[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:51

Gini, dat hebben we inderdaad gedaan en wij zijn echt de goedkoopste als je de verhoudingen bekijkt.
We zitten inderdaad in een tussenperiode.
Een website is misschien toch wel handig dan inderdaad.

Gea99, dat is inderdaad een goed idee!
Bedankt. :j

Mairead, die fotomeeting was vorige week en we hebben het erg druk gehad.
Ik zal ze er straks even bij zetten inderdaad. :j
Wij hebben beide ook al ontzettend veel gratis shoots gedaan.

Blijheid, dat is een goed idee, dan verwijder ik die. :j

Gini, is goed. :j

K_m, klopt, ik fotografeer zelf nog maar vanaf deze zomer.
Ik vind dat we voor de kwaliteit foto's die we maken zeker niet teveel geld vragen. :o

Marit, ik snap wat je bedoelt, maar dat denken wij inderdaad niet.
We hebben beide ook al ontzettend veel portfolio shoots gratis gedaan.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:51

Ik vind zo'n facebookpagina zelf al niet fijn, open veel sneller een overzichtelijke website. Daarnaast missen in mijn ogen jullie foto's iets 'speciaals, de wauw-factor'. Dit maakt ook dat als in een foto in de advertentie zou zien, ik niet naar jullie facebook pagina zou gaan. Als er een link naar een website had gestaan, had ik waarschijnlijk wel even verder gekeken. Maar dit is persoonlijk.

30,- is niet veel, maar vaak komt hier ook nog andere kosten bij. Dan geef ik liever nog een paar tientjes meer uit voor een fotograaf waarbij ik echt denk 'Wow, dat is apart/speciaal'.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:52

Persoonlijk vind ik te weinig variaties in de foto's, het is hoofdzakelijk paardgerelateerd, is dat ook de bedoeling? Zo niet, dan zou ik het portfolio uitbreiden met honden, katten, mensen en dergelijke.

Dan heb je ook een groter bereik. :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:52

Heel eerlijk? Ik zie weinig bijzonders, niet dat de foto's meteen slecht zijn, maar ze springen er niet uit. Ze zijn vrij standaard. Dit zijn foto's die veel mensen zelf ook kunnen maken met hun eigen camera. Ik zie geen echte 'stijl' die jullie eruit doet springen en de foto's zijn technisch ook niet allemaal even goed.
Daarnaast zijn jullie net begonnen, er zijn tientallen zo niet honderden vergelijkbare amateurfotografen (op bokt alleen al!) wat het ook niet makkelijker maakt.

Vooral veel dooroefenen en meer naamsbekendheid proberen te krijgen, dat is denk ik het belangrijkste.
En niet verwachten dat je hiermee zomaar ineens geld kunt gaan verdienen (dat zou wel mooi zijn, maar werkt helaas niet zo :Y) ). Bij veel 'bekendere' fotografen gaan daar jaren overheen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:53

Bij mij loopt het ook niet bepaald storm, maar komt idd door de seizoenen. Lente en zomer lopen meestal beter :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:55

Niemand zegt dat je foto's niet goed zijn, maar ze zijn niet goed genoeg om vele mensen te lokken. Want dat is uiteindelijk je vraag, hoe dat komt. Het antwoord is al meerdere keren gegeven..

Niemand bedoeld het slecht, maar je hoeft de kritiek niet steeds te weerleggen. Je moet al een super talent zijn om na een half jaar vele shoots gedaan te hebben, laatstaan daar geld mee te hebben verdiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:58

Ik vind dit eigenlijk meer een soort van verstopt reclame topic. :o
Past dit niet beter thuis bij het creatieve gedeelte van het forum?

Daarnaast, ik vind je best leuke foto's maken, maar heel veel mensen kunnen 'goede' foto's maken. Ik denk dat veel mensen de foto's misschien niet bijzonder genoeg vinden om er geld aan uit te geven nog? Ik zou dus eerst gewoon blijven oefenen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-14 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:58

Mijn advies zou zijn, oefen nog een jaartje door. Ga naar fotomeetings, stuur mensen met bijzondere paarden een PB'tje / berichtje. Neem eens ene cursus, koop een boek en pas het toe.

Dan kan je ook altijd kwaliteit leveren, en bijzondere foto's maken.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:00

Met een facebookpagina ben je niet goed te vinden. Een website is al veel makkelijker. Maar inderdaad ik vind de foto's niet goed genoeg om een fotoshoot te boeken. Ik heb zelf de afscheidsfoto's van mijn paard laten maken door Silent Shiver. Ikzelf vind dit ook het enige niveau waar ik voor zou betalen. Alles wat minder is kan je ook wel een leuke hobbyist voor vinden.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:02

Wat Marit zegt is echt de spijker op zijn kop! :j

Verder moet je ook goed nagaan wat je doel is en hoe je dat wil gaan bereiken. Wil je verder komen als fotograaf, als zijnde de nieuwe Lonneke Ruesink, Arnd Bronkhorst, er je werk van maken? Of is fotografie je hobby en vind je het gewoon leuk om af en toe leuke shoots te doen?

