WEEK 1
Mocht je naar er niet tussen staan, dan vond ik het lastig om er opbouwend kritiek op te geven, de volgende keer probeer ik je er dan wel bij te pakken.
Commentaar is vanuit mijn oogpunt en is daarom niet direct de waarheid, maar wellicht helpt het om te begrijpen hoe je foto overkomt. Oftewel: sla op wat je nuttig vind van mijn bericht en vergeet de rest. 
Bovendien kan het soms overkomen als geitenwollensokken-gebazel, omdat ik erg veel waarde hecht aan het verhaal achter de foto.
SuperLiesje
Mooi gespeeld met het verschijnsel silhuet, terwijl je toch details in de voorste rietkolven hebt weten te houden. Wellicht dat ik zelf nog had gespeeld met de belichting door hetzij de voorgrond meer op te licht, hetzij een beter belans te geven tussen de zon en de lucht. De zon is nu erg uitgebeten in kleur, waardoor er grove vlakken ontstaan tussen in je achtergrond, terwijl de kolven op de voorgrond een soort zachtheid uitstralen. Zo'n contradictie kan goed uitpakken, maar zorgt er in dit geval voor dat het voor mij een onrustig beeld is om naar te kijken.
magda_90
In je beeld lijkt ik diepte te missen. En dan niet zozeer diepte in scherptediepte, want dat is genoeg, maar meer inhoudelijke diepte waardoor het een intrigerend beeld zou kunnen worden. Op dit moment 'snap' ik alles wat ik op je foto zie, waardoor je foto meer een feit dan een verhaal wordt. Was dit ook je insteek?
Marjoow
Interessant beeld! Wat iets extra's toevoegt is de dynamiek in de foto; je hebt daadwerkelijk in ieder element beweging weten te vangen. Je onderste bomenrij is vaag aanwezig, maar niet haarscherp, waardoor het een mooie samenhang en aanvulling is op het vuurwerk zelf. Op die manier creer je als het ware een beeld waar men even naar blijft kijken, om maar te zien wat er allemaal op staat. Zo heb je een vuurwerkfoto die eigenlijk net wat meer out-of-the-box is dan de welbekende lichtstralen-op-een-zwarte-achtergrond. Ook de positie van het vuurwerk helpt daaraan mee; het zit dan wel centraal, maar wordt interessanter door de kadrering van bomen en vignette.
Bellatrix
Ook jouw vuurwerkfoto is, op zijn eigen manier, net wat anders dan de anderen. Mede doordat je achtergrond niet puur zwart is, maar ondersteunt wordt door paarse vegen achter het vuurwerk. Dat zorgt in feite voor een extra dimensie in je foto; hij wordt interessanter. Ook je gekozen compositie helpt daaraan mee. Door het centrum van het vuurwerk in een hoek te plaatsen geef je de kijker wat meer 'ruimte'. Bovendien creert het een kijkrichting, waardoor je extra beweging geeft aan je vuurwerk. Het feit dat je foto bovendien ook lekker scherp is, zorgt er voor dat hij net wat prettiger wegkijkt.
EskeGirl
Mooi moment heb je weten te pakken! Wel lijk ik een soort van emotie te missen bij het paard. Het gevoel van het moment lijkt nu voornamelijk van een kant te komen; de vrouw. Hierdoor mis je een samenspel/een klik tussen de twee elementen in je beeld. Daardoor kan de emotie minder sterk overkomen op de kijker. Als we meer emotie vanaf het paard hadden gezien, dan was de match tussen paard en ruiter een sterke kern voor je foto geweest. Je kunt dit bereiken door bijvoorbeeld je model meer ruimte te geven/minder krap te kadreren, door met sterkere lichteffecten te spelen of door het paard vriendelijker en/of zachter over te laten komen (Met fijner tuig, in plaats van een bombastisch hoofdstel). Zo is de neus aaibaar zacht en zorgen de manen voor een bijna 'sprookjesachtig'-effect, maar het harde van het leer en het koud van het ijzer breekt dit direct af.
verography
Wauw, wat een prachtige lucht! Ook hier is het silhuet erg geslaagd! De boom is door de kale takken een mooi versterkend element voor je foto. Persoonlijk had ik denk ik de rode tinten in de lucht en de hooglichten wat meer andacht gegeven, om zo een groter contrast te vormen. Het beeld is nu in zijn geheel erg donker, wat het voor mij bijna onprettig maakt. De lijnen zijn hard, de schaduwen donker en de lucht koud. Deze elementen bevestigen elkaar. Zodra je meer (hoog)licht terug brengt in het beeld en de rode tinten wat meer naar voren brengt, introduceer je eigen contrasterende elementen in je foto, waardoor hij interessanter wordt om naar te kijken.
MarBri
Het '30-jarige oudje geniet van de zon' heb je mooi in je beeld weten te vangen. De zon is duidelijk aanwezig in je beeld, maar heeft een verzachtend effect op de pony. De gesloten ogen en de wollige vacht bevestigen dit, terwijl het rode halster weer een mooi contrast terugbrengt op de witte haren. Het gene wat mij wel afleid aan deze foto is de grove deken die de pony om heeft. Dat is in dit geval een verstorend in plaats van contrasterend element. Voornamelijk de uitstulping aan de (voor ons) linkerkant, verstoord de lijnen en de verhoudingen. Ik vind het lastig om te zeggen hoe je dit op had kunnen lossen en het is dan ook een miniem puntje in een op zichzelf geslaagde foto.
Marit
Het is lastig om jou commentaar te geven, omdat ik altijd weg ben van de stijl, sfeer en diepte in jou foto's. Als ik muggenziftend over kom, dan weet je waar het aan ligt. 
Het contrast tussen het knalrode vestje en de rustige groene en bruine kleuren van de achtergrond spreekt me direct erg aan. Het zorgt er voor dat het beeld in een klap interessant wordt. Daar helpt de lichtelijk scheve achtergrond bij, aanwezig maar subtiel genoeg om niet te storen. Het enige waar ik mij wel aan stoor is de gekozen houding; het lijkt in tegenspraak in zichzelf. Zo is je gezicht heel open; je haren vormen een vrije omlijsting en de directe blik in de camera geeft je hoofd een open, spontane indruk. Je armen spreken dit echter direct tegen; ze zijn in een gebogen, omsluitende houding gezet die je vest strakker om je lijf lijken te trekken. Zo'n tegenspraak kan goed werken, maar in een 'spontane' en lichte foto zoals deze zou ik het aanstippen als een minder geslaagd element, zij het minimaal.
Laatst bijgewerkt door Leonyr op 01-01-15 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt