Nevony schreef:Neej goed juist, ik kan er nog geen steek van en zo kom ik tenminste verder!
Ben ik het niet mee eens. Je bent hartstikke goed bezig, dus niet zo hard voor jezelf, pastel is nou eenmaal heel moeilijk.
Citaat:
Je moet het krijt dus op je vingers smeren en niet in streepjes op het papier zetten en dan uitwrijven of kan het alle2?
Moet niet, hoor. Maar ík doe het altijd wel. En wel om de volgende redenen. Ten eerste heb ik zo contact met het krijt en het papier. Ten tweede wrijf je zo het papier niet dicht, maar kan je het mooi subtiel laag voor laag aanbrengen. Maar nogmaals, niets moet natuurlijk!
Citaat:
OP het paardje dat ik maak, zit een schaduw over het hoofd, omdat de zon daar niet op schijnt, moet ik die schaaduw ook tekenen, want op de hals zittie niet en ik heb het idee dat hij dan een beetje gek wordt kan ik die schaduw weglaten? (en dan doe ik wel de donkere plekken op het hoofd en de schaduwen en zo, maar dus niet die grote schaduw)
Dat is iets dat alleen jij kan bepalen. Ik weet niet hoe storend het is, anders laat je hem toch gewoon weg? Dat is het voordeel van een tekenaar
Citaat:
verder nog een vraagje: Hoe kun je makkelijk op de lastige plekjes tekenen (dus: Vlak langs het halster, in de ring van het halster, het oog, de neusgaten, alles eigenlijk war je krijtje net te dik is)
Ik gebruik hiervoor pastelpotloden. Of de scherpe zijkant van een krijtje, er zijn ook hardpastelkrijtjes te koop, van die vierkante. Daar kun je ook heel goed details mee maken.
Zo, en nou zal ik andere mensen weer een kans geven om wat bij te dragen