[TUT] Spelen met licht en kleur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 13:34

xChantal94: Succes! :)
ismy: Ja rond mijn 14e begon ik met het bewerken van (paarden)plaatjes, ik had een eigen paardensite met over de 300 leden waarvoor ik plaatjes bewerkte (Je speelde dan een paard haha, een soort rollenspel)
Toen ik wat ouder werd ging ik steeds meer dingen uitproberen met bewerken, later ook op mijn eigen foto's en zo is het eigenlijk gegaan :Y)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:58

Fijne tutorial, bedankt!
Vind alleen stap 8 net een stap te ver, het wordt er wat nep van, de kleuren zijn onecht.

ismy

Re: [TUT] Spelen met licht en kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:00

Wauw, ik vind het heel gaaf allemaal! Je inspireert me soms ook heel erg! :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:51

Ik heb de officiële versie van Photoshop CS6 (niet de extended) hier op de Mac staan en Lightning Effects staat er gewoon bij hoor, bij render :)
Dus het zit niet in de proefversie. Verder nog niet geprobeerd je tutorial want ben op stage, zal er van het weekend eens naar kijken, leuk!

elles9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:16

handig :)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:51

Super Tutorial, ga ik eens proberen! :)

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:18

Super tutorial. Weet iemand hoe je zoiets doet bij bijv. Photofiltre?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:23

Photofiltre is heel erg beperkt, daar kun je geen lagen mee maken.

Ga eens naar www.pixlr.com, een online photoshop programma en werkt heel goed :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:33

xChantal94 schreef:
Heel erg bedankt voor de nieuwe uitleg / mee denken!

Met de lagen / layer lukt me nog niet (is ook wat anders als bij de CS4, heb het al wel gevonden maar krijg de layer nog niet bewerkt/eroverheen oid). Ga het proberen als dit me lukt :D .

Ik heb ook CS6. Heb wel de optie belichtingseffecten, maar heb dan heel andere keuzes dan volgens de printscreens in de tut.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:34

echt zo fijn deze tut.

zie hier mijn resultaat
Afbeelding

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:41

Mooi! Ik wil deze tut ook graag onder de knie krijgen, voor straatfotografie! Om een straat wat extra sfeer te geven en steeds teruggrijpen naar de kleuren van vroeger is ook zo saai. Maar het is nme nog niet gelukt!

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:44

ik heb het een paar foto;s achter elkaar gedaan en moet zeggen dat het steeds sneller gaat :j blijven proberen :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:46

Ik kan de instellingen niet vinden tussen de rendering > belichtingseffecten. Hopelijk kom ik er ook.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:01

ik doe filter > render > lens flare.
daar kan je de brightness toevoegen en dan bijv lens type 105mm prime

edit: tenminste, in mijn versie photoshop

maar ik moet zeggen dat ik die stap over heb geslagen in mijn voorbeeld. hoeft niet altijd dus, is naar smaak :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:09

Wat heb jij gedaan dan bij jouw foto?

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:20

alles behalve die ene stap dus :)

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 15:43

De tutorial is een richtlijn, stapjes kunnen inderdaad overgeslagen of net iets anders ingevuld worden.
Maar ik hoop dat het iedereen lukt een gaaf eindresultaat te verkrijgen :j

Ariebombarie: Die bewerking is erg mooi, super die sfeer. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:29

Ik ben al een heel stuk verder gekomen, al missen er soms functies. Vanaf stap 7 ga ik fiks de mist in.
En heb de nederlandse, ging er vanuit dat exclusion de uitsluiting was. Maar waarom sluit je nu weer wat van die bruine laag weg, die je eerst erin had gebracht? Kun je dan niet net zo makkelijk alleen die gradient layer doen, of weet ik nu gewoon te weinig?

Ik begrijp alleen soms niet de waaroms, maar dat komt vast omdat ik te weinig weet nog van die programma's.
Ik kan die lagenboel nog niet zo goed bevatten, ja, ik snap dat je het moet zien als lagen, als bladen, maar ik snap niet waarom kopieren en wanneer je wel merged en wanneer niet enzo...

Iig bedankt voor deze tut!

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 22:45

F_Orumster: Ieder bewerkt op zn eigen manier, wat je zegt over 'hoe' en 'waarom' ik bepaalde stapjes doe kan ik eigenlijk technisch gezien niet goed uitleggen, voor mij gevoel leveren die stapjes een mooi resultaat op. Toch zal ik het wat technisch proberen uit te leggen:
Wanneer een bruine laag je eindresultaat is dan moet je die vooral niet veranderen zoals ik doe, de bruine laag heb ik erin gedaan om de gehele foto wat te egaliseren (het licht vond ik te fel, dit verminder je door de bruine laag), om vervolgens toch de kleuren er weer in te krijgen wat ik bij het volgende stapje doe.
Ik hoop dat je het wat snapt. :j Aan een bewerking zitten geen regels verbonden, experimenteer en je leert vanzelf wat je met al die lagen kunt doen :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:49

Ik ben inderdaad flink met alle knoppen aan het spelen, om bewust te worden van wat alles is.
Maar ik ben gezegend en geplaagd met een analytisch denkvermogen, van elke stap wil ik weten wat er gebeurd, ik wil echt weten wat het doet. Wat doet doordrukken, wat doet zwak licht etc. Lukraak tutorials volgen is wel grappig, maar ik wil alles weten zodat je bewust kan manipuleren en het zelf echt onder de knie te krijgen. Ook wil ik dat soort dingen heel snel leren. Bv: na aanschaf van mn eos 40d na een compactcamera de canon direct op de M gezet. Maak het mezelf graag moeilijk :D. Had wel veel ingelezen hoor.

Maar PS vind ik nog wat lastig te bevatten.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:24

hoe oh hoe kan het in photofiltre ?

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:58

F_Orumster schreef:
Ik ben inderdaad flink met alle knoppen aan het spelen, om bewust te worden van wat alles is.
Maar ik ben gezegend en geplaagd met een analytisch denkvermogen, van elke stap wil ik weten wat er gebeurd, ik wil echt weten wat het doet. Wat doet doordrukken, wat doet zwak licht etc. Lukraak tutorials volgen is wel grappig, maar ik wil alles weten zodat je bewust kan manipuleren en het zelf echt onder de knie te krijgen. Ook wil ik dat soort dingen heel snel leren. Bv: na aanschaf van mn eos 40d na een compactcamera de canon direct op de M gezet. Maak het mezelf graag moeilijk :D. Had wel veel ingelezen hoor.

Maar PS vind ik nog wat lastig te bevatten.

o ik zit ook zo in elkaar :+ :')

en juist door de tut te volgen, snap ik wat er gebeurt :j neem de tijd, speel bij elke stap eens met een procentje of 10 meer of minder, gebruik eens geen bruin maar een andere kleur, etc. dan kom je er wel en ga je het ook snappen :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:29

Nou heb er aardig mee gespeeld nu ;)

Wat ik vooral moeilijk kan bevatten van PS, is waarom je steeds nieuwe lagen moet maken, waarom steeds kopieren, en wanneer je dat precies steeds moet doen. Bij sommige van de kopieerstappen van deze tut zie ik dat namelijk niet. En ook niet als ik zelf in de wilde weg ga spelen...
Nuja, over een paar maanden zal ik er wel om kunnen lachen, maar nu niet haha.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:46

leey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:45

Handig :D