[FOTO] Auschwitz/ Birkenau

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: [FOTO] Auschwitz/ Birkenau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:39

Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat de joden onder een douche moesten staan. Ik legde altijd een link met dementerende mensen dat die daarom niet onder de douche wilden. Maar door jouw foto van die blikken heb ik weer iets meer duidelijkheid

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:48

Wat een mooie foto's. Ik ben er ook geweest, en kan het nog steeds niet bevatten. Heb jij ook door de gaskamers in Auschwitz gelopen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 12:56

purny schreef:
Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat de joden onder een douche moesten staan. Ik legde altijd een link met dementerende mensen dat die daarom niet onder de douche wilden. Maar door jouw foto van die blikken heb ik weer iets meer duidelijkheid

Er hingen douchekoppen in de gaskamers om de mensen te doen geloven dat ze echt gingen douchen om paniek te voorkomen. Op die manier zou alles rustig verlopen.
De blikken bevatten korrels en zo'n blik werd geleegd in een gat bovenin de gaskamer. Het gas verspreidde zich en met een kwartier (of minder) was je 700 mensen armer.

Ja liekec, ik heb idd door de gaskamer in Auschwitz gelopen (zie foto in de link). Heftig, de krassen op de muren van nagels.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:03

Nog steeds niet te bevatten dat mensen zulke monsters kunnen zijn.

Prachtig vastgelegd, kippenvel.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:13

Indrukwekkend, en zeer beinvloedend....ik vind t mooie fotos, en tis ook triest, dat er zoveel mensen voor niets zijn gestorven..

Ik wil dr ook,nog x kijken...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:13

Goof schreef:
purny schreef:

Er hingen douchekoppen in de gaskamers om de mensen te doen geloven dat ze echt gingen douchen om paniek te voorkomen. Op die manier zou alles rustig verlopen.
De blikken bevatten korrels en zo'n blik werd geleegd in een gat bovenin de gaskamer. Het gas verspreidde zich en met een kwartier (of minder) was je 700 mensen armer.

Ja liekec, ik heb idd door de gaskamer in Auschwitz gelopen (zie foto in de link). Heftig, de krassen op de muren van nagels.

Ok bedankt voor je aanvulling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:47

haffiefreak schreef:
Interessante foto's. Klopt het dat er ook nog iets van de familie Frank ligt? Ik dacht ergens een keer gelezen te hebben dat er ook koffers ofzo van deze familie ligt.
Zelf willen mijn vriend en ik hier ook nog naar toe.
Die rondleidingen in welke taal doen ze die?

Hoe lang heb je er overgedaan met de auto? Heb je het in 1 stuk gereden en wat was de prijs ongeveer voor de benzine? Mag ook in een PB

Klopt, de koffer van Margot (de zus van Anne) ligt daar op de stapel.

Erg mooie fotoserie TS, dat heb je schitterend gedaan ondanks de nare dingen die er zijn gebeurd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:02

Mooi vast gelegd. Zo'n persoonlijk verslag met foto's maakt op mij altijd veel meer indruk dan de verhalen in de media of vroeger op school. Door dit van jou te lezen en te zien is het ineens weer 'echt'.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 21:18

Dank voor de complimenten.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:47

Prachtige foto's, ben er stil van.

Vind deze foto's al onwijs indrukwekkend, laat staan als je daar rondloopt..

Goed gedaan meid.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:25

Prachtige foto's! Je hebt het gevoel goed weten vast te leggen.
Ik ben er vorig jaar geweest en ik ben nog nooit eerder op een plek geweest die zoveel indruk achterliet. Het is allemaal heel onwerkelijk. Voordat ik daar naartoe ging wist ik in grote lijnen wat daar gebeurd is, maar als je eenmaal daar bent kom je er pas achter dat je dus echt niet veel weet. De verzameling spullen van de omgekomen mensen, de krassen op de muur in de gaskamer.... Daar kreeg ik het echt koud van... De sfeer daar is ook niet te bevatten.
Zoals je zegt is het mooi groen daar in het kamp, ik vond het heel moeilijk te bevatten toen ik hoorde van de gids dat de grond zo vruchtbaar is omdat het as van de mensen over het hele terrein is uitgestrooid en niet alleen in de asvijvers. Vanaf dat moment is elke stap die je zet een stuk moeilijker omdat je weet dat je over de resten van de mensen loopt...

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:40

Net een aantal weken op school gewerkt over de oorlog en filmpjes gekeken met de kids. Nu ik jou foto's zo zie hoor ik direct allerlei verhalen bij. Mooi verslag heb je ervan gemaakt. Het lijkt mij heel moeilijk om daar rond te lopen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 16:34

amies100 schreef:
Zoals je zegt is het mooi groen daar in het kamp, ik vond het heel moeilijk te bevatten toen ik hoorde van de gids dat de grond zo vruchtbaar is omdat het as van de mensen over het hele terrein is uitgestrooid en niet alleen in de asvijvers. Vanaf dat moment is elke stap die je zet een stuk moeilijker omdat je weet dat je over de resten van de mensen loopt...

