Starten met bruiloften fotograferen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 13:55

Twee body's is ECHT wel een must.. Ik zou never nooit een bruiloft fotograferen zonder 2 body's. Als er ook maar iets gebeurd heb je helemaal niets, en dat kun je natuurlijk nooit meer goed maken met het bruidspaar.
Ik zou ook zorgen dat je echt goed kan omgaan met je (extra of gehuurde) body. Je moet natuurlijk heel snel kunnen handelen en dan heb je geen tijd om te zoeken naar knopjes, etc. :=

Ik twijfel nog of ik op prime over wil gaan of dat ik een collectie zoomlenzen ga kiezen.
Ik wil een bereik van ongeveer 20mm tot 200mm wel echt helemaal coveren. Ik denk nu aan een 24-70mm voor allround + 100mm macro voor detailfoto's + 70-200 f/2.8 voor portret foto's.
Als ik over ga op prime wil ik denk ik een 30mm voor overzicht, 50mm voor portret, 100mm voor macro en misschien nog een 80 erbij voor portret. Een zoom-serie is wel goedkoper omdat ik daar al bijna alles van heb dus ik denk dat het die gaat worden :D
Dan hoef ik er alleen nog een 24-70 bij te kopen en ik kan zelfs nog mijn groothoek mee nemen.

Ik fotografeer nu met een 6D + 650D maar die 650D wil ik wel gaan upgraden want ik vind de kwaliteit op het gebied van ruis gewoon niet top. Flitsers moet ik nog in gaan investeren en ook een cursus in gaan volgen want hier heb ik nog echt nul verstand van en zal ik toch onder de knie moeten gaan krijgen.

Qua geheugen kun je beter meerdere kleine kaartjes doen dan 2 hele grote. Als er iets crasht ben je dan zo min mogelijk kwijt.

Prijs per uur is natuurlijk altijd lastig. Ik hoor om mij heen wel echt alles vanaf €100,- per uur maar dat ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit die je denkt te kunnen bieden en wat er allemaal in het pakket zit.

Vjestagirl

Re: Starten met bruiloften fotograferen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:00

Ik vind bedragen vanaf €100,- per uur idd iets voor professionals.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:09

Ik heb veel geleerd van bruiloften te doen zonder fantastisch voorbereid te zijn. :D

Tegenwoordig heb ik wel een checklist dat ik afloop. Wanneer het kan doe ik de bruiloften samen met mijn vriend. Zijn goed op elkaar ingespeeld, hebben dezelfde stijl en lopen elkaar niet in de weg. Hij gaat 's ochtends naar de bruidegom toe om de voorbereidingen aldaar vast te leggen. Ik ga naar de bruid toe om de voorbereidingen vast te leggen. Daarna brengen we de beelden samen en maken we er een geheel van. Dat werkt heel mooi, vind ik. :)

Mijn voorbereiding ziet er (normaal gesproken) als volgt uit:

