[VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:28

Matheno schreef:
Ik ben zo'n 12 euro per jaar kwijt aan mijn domeinnaam en webhosting.
Dat is dus 1 euro per maand.

Is het bij jou zo duur dan?

Ik heb mijn site zo'n 6 jaar of langer nu, en het is heel subtiel verhoogd naar ruim 30 en dit jaar dus ruim 60 euro.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:29

Leo schreef:
Matheno schreef:

Ik heb mijn site zo'n 6 jaar of langer nu, en het is heel subtiel verhoogd naar ruim 30 en dit jaar dus ruim 60 euro.

Wat een geld! Dan loont het om over te stappen!
Je kan gewoon overstappen naar andere aanbieders he.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 18:30

Matheno schreef:

Ik zit bij Mijn Domein. Dat was altijd 39 per jaar maar is helemaal veranderd. Dus het zou mij vanaf volgend jaar 69 kosten en dat is mij te veel.
Ik kan wel de webhosting schrappen en alleen doorgaan met email (20) en een domeinnaam (9) dus dat zou wel voordeliger zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:31

Citaat:

Wat een geld! Dan loont het om over te stappen!
Je kan gewoon overstappen naar andere aanbieders he.

Klopt, stukje "luiheid" (of eigenlijk vergeetachtigheid) van mezelf geweest. Voor een site die ik al 3 jaar nauwelijks gebruikte. De kleine lettertjes gelden heel sterk bij domein aanbieders ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:33

Tja, sinds er zeer goede camera's binnen bereik van velen zijn gekomen en digitaal zijn er veel mensen die zich fotograaf noemen. Zijn ze ook maar ze maken kiekjes die iedereen kan maken. Kennisje heeft veel betaalde opdrachten , mensen en paarden gedaan maar er zit zoveel werk aan wil je het perfect hebben(en dat wil ze) dat het bijna niet loont gezien de uren die je er in moet stoppen. Ze word vaak nog gevraagd maar doet het niet meer.

Leo

Re: Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:37

Ja dat is het idd Bigone. Ik kon ook echt een uur of veel langer aan één foto zitten, omdat ik het wegwerken perfect wilde hebben (en ik vond dat ik dat echt heel netjes kon / kan, maar dat kost tijd) en de juiste sfeer neerzetten. Dan ben je aan het proberen en proberen en soms begin je weer opnieuw.
En dan 15 foto's voor een shoot, plus de shoot zelf, reiskosten, voor zo'n 40 euro. Nauwelijks of gewoon niet rendabel als je het zo bedenkt. Maar ja, hobby hè. :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:40

JustMe8484 schreef:
Liselot schreef:
Dat klopt absoluut! Al merk ik bij mijn klanten dat ze vaak eerst ergens anders geweest zijn en dan toch niet tevreden zijn en dat ze dan vaste klant bij mij worden

Kijk en dan hebben ze eerst al een ander gehad. Er zullen zat mensen zijn die iemand treffen waar ze wel tevreden genoeg over zijn en die nu dus niet meer bij jou terecht komen. Jaren geleden was dat anders...

Lang niet allemaal hoor, een pasgeboren babytje is iemands kostbaarste bezit, dus dan gaan ze wel naar een goeie.
Goedkoop ben ik absoluut niet namelijk

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:40

Ik ben niet van de nabewerkte foto's. Vind ze mooi, maar ze missen voor mij het gevoel van hoe het in het echt was.

Een keer woorden gehad met iemand die een zonsopgang gefotografeerd had en zo nabewerkt had dat het een hele andere foto was geworden als in het echt. Zeg maar dat de foto ook in Afrika gemaakt had kunnen zijn ipv in Sydney.

Mijn ouders hebben een spiegelreflex en daar komen prima foto's uit.

Afbeelding
Hier is niets aan bewerkt. De echte fotografen zullen deze foto niet af vinden, voor mij is het precies hoe het was.

Foto met mobiel van zusje

Afbeelding

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:42

Leo schreef:
Ja dat is het idd Bigone. Ik kon ook echt een uur of veel langer aan één foto zitten, omdat ik het wegwerken perfect wilde hebben (en ik vond dat ik dat echt heel netjes kon / kan, maar dat kost tijd) en de juiste sfeer neerzetten. Dan ben je aan het proberen en proberen en soms begin je weer opnieuw.
En dan 15 foto's voor een shoot, plus de shoot zelf, reiskosten, voor zo'n 40 euro. Nauwelijks of gewoon niet rendabel als je het zo bedenkt. Maar ja, hobby hè. :)

Oef, dat is weinig voor een shoot en veel tijd per foto. Dan is het idd niet echt leuk meer nee :n

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:45

Dat is kwestie van smaak en stijl. Als mensen bij mij boeken of aanvraag doen laat ik ze voorbeelden zien. Ik bewerk wel na en vind dat ook een heel belangrijk proces. Echter ben ik wel heel duidelijk geworden in mijn stijl, zodat daar geen discussie meer over kan zijn. Als het ze niet ligt helemaal geen probleem maar dan kunnen ze beter iemand anders zoeken. Daar worden beide partijen beter van.

