Het moet toch niet gekker worden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:25

KirstenVosje schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik kan me ook zooo ergeren aan mensen die net een srf hebben en dan direct betaalde shoots aanbieden en een site gaan maken enz. :n
Terwijl zelfs ik, als fotograveer-noob zie dat hun foto's niet goed genoeg zijn... :+

Klopt, en het ergste is nog dat die mensen ook echt klanten krijgen, mensen die niet weten dat ze voor dezelfde prijs een veeel betere fotograaf kunnen regelen!

Sites maken en alvast wat reclame maken via je eigen social media voor gratis oefenshoots doe ik wel, maar dat is dan ook echt zodat ik beter leer fotograferen en alvast een aantal foto's heb zodat ik verbeteringen enzo kan zien later en alvast een mini portfolio heb.

En de goede fotografen missen daar door hun goede klanten.

Maar mensen nemen gewoon geen genoegen meer met goede foto's.
En gaan als eerste naar een gratis/goedkope fotograaf.

Maar ooit komen die mensen echt wel bij je terug. :) Uiteindelijk gaan ze allemaal wel naar die goede fotograaf.

@TS: Thanks voor het topic, Zoiets bedacht ik me ook elke keer. Maar had niet verwacht dat vele van bokt er ook zo om dahcten.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 22:52

Dat mensen direct betaalde fotoshoots aanbieden moeten ze wat mij betreft zelf weten. Ik merk dat mensen er ook wel steeds meer kijk op krijgen, dus als ze voor kwaliteit gaan, zullen ze wel een en ander uitzoeken voor ze iemand laten komen. Verder denk ik ook dat we nog steeds midden in een hype zitten qua fotografie. Dat zal ook wel weer afnemen als mensen hun camera weer beu zijn.

Bizar verhaal Femke, maar ze hadden zelf ook een deel van de afspraak nagelaten door de paarden nog vies op stal te hebben staan, dus ik neem aan dat ze geen poot hadden om op te staan?

Cchany: Graag gedaan hoor :D

MarianneV

Re: Het moet toch niet gekker worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:56

Eigenlijk zouden we die afbeelding op fb moeten zetten

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 23:05

Haha, ja, onder gebruiker photographers-united :+

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:07

Ik kan er ook erg slecht tegen en werk er dus ook absoluut niet aan mee.. :=

MarianneV schreef:

Gaat al rond op FB :j Heb hem van iemand gedeeld, en zie dat meerdere mensen 'm delen.

Eline schreef:
Ik snap een deel van de kriebels wel, maar bij mij kriebelt er toch ook wat anders. In de modelfotografiewereld is dit echt heel geaccepteerd, tfp, time for prints. Ik help jou, jij helpt mij, en we worden er allebei beter van. Nee, natuurlijk moet je hier niet op reageren als het jouw broodwinning (of betaalde hobby) is om paarden op de foto te zetten. Maar heb je net een nieuwe cam en wil je nog oefenen, of heb je een portfolio waar alleen maar bruine KWPN-ers inzitten en zoek je wat anders: er zijn genoeg scenario's te bedenken waar het een win-win situatie kan zijn.

Ik zoek mijn portfoliomodellen zelf wel uit... Of is dit heel verkeerd?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:03

MarianneV schreef:

ik heb hem ook geplaatst

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:17

Jorinda__ schreef:

Doe ik ook, groot gelijk.

Mensen bij ons op stal denken ook altijd gratis een fotoshoot te krijgen.. Dus NOT!
Ze betalen er maar voor!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 22:32

_Sanne schreef:
Jorinda__ schreef:

Doe ik ook, groot gelijk.

Mensen bij ons op stal denken ook altijd gratis een fotoshoot te krijgen.. Dus NOT!
Ze betalen er maar voor!

