[FOTO] "Lassie" | Woordgrapje by Kyno Focus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:03

Femke schreef:
Nee, 't is niet m'n bedoeling om feedback te ontvangen over de opzet van de uitvoering van de serie. ;)
Ik laat ze zien "as is".
Het is geen "work in progress" maar een finished product.

"Dan verschillen wij van mening" is zeker waar, maar vind ik zo'n makkelijke uitspraak (daarom ook mijn one-liner OKE. Dooddoener). Dit is een discussieforum. Fotokunst is naast 'exposeren' van je foto's ook een plek om kritiek te krijgen, feedback te ontvangen. Net als wat Goof al uitlegt is dat iedereen hier een finished product laat zien. Ik vind het daarom juist zo boeiend om feedback te geven (en te krijgen) en er serieus over na te denken en met argumenten te komen waarom in jouw geval je voor wit hebt gekozen, in plaats van dat het voor jou geen meerwaarde meer heeft als we nu kritiek uitten. Het is boeiender om een gesprek te voeren over je foto's, in plaats van alleen maar "aaaaah" en "ooooooh" reacties te krijgen. In mijn ogen heb je als fotograaf daar niet veel aan omdat je jezelf niet kan ontwikkelen :)

Zelfreflectie! Dat is ook het doel van mijn feedback geweest, niemand vraagt je om je serie nu anders aan te pakken (duh) :P We zeggen helemaal niet dat je iets moet veranderen. Het zijn en blijven jouw foto's natuurlijk. Maar om kritisch te blijven wordt je misschien ook meer bewust van de keuzes die je maakt als fotograaf en dat maakt je sterker in je profilering.

Anoniem

Re: [FOTO] "Lassie" | Woordgrapje by Kyno Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:34

Daarom neem ik het ook mee in eventuele volgende projecten.
Maar als iemand suggereert van "goh, ik had dit liever op een echte locatie gezien dan een witte achtergrond", dan is dat kritiek waar ik in dit specifieke geval met deze specifieke serie niets mee kan.

Ik dacht dat ik ook al uitgelegd had waarom ik voor wit had gekozen.
Juist om het simpel, eenvoudig en clean te houden. Geen afleiding, super neutraal, in ieder woordgrapje eenvoudig in te zetten. En het past ook in ieder interieur (evt. als afdruk straks...)
Minimalistisch.
Net zoals de belichting. Zo eenvoudig mogelijk. Zodat de kijker de puurheid van de woordspeling kan ontdekken zonder afleidingen.

Voor andere dingen ben ik dol op gecompliceerde belichtingen. Maar dit project heb ik om heel veel (waaronder de hierboven beschreven) redenen bewust zo simpel mogelijk gehouden.

Dat is m'n bewuste, goed doordachte keuze geweest.
En ik heb voordat ik aan mijn project begon ook verschillende meningen gevraagd, opties bekeken, etc.
Daar kwam inderdaad ook vanuit een paar mensen de tip om wat anders te doen dan wit. Maar bij een stemming bleek 90% juist te adviseren om het zo simpel en eenvoudig mogelijk te houden met een ongecompliceerde belichting met witte achtergrond.
Waarom zou ik dan eigenwijs zijn en kiezen voor wat die kleine 10% zegt/vindt? Zeker als ik zelf ook de voorkeur had voor wat de ondervraagden koos.

Nogmaals, ik vind feedback prima. En het gaat zeker niet 't ene oor in en 't andere oor uit.
Maar ik kan gewoon letterlijk niets met een opmerking dat wit niet mooi is omdat 't wit is. Wit is wit. Wit is niet spannend. Tja.. Dat weten we allemaal, en dat is juist de reden waarom ik voor wit heb gekozen.
Daar kan ik niets anders op zeggen dan dat er een meningsverschil is.
Enige andere optie is om niet naar m'n eigen gevoel te luisteren en maar te doen wat anderen roepen. Probleem daarmee is dat je nooit 100% van je publiek tevreden kunt stellen. Want als ik 't zwart maak, is er wel eentje die roept dat zwart te duister is. En als ik op locatie werk, is er wel iemand die het te rommelig vindt.
Bovendien is het gewoon niet realistisch en niet mogelijk om de hele serie overnieuw te maken, ook al zou ik het wel eens zijn (geworden) met bepaalde opmerkingen.

En het probleem van er tóch een discussie over voeren, is in zo'n serie dat het niet meer aangepast kan worden. Het volgende topic wordt ook weer wit, en dan kan er weer exact hetzelfde geroepen worden, weer zonder nut of toegevoegde waarde.
Dát is waarom ik de discussie weinig vind bijdragen aan de serie... Er zal geen verandering komen. Dus discussiëren over verandering/aanpassing van déze serie is volkomen nutteloos.

