HDR fotografie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:41

Ik kon het toch niet laten om het te proberen :D Daarstraks even bij de paarden wat foto's genomen.
De 3 foto's onder elkaar waren de gebruikte foto's enja de grote is de HDR. Dit is echt wel iets wat ik meer wil doen! Erg gaaf!

AfbeeldingAfbeelding

Agossie

Re: HDR fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:44

:oo

HOE heb je dat nou gedaan... Ik vind hem prachtig en wil het heel graag leren, maar HOE heb je dit gedaan??

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:47

Met photomatix. Je laat de foto's in hij maakt er zelf een HDR van en dan kan je nog heel wat instellingen aanpassen. Je kan ook standaard sjablonen kiezen, maar die zien er vaak wat fake uit.
De trial versie van photomatix is gewoon gratis.

Ik lees net op je website dat je ook concert fotografie doet! Lijkt me wel erg vet als je zo een concertfoto kan maken! Maar dan moet je natuurlijk wel genoeg foto's per seconde kunnen maken en de de instelling op je camera hebben om 3 foto's (gewone, onderbelichte en overbelichte) te maken.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 20:04

Wat leuk dat je gekeken hebt en het zo leuk vindt! Ik heb er wat gefotografeerd... Op mijn site staat slechts een kleine greep. (héle kleine greep!). Ik fotografeer niet met meer foto's per seconde bij een concert, maar gewoon met one shot. In het begin had ik zo'n 2000 foto's per concert. Tegenwoordig is het veel als ik meer dan 400 per concert heb. Het is alweer even geleden. Wordt weer tijd voor een concert!
Jonny Lang heeft trouwens foto van mij gebruikt op een albumhoesje (aan de binnenkant). Erg stoer!! :D
Ik kan véééél meer foto's plaatsen, maar dit maakt het net wat spannender en men kijkt toch over het algemeen alleen naar de eerste 2 foto's per concert.

Over HDR, Ik heb photoshop en daar blijf ik graag bij, omdat dat voor mij het gemakkelijkst werkt en ik vind het zonde van mijn opslagruimte als ik wéér een programma moet downloaden. Ik gebruik die ruimte liever voor het opslaan van foto's... :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:09

Ik denk dat het bij photoshop ook wel gaat, maar natuurlijk zal het met een omweg moeten. Photomatix is daar speciaal voor gemaakt, dus dat doe je in 5 muisklikken. Ik zal ook eens zoeken hoe het moet met photoshop, want dat gebruik ik ook voornamelijk.
Wou nu eens kijken wat voor effect het geeft met simpele fototjes. Maar dat er zo iets zou uitkomen had ik niet verwacht!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 20:21

Het is inderdaad erg mooi!! Ik hoop dat het ook met PS mogelijk is, want ik wil het echt vaker gaan doen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:27

Leen_ schreef:
Ik lees net op je website dat je ook concert fotografie doet! Lijkt me wel erg vet als je zo een concertfoto kan maken! Maar dan moet je natuurlijk wel genoeg foto's per seconde kunnen maken en de de instelling op je camera hebben om 3 foto's (gewone, onderbelichte en overbelichte) te maken.

In dit geval zul je niet 3 gelijke beelden krijgen, al schiet ie nog zo kort na elkaar.
Je kan wel, geschoten in RAW, meerdere belichtingen 'maken' in lightroom en dan HDRen. Handigst is dan te exporteren als TIFF, dit is het grootste bestand wat photomatrix pakt.

Agossie, ik begrijp dat je het graag bij 1 progje houdt, maar photomatrix is écht een klein programma, niet zo zwaar als de adobes, en het is zo eenvoudig, echt het is inladen en maken, beter is de tonemapping weer in photoshop te doen.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:51

Hoi hoi, mijn vriend doet nagenoeg alleen maar HDR fotografie, maar ik weet niet hoe ik hier foto's moet plaatsen. Het betreft meerdere exact dezelfde foto's, met allemaal een andere belichting, die nadien over elkaar geplakt worden, en dus niet alleen bepaalde delen van de foto. Dit soort fotografie is vooral bekend van gebouwen en voertuigen, op Google vond je er heel veel van.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:45

Agossie schreef:
Het is inderdaad erg mooi!! Ik hoop dat het ook met PS mogelijk is, want ik wil het echt vaker gaan doen.