Is ook slimmer, want dan ligt het initiatief (en daarmee spelregels) bij jou zelf en kun je direct aangeven wat ze ervoor krijgen en wat niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:46

Ik ben het volkomen met je eens.
En wat Femke schetst, belachelijk die shoot zeg! Ik was ook weggegaan. Op zo'n manier geen shoot hoor :=

Ook Eline begrijp ik wel, maar toch het zijn geen getrainde modellen (zoals Femke al zegt)

En inderdaad Jorinda, portfoliomodellen zoek ik zelf lekker uit :)

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:10

Hm ik ben geen fotograaf maar wat raar dat mensen zulke advertenties plaatsen ?
Ik probeer me steeds aan te melden voor fotomeetings in de buurt, krijg je als je uitgekozen word ook gelijk foto's van een aantal fotograven (:
Maar wat Femke zegt is wel heeel raar van die mensen :S

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:08

Dit soort dingen blijven bestaan zolang er 'fotografen' zijn die ingaan op zulke aanbiedingen.
Hetzelfde geldt voor gratis shoots en voor alle bestanden op origineel formaat gratis/goedkoop uitdelen. Kwestie van vraag en aanbod.

Overigens heb ik ook mijn twijfels bij de fotomeetings. Waarom zou je zelf met een fotograaf afspreken als er tijdens zo'n meeting 10 fotografen je paard fotograferen? Kun je achteraf kiezen welke de leukste foto's heeft gemaakt en daar een vergroting o.i.d. bestellen.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:13

Ik denk dat dat komt omdat er zoveel aanmeldingen voor fotoshoots zijn (van paarden) dat sommige paarden uitgeloot worden? Ik weet het ook niet maar zijn er zoveel mensen die ingaan op dit soort advertenties dan?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:54

Er lijkt een tendens te zijn dat de klant alles bepaalt. Fotografen lijken slecht hun eigen positie en voorwaarden te bepalen. Hoe vaak ik niet lees dat iemand zijn prijzen verlaagt van bijv. 25 euro naar 15 euro met als reden: 'anders heb ik helemaal geen shoots'. Of alle bestanden op groot formaat geeft 'want de klant vindt dat hij anders te weinig krijgt voor 15 euro'.
Logisch dat klanten denken dat ze 'het voor het zeggen hebben' en dus hun paard gaan aanbieden als model.

Verder zijn er heel veel fotografen die portfolioshoots aanbieden, die 'bedelen' om modellen. Ook dat is een signaal naar potentiële klanten dat de fotografen zitten te springen om paarden en van alles gratis/goedkoop willen doen.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 13:00

:j Helemaal waar!

Moet zeggen dat ik nu zelf ook portfoliomodellen zoek voor mijn studio, maar ik vind dat toch anders, omdat dat iets heel specifieks (en moeilijk!!) is. Voor paarden doe ik alleen nog portfolioshoots voor kennissen.

PS: Bij mij houdt een portfolioshoot in: fotoshoot is gratis, de verkleinde bestanden met logo krijgen ze gemaild. Mochten ze iets willen bestellen dan kan dat tegen normaal tarief.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:38

Niks mis met portfolioshoots. Je moet tenslotte eerst iets hebben om te laten zien. En je kunt specifiek op zoek gaan naar een bepaalde kleur of ras om een evenwichtig portfolio op te bouwen. Maar daarna zou je portfolio steeds moeten worden aangevuld met foto's uit opdrachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:52

Als het in opdracht van particulieren fotograferen het enige dat je doet, dan wel inderdaad...

Wat je veel in de VS ziet, zijn fotograferen die gratis bij grote ranches op bezoek gaan.
In ruil voor de foto's daar een hele dag kunnen fotograferen met prachtige (schone) paarden die professioneel worden voorgebracht. En die foto's gaan het archief in als stock.

Want fotografen die stockfoto's verkopen hebben niet genoeg aan 't aanbod van particulieren uit betaalde reportages. Dan moet je toch echt wat meer hebben en veel vaker je portfolio updaten met ook hele specifieke rassen en kleurtjes en type paarden.

Dus 't is maar net waar je je op richt.
Ga je alleen voor particuliere fotoshoots voor je inkomsten, dan richt je je daar bij je portfolio ook op.

