Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 16:32

Ik ben zelf vrijwilliger bij 3VOOR12/Noord-Holland van de VPRO en dat is dus ook allemaal vrijwillig.
http://3voor12.vpro.nl/lokaal/noord-holland.html

Dit valt dan wel onder persfotografie en de verslagen komen altijd op de site met naamsvermelding. We zitten nu al een paar maanden zonder hoofdredacteur en kunnen we deze afdeling wel bijna opdoeken ben ik bang. :( Maar de maanden dat ik er erg actief bij ben geweest heeft mij wel ervaring en wat netwerken opgeleverd.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:33

PKfoto schreef:
''Splashislief'' heeft genotuleerd en er schijnt een verslag te komen, baal er steeds meer van dat ik er niet bij was.

Ik heb wel wat ervaringen waar ik dan niet zo goed mee om weet te gaan, zoals onderstaande vragen/opmerkingen richting mij
(geen vergoeding, zelfs geen naamvermelding gegarandeerd door de krant):
''De paardenkrant belde en ik mag een foto toesturen. Ik wil die van jou doorsturen. Ik heb gevraagd de naam te vermelden maar ze kunnen het niet garanderen. Vind jij dat een groot probleem? Mochten ze 't niet vermelden dan kan ik het nog expleciet vermelden op facebook en website.''

''In huis aan huis bladen vermelden we nooit de naam vd fotograaf, laat staan dat we een vergoeding geven.''

Hoop dat ik wat kan terugvinden hierover in de stukken.

Arnd zei dat naamsvermelding gebruikelijk is als de foto redactioneel wordt gebruikt. Bij commercieel gebruik wordt meestal geen naam vermeld.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:39

Ja Femke ik schrijf voor de Voornruiters vrijwillig verslagen van de dressuur- en springwedstrijden (onderhoud ook gedeeltelijk de website voor de club), daar hoort ook bij het opsturen van de teksten naar o.a. de huis aan huis bladen in de regio. En zij willen daar een foto bij, die maak ik natuurlijk dus dat kan er dan bij. Maar ik vind het dan wel op zijn minst prettig dat mijn naam erbij komt. En Richard, inderdaad online gebeurt dit wel maar in de papierenversie niet.

Pas zag ik ook een foto van mij op een site van een goedgekeurde dekhengst terug (nakomeling van hem), ik heb toen een mail gestuurd en ze zei dat ze de foto van facebook had gehaald omdat hij zo mooi was. Maar er stond dus geen copyright of naamsvermelding bij. Dit heeft ze op mijn verzoek er bijgezet. Moet ik dan blij zijn dat ze dat doet of moet ik eisen dat ze ervoor betaalt...want zo maak je natuurlijk ook geen vrienden. Ik blijf het moeilijk vinden, tussen zakelijk overkomen of gelijk een ruzie krijgen en kies dan vaak voor een positieve wending.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:13

Ik vond het een erg geslaagde avond gister, absoluut voor herhaling vatbaar!
Leuk dat horses.nl er ook wat over heeft geplaatst :)

Lucia Bedankt voor het compliment, echt heel tof om te horen :o

Francis, over de foto van de goedgekeurde hengst. Ze hoort je daar gewoon voor te betalen, internet is de toekomst straks zullen er meer foto's gekocht worden voor internet gebruik als voor drukwerk. Je moet je geld natuurlijk ergens vandaan halen. Spreek met haar een rendabele prijs af voor bijvoorbeeld een bepaald termijn (dat ze hem voor xxx 2 jaar lang mag plaatsen etc.) alleen op die website.

Tezzy

Re: Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:41

Ik vond het net als de meesten een erg interessante maar bovenal leerzame avond!

Het is mij duidelijk geworden dat ik toch wel wat dingen anders ga aanpakken binnen de 'bedrijfsvoering' van mijn 'bedrijfje'.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:31

Wat jammer dat ik dit nu pas lees.

Ik ben blij dat er op deze manier nu aandacht voor is.
Als er een volgende bijeenkomst is wil ik zeker heen. Wellicht kunnen de panelleden dit aankaarten? Wellicht toeren door het land?

PK, en als je in je foto die je aan die krant levert dan zelf zet tekst en foto: PKfoto?

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:42

Hilda dat halen ze weg in de tekst, zelfs alleen een verwijzing naar de website halen ze weg aan het einde vd tekst. Ik neem het maar voor lief omdat het reclame is voor de club maar ik snap het niet zo goed waarom ze er zo moeilijk over doen. Of je bedoelt het op de foto zelf, ja dat is ook een idee ja!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:44

Interessant. Baal ervan dat ik er gister niet bij kon zijn. Ik lees graag even mee!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:51

Bedoel inderdaad gewoon rechts/links onderin je foto. Als ze dat er af halen gaan ze helemaal de fout in.
Als ik twijfel bij een publicatie of ze mijn naam zullen gebruiken doe ik dat op die manier.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:53

Ik lees ook mee, interessant. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:16

PKfoto schreef:
Pas zag ik ook een foto van mij op een site van een goedgekeurde dekhengst terug (nakomeling van hem), ik heb toen een mail gestuurd en ze zei dat ze de foto van facebook had gehaald omdat hij zo mooi was. Maar er stond dus geen copyright of naamsvermelding bij. Dit heeft ze op mijn verzoek er bijgezet. Moet ik dan blij zijn dat ze dat doet of moet ik eisen dat ze ervoor betaalt...want zo maak je natuurlijk ook geen vrienden. Ik blijf het moeilijk vinden, tussen zakelijk overkomen of gelijk een ruzie krijgen en kies dan vaak voor een positieve wending.

