Fotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:02

IcePrincess schreef:
Achtelijke opmerking? >;)

achtelijke reacties van jou zul je dan bedoelen, telkens zodra iemand een vraag als deze steld spring jij erbovenop dat het niet zomaar gaat. Je bent zelf net een jaar of 2 bezig en hebt pas sinds een paar weken je oh zo geweldige camera.
En de foto's die je nu maakt zijn echt niet geweldig hoor, en waag het niet te beginnen over mijn foto's ik noem mezelf geen fotograaf.

.

Mijn foto's zijn in jouw ogen mischien niet geweldig, maar gelukkig denken de echte kenners daar anders over.

Inderdaad laat de kinders maar, ze komen er vanzelf achter dat ze een grote teleurstelling, en (zwaar)commentaar van "echte"fotograven te wachten staan. Sorry dat ik ze daarvoor wil waarschuwen..

Ik ga hier verder geen woorden aan vuil maken..

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:13

OMG!!!! De echte kenners? Luister je wel eens naar wat je zelf zegt?
Je kraamt de grootste onzin uit, ik heb meer kennis dan jij ooit zult hebben, heb er niet voor niets voor geleerd mét hoge cijfers.

En je hoeft er echt geen kenner voor te zijn om te zien dat jij totaal geen flauw benul hebt van belichting og compositie. Dat ziet iedere idioot, behalve dan de bokkertjes door wie je de hemel in wordt geprezen, maar dat gebeurd hier al snel.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:16

Ik denk, Debo, dat je nogal wat heftig reageert.

Zeker bovenstaande reactie vind ik te ver gaan.
Bij deze kraak jij wellicht jong talent af. Je scheert hiermee álle meisjes van omstreeks 15 jaar met camera over de zelfde kam. Vergeet niet, ik zit ook in deze 'catagorie' en ik ben er van overtuigd dat mijn werk zo slecht nog niet is. Super is anders, maar je hoort mij ook absoluut niet ego-trippen.

Jij bent toch even goed begonnen met een simpele camera? En met foto's met een foute compositie, en met foto's waarbij delen die scherp moeten zijn niet scherp zijn. Sterker nog, die maak je nu nog. Die maakt elke fotograaf.

Je hebt in mijn ogen geen reden tot beoordelen en veroordelen van andere mensen die net beginnen met fotograferen.

Als je zeker van je zaak bent en gewoon weet dat jij toch beter bent, waar maak je je dan druk over?
Zie het dan niet als concurentie, maar als fans.

Bij deze val ik niemand aan, ik wil enkel even verwoorden dat iedereen gelijke kansen moet krijgen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:26

De topicstarter heeft een doodnormale vraag gesteld.
Hopelijk kunnen hier ook normale reacties op komen zonder er allerlei persoonlijk gedoe bij te halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:26

Nette reactie van je Fairie, dat waardeer ik erg.

Maar ik ben niet de enige die hier heftig gereageerd heeft..

Ik hou me nu stil.. zal me er niet meer mee bemoeien

Rainie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:28

Oscar schreef:
Hopelijk kunnen hier ook normale reacties op komen zonder er allerlei persoonlijk gedoe bij te halen?

Dit doet me eraan denken, wat ik zelf belangrijk vind bij fotografie: zelfkritiek.

Kijk kritisch naar je eigen foto's, ben niet snel tevreden met het resultaat. Je leert (heel veel!) van je eigen fouten.
Omhels je fouten, zoals mijn leraar Nederlands zegt (vandaar dat mijn moeder mij altijd omhelst Tong uitsteken). Kijk altijd hoe het de volgende keer beter kan, qua belichting, compositie, kleurgebruik, contrast...

Stap eens naar de bibliotheek, ze hebben vast wel wat boeken over fotografie. Blader er eens doorheen, bekijk de foto's en denk goed na over hoe de fotograaf alle elementen heeft gebruikt.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:56

Debo schreef:
Mijn foto's zijn in jouw ogen mischien niet geweldig, maar gelukkig denken de echte kenners daar anders over.

Ik wil hier toch ook op reageren; heb eigenlijk met verbazing dit topic zitten lezen.