http://www.youtube.com/watch?v=cfajiToqJXM

maar idd wat er al eerder gezegd is.. photomatix is 5 klikken en klaar.. en zo heel veel ruimte neemt het programma niet in beslag ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:12

Ik heb trouwens dat boek eens wat beter doorgelezen. Photomatrix is een plug in op photoshop. Dus dan kan je in Photoshop onmiddelijk een HDR maken en deze dan verder met Photoshop bewerken.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 21:53

Leen_ schreef:
Ik heb trouwens dat boek eens wat beter doorgelezen. Photomatrix is een plug in op photoshop. Dus dan kan je in Photoshop onmiddelijk een HDR maken en deze dan verder met Photoshop bewerken.

Kijk! Dat is goed nieuws!!
Ik ga er van de week eens op mijn gemakje naar kijken, wie weet kan ik het in PSE ook toepassen en heb ik geen CS nodig.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:51

Ik moet nog goed leren tonemappen en smaak ontwikkelen...
Afbeelding

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 21:54

Hoe krijg je het voor elkaar... wéér scheef! _O-
Ik heb ook een afwijking in mijn fotografie. De jouwe lijkt naar links te zijn. Als je nog kunt uitsnijden en iets naar rechts draaien, zou ik het mooier vinden.

Overigens, qua kleur, diepte en compositie vind ik dit helemaal geweldig!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:55

Bij deze had ik het gezien dat ie scheef was :D Ik zal ff oefenen met rechtzetten.
Wilde even met hdr spelen, theoretisch was ik al goed onderlegd maar de uitvoering moet nog oefenen ;)

Het tonemappen vind ik in photomatix maar niks, dat heb ik in CS 6 gedaan.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 22:21

Wat is "tonemappen"?
En ik heb PSE11... Daar kan ik veel me, maar kom niet in de buurt van de mogelijkheden van CS.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:35

Ik heb dit ook een tijdje gedaan indd met photomatrix..
Alleen die foto's waren bij mij altijd zo verschrikkelijk klein, en als ik opslaan deed dan kwam over al photomatrix doorheen te staan..:=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:50

Roxie,dan moet je even een kraak zoeken

Agossie, ik geloof dat ik tonemappen verkeerd heb begrepen. Ik dacht dat het nog bepaalde kleuren afvlakken of juist intensiveren en contrast bijstellen was, maar volgens mij is het meer het omzetten naar jpg. Sorry voor de verwarring.
Na het samenvoegen van de HDR kies ik nog voor het ophalen van bepaalde kleuren en contrast, maar ik werk dan ook met RAW bestanden en daarmee moet dat altijd.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:55

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:57

Dit zijn mijn eerste HDR foto's. Qua tonemapping moet ik ook nog meer oefenen en leren, heb nog niet helemaal de juiste instellingen gevonden. Aangezien ik het meeste bewegende onderwerpen fotografeer, gaat HDR dan niet lukken dus moet echt eens een keer de tijd vinden om landschap/natuurfoto's te maken en daar wat meer mee spelen.
Ik vind mijn foto's niet lelijk, maar misschien net wat te ver doorgeslagen in HDR.
[FK] [FOTO] Mexico - HDR

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:28

Ivonka schreef:
Ja super gedaan! Vind het ook erg leuk om te doen, doe het alleen te weinig :')

Eentje van mij :)
http://i47.tinypic.com/308dx85.jpg

Mooi! Krijg een beetje een "midsomer murders" gevoel ;)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 23:53

Ivonka, ik vind die foto van jou heel mooi! Het lijkt bijna of het tè scherp is! Hele strakke kleuren, mooie compositie, erg mooi. Ben bang dat zoiets me niet gaat lukken.
Ik heb van de week foto's gemaakt van landschap en kasteel en ik heb het geprobeerd (met het origineel 2x kopiëren zodat er dan 3 lagen zijn en dan bij de kopieën wat spelen met de belichting. Alleen, ik zie weinig verschil met een gewone bewerking of één in "HDR".

Ik zal eens kijken of het nog een keer gaat lukken...

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:26

Is een combi van 7 foto's en in photomatix samengevoegd. Dat scherpe komt door het hoge contrast maar daar hou ik wel van :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:03

Een HDR van de sneeuw:

Afbeelding

Edit: kwaliteit is achteruit gegaan met het uploaden.