Goh, dat heb ik me eigenlijk niet eens gerealiseerd..... ;(

Dank jullie wel weer.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:25

Ook ik word er stil van, wat moet je hier nou van zeggen. Heel erg indrukwekkend, bedankt voor het delen van de foto's!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:40

erg indrukwekkende foto's.Heel knap en met veel gevoel gedaan.
(het is zo jammer dat we er niet van hebben geleerd van die ellende |( )

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 01:13

Prachtige fotos en sfeer van een vreeeeselijk iets!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 13:00

Paisano schreef:
Ook ik word er stil van, wat moet je hier nou van zeggen. Heel erg indrukwekkend, bedankt voor het delen van de foto's!

Bedankt voor de mooie reacties weer.
Een onderwerp als dit kan niet vaak genoeg gedeeld worden denk ik.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:12

Mooi vastgelegd, ik krijg direct terug het gevoel dat ik in Theresienstadt had: koud, ijskoud. Al was dat de warmste dag van die 2 weken, ik had echt een koud en akelig gevoel daar.
Auschwitz wil ik ooit ook nog wel doen, maar dan op een echt heel warme dag...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:15

Daarom ben ik ook heel benieuwd naar Sachsenhausen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:48

Heel mooi vast gelegd, ik denk dat je er idd pas echt een beeld bij kan voegen als je t zelf gezien heb.

T lijkt mij zo onwerkelijk ondanks dat t nu 70 jaar terug is, en net wat men zegt de grond is nog steeds enorm vruchtbaar door alle lagen met as.

Pas als je zoiets met eigen ogen ziet, kun je pas echt zeggen dat mensen echt verschrikkelijke barbaren zijn.

Dit soort foto's kunnen niet vaak genoeg voorbij komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:59

Prachtige indrukwekkende foto's! ik krijg alleen al de rillingen als ik de foto's zie en dan jullie reacties allemaal lees. Echt enorm heftig wat daar allemaal gebeurd is, en voor ons inderdaad onwerkelijk en moeilijk voor te stellen. Ik wist ook niet dat die houten barakken eigenlijk paarden stallen waren..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:18

Prachtige serie goof! Ik ben zelf in mauthausen, dachau, en een werkkamp in België geweest (was nog jong, weet niet meer welke). Ooit wil ik nog naar auswitsch. Ook buchenwald, Sobibor en Theresienstadt staan "op het verlanglijstje".
De mensen die vergast werden kregen te horen dat ze gedesinfecteerd moesten worden, dat het na hun lange reis verkwikkend zou zijn een douche te nemen. Ze moesten zich uitkleden, hun kleding op een stapeltje leggen, met hun schoenen aan elkaar geknoopt er bovenop.
Vervolgens kregen ze een nummer te horen wat ze goed moesten onthouden, want dan zouden ze hun bezittingen, die volgens de ss bewaakt werden, makkelijk terug konden vinden. Goud en bezittingen konden ze afgeven bij de "kiosk".
De haren van vrouwen werden afgeknipt, en vervolgens werden ze de kamers in gedreven.
Althans, zo verteld Jules Schelvis (een van de slechts twee Nederlandse overlevenden van Sobibor) dit in "er reed een trein naar Sobibor". Een aangrijpend verhaal wat ik maandag heb gezien.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:37

Ik ben er ook geweest, maar ik wil nog een keer terug, omdat ik toentertijd rond de 13/14 jaar was.

Erg mooie foto's, ik heb precies zon zelfde foto van het spoor in Birkenau. Ik kan me niet herinneren dat ik daar verwoeste gaskamers heb gezien, ik dacht dat ze gewoon volledig weg waren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 09:45

Klopt ladymadonna, dat haar werd naar Duitsland gestuurd om te verwerken (dekens etc), er ligt nog steeds heel veel haar in Auschwitz. Sobibor was ook heftig van wat ik ervan gelezen heb, maar daar is niks meer van overgebleven. Enkel het naambord 'Sobibor', verder is het een groot bos/ perceel waar nu opgravingen gedaan worden.

Cocodox; volgens mij zijn de andere gaskamers inderdaad volledig weg, maar er is er dus 1 waarvan de ruïnes nog zichtbaar zijn.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 12:36

Bedankt om dit te delen, heel aangrijpende foto's.

@Ladymadonna, misschien was dat werkkamp in België Breendonk. Daar zijn wij ook met school geweest.