Debo, je foto's die je plaatst op DPZ worden flink bekritiseerd.
Er zitten daar (waarschijnlijk) een hoop 'echte kenners' die al aardig wat foto's van jou afgekraakt hebben. Op een aantal foto's heb je ook positieve reacties gehad maar doe nou niet alsof dat altijd zo is.

Blaas niet zo hoog van de toren, trek lering uit de kritiek en doe er je voordeel mee. Probeer jezelf eens wat volwassener te gedragen in plaats van de 'kinders' belerend toe te spreken.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:55

Sluit me hier bij aan, iedereen heeft gelijke kansen en moet toch ergens beginnen, of niet dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:00

Sannah schreef:
Debo schreef:

Ik wil hier toch ook op reageren; heb eigenlijk met verbazing dit topic zitten lezen.

Debo, je foto's die je plaatst op DPZ worden flink bekritiseerd.
Er zitten daar (waarschijnlijk) een hoop 'echte kenners' die al aardig wat foto's van jou afgekraakt hebben. Op een aantal foto's heb je ook positieve reacties gehad maar doe nou niet alsof dat altijd zo is.

Blaas niet zo hoog van de toren, trek lering uit de kritiek en doe er je voordeel mee. Probeer jezelf eens wat volwassener te gedragen in plaats van de 'kinders' belerend toe te spreken.

Oskar heeft duidelijk gevraagd hier NIET verder over in te gaan.. zoals ik al 10000x heb gezecht NEE ik ben ook niet de beste van de wereld. Maar als mijn foto's echt zo beroerd waren geweest als ze nu afgeschilderd worden was ik nu niet fotografe voor een goedlopend bedrijf.

Verder zullen jullie mij niet meer vinden op CB ... heb t helemaal gehad, mag niet eens mijn mening geven.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:06

Niemand heeft hier iets gezegd over je mening niet mogen geven. Het enige wat gewoon opvalt is de manier waarop je dat doet. Heel bokt geeft overal z'n mening over, dat vind ik een beetje kort door de bocht, om te zeggen dat je dat niet mag.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:11

Van mij mag je gerust je mening geven, zolang die maar op waarheid is gebaseerd. Maar dan moet je er niet vreemd van op gaan staan te kijken als iemand ook zijn mening geeft, ookal is die niet wat je zou willen horen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:39

Debo schreef:
Verder zullen jullie mij niet meer vinden op CB ... heb t helemaal gehad, mag niet eens mijn mening geven.

Wat laat jij je kennen zeg als je kritiek krijgt........is al vaker zo geweest. Als jijzelf zo overtuigd bent van je kwaliteit heb je toch zeker de goedkeuring van de bokkers niet nodig ???

mymymy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 12:53

Ik heb dit allemaal gelezen en Debo heeft een goedlopend bedrijf dus zo beroerd zijn haar foto's niet...
En maar ik vind het wel banketstaaf dat ze nog niet 1 van mijn foto's heeft gezien en het nu al afkraakt
Boyke_Candy waar woon je dan kan ik een keer foto's maken en ze hier plaatsen dan vind ik dat je pas kunt zien hoe goed of slecht mijn foto's zijn.
En ik moet toch ergens beginnen? Als je dat niet kunt waarderen jammer dan, dat is jou mening maar ga dan niet iedereen afkraken

Ik wil je hiermee niet aanvallen maar dit is gewoon mijn mening net als dat jij je mening geeft..
Groetjes Myrthe

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:45

mymymy schreef:
Ik weet niet of het hier goed staat maarja anders moet je het ff verplaatsen Knipoog

Ik vind fotograferen heeeeeeeeel erg leuk! Nu mijn vraag : Wat heb je er voor nodig en wat moet je er ongeveer voor vragen als iemand zijn of haar paard wil laten fotograferen ?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen
Groetjes Myrthe

Om te beginnen heb je een camera nodig. Je gaf al aan dat je de camera van je vader mag gebruiken. Het maakt helemaal niet uit als dit maar een gewone compactcamera is. Het is niet de camera die voor de mooie foto's zorgt. Iemand met een goed oog voor beeld zal met een compactcamera misschien betere plaatjes maken dan iemand die echt geen kijk heeft op fotografie maar die wel met een digitale spiegelreflex aan de gang gaat.

