Afsnijden van Copyright

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: Afsnijden van Copyright

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:55

Tinky12, het ging in dit geval om een hond die IK op de foto heb gezet. Niet de eigenaar. Honden hebben geen portret rechten dacht ik dus in zo'n geval mag ik toch doen en laten wat ik wil met mijn foto wil? Vervolgens heb ik de foto's van die show opmijn facebook gezet en vond de eigenaar van de hond dat ik (eigenaar foto) de website van haar hond erbij moest zetten. Ik vind dat onzin.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:11

Inderdaad, Machie, honden hebben geen potretrecht, dus je had de foto gewoon kunnen laten staan. Maar ik begrijp wel waarom je hem er wel hebt afgehaald.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:56

Machie schreef:
Tinky12, het ging in dit geval om een hond die IK op de foto heb gezet. Niet de eigenaar. Honden hebben geen portret rechten dacht ik dus in zo'n geval mag ik toch doen en laten wat ik wil met mijn foto wil? Vervolgens heb ik de foto's van die show opmijn facebook gezet en vond de eigenaar van de hond dat ik (eigenaar foto) de website van haar hond erbij moest zetten. Ik vind dat onzin.

Excuus,dan had ik dat verkeerd begrepen :) Nee dan heeft de eigenaar van de hond pech gehad en verder niets te eisen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:49

Wat jullie zeggen over factuur sturen. Een factuur hoeft toch ook niet betaald te worden? Je kan 1000den facturen opsturen naar eender wie, daarom moet hij/zij die toch niet betalen.

Dus stel, je het vooraf de klant laten weten wat hij/zij zal krijgen na een fotoshoot en wat ze wel en niet met de foto's mogen doen. Klant snijdt toch copyright eraf, jij stuurt factuur op (na dat je hem of haar er natuurlijk op hebt gewezen) en klant betaald niet. Wat dan? Moet je dan echt al gerechtelijke stappen gaan ondernemen?

Edit: ben van Belgie, misschien dat het hier wat anders zit, maar ik denk het niet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:03

Er zijn van te voren al een aantal afspraken gemaakt,ook over wie de rechten heeft over de genoemn foto's.Vaak worden er een beperkt aantal foto's (bv 2) van een bepaald formaat (bv 20 x 30 ) gekocht van de fotograaf (Zeg E50,- voor de shoot incl 2 foto's van 20 x 30).Daar kan de naam van de fotograaf op vermeld zijn maar dat hoeft niet.Ook zijn er al direct afspraken gemaakt of de foto's voor persoonlijk gebruik zijn of commerciëel...daar zit ook prijsverschil in.

Bij fotoshoots krijg je vaak enkel de kleinere versies te zien die niet geschikt zijn om af te drukken of te publiceren,daaruit wordt een keuze gemaakt.Vooral bij het uitzoeken van foto's kun je er ook voor kiezen om een doorzichtig logo dwars door de foto te zetten,dan valt er weinig af te knippen ;)

Mocht de klant van mening zijn dat de rekening niet betaald hoeft te worden dan is het eigenlijk hetzelfde als dat iemand je een uur rijles geeft en je betaald die niet.Of je er werk van wilt maken ligt aan jezelf...hoeveel tijd,geld en energie gaat daarin zitten.De rechten heb je al,nu nog zien te krijgen :+

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:27

Ik heb even een vraagje, dat hier deels mee te maken heeft. Maar ik ben dus eens foto's gaan trekken van de paarden op stal, vervolgens plaats ik ze op facebook (zonder copyright, het waren nu ook geen foto's om te zeggen wauw) maar dan plaatst een ander het in haar eigen album wiens paard niet eens van haar is.
Is het dan een beetje overdreven van mij dat ik boos ben op haar en dat ik wil dat ze mijn foto's eraf haalt? Had gewoon zoiets van, trek zelf goede foto's joh :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:29

waarom slaat diegene die foto's op als het niet haar (verzorg)paard was? :P

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:31

Weet ik veel :') , ze heeft een album apart van dat paard :P het is een gewoon paard dat gebruikt word in de privéles :)
Ze had het trouwens eerder ook eens gedaan :')
ben best wel egoïstisch op dat vlak :o

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:34

Hee Minh, heb ik ook last van hoor..
Laatste keer zo een mens (die ene waar ik toen EM mee had xd), had ik een paar gratis foto's van gemaakt, maar later kwam er dus helemaal gezeur en alles. Uiteindelijk heb ík ze moeten verwijderen, en nu kom ik ze tegen op facebook, zonder naamsvermelding 8)7
Gewoon een reactie zetten die zichtbaar is voor iedereen, dat je die naamsvermelding er niet voor niks opzet..

