[vraag] ongevraagd foto gemaakt en geplaatst op internet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:11

Ik zou hem toch vriendelijk vragen waarom jij dan die boete zou krijgen?
Waarschijnlijk heb jij zijn foto waar jij op staat trots gedeeld in alle onschuld en ik zie daar niets mis mee.

Zijn reactie is wat vreemd: jij post een foto van jezelf, die hij gemaakt heeft en zelf in een openbaar album plaatst.
Jij plaatst de foto die alleen vrienden kunnen zien zeer waarschijnlijk, dus wat is zijn probleem?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:21

Ayasha schreef:
Fotograaf heeft het album zelf gedeeld. Ts heeft deze zoals ik het begrijp door gedeeld op haar pagina. Ik betwijfel zeer dat ze een boete gaat krijgen in deze situatie. :+

Zoals ik het lees heeft TS de foto gekopieerd (schrijft ze letterlijk) en die vervolgens op haar pagina geplaatst. Niet als like of share, maar als 'eigen' foto. En dat mag dus niet. Een openbaar album mag je wel delen, maar je mag niet een foto kopiëren en zelf elders plaatsen, of dat nu een heel andere website is of je eigen Facebookpagina.

Als de woordkeuze van TS wat ongelukkig is en ze heeft de foto alleen geliked of geshared, dán is het een ander verhaal, want dat mag wel. Dan is het een hork van een fotograaf :P Maar goed, TS heeft het over kopiëren.

MarvanTom schreef:
Zijn reactie is wat vreemd: jij post een foto van jezelf, die hij gemaakt heeft en zelf in een openbaar album plaatst.
Jij plaatst de foto die alleen vrienden kunnen zien zeer waarschijnlijk, dus wat is zijn probleem?

Zijn probleem is dat hij als enige mag bepalen waar hij zijn foto's publiceert. Als ik een foto in de krant zet mag jij 'm nog steeds niet vrij gebruiken. ;)

Het auteursrecht is echt best duidelijk. Je mag onder geen enkele voorwaarde (kunst)werk van een ander gebruiken tenzij je daar toestemming voor hebt (schriftelijk van de maker, of omdat hij zelf aangeeft dat het werk licentievrij is of vrij verspreid mag worden, bijvoorbeeld) of je voldoet aan één van de uitzonderingen (je mag bijvoorbeeld wel boekquotes gebruiken voor een schoolopdracht, of filmfoto's die noodzakelijk zijn voor een review, of iets downloaden voor privégebruik).

Dat jij op de foto staat - doet er niet toe.
Dat het logo op de foto blijft - doet er niet toe.
Dat je een link, naamsvermelding, of tag plaatst - doet er niet toe.
Dat er geen copyrightteken op staat - doet er niet toe.
Dat de fotograaf het zelf overal en nergens publiceert - doet er niet toe.

Zijn werk, zijn rechten.

Cookies

Re: [vraag] ongevraagd foto gemaakt en geplaatst op internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:43

Wat gek dat je zelf helemaal geen rechten hebt, iedereen kan dus lekker goede sier maken met jouw gezicht en je hebt er niks over te zeggen.

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:56

Cookies schreef:
Wat gek dat je zelf helemaal geen rechten hebt, iedereen kan dus lekker goede sier maken met jouw gezicht en je hebt er niks over te zeggen.

Dit is volgens mij alleen het geval wanneer je aan een openbaar evenement deelneemt.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:07

Dani schreef:
Als de woordkeuze van TS wat ongelukkig is en ze heeft de foto alleen geliked of geshared, dán is het een ander verhaal, want dat mag wel. Dan is het een hork van een fotograaf :P Maar goed, TS heeft het over kopiëren.

Zijn werk, zijn rechten.

Mocht TS de foto niet hebben geshared, kan ze dit dus alsnog doen zonder consequenties?
Want dit lijkt mij ook het meest eerlijk: de fotograaf zet een album openbaar neer, zodat iedereen het kan zien en alles op FB kan geshared worden.
Beetje apart om TS voor een foto waar alleen zij op staat te dreigen met een boete?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:14

Ik zou de wedstrijdorganisatie een berichtje sturen, met vooral zijn bedreigende reactieerbij en natuurlijk dat jij de foto niet bewerkt had.
Vragen of hij toestemming had.
Ook dus dat je liever niet meer hebt dat hij je op de foto zet en dus hopelijk in het vervolg daar geen foto's meer mag maken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:42

VivaByoux schreef:
Ik zou de foto verwijderen als blijk van goede wil en hem vragen of hij jou dan van zijn website wil halen.

Mee eens, ik vind dit toch wel een dingetje, is geen menigte bij op de foto gezet maar echt alleen de TS.
Als je je zo focust op 1 persoon kun je op zijn minst die persoon vertellen van de foto('s).
Ik zou er niet blij mee zijn met zo'n vijandige manier. Neem aan dat die fotograaf blij is met de foto anders zet je hem niet online dan kan je ook wat vriendelijker zijn tegenover het "model"

horserider22 schreef:
Cookies schreef:

Dit is volgens mij alleen het geval wanneer je aan een openbaar evenement deelneemt.

Kwam het ook tegen ja. Wel als je een bordeel uit komt lopen bijvoorbeeld of als de foto in privésfeer is gemaakt of als je er mee voor schut wordt gezet.....

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 19:54

Bedankt voor de vele reacties!