- Uitgebreid gesprek. Wat zijn de wensen van het stel dat gaat trouwen. Hebben zij voorbeelden opgezocht van wat ze mooi vinden en past dat bij jou en jouw stijl. Ook een gesprek waarin je prijzen kan doorspreken. Wil het stel alleen de digitale foto's of willen ze ook een boek e.d. Elkaars verwachten moeten helder zijn. Eventueel afspraken zwart op wit zetten zodat beide partijen daarnaar kunnen verwijzen, mocht het nodig zijn.
- Tijden van het fotograferen afspreken. Willen ze de voorbereidingen, de ceremonie, het eten, het feest e.d. Sommige stellen willen alleen de ceremonie en daarna nog een uurtje fotograferen en met familie op de foto bijvoorbeeld. Dit kan je ook in de afspraken vastleggen. Ik doe dit persoonlijk niet bij vrienden/stellen die ik goed ken. Dat is vaak wat informeler dan wanneer je wordt ingehuurd door mensen die je nog nooit eerder hebt ontmoet.
- Samen (als het nodig is meerdere keren) de locatie bekijken waar het gaat gebeuren. Zo kan je je al een beeld vormen van de locatie en de ruimtes die je hebt om te fotograferen.
- Op een mooie locatie (of eventueel tijdens het bekijken van de trouwlocatie) al een 'voorproefje/love shoot' doen om elkaar wat beter te leren kennen en als voorbereiding op wat er gaat komen. Zo heb je ook de ruimte om al wat poses te oefenen en samen te bekijken wat jullie mooi vinden.
- Al je gear moet in orde zijn. Als ik alleen een bruiloft doe heb ik minimaal 2 of 3 camera's bij me (twee keer een 5D Mk II en een 5D Mk III). Eventueel nog een cropcamera, maar laatste tijd minder. Wanneer ik samen met mijn vriend een bruiloft doe hebben we minimaal 4 camera's bij ons. Hierdoor hoef je minder van lens te wisselen. We hebben nu 3 camera's van onszelf. De 4e camera huren we dan bij Konijnenberg. Verder natuurlijk meer dan genoeg accu's en geheugen. Je wil niet komen te staan met een hoop volle kaartjes en dat je niet verder kunt. :D Sensor laat ik vrijwel altijd voorafgaand aan een bruiloft goed schoonmaken.
- Na de trouwdag direct back-up(s) maken van je foto's.
- Na de trouwdag al wat voorproefjes/sneak previews sturen. Vaak kan je online ook een preview bekijken van het trouwalbum dat je aan het maken bent. Ik heb stellen gehad die het boek niet online wilden inzien en verrast wilden worden. Anderen vinden het juist heel prettig om mee te denken over de volgorde van foto's (chronologische volgorde, door elkaar, alles kleur of ook zwart-wit e.d.).

Qua lenzen schieten wij voornamelijk met primes (35mm, 40mm, 50mm, 85mm). Verder altijd een 16-35 F2.8, 24-70 F2.8 en 70-200 F2.8 bij ons. Uiteraard ook een aantal externe flitsers. Echter ben ik hier persoonlijk niet echt fan van. Vind het mooier en prettiger werken om natuurlijk licht te gebruiken.

Dat is het wel zo'n beetje wat me nu als eerste te binnen schiet. Maar Marit, jij maakt natuurlijk echt waanzinnige foto's. Hoe je het ook aanpakt, die foto's gaan fantastisch worden en je gaat een bruidspaar enorm blij maken met je geschoten beelden. Qua kennis en ervaring kan jij dit zeker, daar twijfel ik geen seconde aan. Vertrouw op jezelf en gewoon gaan doen! :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 14:12

Wauw, dankjewel! Een heel groot compliment :D Het vertrouwen is het grootste ding inderdaad. Ik ben nogal perfectionistisch en wil het gewoon écht allemaal dik in orde hebben. Dus hele fijne tips die ik ook op ga schrijven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:55

Tips qua body voor bruidsfotografie? 7D of toch de 6D?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:57

Haha, graag gedaan! :) Wanneer het moment daar is, zie ik het vast op facebook. :D

Peca, mijn voorkeur ligt wel heel erg bij een FF, zeker voor bruiloften. Daarbij zijn de ruisprestaties van de 6D een stuk beter dan de 7D. Ik zou niet eens twijfelen en voor de 6D gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:55

Julia schreef:
Haha, graag gedaan! :) Wanneer het moment daar is, zie ik het vast op facebook. :D

[naam], mijn voorkeur ligt wel heel erg bij een FF, zeker voor bruiloften. Daarbij zijn de ruisprestaties van de 6D een stuk beter dan de 7D. Ik zou niet eens twijfelen en voor de 6D gaan.

6D schijnt alleen erg langzaam te zijn en wil ook af en toe actie kunnen fotograferen, vandaar de twijfels. :o

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 12:51

Ik heb de 6D en langzaam vind ik hem niet! alleen heeft hij wel een stuk minder scherpstelpunten, dat is wel een nadeel (voor actie fotografen)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:03

Waar heb jij je laten informeren? -O- De 6D is absoluut geen trage camera. De snelheid hangt van meerdere dingen af. Wanneer jij een geheugenkaartje van 30MB/s in je camera drukt, kan je inderdaad minder snel beelden achter elkaar schieten. Gebruik je een geheugenkaart met 120MB/s zul je meer beelden snel achter elkaar kunnen maken. Dit heeft echter niets met de prestaties van de camera te maken, maar met de snelheid waarop jouw geheugenkaart de beelden kan wegschrijven.
Met die 6D kan je prima een dressuur- of springwedstrijd fotograferen.

