Dat je als model sommige foto's niet online wil hebben kan ik best inkomen
Foto's die bijvoorbeeld shirtloos gemaakt worden vraag ik tijdens het shooten of mensen die online willen hebben of niet en begrijp ik volkomen. Geef je het van te voren aan, wil ik alles doen. Desnoods de hele shoot niet online, ik vind het prima.
Maar het gaat er om dat het dus achteraf aangegeven wordt.
Je boekt een loveshoot, dan weet je dat er foto's gemaakt gaat worden waar je leuk knus op staat. Nooit expliciete beelden, dat is in mijn portfolio ook te zien. Foto's waarop 'gezoend' wordt vind ik ook helemaal prima als die niet online mogen. Tot dusver ben ik echt wel bereid in te spelen op de wensen van een klant.
Maar als foto's waar je samen hand in hand loopt ook al niet online mogen, terwijl je daar wel toestemming voor hebt gegeven nadat ik het vooraf meerdere keren heb gevraagd, ja.. Dan wordt het voor mij toch vervelend. Iemands woord is zo niets waard voor mij. Een 'ja' kan dus blijkbaar zo in een 'nee' veranderen en daar heb ik het dan maar mee te doen. Maar als dat andersom gebeurd, heb je de poppen aan het dansen..
Ik heb er voor gekozen er bij deze shoot geen probleem van te maken. Ik hou niet van conflicten en vond het stel ontzettend leuke mensen, ik wil dus ook geen gezeur ervan maken, maar jammer vind ik het wel. Er zat een prachtige foto tussen die absoluut niet intiem was, en deze mag niet in mijn portfolio. Tsja, daar baal ik gewoon heel erg van 
sneeuwpop schreef:Je weet zoveel vooraf (hoort te weten) ,
Maar soms kan het achteraf erg tegenvallen......
Net zoals de fotograaf die achteraf hoort dat de klant liever niet de foto's online heeft. Dat is blijkbaar ook een mogelijkheid ookal had die dat niet verwacht en het zelfs zijn/haar zogenaamde rechten te zijn.
Toch weet je ook van te voren dat mensen van mening kunnen veranderen, juist nadat ze de foto's gezien hebben.
In beiden gevallen hadden de klanten nog geen enkele foto's gezien maar is het direct aangegeven na thuiskomst van de fotoshoot.
Bolzak23 schreef:Gebruik voor het promoten van je eigen werk modellen. Deze kun je ook daar en zo fotograferen als jij wilt, dus niet zoals de klant het wil.
De foto's waar klanten voor betalen zijn van de klant. Zit er een keer een hele mooie tussen kan je altijd vragen of je deze mag gebruiken voor commerciele doeleinden.
Afdwingen van gebruik van foto's waar de klant voor betaalt zal inderdaad gauw lijden tot een slechte mond - tot - mond reclame.
Ik vind dat dit toch niet onder 'afdwingen' valt. Immers sta ik overal voor open, maar wil ik wel gewoon dat we ons aan afspraken kunnen houden. Als ik van te voren meerdere keren vraag 'Alles kan in mijn portfolio terecht komen, sommige foto's gebruik ik voor mijn Facebook, vinden jullie dat oké?' en daar wordt instemmend op geantwoord, dan vind ik dat niet echt afdwingen..
Maar goed, doordat ik bang ben voor slechte reclame heb ik er dus beiden keren niets mee gedaan.. Maar zo schiet het voor mij ook niet op.
Het zijn overigens altijd de mannen/jongens die ze niet online willen. Waarschijnlijk omdat het niet 'stoer' is