[Centraal] Hoeveel is mijn tekening waard? Topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Van

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:58

Marjoke ik vind je prijzen voor a4 aan de hoge kant.
soeskia: 15-20 €

Van

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:01

ik ook maar even dan
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
laatste 2 zijn met acrylverf

Eline

Re: [Centraal] Hoeveel is mijn tekening waard? Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:03

Bugsyloveu: je kan je tekeningen voor commentaar beter in een ander topic zetten.

Mietje: ik kan hier geen commentaar op geven, scan is echt te slecht, ik kan niet zien of het gebrek aan detail aan de scan of de tekening ligt.

Tatariki: materiaalkosten of gratis: Probeer meer in 3D te gaan werken, en meer op detail te letten. Het oog is een belangrijk onderdeel van je tekening en is bij jou plat en lijkt nog niet echt. Daar kan je specifiek op oefenen.

Sietskuh: materiaalkosten of gratis, je kan veel beter worden dan dit. Dingen waar je op kan letten zijn anatomie, stofuitdrukking (verschil paard/manen/leer) en iets minder krassen. Probeer ook meer variatie in licht/donker erin te maken.

ElovesP: materiaalkosten of gratis, ik vind de uitdrukking van het paard heel gaaf, maar probeer netter te werken, hij is wel erg krasserig.

Soeskia: erg mooi Acryl vind ik echt lastig (ook in te schatten) ook een behoorlijk duur materiaal. 30 euro omdat het groot formaat is ? Als je meer in detail zou werken (betere gelijkenis) zou je meer kunnen vragen (of nóg meer je eigen stijl ontwikkelen/gebruiken) Ik zou het persoonlijk mooier vinden als je meer van het oppervlakte zou gebruiken en er niet zo veel wit omheen zou zitten.

Auky: moeilijk te zien aangezien de scan wel erg klein is. Denk dat je een klein bedrag 5-10 euro voor je tekening kán vragen, maar je kan nog heel veel verbeteren. Meer detail, meer licht/donker contrast en gelijkenis (dat weer veel te maken heeft met details).

Marjoke: Ik zie in je profiel alleen hele kleine thumbnails en ben te lui om door een site vol reclame heen te surfen kan je niet iets hier in het topic posten, denk dat meer mensen er op deze manier overheenlezen.

Valiente: ik vind je potlood persoonlijk nog niet heel mooi maar je verf echt prachtig, al moet ik zeggen dat ik je paarden beter vind dan je mensen. A4 vind ik eigenlijk dat je minstens zoveel kan vragen als ik (40 euro)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:40

Tot nu toe alleen Ellende 'goede' antwoorden zien geven

Lontje: A4 rond de 25 euro (voor 1 paard, een tweede erbij zou ik toch aan de 35/40 gaan zitten, in je profiel staat vooral met meerdere dieren vandaar )

Naomi21: Nog wel een beetje oefenen, vooral hoe je je papier indeelt , maar dan zou ik toch wel beginnen met A4 voor een euro of 25.

valiente: zelfde als Ellende, je potlood vind ik niks maar je verf daarentegen is super. A4 aquarell zou ik ook op 40 zetten, A4 acryl vanaf 50, doe je olie ook? want die zou nog wat hoger zetten als die hetzelfde resultaat geeft)

En de rest, daar kan ik eigenlijk niet veel meer over zeggen dan meer oefenen en zelf eens kritisch naar je tekeningen kijken.
Soeskia, kan ik ook niets over zeggen, is absoluut mijn stijl niet dus te moeilijk voor mij om daar een prijs aan te binden.

En even voor de leuk :
Afbeelding
A4 en A3, vergelijken met de prijzen die ik ervoor vraag (en krijg) .

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:55

Wow! Die van Lontje, Naomi21 en Iceprincess vind ik echt super. Daar zou ik ook ong 35 euro voor uit willen geven. Ik kan niet tekenen hoor, maar mijn vriend wel heel goed. Heb ooit een tekening van een arabier hier neergezet en meteen wilde mensen er een hebben. Ik heb hem alleen niet meer online staan en door de verhuizing weet ik ook niet waar hij nu is. Mocht ik hem binnenkort nog vinden zal ik hem ook plaatsen.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:00

Ik heb even op de site van IcePrincess gekeken, en moet zeggen dat ik alleen degene die je hier geplaatst hebt super vind. Vaak zijn je hoofden te lang lijkt wel, en iets meer realiteit zie ik ook graag.

