waarom vinden fotografen het erg als hun foto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Re: waarom vinden fotografen het erg als hun foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 07:56

Je kan het ook gewoon even vragen, vaak is dat al genoeg.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:32

Als iemand gewoon vraagt of hij/zij mijn foto('s) mag gebruiken en het is voor een privédoel, dan zeg ik eigenlijk altijd 'ja'. Ook bij gebruik voor exposities en publicaties van non-profitorganisaties doe ik nooit moeilijk.

Maar ik vind het wel vervelend als ik mijn foto's overal op het internet tegenkom, soms zelfs met het copyright van iemand anders eroverheen!
Ook om mijn foto's in kranten en tijdschriften te zien zonder enige vermelding van de maker.

En ook als ik bij iemand thuiskom en mijn op internet geplaatste foto's (in superlage kwaliteit en klein) tot A3 opgeblazen afgedrukt in flutkwaliteit aan de muur zie, met mijn copyright-notus erop. Dat is me een paar keer overkomen. Als je dan vraagt wat het heeft gekost, dan blijkt dat ze nauwelijks goedkoper uit waren, dan voor een officiële, kwaliteitsafdruk van mij. Dan baal ik. Niet vanwege de gemiste inkomsten, maar omdat mijn foto's in een dergelijke belabberde kwaliteit voor iedereen zichtbaar in lijstjes aan de muur hangen. met MIJN copyright erop. Dan schaam ik me gewoon.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:49

Auteursrecht gaat over openbaarmaking, verveelvoudiging en uitbating (geld verdienen dus.)
Zelf natekenen en dergelijke mag altijd, dat valt onder de thuiskopie. Uitprinten van internet en thuis ophangen ook. Maar het openbaar maken van zo'n tekening of print, dat mag niet.

Iemand anders opdracht geven om na te tekenen is ietsjes onduidelijker. Maar ik denk dat het onder het recht op thuiskopie valt: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/ Je mag iemand opdracht geven om een thuiskopie te vervaardigen, als die kopie maar uitsluitend voor gebruik van de opdrachtgever is. Thuis aan de muur hangen is duidelijk 'eigen gebruik' en zou dus mogen, zonder verdere toestemming van de maker. Het verkopen of openbaar maken van zo'n kopie mag niet. Uitzonderingen zijn er voor muzikale werken, databases en computerprogramma's, maar niet voor foto's.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:43

Shadow0 schreef:
Auteursrecht gaat over openbaarmaking, verveelvoudiging en uitbating (geld verdienen dus.)
Zelf natekenen en dergelijke mag altijd, dat valt onder de thuiskopie. Uitprinten van internet en thuis ophangen ook. Maar het openbaar maken van zo'n tekening of print, dat mag niet.

Iemand anders opdracht geven om na te tekenen is ietsjes onduidelijker. Maar ik denk dat het onder het recht op thuiskopie valt: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/ Je mag iemand opdracht geven om een thuiskopie te vervaardigen, als die kopie maar uitsluitend voor gebruik van de opdrachtgever is. Thuis aan de muur hangen is duidelijk 'eigen gebruik' en zou dus mogen, zonder verdere toestemming van de maker. Het verkopen of openbaar maken van zo'n kopie mag niet. Uitzonderingen zijn er voor muzikale werken, databases en computerprogramma's, maar niet voor foto's.

Je mag inderdaad wel iemand anders opdracht geven om de tekening te maken. Daar is geen probleem mee, maar die opdrachtnemer mag de foto niet gebruiken omdat deze de foto dan uitbuit (geld aan verdienen). ;)
Het geven van de opdracht schiet dan niet op, tenzij de opdrachtnemer alsnog toestemming krijgt van de fotograaf.
Tja dan zijn we eigenlijk weer bij je eerste punt. Dat wilde ik even aanvullen :)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:51

Daisyree schreef:
Shadow0 schreef:

Je mag inderdaad wel iemand anders opdracht geven om de tekening te maken. Daar is geen probleem mee, maar die opdrachtnemer mag de foto niet gebruiken omdat deze de foto dan uitbuit (geld aan verdienen). ;)
Het geven van de opdracht schiet dan niet op, tenzij de opdrachtnemer alsnog toestemming krijgt van de fotograaf.
Tja dan zijn we eigenlijk weer bij je eerste punt. Dat wilde ik even aanvullen :)

Mee eens, dat wilde ik ook even zeggen toen ik Shadow's post las... Je mag het wel láten vervaardigen als opdrachtgever omdat het alleen voor thuisgebruik is, maar je mag het niet vervaardigen als kunstenaar omdat je dan wel geld verdient (uit een ander z'n copyright). :+ En ik kan me voorstellen als je een gratis portfolioshoot hebt gegeven zoals lifaya eerder noemde, en iemand wil daar een tekening uit laten maken door kunstenaar, dat je dan als fotograaf ook niet staat te springen om toestemming daarvoor te geven en/of een vergoeding wil.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:01

