Liselot schreef:Wat iemand als beginnend fotograaf doet moet zo'n persoon natuurlijk helemaal zelf weten. Iedereen heeft het recht om geld te vragen voor een dienst. Met wat voor camera je de foto's maakt of waarmee je nabewerkt hoeft natuurlijk helemaal niets te zeggen over de kwaliteit die je levert (en als mensen de kwaliteit niet goed genoeg vinden gaan ze er ook niet voor betalen). Ik ken bijvoorbeeld een smartphonefotograaf, wat die kan met een telefoon is echt bizar!
Van wat ik op de opleiding leer wordt er totaal niks op de foto's en fotografie toegevoegd bij dit persoon. Ik zou mbt mijn post dus geen geld betalen aan zo'n fotograaf. Foto's die niet scherp zijn, waarvan de kleurbalans niet mooi is en de compositie niet mooi.
Mee eens @_San87_, en dan ook veel twintigers die dus nu de opleiding volgen en vast lopen.
MJR_Tjelle schreef:Over het algemeen maak ik prima foto's, maar inderdaad mensen die 1x een spiegelreflex vast hebben, noemen zichzelf gelijk fotograaf en weten dan ook gelijk te vermelden dat ze voor minder dan de helft van het geld, minstens net zulke goede foto's maken..
Dit bedoel ik ook. En ik word dus wel eens benaderd door dit soort mensen, hoe wijs je dan af? "Je werk spreekt me niet aan." Zeg het altijd vriendelijk en toch vinden mensen dit niet kunnen. Ik betaal gewoon niet voor iets dat mij niet aanspreekt.
edit; typo