Ik denk dat veel amateurfotografen onder de laatste categorie vallen. De vraag is dan, hoe realistisch is het om daar geld voor te vragen? Als het je hobby is, waarom moet een ander daar dan voor betalen? Paardrijden is ook een hele leuke hobby, maar niemand betaalt je daarvoor. Alleen bij professionals, die bovengemiddeld goed kunnen rijden. Hetzelfde geld voor foto's, de bovengemiddeld kundige/talentvolle fotograaf zal er een leuke boterham mee kunnen verdienen, maar voor de gemiddelde amateur is dit niet weg gelegd.

Is het je droom om fotografie als werk te gaan doen? Ga dan door oefenen tot je een ons weegt, maar wel speciale foto's maakt. Ontwikkel je eigen stijl, zorg dat je kwaliteit kan leveren. Zoals Marit zegt, daar gaat een lange tijd overheen, dus hou je doel goed voor ogen! :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:03

ECHT mooie foto's maken is gewoon niet makkelijk.
Ik moet eerlijk zeggen dat, de foto's die ik met mijn camera maak, zo'n beetje hetzelfde qua kwaliteit zijn als die van TS. Ik heb een simpele, goedkope Fuji Finepix van een jaar of 9 oud :o
Een vriendin van me is laatst langs geweest. Zij maakt ook foto's. Ze heeft zo'n super mooie camera met een lens van zowat 10 meter erop ( :+ ) en ook dan is het nog moeilijk om echt goede foto's te maken.

Ik ben echt van mening dat je eruit moet springen met je foto's.
Mocht je ooit in de buurt zijn, je mag hier altijd komen oefenen op alle dieren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:05

Het klinkt een stuk onaardiger dan ik het bedoel: ga samen een goede cursus fotografie doen.

Van een aantal foto's is de belichting niet mooi. Ik geef toe: een donker paard fotograferen mét goede doortekening is heel moeilijk, maar het kan wel. En probeer hinderlijke schaduwen te vermijden (zoals bij dat Arabisch aandoende schimmeltje in zwart-wit). Bij de actiefoto's had je veel meer scherpte kunnen krijgen als je andere keuzes had gemaakt voordat betreft sluitertijd / diafragma. Vermijdt storende elementen op de achtergrond, zoals wit lint. Dat hoort niet thuis in een professionele foto. Desnoods photoshoppen. Van een aantal foto's is de kleurverzadiging overdone. En soms vind ik de compositie wat slordig (het hoofd van een ruiter dat half weg valt achter de hoofd van een paard bijvoorbeeld. Of dat op zich mooie beeld van die zwaaiende jongeman boven die gele halmen, waarbij het paard helaas in het niet valt.... ).

Maar het is echt niet hopeloos hoor. Ik vind die profielfoto leuk gevonden en technisch ook best geslaagd. Maar bottomline: voor amateurfotografie vind ik het er heel leuk uitzien. Maar van een professional verwacht ik meer.

Wat me zelf vaak opvalt aan paardenfotoshoots, is dat ik ze enorm cliché en tuttig vind. Dat vind ik bij jullie niet het geval. Het zijn leuke, spontane en soms echt creatieve foto's die heel veel plezier uitstralen. Als je je wilt onderscheiden van de rest, zou ik dat verder uitbouwen in de toekomst!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:08

KoudbloedKim schreef:
Mairead, die fotomeeting was vorige week en we hebben het erg druk gehad.
Ik zal ze er straks even bij zetten inderdaad. :j
Wij hebben beide ook al ontzettend veel gratis shoots gedaan.

Ik vind dat we voor de kwaliteit foto's die we maken zeker niet teveel geld vragen. :o

Dat is natuurlijk leuk, maar het is blijkbaar toch niet goed genoeg om klanten te trekken. Er is ontzettend veel concurrentie en met foto's die geen 'wauw' factor hebben is het heel moeilijk om klanten te krijgen. Voor jou 100 andere hobbyisten die dit soort foto's gratis maken; en voor wat meer geld foto's van betere kwaliteit. De meeste mensen zullen dan of die ene buurman met camera vragen of net wat meer geld neerleggen voor een shoot.