Ik had het in het panel op de lezing al over "neem jezelf en je werk serieus, anders neemt de klant jou ook niet serieus".
Dit verhaal van jou is daar eigenlijk een mooi voorbeeld van.

Je neemt zelf de houding aan dat je werk waarschijnlijk niets waard is, en je klanten nemen die houding van je over.

Je hoeft geen "vrienden" te worden met klanten, maar een goede zakelijke relatie is wel heel veel waard natuurlijk.
Daarbij heeft deze persoon, die jouw foto zonder toestemming, vermelding of betaling publiceert natuurlijk ZELF al de keuze gemaakt om jou niet serieus te nemen en je niet op de juiste manier te benaderen om toestemming te vragen.

Nee, je hoeft niet blij te zijn als mensen na je mailtje er een naam bij zetten.
Die mensen die zonder toestemming een foto publiceren mogen blij zijn dat ze niet een gepeperde brief van jouw advocaat op hun donder krijgen ;)
Schending van auteursrecht is een misdrijf. En dat hoef je ook echt niet te pikken.

Jij bepaalt wat er met jouw foto's gebeurd, niet iemand anders.

Probeer zakelijke dingen niet persoonlijk naar je toe te trekken.
Je bent niet bezig met vrienden maken of ruzie maken.
Je bent zakelijk. Je verkoopt iets. En iemand gebruikt nu een product van je zonder het te kopen of toestemming te vragen. Dat mag niet van de wet, en het mag niet van jou.
Dus je staat in je volste recht om daar die persoon op aan te spreken en JOUW eisen daarbij op tafel te leggen.
De publicerende partij heeft zich daar gewoon aan te houden.

Maar als je zelf de houding aanneemt dat je het allemaal niet zeker weet, en dat je twijfelt... Dan zal die persoon jou als zakelijke partij ook niet serieus nemen.

Daarnaast; hoe staat 't tegenover je andere klanten die WEL netjes betalen voor je foto's?
Het is niet eerlijk als iemand die een foto zonder toestemming of naamsvermelding stiekem gebruikt, daar verder niet of nauwelijks op aangesproken wordt en niet hoeft te betalen, terwijl een klant die wel netjes toestemming vraagt en de regeltjes volgt de volle mep moet betalen.

Sta voor je dienst, sta voor je product. Neem jezelf serieus en begrijp wat je rechten zijn.
Spreek iemand er gerust op aan als die persoon iets doet waar jij het niet mee eens bent.
Doe dat op een nette, zakelijke manier. En wie weet hou je er een vaste klant aan over.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:35

Kon er helaas niet bij zijn alhoewel ik dit wel erg graag wilde!

Ben benieuwd naar de reports over die dag :)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:41

Femke schreef:

Juist dat is erg lastig, althans daar loop ik zelf vaak tegenaan.
Inmiddels heb ik algemene voorwaarden op laten stellen, om dingen naar klanten toe ook zo helder mogelijk te gaan krijgen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:45

NonaWen schreef:
Femke schreef:

Juist dat is erg lastig, althans daar loop ik zelf vaak tegenaan.
Inmiddels heb ik algemene voorwaarden op laten stellen, om dingen naar klanten toe ook zo helder mogelijk te gaan krijgen.

Ik ben ook van plan om door iemand met "iets meer kijk op de zaken" mijn Algemene Voorwaarden te laten opstellen.
dat is voor mezelf gemakkelijk maar inderdaad naar klanten hopelijk ook straks wat helderder :j

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:48

Via de links die ook in de OP staan heb ik de "Zelfstandigeren Tarief-App" gedownload en gekeken naar de markttarieven voor fotografen.

Gemiddeld: € 86,67 per uur
Maximaal: € 175,- per uur
Minimaal: € 35,- per uur
Het gaat om een grove indicatie, maar misschien voor veel mensen wel een richtlijn die meegenomen kan worden in de overwegingen.
In de App kun je een hele mooie berekening maken (Hoeveel uur besteed je waar aan, hoeveel kosten maak je (onderverdeeld in categorie). Deze berekening heb ik zelf nog niet gemaakt maar kan voor veel mensen ook handig zijn. :)

Voor degene zonder algemene voorwaarden het is ook mogelijk om de algemene voorwaarden van de fotografenfederatie te gebruiken: http://www.fotografenfederatie.nl/algem ... 254.0.html

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:51

Goed dat je het zegt die "Zelfstandigeren Tarief-App" moet ik nog even gaan opzoeken.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:52

