Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ayasha schreef:Fotograaf heeft het album zelf gedeeld. Ts heeft deze zoals ik het begrijp door gedeeld op haar pagina. Ik betwijfel zeer dat ze een boete gaat krijgen in deze situatie.
Maar goed, TS heeft het over kopiëren.MarvanTom schreef:Zijn reactie is wat vreemd: jij post een foto van jezelf, die hij gemaakt heeft en zelf in een openbaar album plaatst.
Jij plaatst de foto die alleen vrienden kunnen zien zeer waarschijnlijk, dus wat is zijn probleem?

Dani schreef:Als de woordkeuze van TS wat ongelukkig is en ze heeft de foto alleen geliked of geshared, dán is het een ander verhaal, want dat mag wel. Dan is het een hork van een fotograafMaar goed, TS heeft het over kopiëren.
Zijn werk, zijn rechten.
VivaByoux schreef:Ik zou de foto verwijderen als blijk van goede wil en hem vragen of hij jou dan van zijn website wil halen.
horserider22 schreef:Cookies schreef:Wat gek dat je zelf helemaal geen rechten hebt, iedereen kan dus lekker goede sier maken met jouw gezicht en je hebt er niks over te zeggen.
Dit is volgens mij alleen het geval wanneer je aan een openbaar evenement deelneemt.
BokitoZ schreef:Maar wat zijn mijn rechten? Misschien had ik wel niet gewilt dat mensen wisten dat ik daar aanwezig was.. Dan val ik dus nu wel door de mand .. (Even als voorbeeld).
BokitoZ schreef:Maar wat zijn mijn rechten? Misschien had ik wel niet gewilt dat mensen wisten dat ik daar aanwezig was.. Dan val ik dus nu wel door de mand .. (Even als voorbeeld).
Dani schreef:BokitoZ schreef:Maar wat zijn mijn rechten? Misschien had ik wel niet gewilt dat mensen wisten dat ik daar aanwezig was.. Dan val ik dus nu wel door de mand .. (Even als voorbeeld).
Zodra jij in de openbare ruimte bent, dus ook buiten op straat, mag jij gefotografeerd worden. In jouw voorbeeld zou je naar de fotograaf moeten gaan om te vragen of hij foto's van jou niet online wil zetten, maar hij is niet verplicht om daar gehoor aan te geven - tenzij publicatie van die foto's onredelijk bezwarend voor jou zou zijn. Dat is bijvoorbeeld zo als de foto's jouw goede naam aantasten, als je er totaal belachelijk op wordt gemaakt, of als je slachtoffer van een misdrijf bent en niet herkend wil worden.
Je kan het alleen niet verbieden. Nu zullen de meeste fotografen best naar zo'n verzoek luisteren hoor, maar jij kan niet bij voorbaat het maken van de foto tegenhouden, en publicatie kan je alleen verbieden als je daar een goede reden voor hebt. Er zijn natuurlijk wel situaties waarbij de fotograaf zelf kan weten dat publicatie per definitie bezwarend is, bijvoorbeeld foto's op een naaktstrand of van jonge kinderen op zwemles. Dan hoef jij dus niet persoonlijk een extra reden te hebben, de foto's zijn dan op zichzelf al niet geschikt voor openbare publicatie zonder toestemming.
Jouw ouders zouden in dit geval wel een zaak hebben denk ik als ze het zo ver zouden willen nemen. BokitoZ schreef:Bedankt voor de vele reacties!
Ik heb inmiddels de foto verwijderd omdat ik natuurlijk geen zin in een boete heb.
Ik had inderdaad de foto gekopieerd van de link en dan zelf op mijn fb geplaatst met daarin een naam tag.
Het blijft moeilijk welke rechten ik nu heb.. want het is een portret foto die hij op een openbare website plaatst en op zijn fb deelt.
Ik snap dat ik het niet had mogen kopiëren daar ben ik nu van bewust.
Maar wat zijn mijn rechten? Misschien had ik wel niet gewilt dat mensen wisten dat ik daar aanwezig was.. Dan val ik dus nu wel door de mand .. (Even als voorbeeld).