Ongevraagd foto van mijn paard gemaakt en gebruikt. Mag dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:11

Dan zou de manegehouder er toestemming voor moeten hebben gegeven, is dit niet het geval dan moet de foto verwijderd worden.

Mioux

Re: Ongevraagd foto van mijn paard gemaakt en gebruikt. Mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:13

Ga mee met lrtj_ als de manage/stal geen toestemming gegeven heeft om op t erf foto's te maken (voor bv dit)dan kan je volgens mij via de eigenaar van t erf/stal/manage hier werk van maken. Misschien eens met de eigenaar praten of die ervan wist en de foto laten zien?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:14

@Liedje89 helemaal gelijk.

Niet meteen met rechtsbijstand aan komen. Wellicht is er door de eigenaar gewoon toestemming gegeven om foto's te maken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:14

Met rechtsbijstand kan je ook weinig,aangezien de eigenaar van t erf dat zou moeten doen als die t er niet mee eens is, maar inderdaad als die toestemming gegeven heeft kan je niks

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:15

Precies eerst even bij de eigenaar vragen of er toestemming voor was zo niet kan je altijd nog met de eigenaar naar de rechtsbijstand.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:16

Laten we vooral ook niet vergeten hoe vaak dit soort dingen gebeuren. Daar heb je natuurlijk weinig aan maar er zijn zoveel mensen die daar niet bij stil staan en gewoon een foto nemen van een dier of persoon. Andersom zijn er ook heel veel mensen die google gebruiken om aan afbeeldingen te komen voor welk doeleinden dan ook.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:18

Maar daar moeten dan gewoon duidelijke rechten voor gemaakt worden of ben ik nou gek....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:18

nou ik bedoelde meer gewoon info inwinnen bij rechtsbijstand zodat je beter weet of je in je recht staat ja of nee om die foto te laten verwijderen. Niet zozeer rechtsbijstand ook gelijk aan het werk zetten hiermee, als dat al van toepassing is hier.
Want om eerlijk te zijn denk ik dat ts hier weinig aan kan doen, even ervan uitgaande dat pensionhouder gewoon toestemming heeft gegeven om foto's te maken.
Rechtsbijstand er direct achteraan sturen vind ik ook veel en veel te ver gaan.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:19

@Ah duidelijk. Ga er ook vanuit dat er niets aan gedaan kan worden. Eigenaar zal toestemming hebben gegeven. Foto is al gebruikt...

@Lrtj daar zijn ook duidelijke rechten over :D Alleen zijn die bij de meeste niet bekend.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:20

@happie als de eigenaar geen toestemming gegeven heeft,dan kan die wel wat doen als die t er niet mee eens is, of ze nu al gepubliceerd zijn of niet

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:22

@Mioux idd maar dat is als de eigenaar geen toestemming heeft gegeven. Kortom praat eens met de eigenaar ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:22

lrtj_ schreef:
Precies eerst even bij de eigenaar vragen of er toestemming voor was zo niet kan je altijd nog met de eigenaar naar de rechtsbijstand.

Maar ken jij een manege waar je op het terrein geen foto's mag maken dan? Het is werkelijk nog nooit in mij opgekomen dat ik expliciet aan de manege eigenaar zou moeten vragen of ik wel foto's mag maken tijdens mijn les oid :o?

EDIT: is wel duidelijk wie de foto gemaakt heeft anders weet je toch ook niet wat je nu aan de eigenaar moet vragen?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:24

@liedje89 dat is voor eigen gebruik, dan is t anders volgens mij. Maar als jij t openbaar publiceert dan zitten er regels aan vast

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:25

Als de eigenaar van het perceel niet heeft aangegeven dat er niet gefotografeerd mag worden dan kun je niks doen. Enige wat je tegen de fotograaf kan doen is aangifte doen dat hij op het erf van iemand anders is geweest, tenzij het een openbare manege/pension is, dan kun je niets doen. Ik denk dat de politie je heel vreemd aankijkt :')
Wat is dat toch voor een gedoe met die fotografie tegenwoordig. Ik zou trots zijn als iemand mijn paard het mooist vindt en een foto ervan wil maken, en al helemaal als het in een boek komt te staan. Ik snap het probleem dus echt niet.
Als we met ons bootje gaan varen dan staan er altijd wel mensen langs de kant die foto's aan het maken zijn van het water en de bootjes. Stel je voor dat ik tegen iedereen moest gaan roepen dat ze het niet mogen publiceren :') zo ook als ik buiten rijd, dan kom ik ook genoeg mensen met camera tegen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:33