Ga gewoon eens proberen. Schiet een eind raak. PLaats je foto's op een forum en vraag om kritiek. Leer daarvan.

Ga nog geen geld vragen voor een fotoshoot. Dat kan eventueel later, als je echt tevreden kunt zijn over je resultaten.

Ikzelf fotografeer al zeker 15 jaar. Ik heb inmiddels een digitale spiegelreflex. Er zijn veel mensen die aan mij vragen of ik ze op de foto wil zetten. Dat zie ik als compliment en ik doe het graag. Maar geld vragen doe ik (nog) niet. Pas als ik zelf 100% tevreden ben over de foto's die ik maak en er van overtuigd ben dat ik een goed prduct lever, dan ga ik geld vragen. In augustus begin ik een opleiding aan de fotovakschool. Want er is een groot verschil tussen fotograferen en plaatjes schieten.

Maar oefening baart kunst. Dus ga vooral heel veel oefenen. En laat eens zien wat je maakt!

Heel veel succes!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:06

Debo schreef:
Het valt me op dat iedereen denkt dat fotografie een leuk bijbaantje is ofzo, maar als je geld wilt verdienen kun je beter vakken gaan vullen. Hou fotografie als hobby, en pas als je een goede ( DSLR) camera hebt, je zelf verdiept hebt in de fotografie of een cursis hebt gedaan kun je eens een poging wagen om "fotograaf" te worden..

Niet aanvallend bedoelt maar zelf heb je ook pas sinds kort een "goede" camera en daarvoor noemde je je ook al fotograaf, maakt mij niks uit maar omdat het een vrijberoep is kan inprecipe iedereen zich zo noemen.
Het maakt inprecipe weinig uit wat voor toestel je heb als het resultaat er maar mag zijn dus of je nou met een kleine compact foto's schiet of met een spiegelreflex van canon of nikon.
Ik heb een Nikon D70 doe een opleiding aan de fotovakschool maar ben ik nu een echte fotograaf? nee dacht het niet en dat zal voorlopig ook nog wel een tijdje duren maar ik ben er wel als meisje van 15 mee begonnen en ben dan onderhand nu 16.
Ookal ben je jong als jij denkt dat je er talent voor hebt moet je dan gewoon verder gaan ontwikkelen, fotoshoots kan je ook doen bij mensen maar maak wel de prijs naar je foto's.

Citaat:
Wat is dat nou weer voor achtelijke opmerking? .. Ik ben absoluut niet bang voor concturentie. Ik heb t goed voormekaar, heb een goed lopend bedrijfje en richt mezelf al lange tijd niet meer op paardenfotografie.. Dus nee ik ben niet bang voor meisjes van 15 met een camera.
De camera waar ik mee begonnen ben, was ook niet "jevanhet" maar ik kreeg er wel mooie plaatjes mee die mensen waardeerden. Je moet ergens beginnen, maar ik ben niet "zomaar" begonnen omdat het me leuk leek, ik ben begonnen met de gedachte een goed bedrijfje op te zetten. Dat is niet over 1 nacht ijs gegaan, daar heb ik veel in geinvesteerd en overnagedacht.
Het valt me gewoon op dat zowat ieder meisje van 15 jaar met een camera denkt "zomaar" geld te kunnen verdienen met foto's maken. Er komt meer bij kijken, denk aan de KVK, de belasting, enz.. Wat ik wil zeggen is "denk eerst eens na" voordat je wat gaat doen.

