Debo schreef:Het valt me op dat iedereen denkt dat fotografie een leuk bijbaantje is ofzo, maar als je geld wilt verdienen kun je beter vakken gaan vullen. Hou fotografie als hobby, en pas als je een goede ( DSLR) camera hebt, je zelf verdiept hebt in de fotografie of een cursis hebt gedaan kun je eens een poging wagen om "fotograaf" te worden..
Niet aanvallend bedoelt maar zelf heb je ook pas sinds kort een "goede" camera en daarvoor noemde je je ook al fotograaf, maakt mij niks uit maar omdat het een vrijberoep is kan inprecipe iedereen zich zo noemen.
Het maakt inprecipe weinig uit wat voor toestel je heb als het resultaat er maar mag zijn dus of je nou met een kleine compact foto's schiet of met een spiegelreflex van canon of nikon.
Ik heb een Nikon D70 doe een opleiding aan de fotovakschool maar ben ik nu een echte fotograaf? nee dacht het niet en dat zal voorlopig ook nog wel een tijdje duren maar ik ben er wel als meisje van 15 mee begonnen en ben dan onderhand nu 16.
Ookal ben je jong als jij denkt dat je er talent voor hebt moet je dan gewoon verder gaan ontwikkelen, fotoshoots kan je ook doen bij mensen maar maak wel de prijs naar je foto's.
Citaat:
Wat is dat nou weer voor achtelijke opmerking? .. Ik ben absoluut niet bang voor concturentie. Ik heb t goed voormekaar, heb een goed lopend bedrijfje en richt mezelf al lange tijd niet meer op paardenfotografie.. Dus nee ik ben niet bang voor meisjes van 15 met een camera.
De camera waar ik mee begonnen ben, was ook niet "jevanhet" maar ik kreeg er wel mooie plaatjes mee die mensen waardeerden. Je moet ergens beginnen, maar ik ben niet "zomaar" begonnen omdat het me leuk leek, ik ben begonnen met de gedachte een goed bedrijfje op te zetten. Dat is niet over 1 nacht ijs gegaan, daar heb ik veel in geinvesteerd en overnagedacht.
Het valt me gewoon op dat zowat ieder meisje van 15 jaar met een camera denkt "zomaar" geld te kunnen verdienen met foto's maken. Er komt meer bij kijken, denk aan de KVK, de belasting, enz.. Wat ik wil zeggen is "denk eerst eens na" voordat je wat gaat doen.
Als mensen foto's van hun paard willen laten maken en ze zien een site van een meisje van 15 en ze vinden haar foto's mooi dan kunnen ze toch een fotoshoot door haar laten doen.. Ookal vind jij of ik de foto's nog zo lelijk het is allemaal een kwestie van smaak en iedereen fotografeert op zn eigen manier. Die "meisjes" merken vanzelf of iemand dezelfde smaak als hun heeft.
Een aantal foto's van jou spreken mij best aan maar sommige vind ik weer te veel bewerkt en daar houd ik niet van maar dat is een kwestie van mijn smaak want iemand anders kan ze weer erg mooi vinden, dat is hetzelfde met mijn foto's maar net zo goed met de foto's van een beroemde fotograaf het moet je maar net trekken. 
Dit was even mij mening in het algemeen en daar bedoel ik niks lu lligs mee naar andere