Ik heb inmiddels de foto verwijderd omdat ik natuurlijk geen zin in een boete heb.

Ik had inderdaad de foto gekopieerd van de link en dan zelf op mijn fb geplaatst met daarin een naam tag.

Het blijft moeilijk welke rechten ik nu heb.. want het is een portret foto die hij op een openbare website plaatst en op zijn fb deelt.
Ik snap dat ik het niet had mogen kopiëren daar ben ik nu van bewust.

Maar wat zijn mijn rechten? Misschien had ik wel niet gewilt dat mensen wisten dat ik daar aanwezig was.. Dan val ik dus nu wel door de mand .. (Even als voorbeeld).

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:09

BokitoZ schreef:
Maar wat zijn mijn rechten? Misschien had ik wel niet gewilt dat mensen wisten dat ik daar aanwezig was.. Dan val ik dus nu wel door de mand .. (Even als voorbeeld).

Als je aan een openbaar evenement deelneemt heb je eigenlijk geen portretrechten (als ik het goed begrijp). Fotografen mogen jou op de foto zetten en dit publiceren.
Natuurlijk kan je altijd vragen of ze de foto willen verwijderen als jij dit graag wil. Ik denk dat de meeste fotografen ook wel rekening houden met andere mensen en hier best toe bereid zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:52

BokitoZ schreef:

Zodra jij in de openbare ruimte bent, dus ook buiten op straat, mag jij gefotografeerd worden. In jouw voorbeeld zou je naar de fotograaf moeten gaan om te vragen of hij foto's van jou niet online wil zetten, maar hij is niet verplicht om daar gehoor aan te geven - tenzij publicatie van die foto's onredelijk bezwarend voor jou zou zijn. Dat is bijvoorbeeld zo als de foto's jouw goede naam aantasten, als je er totaal belachelijk op wordt gemaakt, of als je slachtoffer van een misdrijf bent en niet herkend wil worden.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:24

Dani schreef:
BokitoZ schreef:

Zodra jij in de openbare ruimte bent, dus ook buiten op straat, mag jij gefotografeerd worden. In jouw voorbeeld zou je naar de fotograaf moeten gaan om te vragen of hij foto's van jou niet online wil zetten, maar hij is niet verplicht om daar gehoor aan te geven - tenzij publicatie van die foto's onredelijk bezwarend voor jou zou zijn. Dat is bijvoorbeeld zo als de foto's jouw goede naam aantasten, als je er totaal belachelijk op wordt gemaakt, of als je slachtoffer van een misdrijf bent en niet herkend wil worden.

Dat is toch niet waar. Zelfs in openbare ruintes mag je weigeren en vragen of het niet gedaan kan worden?
Bij evenemtenen begrijp ik het wel als er fotos gemaakt worden, vaak is er dan toestemming en dan zou je de organisatie moeten vragen hoe het zit en dan besluit nemen of je komt of niet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:46

Je mag alles vragen. :) Je kan het alleen niet verbieden. Nu zullen de meeste fotografen best naar zo'n verzoek luisteren hoor, maar jij kan niet bij voorbaat het maken van de foto tegenhouden, en publicatie kan je alleen verbieden als je daar een goede reden voor hebt. Er zijn natuurlijk wel situaties waarbij de fotograaf zelf kan weten dat publicatie per definitie bezwarend is, bijvoorbeeld foto's op een naaktstrand of van jonge kinderen op zwemles. Dan hoef jij dus niet persoonlijk een extra reden te hebben, de foto's zijn dan op zichzelf al niet geschikt voor openbare publicatie zonder toestemming.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:56

Ténzij je bv model bent of op een andere manier (merchandise) geld verdient met je gezicht of de foto je benadeeld op één of andere wijze. Dat waren de uitzonderingen als ik het me goed herinner.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:06

Minderjarigheid telt daar dus niet bij? Laatst zijn er van mij op mn paard fotos gemaakt toen we op buitenrit waren en omdat ik weet dat mijn moeder het niet zo heeft dat onbekende fotos maken van mij heb k mn hoofd de andere kant op gedraaid en ben k vlug doorgedraaft.

Volgens mij mag je van minderjarige ook geen fotos maken en heb je ten alle tijden toestemming nodig van de persoon op de foto om te publiceren.. Maar las dat lang geleden..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:09

Voor minderjarigen geldt dat er dan altijd toestemming nodig is van de voogd gezien die wettelijk ook geen stilzwijgende toestemming mogen geven. :) Jouw ouders zouden in dit geval wel een zaak hebben denk ik als ze het zo ver zouden willen nemen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:31

BokitoZ schreef:
Bedankt voor de vele reacties!

Ik heb inmiddels de foto verwijderd omdat ik natuurlijk geen zin in een boete heb.

Ik had inderdaad de foto gekopieerd van de link en dan zelf op mijn fb geplaatst met daarin een naam tag.

Het blijft moeilijk welke rechten ik nu heb.. want het is een portret foto die hij op een openbare website plaatst en op zijn fb deelt.
Ik snap dat ik het niet had mogen kopiëren daar ben ik nu van bewust.

Maar je mag de foto wel delen!
Dat zou ik dan doen, want hij heeft het immers ook op zijn fb staan.
Gaat hij weer moeilijk doen, verwijder je het en vraag je hem vriendelijk jouw foto ook te verwijderen van zijn fb. ;)