Als mensen foto's van hun paard willen laten maken en ze zien een site van een meisje van 15 en ze vinden haar foto's mooi dan kunnen ze toch een fotoshoot door haar laten doen.. Ookal vind jij of ik de foto's nog zo lelijk het is allemaal een kwestie van smaak en iedereen fotografeert op zn eigen manier. Die "meisjes" merken vanzelf of iemand dezelfde smaak als hun heeft.
Een aantal foto's van jou spreken mij best aan maar sommige vind ik weer te veel bewerkt en daar houd ik niet van maar dat is een kwestie van mijn smaak want iemand anders kan ze weer erg mooi vinden, dat is hetzelfde met mijn foto's maar net zo goed met de foto's van een beroemde fotograaf het moet je maar net trekken. Lachen

Dit was even mij mening in het algemeen en daar bedoel ik niks lu lligs mee naar andere Haha!

mymymy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 15:11

kijk dit is nou een leuk antwoord Knipoog

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:57

Jemig wat een gedoe over een meisje die gewoon een normale vraag stelt over hoe ze het beste kan beginnen met fotografie.. Nagelbijten / Gniffelen

Rainie schreef:

Kijk kritisch naar je eigen foto's, ben niet snel tevreden met het resultaat. Je leert (heel veel!) van je eigen fouten.
Omhels je fouten, zoals mijn leraar Nederlands zegt (vandaar dat mijn moeder mij altijd omhelst Tong uitsteken). Kijk altijd hoe het de volgende keer beter kan, qua belichting, compositie, kleurgebruik, contrast...

Stap eens naar de bibliotheek, ze hebben vast wel wat boeken over fotografie. Blader er eens doorheen, bekijk de foto's en denk goed na over hoe de fotograaf alle elementen heeft gebruikt.

Hier ben ik het mee eens Ja Vraag er eerst nog geen geld voor, ga gewoon veel oefenen op je eigen paardjes en van vriendinnen, en laat ze bijv op CB zien zodat je tips kan krijgen. Lachen

En zo'n goede camera heb je nou ook weer niet nodig, als je maar ergens begint.
Succes! Lachen En laat snel wat foto's van je zien Ja

mymymy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 18:33

Zijn er nog mensen die een fotoshoot willen(gratis)? Foto's kan ik je sturen via MSN. In omgevind Winterswijk, Achterhoek

Ik ga morgen ff naar de bibliotheek om een paar boeken te halen;)

mymymy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 19:18

Niemand?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 19:58

wil wel fotoshoot, maar woon niet echt in de buurt.....

IndyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 20:58

Ik heb het hele topic even gelezen en ik ben het eens met iceprincess.
Debo ik vind dat je niet zomaar kan zeggen dat er allemaal meisjes van 15 zijn die allemaal maar geld vragen voor fotoshoots. Misschien zitten er wel een paar bij die talent hebben. En jij gaat er al vanuit dat ze dat niet hebben.
Ik ben zelf ook 15 en ik vraag ook geld voor fotoshoots. Niet dat ik talent heb. Maar omdat veel mensen vragen of ik foto's kom maken en dan blijf ik het niet gratis doen.
Verder vind ik dat je niet per se een DSLR moet hebben. Veel mensen kunnen hele mooie foto's maken met een compact camera. Oke een DSLR kan wel mooiere foto's maken maar dan moet je er wel goed mee overweg kunnen en er een goed gevoel voor hebben.
Maar je moet toch een keer beginnen. mymymy zoek gewoon een leuke camera uit waar je zelf ook dingen kan instellen. En dan gewoon lekker gaan proberen. Misschien bij sommige mensen foto's maken om wat ervaring op te doen. Veel succes!

mymymy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 12:04

dankje voor je antwoord
Ik ben een beetje aan het oefenen op mijn paardje maar ze vind het fototoestel nog behoorlijk eng haha
Groetjes Myrthe
P.S. jullie hebben het elke keer over 15 maar ik ben 11 Knipoog

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:37

mymymy schreef:
dankje voor je antwoord
Ik ben een beetje aan het oefenen op mijn paardje maar ze vind het fototoestel nog behoorlijk eng haha
Groetjes Myrthe
P.S. jullie hebben het elke keer over 15 maar ik ben 11 Knipoog

Nou mooi toch, lekker vroeg erbij!

mymymy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 12:52

haha ja klopt
Is er niemand die een fotoshoot wil en in de buurt woonT?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:21

Ik had je al gepbt.
Ik woon in deest. Ligt in de buurt van nijmegen.
Dus als je wilt ben je hier welkom Knipoog
En mijn pony vind de camera helemaal niet eng Tong uitsteken