Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:53

Het daadwerkelijk anders maken in spieren en gangen vind ik not done puur omdat je de boel in mijn ogen bedonderd. Het is wel mooier, maar das weer wat anders :-).

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:59

Marit schreef:
Goof schreef:
Hoe moet ik dat voor me zien dan?

Je ziet dan de haren niet meer los van elkaar maar als een glad geheel. Bij sommige foto's van hypofocus (lang geleden al) zag je dat effect een beetje. Hiermee zeg ik niet dat ze Photoshopt maar het effect lijkt erop.

Dat effect krijg ik ook gewoon op een bewolkte dag, klik heb niks aan de vacht verzacht ofzo.. Verder werk ik zelf storende dingen meestal wel weg, maar echt fotoshoppen met het lijf, nee. :P

Meraki

Re: Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:22

Amen! Ik vind het absoluut not done. Imo hoor je als fotograaf te wachten op het plaatje wat je wilt, en niet een paar foto's te schieten en dan maar "Huub Huub Barbratruuc" er een collage van te maken.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:27

Las laatst toevallig de discussie die op zijn Facebook pagina was ontstaan. Belachelijk dat fotografen dit doen en hier aan mee willen werken.
Vind het maar een aparte gang van zaken

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:30

Van modellen wist ik het wel maar van paarden?
Nee ik haal idd een wondje weg of vies oog of laatst een paard met stukje geschoren ivm medisch
Dat haal je dan weg
Maar het paard helemaal veranderen ? Nee :n

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:33

Dit is al jaren gaande. Er word door sommigen zoveel gedaan dat een foto gewoon nep lijkt. Als je dan het origineel ziet kun je alleen doordat de omgeving en het paard hetzelfde is zien dat het wel de bewuste foto is. Ware bewerkkunstenaars zijn er onder fotografen.

Ik hou er niet van. Ik wil mijn onderwerp kunnen blijven herkennen in de foto's die ik maak. Meer dan het vroegere oude kamer bewerken voer ik dan ook niet uit. Ik ben fotograaf en geen digitaal schilder of tekenaar.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:43

Dit gaat mij ook zeker te ver. Ik wil het paard gewoon zo als hij/zij is op de foto zetten, mooi puur. Ja oke natuurlijk probeer ik het paard zo voordelig mogelijk op de foto te zetten. Maar dat doe ik onder het fotograferen zelf.
En ja ik werk ook halsters/lijnen etc weg. Maar dat is simpelweg omdat ik een paard niet los op een heide, strand etc ga laten haha, dat word een beetje gevaarlijk.
Maar de stand van de benen veranderen, of meer hals of minder buik. Nee daar ga ik echt niet aan beginnen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:50

Als ik een paard zou zoeken om mee te dekken zou ik verder kijken als een foto in een tijdschrift. Wat je heel veel ziet is een scheve horizon, waarmee het paard wat meer bergop wordt gezet, maar daar kijken de meesten wel doorheen.
Zelf heb ik geen foto`s waarbij ik het paard zou willen veranderen. Het enige probleem dat ik soms heb is als de perfecte foto nèt bewogen of niet scherp is. Dat krijg je helaas niet scherp geshopt.
Wat veel erger is is dat tegenwoordig al die schoolportretfoto`s bijna standaard geshopt worden. Anders worden ze simpelweg niet meer verkocht..

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:53

CaPrIoLe`79 schreef:
Als ik een paard zou zoeken om mee te dekken zou ik verder kijken als een foto in een tijdschrift. Wat je heel veel ziet is een scheve horizon, waarmee het paard wat meer bergop wordt gezet, maar daar kijken de meesten wel doorheen.
Zelf heb ik geen foto`s waarbij ik het paard zou willen veranderen. Het enige probleem dat ik soms heb is als de perfecte foto nèt bewogen of niet scherp is. Dat krijg je helaas niet scherp geshopt.
Wat veel erger is is dat tegenwoordig al die schoolportretfoto`s bijna standaard geshopt worden. Anders worden ze simpelweg niet meer verkocht..

Serieus? dat was dan 2 jaar geleden nog niet, ik stond altijd vreselijk op de foto's :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:06

Marit schreef:
Je ziet dan de haren niet meer los van elkaar maar als een glad geheel. Bij sommige foto's van hypofocus (lang geleden al) zag je dat effect een beetje. Hiermee zeg ik niet dat ze Photoshopt maar het effect lijkt erop.

Ja... in 2004 heb ik wel eens wat experimentjes gedaan met mijn foto bewerk programma.
Leren om met verschillende filters om te gaan en wat daar het effect van is.
Niemand wordt als de perfecte retoucher geboren natuurlijk.

Maar voor een heel groot deel is het in die eerste foto's te wijten aan "instap" kwaliteit apparatuur.
Een bottom level consumer camera van het eerste uur en een erg eenvoudige C-merk lens erbij geven ook geen haar scherp resultaat. Haren zijn dan simpelweg gewoon niet los van elkaar vastgelegd in de pixels.

Ik kan je 100% onbewerkte foto's uit die tijd laten zien, waarvan je zou kunnen zweren dat er een heftige soft-focus filter overheen is gegooid. Terwijl ze gewoon zo schrikbarend soft uit de camera zijn gerold toen...