Verder zeg je dat jullie beide al ontzettend veel gratis shoots hebben gedaan, maar je bent pas bezig sinds deze zomer. Ik heb het gevoel dat je je er een beetje op verkijkt. Het opstarten van zoiets kost jaren - alleen al je eigen stijl ontwikkelen gaat (meestal) wel wat langer overheen dan een halfjaar! Daarnaast ligt het ook erg aan je gevoel ervoor, of je dure apparatuur hebt of niet zegt weinig; je moet er wel gevoel voor hebben. Dat kun je ontwikkelen, maar bij de een zal dat ook langer duren dan bij de ander.

Het is ook handig om te bedenken welke kant je op wil met je fotografie. Wil je alleen paarden doen? Of het later ook uitbreiden naar iets anders?
En wat voor soort sfeer wil je neerzetten in je foto's? Eigenlijk wil je dat als mensen jouw foto's (zonder naam erbij) zien, ze meteen weten: die is van die fotograaf! Een eigen stijl zal vanzelf komen, maar zal er niet in een week zijn. Dus blijf realistisch en ga er niet vanuit dat binnen een halfjaar, jaar de klanten al binnen stromen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:09

Bedankt voor de reacties!

Ja, we zijn echt vooral fotografen voor paarden. :j
Kailey doet ook honden, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Oke, dus we moeten er meer wow-foto's van zien te maken.
Dat wordt brainstormen met z'n tweeën. :)

Fotomeetings staan inderdaad in de planning en in het voorjaar gaan we zelf ook één organiseren!
Dat is ook leuk voor de ervaring inderdaad.

CoronaLime, ik hoef zeker niet een professional te worden, maar voor het eerst in mijn leven heb ik het idee dat ik datgene heb gevonden wat ECHT mijn passie is. :o
Ik heb dit gevoel nog nooit eerder gehad, zelfs niet met paarden, terwijl die mijn hele leven zijn!

Horsetopshop, bedankt voor het aanbod!

anoukk32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:10

ik heb nou niet bepaald ervaring met fotografie, maar zou misschien we iets kunnen zeggen waarop ik zoal zou letten.

1- professionele foto's, ik zou dus de foto's die net iets minder zijn uit je portfolio halen.
2- apartheid, ik vind het een heel leuk idee zin double shoot, die foto met die roze muts vind ik er dan persoonlijk heel leuk uit zien.

Ik denk dat mensen ook eerder in de lente etc. een shot zouden boeken, dus nu hebben jullie de tijd om alles te verbeteren. En de prijs lijkt me prima!

kom maar een keer hier oefenen, hihi..

edit: ik denk dat ik ook heel erg zou letten op detail en afwerking van de foto's
Laatst bijgewerkt door anoukk32 op 07-12-14 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:11

Als ik jullie was zou ik dit najaar / deze winter nog gratis fotograferen, tegen de reiskosten! :j

Dan heb je volgend zomer wat meer ervaring en dan zou je eventueel betaald kunnen fotograferen.

CoronaLime

Tineke, als het je passie is, waarom wil je er dan persé geld mee verdienen? Als je toch ook genoeg voldoening haalt uit het fotograferen op zich, dan zou dat toch ook voldoende moeten zijn? :)

Yvettee

Ik ga helemaal mee met de reactie van Marit!

Klanten komen (helaas) niet zomaar aanwaaien.
Ten eerste moet je heel veel lezen, uitproberen en weer herhalen/oefenen voordat je echt bijzondere foto's kunt maken. Je moet je camera helemaal door hebben. En als je rond kijkt moet je de uiteindelijke foto al kunnen zien. Dit is niet iets wat je binnen een aantal weken leert, hier gaan jaren ervaring over heen.

Een klantenkring moet je ook opbouwen, dit doe je door je foto's te laten zien, door goed (professioneel) met je klanten om te gaan, door je facebookpagina goed te onderhouden, door een mooie website te maken en deze te onderhouden. En je moet het vooral van mond tot mond reclame hebben. En mond tot mond reclame ontstaat als je je klanten echt blij maakt.

Dit zijn dingetjes die niet 123 gebeuren. Hier moet je jarenlang keihard voor werken.

En verder denk ik ook dat betaalde shoots ook helemaal niet je doel van fotograferen moeten zijn. Voorop staat dat je bezig bent met een hobby. Iets wat je echt leuk vind en helemaal in op kunt gaan.

Als jij er plezier in hebt en daardoor er ook goed in wordt, dan zien potentiële klanten dat ook. En dan willen ze ook graag een fotoreportage en als het zover is komen die klanten echt wel!