Ik verwacht niet alleen ooooh's en aaah's..
Mensen mogen het best vertellen als zij dingen minder mooi vinden, maar net zoals zij hun mening mogen vertellen, mag ik ook zelf beslissen of ik het daar wel of niet mee eens ben en of ik daar wel of niet iets mee doe. Andermans mening is niet "beter" of "slechter" dan de mening van een ander.
Maar als bedenker en maker van dit project, vind ik wel dat ik het recht heb om mijn project vorm te geven zoals ik het in m'n hoofd heb. Zonder daarbij "verplicht" te zijn om op iedereen ja te knikken en het eens te zijn met bepaalde meningen. Soms denkt een ander er gewoon anders over, en daar is niets mis mee.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:59

Citaat:
En het probleem van er tóch een discussie over voeren, is in zo'n serie dat het niet meer aangepast kan worden. Het volgende topic wordt ook weer wit, en dan kan er weer exact hetzelfde geroepen worden, weer zonder nut of toegevoegde waarde.
Dát is waarom ik de discussie weinig vind bijdragen aan de serie... Er zal geen verandering komen. Dus discussiëren over verandering/aanpassing van déze serie is volkomen nutteloos.

Ik weet dat je met bepaalde opmerkingen niets kan, maar dat is de kunst van het filteren.
Ik denk ook dat ik of niet helemaal duidelijk ben of je interpreteert mijn bericht verkeerd.

De strekking van je bericht is gebaseerd op jezelf en je werk verdedigen, maar daar is toch nergens voor nodig? Het is geen aanval van mijn kant... ik ben gewoon oprecht geïnteresseerd in jouw gemaakte keuzes (die nu overigens duidelijk zijn!) en niet over eventuele aanpassingen? Nogmaals, niemand zegt dat je de serie opnieuw moet maken...

Citaat:
Waarom zou ik dan eigenwijs zijn en kiezen voor wat die kleine 10% zegt/vindt?

Kijk, ik denk dat daar jouw (kracht?) profilering zit. Je komt nu over als een fotograaf die fotografeert voor anderen, wat anderen graag (denken) willen te zien. Ik zou juist als fotograaf wél in die 10 procent vallen, omdat ik dat dan als een uitdaging zie. Hiermee beweer ik niet wat goed of slecht is, maar is toch leuk om te zien hoe fotografen kunnen verschillen van elkaar?

In een volgend topic zou ik niet meer reageren nee, om verschillende redenen. Reacties hebben naar mijn mening ALTIJD een toevoeging, in welke zin dan ook. Feedback geven ligt niet zo zwart/wit als jij denkt, vind ik wel jammer.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:00

Ik ben fan van je woordgrapjes! _O_
Precies na het bekijken kwam ik een Lassie op FB tegen, moest hem even met je delen! :=

Afbeelding

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:17

O ik moest denken aan die dikke neger van Lassie....of ja, meer aan rijst... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:56

Er lopen daar verschillende versies van op facebook zag ik inderdaad.
Overduidelijke photoshop natuurlijk. :j

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:13

Lipydo, dat jij in de 10% wil vallen is natuurlijk ook je eigen keuzen. In dit geval fotografeert Femke commercieel. Dat moet juist het brede publiek aanspreken en niet de 10% die het wellicht anders zou willen zien. Een bedrijf zal moeten verdienen om draaiende te blijven.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:34

Thanks voor de toevoeging mystic, is precies wat ik zei haha. Ik wil daar dus niet mee zeggen dag het verkeerd is, het is niet zo zwart op wit. Ieder zijn eigen aanpak. Maar ik ben wel altijd benieuwd naar iemands keuzes. Daarom deze 'discussie'. Maargoed, ik zal nu ophouden ;)

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:11

Leuke foto! Ik vind dat je de blik van de hond heel leuk hebt weten vast te leggen. Lekker speels! :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:32

xMayo schreef:
Ik ben fan van je woordgrapjes! _O_
Precies na het bekijken kwam ik een Lassie op FB tegen, moest hem even met je delen! :=

[ Afbeelding ]

Toen ik jou foto zag, kwam idd dit bovenstaande plaatje mij als eerste op.
Is daar jou idee Lassie van afgeleid?

Ik vind je woordspelingen wel er leuk in combi met de foto's. Al was je blijkbaar iemand al voor met het idee van Lassie.
Wat betreft de discussievoering, ieder doet zijn/haar ding op eigen manier.
En dat spreekt de een wel aan en de andere niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:23

Ik heb 't idee om "Lassie" uit te voeren in 2010 al op papier gezet...
Ruim voordat ie op facebook voorbij kwam.

Maar het was wel een "geheugensteuntje" toen ik 'm op facebook zag.
Sommige ideeën heb ik tijdens een brainstorm sessie opgeschreven en er verder niet meer naar gekeken, omdat andere grapjes eerder uitgevoerd werden of omdat ze moeilijk uit te voeren zijn, of omdat ze te duur zijn om uit te voeren.

De garage waar m'n vriend met zijn maten aan auto's knutseld heeft sinds kort eigen las apparatuur, daardoor kon ik de kap een keer lenen en viel deze mooi binnen budget :) Kon ik 'm tóch uitvoeren...