Ik bewerk veel licht en contrast,... wegwerken niet. Dat is ook een groot verschil bij paarden of gezinnen bv.

Ik vraag gemiddeld €200 voor 4 pers maar ik bewerk wel alle gelukte beelden i.p.v. 15 stuks oid. Bij paarden fotografie snap ik dat principe, bij mensen ben ik daar geen fan van. Behalve mode fotografie of bv echt newborn met veel retouche.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:48

Als fotograaf ben je ook niet alleen fotograaf. Je bent ook marketing, administratie, pr en klantenservice. Kun je onwijs goed fotograferen dan is dat heel leuk, maar zonder bovenstaande zal het je erg moeilijk afgaan om het rendabel te krijgen.De fotografen met de meeste klanten zullen ook vast niet allemaal de beste fotografen zijn, meestal wel personen die onwijs goed commercieel kunnen denken.

Bij ons in de buurt is een fotograaf die geen bijzondere foto's maakt, gewoon leuke plaatjes van mensen met paarden. Zijn ' bedrijfsstrategie' is echter onwijs goed, waardoor hij als hobbyfotograaf een grotere klantenkring heeft dan de meeste fotografen die er van moeten leven. De prijs zal ongetwijfeld meespelen, maar als hij morgen per foto 10,- extra vraagt komen mensen toch nog bij hem, hij is zo bekend in de omgeving.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:56

Als je echt een goed lopend bedrijf in paardenfotografie wilt hebben moet je echt wel uitblinken of een concept bedenken die er nog niet is.
Tegenwoordig lijkt al het werk zo op elkaar. (Zeer zeker ook door bv. photoshop)
Jahh ik doe er ook aan mee, de zacht romantische look, blackfoto's, bloesem....
Daar is gewoon vraag naar.

Ben nog zoekende naar een manier van fotograferen waarmee ik op zou kunnen vallen.
Heb wel een idee, en ben dit ook aan het uitwerken. Merk ook dat ik er complimenten op krijg, maar daar blijft het bij.
Momenteel benader ik dus zelf mensen om zo via TFP een portfolio in deze stijl op te bouwen.

Op mijn website kan ik zien hoe vaak deze is bekeken...dat valt vies tegen. Gebruik verder instagram en FB. Beide ook niet echt rendabel.

Kortom ik deel je gevoel en heb niet echt DE tip of oplossing behalve dan te zeggen, blijf genieten van het fotograferen en bedenk dat je er niet rijk van word ;)

k_m schreef:
@Liselot merk je dan bij newborn het net niet nog harder? Is toch een specifieke tak en als je bv kindjes wil wrappen enzo? Ik zou me daar aan irriteren dat mensen dat zomaar even doen terwijl jij er jaren kennis voor hebt opgedaan. Ik zeg zelf als fotograaf bij newborn gewoon heel eerlijk dat ik ze niet inpak enz, en niet in de studio werk dat ze dan een andere fotograaf moeten zoeken die daar wel de ervaring mee heeft.

Same here. Ik leg wel eens een handje of voetje net iets anders, maar het meeste laat ik aan de ouders over. De enige prop die ik gebruik is een hoofdbandje of bloem bij een meisje.
Fotografeer ook gewoon bij de ukkepuk thuis. Kacheltje mee zodat hij/zij lekker warm blijft. Geen gezeul met die kleintjes.

Leo schreef:

Ook zo herkenbaar. Ben gemiddeld een uur aan het fotografen, maar per foto ook minstens een uur bezig. Soms ben ik met beetje kleur aanpassen klaar, maar meestal zie ik van alles wat me niet aan staat en perse weg wil hebben. Tegenwoordig probeer ik wel tijdens het fotograferen daar al rekening mee te houden. Toen ik net begon had ik daar nog geen inzicht in. Was zo gefocused op model/paard dat ik storende omgevingsfactoren niet zag :D

AlwaysH

Re: [VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:52

Ik durf gewoonweg niet t beginnen. Net nog een 'fotografe' (zo noemde ze zichzelf) in PB gehad op FB, die heel zeker was maar met een compactcamera werkte en foto's nabewerkte met picassa (?). Was gewoon niet 'wauw' in mijn ogen. En ze vroeg nog geld ook.