Ik ben trouwens Marieke, die bij jou een fotoshoot had met Safir ;p

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:41

Probleem met Facebook profielfoto ken ik.

Maar (volgens mij) snijd facebook foto's zelf bij als je dat aangeeft..? (en dan praat ik over profielfoto's)
dus daar kun je denk ik niet zo veel aan doen.. heb verder het topic niet doorgelezen :P

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:42

Arc_En_Ciel schreef:
Laatste keer zo een mens (die ene waar ik toen EM mee had xd), had ik een paar gratis foto's van gemaakt, maar later kwam er dus helemaal gezeur en alles. Uiteindelijk heb ík ze moeten verwijderen, en nu kom ik ze tegen op facebook, zonder naamsvermelding 8)7
Gewoon een reactie zetten die zichtbaar is voor iedereen, dat je die naamsvermelding er niet voor niks opzet..

Maar dan zit je sowieso met het probleem dat ze die reactie dan verwijderen _O-

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:43

Facebook snijd inderdaad zelf bij. Zo heb ik mijn foto niet bewerkt, maar het logo van de gene die de foto heeft gemaakt is niet zichtbaar in de profiel foto. Maar wanneer je op de foto klikt om een vergroting te zien, is hij wel weer zichtbaar.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:44

xTitanic schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Maar dan zit je sowieso met het probleem dat ze die reactie dan verwijderen _O-

Gewoon weer opnieuw neerzetten dan :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:58

Ik heb van de zomer heel veel foto's gemaakt op een picknick van vrienden, en later nog een keer met een vuurspuw weekend. Die foto's komen allemaal met logo online. Maar idd, facebook snijdt de foto zelf bij, en haalt daarmee het logo eraf. Heel vervelend.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 18:00

Klopt, je moet je profielfoto bijsnijden als je hem uit je album selecteert. Als je hem gewoon upload is er niks aan de hand.
Irritant dat mensen dan niet gewoon uploaden. Kost toch niet zo veel moeite?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:03

Het was niet als profielfoto iig, het stond gewoon in een album en het was zo'n bewerkte foto in een collage.
Dus facebook heeft hem niet automatisch bijgesneden, dat heeft de persoon zelf gedaan..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:20

Da's dus eigenlijk copyrightschending dóór Facebook. Zijn nl. zat foto's die je mét logo mag plaatsen en zonder niet.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:22

HLPhoto schreef:
Da's dus eigenlijk copyrightschending dóór Facebook. Zijn nl. zat foto's die je mét logo mag plaatsen en zonder niet.

Nee, een profiel foto is vierkant en de gemiddelde foto niet ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:24

Machie schreef:
Nee, een profiel foto is vierkant en de gemiddelde foto niet ;)
Dat is logisch, maar daar ging mijn post niet over.
Ik heb al eens eerder foto's vrijgegeven voor gebruik mits voorzien van naamsvermelding (dus zichtbaar waar de foto zichtbaar is).

Facebook schendt daar dus het gebruiksrecht op die foto door 'm bij te knippen zonder "overleg".

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:28

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 22:17

Ik ga dat denk ik ook wel doen. Alleen daar gaat het nu niet om :P
Wel jammer dat, omdat 1 iemand zich er niet aan houd, ik het moet verpesten voor de ander die zich er wel netjes aan houd ;(

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:25

xMiinh schreef:
Ik ga dat denk ik ook wel doen. Alleen daar gaat het nu niet om :P
Wel jammer dat, omdat 1 iemand zich er niet aan houd, ik het moet verpesten voor de ander die zich er wel netjes aan houd ;(

Oké sorry dan :o

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:56

Ik vind een copyright door een foto heen gewoon afdoen aan de foto..
'Vroeger' gaf ik altijd foto's mét en zonder copyright, met een duidelijke uitleg dat die mét copyright voor internet waren. NIEMAND die hier gehoor aan gaf. Dat was dus gauw afgelopen.

Sindsdien geef ik geen foto's meer zonder copyright, mits er een bedrag voor betaald wordt.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 15:49

xNK schreef:
Oké sorry dan :o

hahah geeft niet joh ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:08

Marit schreef:
Ik vind een copyright door een foto heen gewoon afdoen aan de foto..
'Vroeger' gaf ik altijd foto's mét en zonder copyright, met een duidelijke uitleg dat die mét copyright voor internet waren. NIEMAND die hier gehoor aan gaf. Dat was dus gauw afgelopen.

Sindsdien geef ik geen foto's meer zonder copyright, mits er een bedrag voor betaald wordt.

Ik wel. En één gebruiksovereenkomst, één waarschuwing en daarna bij geen gehoor één factuur.