Wat betreft minder scherpstelpunten (die 6D heeft er 11), dat is echt iets wat ik nog nooit in mijn leven heb gemist of heb begrepen, eerlijk gezegd. :D Het liefst fotografeer ik nog steeds met mijn 5D. Die camera komt uit 2005, heeft amper 12 megapixels en ISO kan niet hoger dan 1600. Die heeft trouwens 9 scherpstelpunten en dat vind ik genoeg. Ook paardensport is daar prima mee vast te leggen. Nooit ergens last van.

In mijn ogen maar één nadeel van de 6D en dat is dat het een fullframe is en dus geen cropfactor heeft. Ik weet niet welke sport je wilt gaan fotograferen, maar enige dat ik kan bedenken is dat je op 200mm misschien soms nog iets tekort komt en de cropfactor daarbij wel prettig zou kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:08

Dank jullie voor jullie mening! :)

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:31

Ik heb nu in augustus 2 bruiloften op 10 en 19 augustus :Y)
En heb vorig jaar mijn eerste bruiloft gehad en die was van een vriendin!
Heb dat toen voornamelijk met mijn 70-200 4.0 en 50 1.8 gedaan met een 7d camera.
Ik moet alleen nog een externe flitser aanschaffen en wil inderdaad nog een iets allrounder lensje extra! :Y)

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:49

Julia schreef:
Waar heb jij je laten informeren? -O- De 6D is absoluut geen trage camera. De snelheid hangt van meerdere dingen af. Wanneer jij een geheugenkaartje van 30MB/s in je camera drukt, kan je inderdaad minder snel beelden achter elkaar schieten. Gebruik je een geheugenkaart met 120MB/s zul je meer beelden snel achter elkaar kunnen maken. Dit heeft echter niets met de prestaties van de camera te maken, maar met de snelheid waarop jouw geheugenkaart de beelden kan wegschrijven.
Met die 6D kan je prima een dressuur- of springwedstrijd fotograferen.

Wat betreft minder scherpstelpunten (die 6D heeft er 11), dat is echt iets wat ik nog nooit in mijn leven heb gemist of heb begrepen, eerlijk gezegd. :D Het liefst fotografeer ik nog steeds met mijn 5D. Die camera komt uit 2005, heeft amper 12 megapixels en ISO kan niet hoger dan 1600. Die heeft trouwens 9 scherpstelpunten en dat vind ik genoeg. Ook paardensport is daar prima mee vast te leggen. Nooit ergens last van.

In mijn ogen maar één nadeel van de 6D en dat is dat het een fullframe is en dus geen cropfactor heeft. Ik weet niet welke sport je wilt gaan fotograferen, maar enige dat ik kan bedenken is dat je op 200mm misschien soms nog iets tekort komt en de cropfactor daarbij wel prettig zou kunnen zijn.

De autofocus van de 7D MARK II is hetgeen wat echt een stuk sneller reageert en zich automatisch focust op het onderwerp dat beweegt. Bij het filmen met dit toestel ligt de focus op het bewegende voorwerp, hij blijft de focus op dat voorwerp behouden. Ook het het aantal frames per seconde ligt iets hoger, evenals de sluitertijd die sneller kan dan de 6D. Nu zou dit laatste niet heel belangrijk zijn voor het fotograferen van een bruiloft. Hij is te koop in 2 uitvoeringen, met en zonder wifi (en nog iets, maar dat ben ik even vergeten :x ).
Het grote voordeel van de 6D is dat de ISO aanzienlijk hoger kan. Maar als ik alle vergelijkingen zie van professionals die de 7D hebben getest doet deze niet echt onder. En mocht het werkelijk dusdanig donker zijn ga je vaak toch met een externe flitser werken :)

Het heeft mij 3 uur youtube filmpjes gekost maar ondanks dat de 6D een FF is, zou ik persoonlijk toch voor de 7D MARK II gaan. Zeker omdat de prijs nu op hetzelfde niveau ligt.
Spoiler:
volgens mij is dit ook meer iets voor in een ander topic :P

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:08

Cleo_: Zit zeker een kern van waarheid in, maar als je er een super trage lens op zet, dan wordt het beeld echt niet zo snel scherp dan wanneer je er een duurdere lens met een snellere autofocus op zet. Dus dat heeft ook allemaal weer met elkaar te maken. :)
Maar volgens mij ging het niet om de 7D Mk II maar om de 'gewone' 7D.