Lijkt me niet dat je dat doet als beginnende fotografe?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:57

Wat iemand als beginnend fotograaf doet moet zo'n persoon natuurlijk helemaal zelf weten. Iedereen heeft het recht om geld te vragen voor een dienst. Met wat voor camera je de foto's maakt of waarmee je nabewerkt hoeft natuurlijk helemaal niets te zeggen over de kwaliteit die je levert (en als mensen de kwaliteit niet goed genoeg vinden gaan ze er ook niet voor betalen). Ik ken bijvoorbeeld een smartphonefotograaf, wat die kan met een telefoon is echt bizar!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:15

Wat Marjoow omschrijft herken ik wel. Er gaat heel veel tijd in zitten en de waardering is ook niet altijd even geweldig. Daarnaast is het moeilijk om jezelf te laten stijgen in deze markt. Wat ik hier dan lees zoals Puppy ook zegt, zelf lekker gaan spelen en oefenen en daarmee meer plezier eruit halen.

Het punt is dat iedereen zich fotograaf mag noemen. Het heeft geen zin om daar over te gaan frustreren. Daarnaast hebben potentiele klanten altijd ook nog zelf de keuze welke stijl ze leuk vinden, wat binnen hun budget past etc. Niemand heeft zicht op de portemonnee van een ander. En niemand kan bepalen welke stijl ze moeten willen.

Het belangrijkste is dat je plezier haalt uit wat je doet. Heb je er geen plezier in om nog in opdracht te werken, dan doe je het niet. Dan doe je waar je wel plezier uit haalt. Dat vind ik het belangrijkste. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:19

Ik ben best bereid om te betalen voor een kwalitatief goede fotograaf.

Wat ik wél vind, is dat alles op elkaar lijkt. Allemaal black, allemaal bloesem, allemaal portretten, allemaal dezelfde uitsnijding. Maar weinig fotografen die écht een eigen stijl of speciale apparatuur hebben waardoor er een speciale plaat uit komt.

Wat het gros van de fotografen aanbiedt, kan ik zelf ook met een spiegelreflex en fotoshop. En daar ga ik dus niet voor betalen.

Nu zag ik laatst het fototopic van Magda, zij fotografeert met vintage camera's en lenzen, die foto's zijn zo ontzettend gaaf en apart, daar zou ik dus wel geld voor over hebben.

MJR_Tjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:28

Ik ben het helemaal met je eens Marjolijn.

Zit ook bij mijndomein en heb dit jaar de verhoging al gehad (ik had het mailtje gemist en kreeg dus ineens een hogere afschrijving.)
Mijn eigen motivatie om shoots te doen is ook gezakt. Het feit dat je een vergoeding voor een shoot vraagt en iedereen de eisen steeds hoger legt bij het soort foto's wat ze willen voor een bepaalde prijs, maakt mij erg onzeker.
Over het algemeen maak ik prima foto's, maar inderdaad mensen die 1x een spiegelreflex vast hebben, noemen zichzelf gelijk fotograaf en weten dan ook gelijk te vermelden dat ze voor minder dan de helft van het geld, minstens net zulke goede foto's maken..

Voorlopig hou ik het maar op m'n vriendenkring, daar buiten doe ik zo goed als niks meer..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:33

No offence, maar met de huidige kwaliteit van de camera's en de bereikbaarheid van photoshop om foto's te bewerken, maar ook gimp en lighthouse, klópt het imo ook wel dat de meeste mensen minstens zulke goede foto's maken als de gemiddelde fotograaf/bokker die op Bokt een topic opent. Want wanneer ben je een fotograaf?

Je moet in dit digitale tijdperk echt enorm onderscheidend zijn wil je een vinger in de pap hebben :).

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:50

Wat in de OP staat is voor mij ook de reden geweest dat ik (zo'n 2 jaar terug) ben gestopt met fotograferen. Ik had mijn bedrijf ingeschreven en alles, maar uiteindelijk verdiende ik er bijna niets aan en ik deed altijd wel veel moeite. Het was ook erg lastig om op te vallen tussen de andere fotografen en daarmee meer boekingen te krijgen.

Mijn foto's werden wel elke keer uitgelicht hier op bokt (onder IHS Fotografie) en ik kreeg meestal veel lovende reacties, maar echt geld neerleggen voor mijn foto's wilden de meeste mensen niet (op enkelen na).

Ik kan het ook wel begrijpen. We leven nu ook in een tijdperk waarbij iedereen een camera tot zijn beschikking heeft. Op elke smartphone zit een goede camera en ook hebben veel mensen zelf een goede spiegelreflex in hun bezit (of mensen in de omgeving).

Soms mis ik het fotograferen wel, maar destijds leverde het me zodanig veel stress op, dat ik min of meer resoluut ben gestopt. Ik verloor toen het plezier van het foto's maken/bewerken en ik lette alleen nog maar op dat mijn foto's beter moesten zijn dan die van andere fotografen en dat het geld moest opleveren.

