[tek]Mijn tekeningen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:25

Citaat:
@Otje_merlot, ze zijn weinig tot niet ingekleurd, omdat het
witte paarden
zijn

o vandaar nee ik dacht al heb je misschien de een foto van het plaatje waar je hem van hebt getekent??Dan kan ik beter tips geven

yee ik ben de eerste op de tweede pagina

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:48

Was een foto uit een boek, dus dat wordt een beetje moeilijk anders moetik daar weer een fote van maken en dan weer uploaden enzo dus moet je maar eens kijken als je bij mij bent

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:48

Enn ik de tweede oo nu de derde

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 17:10

Ik ben nu bezig met een pastel op A3 voor Annefie, ik vind pastellen echt heel moeilijk, maar het is wel heel erg leuk, heeft iemand nog tips voor pastelkrijt, ik doe het nu gewoon laagje voor laagje met verschillende kleuren en dan op het laatst wit voor de belichte plekken en zwart voor de schaduwen toevogene, maar het paard dat ik moet tekenen heeft allemaal witte vlekjes hoe los ik dat op? Als iemand tips heeft die zijn welkom!!!!

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:55

geef een update(of hoe je dat schrijft ) van je pasteldinges!! ik wil hem graag zien!!

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 12:35

ok komtie aan even fotoowtje maken hoorw

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 12:47

hier isie:

Afbeelding

Ik ben begonnen met heel lichtbruin en heb er steeds een laagje overheen gedaan, bij het neusje is dit het eerste laagje grijs, daar komt nog 1 laagje overheen en dan nog een laag over het gedeelt om de mond

Remy

Re: [tek]Mijn tekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:54

Als je lichtere plekjes in pastel wilt maken kun je het beste die plekjes uitsparen. Met wit eroverheen maakt flets en haalt de helderheid van je kleuren naar beneden.

Je kunt die plekjes uitsparen door ze niet mee te nemen in de basiskleur, maar als je dat te moeilijk vindt kun je ze ook later met een kneedgom aangeven. Pas dan doe je daar een lichtere kleur overheen.

Als je glans wilt aanbrengen: glans is (bijna)nooit wit. Maar een lichtere heldere vorm van de basiskleur.

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 13:06

Hoe maak ik die lichtere/heldere kleur? iig heel erg bedankt, ik heb het dus fout gedaan, maar ik kan idd nog met kneedgum die witte plekjes maken dankje wel

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:27

Lang leve de kneedgom

Als je kijkt naar de kleur van bijvoorbeeld een paard dan zie je ten eerste dat het bruin uit verschillende schakeringen, afhankelijk van de lichtvalling, tijdstip van de dag ed., bestaat. Dus bruin kan bestaan uit bruinen, oranjes, gelen...De low-lights maak je door de donkerste schakering te gebruiken, de highlights door de lichtste te pakken, bijvoorbeeld geel. Maar let goed op, kijk heel goed, want soms zitten er heel onverwachte kleurschakeringen in een vacht, bijvoorbeeld paarsig, en daar kun je hele mooie dingen mee doen.

Bij sommige, felle glimmende plekken in een vacht kun je deze highlights dan nog wel accentueren met wat wit, maar daar moet je voorzichtig mee zijn.

Je kunt in ieder geval niet ongestraft met een lichtere kleur over het donkere gaan, pastel is dan wel dekkend, soms kom je er goed mee weg, maar meestal worden je kleuren worden dan dof.

Je hebt trouwens wel één van de moeilijkste paardenvachten gekozen die er is, een paard met vlekjes..

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:27

Mooi Ik wacht op eindresultaat

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 13:47

Hihi ja ik zag idd wat paars, maar mijn moeder zei dat zij dat niet zag, maar als ik dus lichte plekken wil maken moet ik dat met licht bruin of geel doen en donkere plaatsen met het donkerste bruin? Maar het lijkt wel of de goede kleur gewoon niet in mijn pastelkrijt doosje zit

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:01

Ten eerste: niet luisteren naar je moeder

Ten tweede: probeer af te komen van het idee dat je denkt dat weet wat je ziet. (Snap je em?) Het mensenoog werkt prima, maar wordt soms voor de gek gehouden door de hersens die dénken iets op een bepaalde manier te zien.

Kijk naar je onderwerp en probeer de verschillende kleurvlakken te vinden. Werk van donker naar licht toe, veeg wat krijt op je vingertoppen en teken met je vingers de verschillende vlakken in. Zet ze naast elkaar. Dit mag eerst nog vrij cru tegen elkaar afsteken, later ga je ze in elkaar doen overvloeien.
Als je donkerste bruin niet donker genoeg is, kun je daar wat zwart doorheen mengen. Wit gebruiken om iets lichter te maken werkt meestal niet, maar zwart gebruiken om iets donkerder te maken is een prima optie.

Nog een tip: leg een probeervel in de buurt. Een krijtje ziet er vaak op papier heel anders uit dan verwacht en dan kom je niet voor verrassingen te staan die je tekening verknallen.

O jee, ik zie dat ik weer veel te hard van stapel loop. Ik hoop niet dat je vind dat ik belerend overkom, anders zeg je het maar

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 14:34

Neej goed juist, ik kan er nog geen steek van en zo kom ik tenminste verder!

Je moet het krijt dus op je vingers smeren en niet in streepjes op het papier zetten en dan uitwrijven of kan het alle2?

