Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
Shadow0 schreef:Auteursrecht gaat over openbaarmaking, verveelvoudiging en uitbating (geld verdienen dus.)
Zelf natekenen en dergelijke mag altijd, dat valt onder de thuiskopie. Uitprinten van internet en thuis ophangen ook. Maar het openbaar maken van zo'n tekening of print, dat mag niet.
Iemand anders opdracht geven om na te tekenen is ietsjes onduidelijker. Maar ik denk dat het onder het recht op thuiskopie valt: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/ Je mag iemand opdracht geven om een thuiskopie te vervaardigen, als die kopie maar uitsluitend voor gebruik van de opdrachtgever is. Thuis aan de muur hangen is duidelijk 'eigen gebruik' en zou dus mogen, zonder verdere toestemming van de maker. Het verkopen of openbaar maken van zo'n kopie mag niet. Uitzonderingen zijn er voor muzikale werken, databases en computerprogramma's, maar niet voor foto's.
Daisyree schreef:Shadow0 schreef:Auteursrecht gaat over openbaarmaking, verveelvoudiging en uitbating (geld verdienen dus.)
Zelf natekenen en dergelijke mag altijd, dat valt onder de thuiskopie. Uitprinten van internet en thuis ophangen ook. Maar het openbaar maken van zo'n tekening of print, dat mag niet.
Iemand anders opdracht geven om na te tekenen is ietsjes onduidelijker. Maar ik denk dat het onder het recht op thuiskopie valt: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/ Je mag iemand opdracht geven om een thuiskopie te vervaardigen, als die kopie maar uitsluitend voor gebruik van de opdrachtgever is. Thuis aan de muur hangen is duidelijk 'eigen gebruik' en zou dus mogen, zonder verdere toestemming van de maker. Het verkopen of openbaar maken van zo'n kopie mag niet. Uitzonderingen zijn er voor muzikale werken, databases en computerprogramma's, maar niet voor foto's.
Je mag inderdaad wel iemand anders opdracht geven om de tekening te maken. Daar is geen probleem mee, maar die opdrachtnemer mag de foto niet gebruiken omdat deze de foto dan uitbuit (geld aan verdienen).![]()
Het geven van de opdracht schiet dan niet op, tenzij de opdrachtnemer alsnog toestemming krijgt van de fotograaf.
Tja dan zijn we eigenlijk weer bij je eerste punt. Dat wilde ik even aanvullen
En ik kan me voorstellen als je een gratis portfolioshoot hebt gegeven zoals lifaya eerder noemde, en iemand wil daar een tekening uit laten maken door kunstenaar, dat je dan als fotograaf ook niet staat te springen om toestemming daarvoor te geven en/of een vergoeding wil.
little_birdy schreef:klinkt interessant allemaal
wist helemaal niet dat het allemaal zo moeilijk lag eigenlijk
Als je ze in je eigen kamer ophangt en verder niet online zet is er ook helemaal geen probleem