Overbelichting kwijt raken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 12:25

Lepeltje schreef:
_SnowBall schreef:
Bedankt voor je tip! Ik had hem op 800 staan dat is dus echt te veel :') Nu heb ik hem op 400 staan voor deze dag, dat leek mij prima. Dat 2e stukje begrijp ik niet veel van, maar ik denk dat je het zelfde ongeveer bedoeld as liedje89?

Liedje heeft het over het aanpassen van de belichting, de foto iets donkerder maken dus. Het heeft er wel iets mee te maken want dan pas je ook het diafragma of de sluitertijd iets aan.

Lees eens hier, misschien wordt het dan iets duidelijker. Iso, sluitertijd en diafragma werken allemaal samen voor een mooie foto, in het linkje kan je vinden wat het allemaal doet. Het is in het begin even ingewikkeld, maar met een beetje experimenteren snap je het zo.
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... en-iso.asp

Mijn comment ging meer over de algemene kwaliteit van de foto, want hij is inderdaad iets overbelicht, dat is op te lossen met de tip van liedje.
De kwaliteit is vast ook wel beter te krijgen, maar dat gaat niet lukken in de auto stand, omdat zo'n oude goedkope lens goede en slechte punten heeft (niet allemaal, maar van deze weet ik dat dat wel zo is). Vaak wordt de kwaliteit slechter helemaal ingezoomd en helemaal uitgezoomd, of met het diafragma (de lichtregelaar zeg maar) helemaal open.

Bedankt :) Ik ga de link even lezen! Ik snap je bericht nu half zegmaar :o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:25

Handleiding van de 350D kan je op de site van canon terug vinden trouwens (http://www.canon.nl/support/consumer_pr ... :16-739194) . Pagina 89 staat hoe het werkt om de belichting iets aan te passen.

Zou inderdaad best kunnen dat dat balkje van jou maar tot 2 gaat, zal met de nieuwere modellen wel breder zijn geworden :P .
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 17-05-15 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:26

Zwart-wit of bruin-wit is erg moeilijk in een keer goed te krijgen qua belichting. Is het donkere deel van de vacht goed belicht, dan is je wit uitgebeten en is je wit goed belicht dan is het zwart te donker of dicht gelopen. Hangt samen met het dynamisch bereik van je camera. Uitgebeten wit is niet terug te halen met bewerken, zwart kan je altijd nog terughalen. Zolang je ISO niet te hoog staat is dat nog te doen zonder veel ruis te krijgen. Dus ik zou de pony zelf onderbelichten. Overdag met fel zonlicht heb je nog meer last van overbelichting van het wit. Je zou het ook met ander (vroeg of laat licht) kunnen proberen, dan zul je wat minder last hebben van overbelichting..

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 12:30

liedje89 schreef:
Handleiding van de 350D kan je op de site van canon terug vinden trouwens (http://www.canon.nl/support/consumer_pr ... :16-739194) . Pagina 89 staat hoe het werkt om de belichting iets aan te passen.

Zou inderdaad best kunnen dat dat balkje van jou maar tot 2 gaat, zal met de nieuwere modellen wel breder zijn geworden :P .

Bedankt, ik ga over een kwartier weg dus dan ga ik het als ik terug ben lezen :)

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 12:31

Renee1991 schreef:
Zwart-wit of bruin-wit is erg moeilijk in een keer goed te krijgen qua belichting. Is het donkere deel van de vacht goed belicht, dan is je wit uitgebeten en is je wit goed belicht dan is het zwart te donker of dicht gelopen. Hangt samen met het dynamisch bereik van je camera. Uitgebeten wit is niet terug te halen met bewerken, zwart kan je altijd nog terughalen. Zolang je ISO niet te hoog staat is dat nog te doen zonder veel ruis te krijgen. Dus ik zou de pony zelf onderbelichten. Overdag met fel zonlicht heb je nog meer last van overbelichting van het wit. Je zou het ook met ander (vroeg of laat licht) kunnen proberen, dan zul je wat minder last hebben van overbelichting..

Bedankt voor je tip, dan zal ik het een keer in de avond gaan proberen! Ook gewoon om te kijken wat voor'n effect dat geeft

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 12:31

Liselot schreef:
Kunstlicht en TL is idd hetzelfde. Iso op 200 is prima hoor, je hebt dan iig geen last van ruis. Wat voor lens heb je er op zitten en welke F getallen heeft die lens? Dan kan ik daar evt ook nog even tips voor geven :)

Ik ben bang dat ik het fout heb vandaar foto's.
Deze lens zat er al op

Afbeelding
Deze lens heeft mijn vader erbij gekocht. Sorry voor jullie verdraaide nekken, ik kreeg hem niet anders :')
Afbeelding

welke raden jullie aan om portretfoto en actie foto's mee te maken?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:42

De tweede is voor allebei geschikt, de eerste lens is meer voor landschappen etc. Als je er toch portretfoto's mee wil maken, zoom dan helemaal in anders wordt je model raar vervormd. :P

De tweede is het fijnst voor beide.
Voor portretfoto's geldt verder het beste helemaal inzoomen, laag f getal (voor een zachte achtergrond) en een flink stuk tussen paard en achtergrond.
Actiefoto's willen ook prima met deze, met slecht weer gaat het je niet lukken (tenzij heel veel ruis), met zon is het prima te doen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:58

Ik ben verder niet bekend met hoe goed de 55-200 is maar dat vind ik ook de meest logische keuze. Maar als je toch nog een beetje aan het spelen en ontdekken bent kan je natuurlijk ook gewoon ook wat foto's maken met de andere lens (wel steeds helemaal ingezoomd) en kijken wat mooier wordt :)