdat er maar drie hele kleine slechte fotootjes waren maar ik deed het niet van harte. Het is moeilijk in te schatten of het de juiste uitstraling heeft als je het bewuste dier nooit gezien hebt. Hebben jullie daar nooit last van? Dit is een serieuze vraag.

Op de kunstacademie is inderdaad plaats voor alle soorten tekenaars: illustrators, vormgevers en diegenen die autonoom kunstenaar in wording zijn. Het is echt niet minderwaardig om illustrator te zijn hoor! Er zijn genoeg mensen die minderwaardig doen over 1 of meerdere van mijn soorten werk, evengoed zoals er mensen zijn die minderwaardig menen te kunnen doen over het werk van mijn broer, die autonoom kunstenaar is. Heeft dit van doen met smaak? Vat het niet verkeerd op maar heus niet alle mensen die aan de kunstacademie verbonden zijn als docent zijn gefrustreerde mislukte kunstenaars die erop uit zijn je werk af te kraken. Realisme wordt niet voor de lol gebruikt als basis in het eerste jaar op de kunstacademie.

Eenieder voegt iets toe aan zijn of haar werk. De een wijkt verder af van het realisme dan de ander. Je moet jezelf vooral de vraag stellen: hoe ver wil ik komen met mijn geteken van paardjes? Hoe serieus wil je genomen worden? Hoe serieus neem je jezelf? De concurrentie binnen de kunstwereld is moordend. Die concurrentie is op het gebied van dierenportretten en mensenportretten al even moordend. Waar wil je je in specialiseren of wil je altijd en eeuwig losse paardenhoofdjes nagetekend van foto's op een blank stuk papier neerzetten en heb je verder geen ambities? Is dat verkeerd? Absoluut niet. Maar ga niet overal tegen aan staan schoppen als je niet eens weet waar je staat of waar je wilt staan. Waarom de keuze om van een foto na te tekenen? Ik geloof niet dat ik daar van iemand enig duidelijk antwoord heb gekregen, het ging alleen maar over realisme... er zijn VEEL vormen van realisme. Hou dat goed in de gaten.

Met welk doel doe je het? Wat wil je bereiken? Waar wil je naartoe? Hoe serieus neem je jezelf en wil je genomen worden... dat zijn belangrijkere vragen dan wat wel en wat niet kan in realisme en paardenportretten.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 21:09

JoSav schreef:

Ik ben daarnaast niet ala Stubbs, en probeer het daarom niet zo realistisch mogelijk te krijgen (hoewel Stubbs ook niet puur hyperrealist was.

Nogmaals: het verschil tussen Stubbs en iemand van "nu", is dat iemand nu kan grijpen naar een foto. Door het ontbreken van de fotografie in Stubb's tijd, was dit niet mogelijk en krijg je daardoor een compleet ander portet, met andere functie, etc. Stubbs kon immers alleen refereren aan andere tekeningen of het paard in het echt.

Wat een gigantische reply trouwens, ik dank je voor je tijd en woorden

(er zijn overigens ook genoeg stereotyperingen over autonome kunstenaars, die altijd aan subsidies zitten, melancholieke nachtmensen zijn en misantroop, of gewoon gestoord en nooit hebben geleerd om een normale baan te hebben, etc...)

SilverStorm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:16

iek, inderdaad die stereotypes kunstenaar *giechel* zo zie je ze vaak in films tsk. ik zit zelf niet in de kunstwereld, maar is dit stereotype nou echt zo stereotype of is dit heel zwaar overdreven? of..of in plaats van en.. en?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:22

JoSav schreef:
Ik heb het idee dat het wel heel lastig is een indruk van een paard te hebben aan de hand van een paar kiekjes en een karakterbeschrijving. Het klinkt als half werk. Hoe doen jullie dat? Ik heb me dat vaak afgevraagd. En, hoe reageren de opdrachtgevers?
Ik heb er namelijk geen ervaring mee te werken aan de hand van alleen een of meerdere foto's. Ik heb het slechts 1 keer gedaan omdat er maar drie hele kleine slechte fotootjes waren maar ik deed het niet van harte. Het is moeilijk in te schatten of het de juiste uitstraling heeft als je het bewuste dier nooit gezien hebt. Hebben jullie daar nooit last van? Dit is een serieuze vraag.

Als je veel met paarden hebt gewerkt, paarden hebt bestudeerd enz. ga je vanzelf kenmerken zien wat bij bepaalde paarden horen, elk paard is natuurlijk anders, maar veel is bij veel paarden hetzelfde. Ik vraag ook altijd duidelijk om een foto die het dier weergeeft zoals het is, anders kan ik er niet veel mee. Maar het is ook een kwestie van gevoel, op de een of andere manier weet ik gewoon het hoe en wat bij een paard (klinkt misschien een beetje zweefteverig). Bij katten heb ik dat minder en bij honden en andere dieren helemaal niet. Daarbij zie ik wel een foto, maar voel niets.