Het is daarom ook verstandig om met heel veel voorzichtigheid over de werkwijze van een ander te praten. ;)

Los daar van... Over het onderwerp zelf...
In de VS wordt het al jaren heel intensief gedaan door een aantal fotografen.
Vooral in de arabieren wereld vind je het vaak terug; ernstig gephotoshopte lange nekken en super heftige dish in de neus.

Ik doe het zelf niet. Ook niet als de eigenaar er om vraagt.

En zeker in het geval van een hengstenhouder vind ik het persoonlijk ook niet correct om aan een foto iets zodanig aan te passen dat het paard iets heeft of laat zien dat er in werkelijkheid niet is.

Er zijn mensen die het wel doen. Of bij wiens foto's het gedaan is (hoeft niet altijd de fotograaf zelf te zijn natuurlijk...)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:08

CaPrIoLe`79 schreef:

Serieus? Ik sta er nog steeds zo oncharmant op als een paar jaar geleden :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 21:09

Klopt, bij Arabieren zie je het wel vaker. Daar is het soms ook zo extreem dat het wel nep moet zijn, anders breekt je paard z'n nek. :=

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:09

heb niet alle reactie's gelezen, maar ik vind touwtjes, storende dingen weg werken niet erg, maar echt de gangen veranderen, vind ik echt niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:11

Fiffill schreef:
Klopt, bij Arabieren zie je het wel vaker. Daar is het soms ook zo extreem dat het wel nep moet zijn, anders breekt je paard z'n nek. :=

En ook dát gebeurd helaas in het echt.
Nou, niet de nek... Maar er zijn verhalen over veulens wiens neus wordt gebroken voor een extra diepe dish.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 21:12

Is dat écht? Dat is wel heel erg triest. -O-

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:16

Dan (paard wat ik bij rijd) heeft zijn gebroken neus en lijkt ook haast een dish, maar kan me echt niet voorstellen dat mensen het bewust doen :=

Vinden jullie wit maken, littekens weghalen, ogen ophelderen, manen toevoegen etc ook "foute" bewerking of...? :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 21:19

Ik vind persoonlijk dingen zoals een halstertouw weghalen of de manen wat witter maken omdat ze bijv wat vies zijn niet zo erg. Dan verander je verder niet echt wat aan het paard. Ik vind het anders worden als je dus echt de nek dikker of dunner maakt, de benen gaat verplaatsen of het dier meer dish geeft. Manen toevoegen zou ik zelf ook niet doen.

lifaya schreef:
Dan (paard wat ik bij rijd) heeft zijn gebroken neus en lijkt ook haast een dish, maar kan me echt niet voorstellen dat mensen het bewust doen :=

Vinden jullie wit maken, littekens weghalen, ogen ophelderen, manen toevoegen etc ook "foute" bewerking of...? :)

Ik kan het me ook haast niet voorstellen, is dat geen broodje aap verhaal?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:21

Ik voeg dus alleen manen toe als een paard afgeschuurde manen heeft bijv bij de schoft, dan toont het gewoon wat mooier :P

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:22

Benen optrekken voor een mooie galop, mooie halshouding geven in photoshop is toch ook gewoon not done? Tuurlijk het ligt er aan wat je doel met de foto's is. Is je doel fotomanipulaties te verkopen, ja wat let je dan om het plaatje niet gewoon over perfect te maken door hier en daar aan een paard te schroeven maar als fotograaf? nee, dan ga je toch te ver! Tuurlijk ik heb wel eens zweetvlekken van een bezweet paard in een mooie omgeving weggewerkt, of wondjes of paaltjes of touwtjes. Maar faceliften waar is dat voor nodig? paarden zijn al prachtig van zichzelf :)

En over de arabieren in realiteit.. ik heb ook wel eens gehoord dat er arabieren zijn die geopereerd zijn aan hun hals om deze dunner te maken.... maar weet natuurlijk niet of het waar is :+ zou iig te erg voor woorden zijn...
Laatst bijgewerkt door LisaDijk op 20-03-13 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:23

Het paard verfraaien door beschadigingen te verbeteren vind ik prima. Dingen bijtoveren die er niet zijn heb ik meer moeite mee...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:23

Dat verhaal gaat inderdaad rond over de betreffende dekhengst Magnum Psyche, prachtig dier overigens maar heeft wel een heel extreme hals. Daar zou (volgens roddels) dus het 1 en ander aan veranderd zijn

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:24

Ik was een tijd terug op een stal met arabieren, deze hebben de hele dag een soort band om om de nek maar zo dun mogelijk te krijgen...

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:24

Leuk topic! Vind dit ook zeker jammer.
Ik schrik zelfs van de foto's die hier en in het andere topic voorbij komen..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:25

EquiPhoto schreef:
Ik was een tijd terug op een stal met arabieren, deze hebben de hele dag een soort band om om de nek maar zo dun mogelijk te krijgen...

zweetband heb je , en je hebt een band om de hals met gewichten :) zweetband vind ik nog best meevallen, maar die met gewichten vind ik toch best te ver gaan...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 21:27

Ja Magnum Psyche idd, ik weet ook niet of dat waar is.

Overigens moet iedereen natuurlijk zelf weten wat en hoe 'ie fotoshopt, maar ik vind dat je daar dan wel eerlijk over moet kunnen zijn. Ik vind het persoonlijk not done om bepaalde dingen te veranderen en ik snap ook nooit waarom het nodig zou zijn; paarden zijn toch al mooi van zichzelf? Het is met fotografie juist de kunst om dat op de foto te vangen, en niet om het eraan te bewerken.