NienSCHaap schreef:
Ik ben ook van plan om door iemand met "iets meer kijk op de zaken" mijn Algemene Voorwaarden te laten opstellen.
dat is voor mezelf gemakkelijk maar inderdaad naar klanten hopelijk ook straks wat helderder :j

Ik lees die algemene voorwaarden van mijn leveranciers nooit. Dat wil niet zeggen dat je ze niet moet hebben hoor, maar ik denk dat het vooral heel duidelijk is om goed te communiceren met je klant. Leg goed uit hoe het werkt bij jou en waarom je bijvoorbeeld niet gratis foto's weg kunt geven (jij hebt ook betaald voor je apparatuur ect). Klanten moeten van te voren goed weten waar ze aan toe zijn, wat krijgen ze wel of niet en wat kost het. Ik vind het wel vervelend om steeds heen en weer te mailen, dus bel ik liever. Daarna stuur ik een mailtje met wat we afgesproken hebben en dan met de vraag erbij of ze die even willen beantwoorden.

Op de website van de Nederlandse Journalisten vereniging kun je trouwens gratis Algemene Voorwaarden downloaden. Er staat op die site nog veel meer nuttige informatie:
http://www.nvj.nl/

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:56

Ik lees ze ook nooit, maar goed.. dan heb je wel richtlijnen, en kunnen mensen dingen nakijken. Ondanks dat ik het mondeling uitleg, hebben ze het ook nog tot in detail op de website staan en eventueel factuurpapier.

Handig topic word dit ! Zonder rellen over prijzen ! :D *\o/*

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:56

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:58

Dat communiceren is opzich het gebrek niet van te voren bespreek ik tot nu toe alles met mijn klanten duidelijk uit :j
Maar ik vind het voor mezelf wel fijn dat ik gewoon alles op orde hebt en dus ook gewoon de AV op orde zijn.
Ik lees ook echt niet altijd de algemene voorwaarden van iedereen :o dus iedereen zal dat ook wel een keer niet doen.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:59

SplashIsLief schreef:
Via de links die ook in de OP staan heb ik de "Zelfstandigeren Tarief-App" gedownload en gekeken naar de markttarieven voor fotografen.

Gemiddeld: € 86,67 per uur
Maximaal: € 175,- per uur
Minimaal: € 35,- per uur
Het gaat om een grove indicatie, maar misschien voor veel mensen wel een richtlijn die meegenomen kan worden in de overwegingen.
In de App kun je een hele mooie berekening maken (Hoeveel uur besteed je waar aan, hoeveel kosten maak je (onderverdeeld in categorie). Deze berekening heb ik zelf nog niet gemaakt maar kan voor veel mensen ook handig zijn. :)

Voor degene zonder algemene voorwaarden het is ook mogelijk om de algemene voorwaarden van de fotografenfederatie te gebruiken: http://www.fotografenfederatie.nl/algem ... 254.0.html

Heel interessant :j
Laatst bijgewerkt door SaskiaKur op 04-10-12 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:05

Femke ik begrijp het helemaal maar dat zakelijk blijven is vaak moeilijk omdat ik bijna iedereen ken in het paardenwereldje en dus ook mijn potentiële 'klanten'. En soms zijn het ook vrienden. Je bent dan al snel wat makkelijker.
Ik sta achter mijn werk maar er is ook geen duidelijk overzicht (zag dat nu wel in een link van Arnd) wat normale prijzen zijn die je kunt vragen voor het gebruik van 1 foto voor commerciële doeleinden zoals bijvoorbeeld op een website/paardenblad etc. (mijn kosten kan ik berekenen voor de foto maar het stukje winst is dan moeilijk en vaak krijg je 'maar dan heb je reclame bij naamsvermelding'). Ik ben dan ook erg benieuwd naar het verslag.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:17

Is er nog gefilmd? helaas kon ik er niet bij zijn, maar ben alsnog benieuwd hoe het was :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:31

Maar op een naamsvermelding heb je bij wet geregeld gewoon recht.
Heel leuk dus, naamsvermelding... Maar daar kun jij geen nieuwe camera voor kopen.

Je zegt toch ook niet tegen een loodgieter: goh, je hebt die leidingen goed gerepareerd... Hey, ik ga je niet betalen, maar ik zal aan al mijn vrienden vertellen wat een goede loodgieter jij bent. Dan heb je reclame.

Geen loodgieter die daar in trapt hoor.
Waarom zou een fotograaf daar wel in moeten trappen?

Heel simpel: omdat fotografie niet alleen een beroep is, maar voor veel mensen ook een hobby.
Als JIJ mensen niet zelf overtuigd dat jij jezelf en je werk serieus neemt, dan zullen je potentiële klanten (ongeacht of je ze al kent) dat ook niet doen.

Ik ken zelf ook heel veel van mijn klanten persoonlijk.
Maar als we zaken doen, ben ik ook zakelijk. En dat snappen ze.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:42

De notulen van de avond is hier te vinden.