Het is volgens mij anders als ik de tekening weg geef. Maar dan nog is het niet meer dan netjes om dat gewoon even te vragen.
Zo'n emailtje is tegenwoordig zo'n kleine moeite. Ik heb zelfs van bekendere, internationale fotografen toestemming gekregen. Sommige willen er geld voor, maar de meesten vinden het een eer en zijn al blij als je hun vermeld als fotograaf van de referentiefoto.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 17:20

klinkt interessant allemaal
wist helemaal niet dat het allemaal zo moeilijk lag eigenlijk :)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:32

little_birdy schreef:
klinkt interessant allemaal
wist helemaal niet dat het allemaal zo moeilijk lag eigenlijk :)

Veel mensen staan er niet bij stil dat fotografie net als andere kunstuitingen ook iets unieks is, omdat 'iedereen het zomaar kan doen'. Je zou immers ook kunnen zeggen dat iemand een portret-tekening net zo zou kunnen maken als een andere kunstenaar, maar daarvan gaat de copyright nog niet weg, en het kost er ook niet minder moeite om (zoals iemand eerder zei: als het zo makkelijk was, hoef je helemaal geen toestemming te vragen, kan je 'm net zo goed zelf 'even' gaan schieten). Ik denk daar een beetje hetzelfde over als dat er ook mensen zijn die denken dat paardrijden geen sport is en al helemaal geen enkele moeite kost: Goede foto's maken kost ook ervaring, tijd, gevoel, eventueel talent, etc., en is dus niet zo makkelijk als dat het lijkt, net als paardrijden voor mensen die 't nog nooit hebben gedaan. :D

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:11

TS: je stelt hier wel een goeie vraag.. ik denk dat het voor veel mensen die het topic lezen dan wel een stuk duidelijker wordt waarom fotografen het niet op prijs stellen als een foto ineens bewerkt of getekend zonder toestemming op internet verschijnt..

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:18

Ik had de vraag ook eigenlijk al veel eerder verwacht. :)
Ik teken zelf al 15 jaar in opdracht en kreeg hier ook mee te maken toen het veel gebruikelijker werd om te adverteren via internet en daar ook je werk te tonen.
Een fotograaf wees mij hierop, waarna ik samen met hem ben gaan kijken wat ik kon en mocht als kunstenaar.
Eigenlijk heeft Shadow dat keurig uitgelegd.
Maar het is voor iedereen gewoon fijner om toestemming te vragen. Kom je ook niet in de problemen.
Ik heb ook wel eens een nee gehad. Bij een opdracht notabene. Het bleek ook om een gratis shoot te gaan, waarbij de klant alleen een webformaat had.
Nu teken ik niet van webformaat na, want dan mis ik details. Dus de fotograaf gevraagd om toestemming en een formaat wat ik op A4 kon afdrukken.
Fotograaf ging niet akkoord, dus opdracht ging niet door (klant wilde er niet voor gaan betalen).
Tja ik mis inkomsten, maar zo heeft de fotograaf wel zijn inkomsten veilig gesteld. En ik heb geen proces aan mijn kont :D
Geen idee wat de klant verder heeft gedaan. Waarschijnlijk een andere gevraagd die niet van de regels op de hoogte was... 8)7

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:47

Het tekenen kan ik nog mee leven dat je dat raar vindt, ik begrijp het namelijk ook niet :\
De meeste tekeningen die ik maar zijn voor mezelf..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 00:05

maar je publiceert ze online toch? ;) Als je ze in je eigen kamer ophangt en verder niet online zet is er ook helemaal geen probleem :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:34

Omdat het mijn foto's zijn. Ik steek tijd en geld in het maken van mijn foto's en anderen hebben er maar af te blijven.
Al is met vragen veel mogelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:48

Bijna alles is al wel gezegd, maar toch heb ik nog een toevoeging. Dit gaat over het nabewerken van een foto, wat ik helaas ook vrij regelmatig tegenkom.

De foto die ik gemaakt heb, heb ik gemaakt volgens mijn stijl. De nabewerking heb ik gedaan, volgens mijn eigen stijl. Als een ander dit gaat veranderen, dan is dit niet meer representatief voor mijn werk en krijg ik, als fotograaf zijnde, dus 'negatieve' reclame. Hierom vind ik het dus absoluut niet fijn als iemand de foto zelfstandig nabewerkt. Natuurlijk geldt hiervoor hetzelfde als bij voorgaande dingen, als jij is wil experimenteren op een foto van mij is dat prima. Publiceren is iets heel anders.