Ik vraag aan de opdrachtgever altijd of ze duidelijk willen zeggen of ze iets zien wat niet klopt, ik zou geen werk willen leveren waarvan ze zelf niet meteen hebben van, ja dat is mijn pietje.
Ik heb ook liever dat mensen het zelf komen halen, dan zie ik aan hun reactie wel of ze het echt mooi vinden. De mooiste reacties zijn van mensen die van tevoren geen voorbeeld hebben gezien en met tranen in hun ogen staan als ze de tekening zien. Dat is ook waar je het voor doet.
De beste reactie die je kunt krijgen is dat ze er meteen hun dier in zien (en gelukkig zijn 90% van de reacties die ik krijg zo )

Wat vaak vervelend is is dat mensen juist een portret willen van een overleden dier, dan is het gewoon moeilijk om even zelf te gaan kijken en moet je wel afgaan op foto's. Maar juist dan zijn de 'dat is echt mijn beestje' reacties het mooiste, dat je met een stel slechte foto's en een verhaaltje toch het juiste weet uit te beelden. En daarbij gaat het echt om gevoel en niet om wat je ziet.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 19:48

SilverStorm schreef:
iek, inderdaad die stereotypes kunstenaar *giechel* zo zie je ze vaak in films tsk. ik zit zelf niet in de kunstwereld, maar is dit stereotype nou echt zo stereotype of is dit heel zwaar overdreven? of..of in plaats van en.. en?

Nee man, kunstenaars zijn nog véél erger dan hun stereotype, haha.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:36

leuke discussie dit! Ik wilde nav de post van Lontje een heel betoog over Rothko beginnen, maar iemand was me voor Er is al heel wat gezegd inhoudelijk, dus ik ga niet alles weer herhalen, ga alleen mijn eigen ervaringen opschrijven.

Ik denk dat ik veelal net een stap weg ben van het fotorealisme, maar idd, voor de bijverdien is het erg leuk werk. Toch zucht ik maar eens diep als ik een tekening plaats en er weer opmerkingen komen over een halve milimeter paardenneus, terwijl de eigenaar van eht paard emotioneel wordt van de tekening omdat ze haar eigen paard erin voelt. Dat is wat ik meestal doe: ik probeer toch te gaan kijken naar het paard, hoe hij zich beweegt, hoe zijn gezich aanvoelt, en dan heb ik meestal wel een foto of 2, 3 als referentie erbij maar toch gaat het me niet om die kopie van die foto, maar om het dier te "pakken" , zijn persoonlijkheid op papier te krijgen en die eraf te laten spatten. Ook mijn stijl blijkt door sommige mensen niet mooi gevonden te worden, vooral door de mensen die echt een exacte kopie willen zien. Ik heb een vlugge, soms wat grove stijl van tekenen en wil vooral een krachtige tekening die van het blad afspat, en ben niet van het priegelen op een halve milimeter om maar een compleet effen kleurvlak te krijgen zeg maar. Dat is een kwestie van accepteren, niet iedereen houdt ervan maar ik moet zeggen dat ik nog geen enkel werk afgewezen heb gekregen, en veel emotionele reacties krijg op mijn werk- waaruit toch blijkt dat ik slaag in wat ik belangrijk vind, namelijk het vangen van de essentie van een dier, dat zo van het papier af spat. Ik herken het ook wel dat je door veel omgang met paarden ook wel van een goede foto af kunt voelen wat voor dier je voor je hebt. Ik kan wel met heel veel respect en bewondering kijken naar mensen met een totaal andere stijl dan ik heb, die wel hyperrealistisch of juist heel abstract werken, en probeer daar ook van te leren. Tenslotte ben je nooit uitgeleerd met tekenen

Ik was aangenomen op de Kunstacademie hier in Maastricht maar heb toch besloten om wat anders te doen omdat ik het tijdens de open dagen en de "testdagen" allemaal nogal pretentieus vond. Ben cultuurwetenschappen gaan studeren, een heerlijke studie, en was in het begin ook vooral dol op prachtige realistische oude werken, van Delacroix, Gericault, Pannini.. ik was er lyrisch over. Maar met de tijd leerde ik ook het abstracte steeds meer waarderen, en steeds beter "zien" . De crux is dat het abstracte gaat over een ervaring, waar zeker een enorme boodschap achter kan zitten! maar waarbij je je figuratieve ratio even stil moet zetten en het over je heen moet laten komen. Dat is het mooie van abstractie. Ik ben zelf een vreselijk groot Rothko liefhebber, en die werken, je wordt er gewoon ingezogen, je wordt verteerd door de kleur en de vibratie en kracht van het werk... als je me daar 3 jaar terug voor had gezet had ik het waarschijnlijk niet begrepen en het als 2 vlakjes in een apart kleurtje op een heel groot doek gezien. Ook in de kunst groei je. Er zijn dingen die ik nog steeds niet mooi vind (van gogh, gauguin, ik wordt er niet warm of koud van- zie de technische en historische belangen er wel van, maar om nou te zeggen dat ik met weke knieen voor zo'n schilderij sta- neuh). Wat ik zelf nog een heel leuk iets vind, is het surrealisme. Vooral werk van Magritte en natuurlijk Dali, dat hyperrealistisch geschilderd is en daardoor juist zo'n sterk absurdistisch effect heeft als die dingen totaal uit hun context gerukt worden- het is heel leuk om te zien wat voor effect dat op jezelf heeft- ons figuratieve oog is zo diep in ons verzonken dat we er ongemakkelijk van worden als alle dingen door elkaar gegooid worden. Dat is voor mij het ultieme punt waar abstract en fotorealisme samenkomen: een vervreemdende ervaring van grooooote schoonheid