Maar goed, ik ben gewoon bevoorrecht met 3 fullframes en wil nooit meer anders. Zal ook met persoonlijke voorkeur te maken hebben. Hoe je het ook went of keert, met beide camera's kan je prima uit de voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:58

Ging om de 7D2 :)

Maar goed ik ga voor een full frame (wel van Nikon nu )

Demi, de 24-70 2.8 is volgens mij een erg goede aanvulling! :)

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:57

Ik volg mee met dit topic :D Ik ben nog niet echt aan het bruiloften fotograferen, maar ik verdiep me hier al wel in. Dit ivm met meerdere aanvragen, die ik nog niet heb durven aannemen :+

Mijn vraag is: waar laten de meeste fotografen de bedankkaartjes drukken? Want ze moeten binnen een paar uur gedrukt worden. Hema heeft bijvoorbeeld een 1 uur-service, maar dan heb je niet echt mooie kwaliteit lijkt me :')

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:54

Dit topic ga ik ook een mee volgen. Over een maand ook mijn eerste bruiloft om te fotograferen. Vind het erg spannend.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:47

Ik ga ook volgen, over 1,5 maand ga ik mijn eerste bruiloft doen.
Vind het erg spannend maar heb er ook héél veel zin in!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:24

MariaMaaike schreef:
Ik volg mee met dit topic :D Ik ben nog niet echt aan het bruiloften fotograferen, maar ik verdiep me hier al wel in. Dit ivm met meerdere aanvragen, die ik nog niet heb durven aannemen :+

Mijn vraag is: waar laten de meeste fotografen de bedankkaartjes drukken? Want ze moeten binnen een paar uur gedrukt worden. Hema heeft bijvoorbeeld een 1 uur-service, maar dan heb je niet echt mooie kwaliteit lijkt me :')

Ik krijg nooit de vraag voor bedankkaartjes. Je zou er zelf een printer voor kunnen aanschaffen, maar ik vraag me af of je dat eruit haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:30

Ik fotografeer ook huwelijken maar ik heb ook nog nooit de vraag naar bedankkaartjes gehad. Het laatste bruidspaar heeft van te voren nog een gewone shoot bij mij gedaan en een foto daarvan gebruikt. Ze hadden een doosje in hartjesvorm met daarop hun foto en binnen in snoepjes.

Het belangrijkste is dat je op de dag zelf ook gewoon lekker relaxed bent, maak een praatje met het bruidspaar tussendoor maar ook echt met de belangrijkste familieleden. Vraag ook aan hun wat ze graag willen zien. En focus je niet alleen op het bruidspaar. Ja, het gaat om het bruidspaar. Maar de familie er om heen is minstens zo belangrijk.

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:07

Grappig dat dat zo verschillend is. Hier is het juist de gewoonte om aan het einde van de receptie/het feest een bedankkaartje mee te geven. Dus als iemand nog een goede tip heeft... :D

Eigen printer zou wel heel gaaf zijn, maar helaas niet te doen want dat ga ik er niet uithalen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:08

Ik heb een 2e body geregeld, precies dezelfde. Kan dan ook haar accu lenen (heb er dan 3) en ik mag haar 50 mm 1.8 lenen. :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:05

MariaMaaike schreef:
Grappig dat dat zo verschillend is. Hier is het juist de gewoonte om aan het einde van de receptie/het feest een bedankkaartje mee te geven. Dus als iemand nog een goede tip heeft... :D

Eigen printer zou wel heel gaaf zijn, maar helaas niet te doen want dat ga ik er niet uithalen

Plaatselijke fotograaf.
Vaak zit er in het dorp wel iets van een fotograaf of een 1uursservice.
Daar zou ik het dan heen brengen.