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:10

Die laatste is ook mijn laatste nieuwe, vandaar dat ik deze maand een aanbieding heb gedaan zodat ik mijn site kan aanvullen met meer goede portretten . De rest is of van slechte foto's of van 2/3 jaar geleden toen het allemaalnog erg plastisch was (behalve de grijze die is van oktober maar die heeft gewoon echt zo'n lang oud hoofd )

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:22

Haha... Ik had ook bij de vergelijkingen gekeken en daar zitten indd wat grote hoofden bij, maar niet allemaal
Die schimmel is echt geweldig!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:46

Allereerst: wat een goed idee Lontje, dit topic. Zeker iets wat ik met veel interesse zal gaan volgen!!!
Het is en blijft (vind ik) één van de moeilijkste dingen watbetreft tekenen/ schilderen in opdracht. In principe vind ik het al gaaf dat mensen mijn werk kunnen waarderen, maar hóe bepaal je nu de waarde van een tekening?
Allereerst is het natuurlijk belangrijk: wat wil de opdrachtgever jou betalen. Heeft hij/ zij al werk van je gezien? (tip --> digitaal portfolio aanleggen) Zorg ervoor dat je prijs duidelijk afspreekt, dit om vervelende situaties te voorkomen.
Wat breng je in rekening? Materiaal? Aantal uren? Vaste prijs?
Dit moet je voor jezelf bepalen, maar wat is dat realitisch? Hier worstel ik zelf nogal eens mee...

Dan een vraag aan jullie:
Stel --> iemand wil een tekening van jou hebben. Je overlegt met de ander, bepaalt welke foto, welke prijs etc en je gaat aan de slag.
Terwijl je bezig bent stuur je wat scans op naar de opdrachtgever, hij/ zij is tevreden en je rond je werk en je tekening is af.
En dan hoor je niets meer... Ik spreek helaas uit ervaring, maar hoe ga je hier nou mee om? Alles was in principe in orde, tekening was goed en dan hoor je niets meer.
Via mail geen reactie etc...
Ik weet niet of hier een oplossing voor is, maar ik schrijf het toch maar op, dan weten jullie ervan.

Oke, dan de geplaatste werken:
@ Lontje: (blijf het een gave tekening vinden) Een goede tekening, anatomisch misschien nog niet helemaal op orde, maar er zitten prachtige elementen in. Wat was het formaat? Als het A4 is denk ik wel dat je hier rond de 15/ 20 euro voor mag vragen. (Hoeveel uur heeft het je gekost?)
@ Smeetjoew: breng wat meer contrasten aan in je werk, blijf flink hard oefenen. Ik denk dat dat het beste is wat je voorlopig kunt doen. Misschien materiaalkosten vergoeden??? Bewaar alles wat je hebt (eventueel digitaal) dan kan je vorderingen (en ook fouten) heel goed herkennen als je alles eens naast elkaar legt.
@ Naomi21: mooie werken! Anatomisch nog niet even correct, maar de poses zijn ook niet echt makkelijk te noemen... Je geeft zelf al aan nog eventjes te willen blijven oefenen, maar materiaalkosten moeten er al wel uit te halen zijn!
@ Tatariki: als ik jou was zou ik nog even blijven oefenen. Kijk goed naar de foto, let goed op verhoudingen etc. Wees kritisch naar je eigen werk toe.
@ Sietskuh: wat ik me afvraag als ik jouw werk zie: zijn de scans of foto's zo licht? Ik zie vrij weinig moet ik bekennen. Wat ik zo kan zien ziet er redelijk uit, maar ik zou nog even flink blijven oefenen.
@ Mietje: scan is idd wat korrelig, dit komt je werk niet ten goede... Kan er weinig van zeggen zo.
@ Soeskia: kijk je werk als je klaar bent goed kritisch na, er zijn nog wat dingetjes die niet helemaal kloppen... Eurootje of 20??
@ Auky: wat is de afmeting?? Ziet er goed uit, (wel een beetje licht) waardoor het moeilijk is een goed beeld te krijgen. Hoe groot is je tekening? A4? dan is zo rond de 10 euro niet gek denk ik...
@ Valiente: (ik ben bevooroordeeld... ) Wat ik me afvraag: waarom heb je deze potloodtekening gekozen??? Afijn dat even tussendoor.
Voor je werk in verf zou je wat mij betreft meer mogen vragen dan je nu doet. Zeker watbetreft de paarden! A4 een euro of 40??
@ IcePrincess: je hebt een behoorlijk eigen stijl ontwikkeld, ziet er goed uit. Volgens mij moet voor A4 een bedrag rond de 20/25 euro heel redelijk zijn...