Het is erg jammer maar ik denk dat er tegenwoordig een erg kleine kans is dat je brood kunt verdienen met fotografie. Of echt kunt doorbreken. Er zijn maar enkelen die dit doen, zoals idd Nikki de Kerf of Minh Dan, maar zelfs bij deze mensen heb ik mijn twijfels of ze dit kunnen doen zonder een baan ernaast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:00

Ik moet zelf eerlijk zeggen, dat ik veel fotograven ook gewoon heel erg duur vind.
€150 voor 5 bewerkte foto's en dan ook nog reiskosten? Dat gaat mij gewoon te ver, al helemaal omdat er inderdaad nog weinig fotograven zijn die zich onderscheiden en echt een eigen stijl hebben.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:05

_Dreamer schreef:
Ik moet zelf eerlijk zeggen, dat ik veel fotograven ook gewoon heel erg duur vind.
€150 voor 5 bewerkte foto's en dan ook nog reiskosten? Dat gaat mij gewoon te ver, al helemaal omdat er inderdaad nog weinig fotograven zijn die zich onderscheiden en echt een eigen stijl hebben.

Reken het voor de grap eens uit, 150 euro voor een shoot. Je fotograaf is een uur aan het shooten, wellicht een uur aan het reizen (heen en weer), dan nog zeker 2 uur nabewerken.
Bijna de helft kan je al inleveren aan de belasting, dan heb je nog onkosten (website, slijtage apparatuur, auto enz) en kijk dan eens wat er per uur overblijft. Je mag blij zijn als dat het minimumloon is.

Mijn goedkoopste shoot duurt 20 minuten is incl 5 HR bestanden en kost €149. Dat zijn gewoon prijzen die je minstens moet vragen wil je een fatsoenlijk loon overhouden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:10

Liselot schreef:
_Dreamer schreef:

Reken het voor de grap eens uit, 150 euro voor een shoot. Je fotograaf is een uur aan het shooten, wellicht een uur aan het reizen (heen en weer), dan nog zeker 2 uur nabewerken.
Bijna de helft kan je al inleveren aan de belasting, dan heb je nog onkosten (website, slijtage apparatuur, auto enz) en kijk dan eens wat er per uur overblijft. Je mag blij zijn als dat het minimumloon is.

Mijn goedkoopste shoot duurt 20 minuten is incl 5 HR bestanden en kost €149. Dat zijn gewoon prijzen die je minstens moet vragen wil je een fatsoenlijk loon overhouden

Is ook zo. Het is heel goed verklaarbaar, die prijs. Maar dat mag nog wel te duur gevonden worden, toch?

Want ik vind het ook veel geld. Voor een goede shoot zou ik het er zeker voor over hebben, maar dan moet t ook wel kwalitatief echt goed zijn en qua stijl ook eruit springen :).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:15

Tuurlijk mag je het duur vinden, maar dan kom je wel bij iemand die echt weet wat ie doet :)

Vind deze altijd enorm passend
Afbeelding

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:16

Liselot schreef:
Wat iemand als beginnend fotograaf doet moet zo'n persoon natuurlijk helemaal zelf weten. Iedereen heeft het recht om geld te vragen voor een dienst. Met wat voor camera je de foto's maakt of waarmee je nabewerkt hoeft natuurlijk helemaal niets te zeggen over de kwaliteit die je levert (en als mensen de kwaliteit niet goed genoeg vinden gaan ze er ook niet voor betalen). Ik ken bijvoorbeeld een smartphonefotograaf, wat die kan met een telefoon is echt bizar!

Van wat ik op de opleiding leer wordt er totaal niks op de foto's en fotografie toegevoegd bij dit persoon. Ik zou mbt mijn post dus geen geld betalen aan zo'n fotograaf. Foto's die niet scherp zijn, waarvan de kleurbalans niet mooi is en de compositie niet mooi.

Mee eens @_San87_, en dan ook veel twintigers die dus nu de opleiding volgen en vast lopen.

MJR_Tjelle schreef:
Over het algemeen maak ik prima foto's, maar inderdaad mensen die 1x een spiegelreflex vast hebben, noemen zichzelf gelijk fotograaf en weten dan ook gelijk te vermelden dat ze voor minder dan de helft van het geld, minstens net zulke goede foto's maken..

Dit bedoel ik ook. En ik word dus wel eens benaderd door dit soort mensen, hoe wijs je dan af? "Je werk spreekt me niet aan." Zeg het altijd vriendelijk en toch vinden mensen dit niet kunnen. Ik betaal gewoon niet voor iets dat mij niet aanspreekt.

edit; typo

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:18

Liselot schreef:
Tuurlijk mag je het duur vinden, maar dan kom je wel bij iemand die echt weet wat ie doet :)

Vind deze altijd enorm passend
[ [url=m/6kJLxm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja goed, dat is natuurlijk de vraag en ook nog eens heel erg smaak gebonden.