Gewoon heel veel oefenen en er vooral veel plezier in hebben! En wie weet komen die betaalde klanten er dan binnenkort wel! Maar onthoud dat dat zeker niet het belangrijkste is! Geniet vooral van de prachtige hobby die jullie en vele hier in dit topic hebben!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:12

Je kan een keer foto's van andere fotografen opzoeken die er voor jou uitspringen en kijken waarom ze dat doen. Is dat omdat ze technisch perfect zijn, of door een bepaalde sfeer er in, gebruik van het licht, etc. Waarom spreken deze foto's jou aan? Hieruit kun je wat meenemen als inspiratie voor je eigen werk.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:18

Sja... Ik zie niet echt foto's die iemand met een beetje spiegelreflex niet zelf kan maken.

Daarnaast hebben veel mensen tegenwoordig zelf een camera en zijn al snel tevreden met huis tuin en keuken kiekjes daarmee. De vraag naar een fotograaf is niet groot en het aanbod daarintegen wel. Dan moet je je al echt goed onderscheiden wil je enigszins succes hebben. Jullie foto's zijn imo gewoon normale leuke foto's.
Kortom, doe het lekker als hobby of ga investeren in cursussen/workshops om jezelf te verbeteren en werk aan goede reclame.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:19

Ik wil geen roet in het eten gooien. Maar je fotografeert voor je plezier, niet voor het geld. Als je het niet voor je plezier doet kun je beter stoppen.

Ik heb bijvoorbeeld nu ook een aanvraag iets gedaan maar stroomt het binnen? Nee. Heb ik er plezier in? Ja. Ik zie wel wanneer iemand interesse heeft. Tot die tijd blijf ik voor mezelf tekenen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:27

KoudbloedKim schreef:

als je pas sinds deze zomer fotografeerd kun je nooit al ontzettend veel portfolioshoots gratis hebben gedaan. als je je camera in juli gekregen het (even een zomermaand eruit gepakt) fotografeer je daarmee dus nu 5 maanden. ik ken fotograven die na 4 jaar nog wel eens gratis portfolioshoots aanbieden voor uitbreiding. niet omdat ze slechte foto's maken , maar om nog beter te worden. Wat versta jij onder ontzettend veel vind jij?

zelfs voor de kwaliteit foto's die jullie maken vind ik 30 euro veel. heel eerlijk? mn zusje kan die foto's ook maken. Ik zie ontzettend veel verbeterpunten op bijna alle foto's op jou fb. horizonds die schuinlopen waardoor het water weg stroomt, paarden die verkeerd in de zon staan tegenover het schaduw, grauwe foto's, hekjes of stoorfactors niet weggewerkt zijn enz. en het valt mij op, terwijl ik helemaal niks met fotografie doe. voor 30 euro en een paar euro meer ken ik tientallen amateurfotograven die veel mooiere foto's maken, waar meer sfeer in zit, waar de belichting beter is, de foto;s die mij aanspreken. en waarbij ik nog meer foto's zou krijgen ook.

Misschien staat het er banketstaaf, maar zo bedoel ik het niet. ik vind alleen gewoon niet veel aan. Ik zou deze winter en volgende zomer, en misshien nog wel langer, spenderen aan fotografie boeken kopen, (of het blad van Marit) neem tig fotografie en bewerking cursussen en geniet daar van, doe ondertussen lekker gratis portfolioshoots en ga eens langs op wedstrijden. misschien kom je zo wel wat verder.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:29

Verzadigde markt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:29

Anoukk32, bedankt voor je mening! :j

MarlindeRooz, dat is inderdaad wel een goed idee dan. :j

CoronaLime, dat is zo, maar mijn vriend moet ons wel brengen he, benzine is helaas niet gratis.

Yvettee, bedankt voor de tips. :j
We gaan inderdaad met de website bezig.

Fiffill, vaak is het de sfeer die mij aangrijpt bij andere fotografen.
Ik ben ook nog op zoek naar een eigen stijl, maar heb die ook al voor een deel gevonden.

cp112, een cursus is inderdaad ook een goed idee.

Nayomie, wie zegt dat ik het niet voor mijn plezier doe?
Dan zou je dat ook moeten zeggen tegen iedere andere betaalde fotograaf.
Beetje kort door de bocht.

Ladybird, ik heb wel degelijk erg veel gratis shoots gedaan.
In een half jaar tijd kun je echt wel wat fotograferen. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:31

Een eigen stijl is (voor mij althans) niet echt iets waar je naar 'zoekt', maar meer iets wat gewoon steeds meer terug te zien is naarmate je meer foto's gaat maken. En dat kost nu eenmaal tijd. :j

Oefenen kun je ook in de buurt, eigen paarden, of mensen op stal?