Misschien een tip om eventuele 'taxaties'wat makkelijker te maken: zet het formaat erbij? Materiaal? En zorg voor een duidelijke foto of scan...

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:17

Hihi, mijn tekening is inderdaad te krasserig.

Fnanne: Je bent de mijne vergeten...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:41

Nou, ik ben wel héél benieuwd!
Ik teken enkel op A3, de rest vind ik zo´n gepriegel. Dit is m´n meest recente tekening:
Afbeelding

Gemaakt met H5 t/m H3 en B6 t/m B

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:49

Ik vind het lastig om overal een prijs op te zetten. Uitblinkers zijn IcePrincess, Valiente en Elanor. Jullie mogen wat mij betreft vragen wat je wil tussen de 35 en de 100 euries. De rest... Nee sorry, zou ik niet meer dan 5-10 euro voor neertellen. Alleen die van Lontje, 15 euro ofzo?

Mzz_emmatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:19

wauw, wat kunnen jullie mooi tekenen

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:29

@ Elovesp: Sorry... Als ik jou was zou ik nog even flink dooroefenen. Er zitten goede elementen in je werk, maar soms zou je wat nauwkeuriger mogen zijn, kritischer op je eigen werk. Als je denkt dat je werk af is, leg het even weg en kijk er nog eens naar. Nu ziet het er idd wat krasserig uit, dat geeft een "on-affe" indruk.
Gewoon lekker doorgaan! Maar echt geld voor je werk vragen, daar zou ik nog even mee wachten.
@ Elanor: goede beschrijving van materiaal en afmeting, duidelijke foto. Volgens mij zou je voor jouw werk wel 50 euro of meer mogen vragen. Hij is prachtig! (Hoeveel tijd kostte deze tekening? Is het reëel er bijvoorbeeld een uurprijs aan vast te koppelen?)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:33

Whaaa, zoveel???
(Doe effe normaal )
In deze tekening zit ongeveer acht uur werk. Zoveel durf ik er echt niet voor te vragen hoor, ´t moet wel een beetje leuk blijven. Ik zit zelf te denken aan rond de twintig tot vijfentwintig euro ofzo, in verband met de hoeveelheid tijd die erin gaat zitten.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:38

Iemand onderschat zichzelf
Nee, ik ben werkelijk heel serieus hierover. Je werk is gewoon goed en mag daar ook op die manier naar beloont worden.

Utan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:38

Ik vind het echt ontzettend moeilijk om bedragen te noemen, gewoon omdat ik persoonlijk zéér zelden geld aan een (amateur)tekening zou geven.
Persoonlijk vind ik dan ook alleen de tekening van elanor meer waard dan 40 euro. Al de andere tekeningen vind ik, desondanks ik het absoluut niet beter zou kunnen en er bijzonder mooie tek bij zitten, niet meer waard dan 30 euro.

A4, hb/n2 en 2B/n0
Afbeelding

Afbeelding

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:44

Utan: je foto's doen het niet.

Elanor: ook ik vind dat je behoorlijk wat mag vragen voor je tekeningen. Ik vind ze ontzettend spreken 25 euro voor dit formaat zijn ze zeker waard, en misschien wel meer. Bij deze is het enige wat me niet aanspreekt de 'lege' hals en de ogen, die vind ik te licht.

Fnanne: ik zou niet zo blij zijn als mij dat overkomt (om het even licht uit te drukken). Ik zou denk ik een een wat pissiger mailtje sturen met daarin uitgelegd dat een reactie toch wel heel erg op prijs gesteld wordt. Als hij/zij niet kan betalen is het jammer, maar dit is geen manier om met elkaar om te gaan.

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:49

Erg lastig zeg om te schatten..
Ik vind die van IcePrinces heel mooi, alleen heel schilderachtig, ja duh het is geschilderd maar zegmaar 'nep' ofzo Die schildering van valiente is meer 'echt' vind ik. De tekening van elanor is echt super mooi gedetailleerd etc, voor zo'n potlood tekening op A3 zou je al gauw 30 euro kunnen vragen denk ik!

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:51

Ik ga zelf ook echt nog niets voor mijn tekeningen vragen.. vind dat ze nog niet waard! Toch?!
Afbeelding
&
Afbeelding
Meer te vinden op mijn site, zie onderschrift.

marjoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:07

Ellende, nou goed zal ik dan ook even wat plaatsen.

Afbeelding
close-up:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(erg slechte foto)

Afbeelding
nog slechtere foto want de kleuren zijn volledig vervormd.

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:22

ik vind die van iedereen heel mooi, maar ik denk bij veel bedragen: Wat zo duur!
niet dat ik ze niet mooi vind, en ik weet dat het materiaal ook wat kost, maar 40 euro voor een tekening klinkt als heel veel. ( 88 gulden)
ik ben geen kenner, heb zelfs nog nooit een tekening gekocht laat staan verkocht (en mijn tekeningen zijn op zo'n laag nivo dat ik wel gratis voor iemand wil tekenen, maar het eigenlijk gewoon voor de lol doe) kortom ik weet er weinig van. Toch klinkt het als duur, al zijn ze nog zo mooi en groot....
Al hoewel ik die van Elanor al wel rond de 30 euro vind en sommige mooie schilderijen noem ik het maar even, ook wel, omdat dat duurder lijkt, maar meer dan 10 euro voor een A4? (alleen als het echt overdreven is misschien...) (of klink ik nou heel gierig en naïef?)

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:26

Fenn: als ik een tekening op A4 formaat maak in Aquarel, kan ik daar al snel zo'n 5 uur mee bezig zijn. 10 euro gedeeld door zes uur is een uurloon van 2 euro per uur. Dat is behoorlijk onder het minimumloon. Minimum uurloon is geloof ik voor een 23 jarige rond de 8 euro per uur. 5x8 = 40 euro. En dat is het minimumloon, als je ergens goed in ben, waar dan ook in (leraar, sporter, manager) wordt je daar beter voor betaald. Er zijn goede advocaten die hun stoel niet uitkomen voor minder dan 300 euro per uur. En er zijn goede kunstenaars die rond de 3000 euro voor een schilderij vangen.

Dus een beetje naief klinkt het wel

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:30

mmm... ja dat is waar zo had ik er zo nog niet over na gedacht, maar het lijkt me ook dat je dat tekenen grotendeels voor je plezier doet.
Ik zal is beter nadenken als ik naar een tekening kijk voor ik zeg hoeveel het waard is.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:32

Fenn schreef:
mmm... ja dat is waar zo had ik er zo nog niet over na gedacht, maar het lijkt me ook dat je dat tekenen grotendeels voor je plezier doet.
Ik zal is beter nadenken als ik naar een tekening kijk voor ik zeg hoeveel het waard is.

Ja en Nee. Als ik voor m'n plezier teken dan teken ik wel wat anders dan een grove KWPNer met een rotkop van een foto van flutkwaliteit met een hoeveelheid leer om z'n kop waar je u tegen zegt (om maar een voorbeeld te geven). Klinkt een beetje cru misschien, maar voor mij is tekenen een bijverdienste, ik vul geen vakken bij de Appie, maar teken huisdieren na.
(alleen nu even niet )