Mioux schreef:
@liedje89 dat is voor eigen gebruik, dan is t anders volgens mij. Maar als jij t openbaar publiceert dan zitten er regels aan vast

Volgens mij heeft dat niet met openbaar maar met commercieel te maken, maar ook dan ik ken geen stalhouders die het bijv erg zouden vinden als ik mijn paard op de foto zou laten zetten voor een tijdschrift oid, en als die fotograaf dan ook een foto maakt van het buurpaard omdat ie iets grappigs doet oid etc.
Als je een foto voor eigen gebruik maakt en later gevraagd word of die gepubliceert mag worden hoef je volgens mij ook niet met terugwerkende kracht nog toestemming te gaan vragen, en aangezien niet echt duidelijk is hoe die foto in dat boek komt is dat natuurlijk ook nog een goede mogelijkheid.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 15-08-14 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:36

Volgens mij moet je voor commerciële doeleinden ten alle tijden toestemming vragen, omdat ik als manegehouder of als eigenaar niet gelukkig zou worden als ik iets in een boek zou zien staan.
Als jij daar met je compact camera bij de les staat is het geen probleem.
Maar het is heel anders als je met een spiegelreflex camera foto's gaat staan maken met een bepaald doel.

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:38

normaal niet,
je moet toestemming hebben zeker dat het je paard is?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:39

lrtj_ schreef:
Volgens mij moet je voor commerciële doeleinden ten alle tijden toestemming vragen, omdat ik als manegehouder of als eigenaar niet gelukkig zou worden als ik iets in een boek zou zien staan.
Maar het is heel anders als je met een spiegelreflex camera foto's gaat staan maken met een bepaald doel.

Volgens mij is dit ook inderdaad zo. Dit is duidelijk een genomen foto voor een boek dus commerciële doeleinden en daar gelden weer regels over.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:43

lrtj_ schreef:

Het is helemaal niet gezegd dat er daar een prof aan het werk is geweest die speciaal met dat doel daar heen kwam, kan ook best een andere klant zijn die toevallig langs stal liep en het grappig vond een foto te nemen van een chagrijnig paard, en iemand daarna zei "he, dat illustreert goed wat ik in mijn boek probeer uit te leggen, mag ik die foto gebruiken?"

Toestemming hoef je niet altijd expliciet te vragen, je kan imo als je op een bedrijf als een manege toch verwachten dat er foto's gemaakt worden, soms ook met een commercieel doeleind (ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat alle mensen die een prof shoot doen met hun paard eerst expliciet toestemming aan de stalbaas vragen), als je dat niet wil zou je waarschijnlijk als stalbaas een verbod op moeten leggen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:46

Naja je moet het vragen vind ik,
toen ik een fotoshoot deed heb ik aan de boer ook toestemming gevraag voor het gebruiken van het land.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:49

Weet je heel zeker dat het jouw paard is en niet een paard dat er toevallig op lijkt?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:55

Het is natuurlijk altijd beleefder om overal wel gewoon te vragen, maar om in je rechtmatig gebruik te kunnen maken van je foto's is expliciet toesteming vragen niet altijd nodig. In sommige gevalen mag je wel aannemen dat (commercieel) foto's maken is toegestaan tenzij het juist expliciet word verboden (denk evenementen, prive terrein van iets als staatsbosbeheer, feestlocaties etc) ik denk dat de meeste maneges daar ook wel onder vallen.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 12:01

Sammie. Ja het is zeke weten mij paard. Het paard wat er naast staat stond toen naast mijn paard. Ook is het duidelijk dat het de stal is waar mijn paard stond.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:02

Heb je de eigenaar al gebeld van de stallen ?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:03

Staat er ook een bronvermelding bij de foto, wie hem gemaakt heeft of waar hij vandaan komt?