Maar als je portfolio ook gelijk een deel van je stockarchief presenteert, dan moet je gewoon heel veel vaker op pad gaan om continu nieuwe foto's te kunnen leveren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:26

Ik doe ook regelmatig portfolioshoots maar ik zoek dan wel zelf naar een goed geschikt model :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:28

Ik geef mijn leasepony wel eens op als portfolio model, alleen is hij niet zo speciaal. Verder vind ik ook dat je moet betalen, het is wel een geheel verzorgde fotoshoot, en je krijgt er goede foto's ook nog eens voor.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 16:26

Nayomi: Bedoel je dan dat je een advertentie op Markt zet waarin je 'm aanbiedt of voor een fotomeeting? Dat vind ik nogal een verschil namelijk...

Portfolioshoot is niks mis mee natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd of jullie dan vervolgens foto's of bestanden weggeven?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:27

Ik heb het niet over een fotomeeting. Maar een fotoshoot die je aanbiedt op marktplaats of bokt markt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:30

Enkel kleine formaat foto's met logo :) Nabestellen kan altijd

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:31

Ja oke, dat is waar. Maar die kun je wel op bokt plaatsen bijvoorbeeld. :j
Zo'n persoon neemt tijd en moeite om dit voor je te doen. Dus tsja, daar mag je best wat voor vragen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:42

ik zie het ook als reclame als foto's van een portfolioshoot in een topic worden gegooid :P Niet dat ik klanten erdoor krijg :') maar naamsbekendheid wel

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:28

Een portfolio is een map met foto's om te laten zien wat je voor foto's kunt maken.

Een archief met foto's om te verkopen (stock) is niet hetzelfde. Die foto's zul je vaak op eigen initiatief en op eigen kosten maken.

Foto's die ik maak bij particulieren komen niet in mijn database voor de verkoop. Die klant heeft mij namelijk betaald om foto's te maken. Uiteraard kunnen foto's uit zulke reportages wél (in overleg) in mijn portfolio worden opgenomen.

Richt je je op particuliere reportages én hou je je bezig met stockfotografie, dan zal je portfolio een combinatie van beiden zijn.
Maar nogmaals portfolio en archief zijn niet hetzelfde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:39

Dat zeg ik toch ook helemaal niet...? Dat portfolio en archief 't zelfde zouden zijn...
Snap niet helemaal waar je die conclusie uit trekt binnen mijn verhaal. Maar goed.

Ik zeg alleen dat als je allebei doet, dat je dus óók in je portfolio van allebei iets zou moeten/kunnen laten zien...

Als je veel stockfoto's levert, en je hebt bijna nooit updates in je portfolio, dan krijgen je klanten 't idee dat je niets nieuws maakt en dat er niets nieuws voor ze op archief staat.
Dus als stockfotograaf is het heel erg belangrijk dat je ook je portfolio (en je archief) up to date houdt met regelmatig nieuwe foto's.

Of je betaalde shoots wel of niet in je archief zet is inderdaad een manier van bedrijfsvoering.
Je kunt er voor kiezen om ze niet op te nemen in je archief, en er daardoor dus nooit meer wat aan te verdienen. Of je kunt kiezen om ze wel op te nemen in je archief, zodat er mogelijk nog wat aan verdient kan worden.

In mijn geval zijn mijn fotoshoots qua kosten berekend (korting voor de klant) op 't feit dat ze wél in het archief terecht komen. Tenzij de klant dat echt niet wil. Maar dat is eigenlijk nog nooit voor gekomen. Iedereen is juist razend enthousiast dat er een kans is dat zijn/haar paard misschien een keer in een blad of kalender komt. Mijn ervaring is dus dat de eigenaar het juist als een leuk extraatje ziet. En ook voor mij is het een win-win situatie om die foto's ook te kunnen gebruiken.

Zou ik de shoots allemaal niet in 't archief opnemen, dan zouden de kosten voor een shoot veel hoger moeten worden.

Dus 't is maar net waar je voor gaat.
En natuurlijk zal niet iedere opdracht foto qua kwaliteit goed genoeg zijn om als stockfoto verkocht te kunnen worden. Niet iedere klant heeft een prachtige hengst in topvorm op stal staan. Ik kom tijdens opdrachten ook vaak genoeg paarden tegen die nooit in aanmerking zouden komen voor publicatie, ook al is de technische kwaliteit van de foto nog zo goed.