OP het paardje dat ik maak, zit een schaduw over het hoofd, omdat de zon daar niet op schijnt, moet ik die schaaduw ook tekenen, want op de hals zittie niet en ik heb het idee dat hij dan een beetje gek wordt kan ik die schaduw weglaten? (en dan doe ik wel de donkere plekken op het hoofd en de schaduwen en zo, maar dus niet die grote schaduw)

verder nog een vraagje: Hoe kun je makkelijk op de lastige plekjes tekenen (dus: Vlak langs het halster, in de ring van het halster, het oog, de neusgaten, alles eigenlijk war je krijtje net te dik is)

Remy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:43

Nevony schreef:
Neej goed juist, ik kan er nog geen steek van en zo kom ik tenminste verder!

Ben ik het niet mee eens. Je bent hartstikke goed bezig, dus niet zo hard voor jezelf, pastel is nou eenmaal heel moeilijk.

Citaat:
Je moet het krijt dus op je vingers smeren en niet in streepjes op het papier zetten en dan uitwrijven of kan het alle2?

Moet niet, hoor. Maar ík doe het altijd wel. En wel om de volgende redenen. Ten eerste heb ik zo contact met het krijt en het papier. Ten tweede wrijf je zo het papier niet dicht, maar kan je het mooi subtiel laag voor laag aanbrengen. Maar nogmaals, niets moet natuurlijk!

Citaat:
OP het paardje dat ik maak, zit een schaduw over het hoofd, omdat de zon daar niet op schijnt, moet ik die schaaduw ook tekenen, want op de hals zittie niet en ik heb het idee dat hij dan een beetje gek wordt kan ik die schaduw weglaten? (en dan doe ik wel de donkere plekken op het hoofd en de schaduwen en zo, maar dus niet die grote schaduw)

Dat is iets dat alleen jij kan bepalen. Ik weet niet hoe storend het is, anders laat je hem toch gewoon weg? Dat is het voordeel van een tekenaar

Citaat:
verder nog een vraagje: Hoe kun je makkelijk op de lastige plekjes tekenen (dus: Vlak langs het halster, in de ring van het halster, het oog, de neusgaten, alles eigenlijk war je krijtje net te dik is)

Ik gebruik hiervoor pastelpotloden. Of de scherpe zijkant van een krijtje, er zijn ook hardpastelkrijtjes te koop, van die vierkante. Daar kun je ook heel goed details mee maken.

Zo, en nou zal ik andere mensen weer een kans geven om wat bij te dragen

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 14:58

haha dank je! Mijn moeder zei idd ook iets over pastel potloden (die heeft ze zelf ook nog liggen, maar dan alleen in de afgrijselijke niet paards kleuren knal roze, licht groen, knal groen en blauw ) Misschien moet ik daar ook eens voor gaan kijken, maar voorlopig gaat dit prima.

Ik krijg ook altijd pijn in mijn vinger van het uitwrijven

hihi bedankt voor de tips daar kan ik wat mee iemand anders nog iets op of aan te merken?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:20

Ik vind ze leuk hoor.. Alleen mss iets meer detail.. ?

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 15:37

Heb je daar tips voor? Of iemand anders misschien?

Het lukt me ook nog niet echt goed met de schaduwen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:15

Nevony schreef:
Weet iemand misschien waar ik van dat Chinese papier kan kopen voor Chinees penseel schilderen?

Sorry, weet ik niet
Wel mooie tekeningen

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:09

oeee gaaf!

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 17:27

Ondertussen heb ik al Chinees papier gekocht

En een mooie arabier gemaakt in grafiet die ik weer weg heb gegeven aan mijn oom, ik ben bezig met een heel lief/klein/schattig veulentje met moeder (veulen is al af!) Ook met grafiet potlood, als ik die af heb zal ik hem ook plaatsen

Ook ben ik nog steeds bezig met een klein schilderijtje met acryl, maar dei is nog lang niet af

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 17:38

Even ene updateje van de merrie en het veulen, de merrie is nog lan niet af maar nu moet ik eten

Afbeelding

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:43

lieffffffffffff
ook veel beter dan eerst alleen heb ik het idee dat het hoofd van het veulen te dun is :S kan aan mij liggen maar...hijs excht heel erg gaaf en mooi ook!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:12

Wat een mooie, lieve tekening. En wat heb je die lichtpuntjes in de ogen goed weergegeven.

Dat ruggetje van dat veulen heb je echt knap gemaakt, je ziet daar echt het lijntje van de ruggengraat, overgaand in de billen, lopen.

Je gaat echt vooruit, Nevony!

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 19:00

Dank je!!!! *Voelt zich heel trots*

@otje_merlot, ik denk dat dat komt door dat het lijntje van het hoofd (dat donkere lijntje bij de wang) wat te dicht bij het oog zit.

Verder vind ik zelf de neusgatenm iets te groot, maar grafiet is heel moeilijk gummen, als ik hierin ga gummen ga ik hem verpesten en dat wil ik niet

Ik denk dat ik grafiet heel fijn vind om mee te tekenen, je kunt er makkelijk schaduwen mee maken en ook heel donker mee tekenen en het werkt lekker, alleen jammer dat het zo moeilijk gumt

Als ik gum glijdt mijn gum gewoon weg en ipv dat het zwart op mijn gum komt schuift alles een plekje op en dan zit er dus een hele bonk donker grafiet op een klein gedeelte van mijn tekening