© wordt verwijderd en foto's worden gebruikt wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: © wordt verwijderd en foto's worden gebruikt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:24

Ja, is altijd vrij gebruikelijk geweest.
Tenminste, in de paardenwereld kom ik het regelmatig tegen.

Niet eens zo zeer op online foto's he... Juist op geleverde afdrukken.
Online foto's wordt vaak een copyrightlogo overheen gegooid of een digitale handtekening opgeplaatst.

2 Voorbeeldjes...
Fotografen Van Lent en Javan. Zijn voornamelijk in de arabierenwereld aktief.

http://www.ariela-arabians.co.il/imgs/n ... nov-95.jpg
http://www.straightegyptians.com/barn/i ... nstril.jpg

Daarnaast vind ik het ook verstandig om bij digitale foto's de maker kenbaar te maken.
Zo is het voor mensen die de foto willen gebruiken, gemakkelijker om de fotograaf op te sporen om te informeren naar een licentie. Een rechter zal bij een schending kwestie daarom juist enthousiast zijn als de fotograaf via dergelijke logo's duidelijk maakt wie de maker is.

En het is voor de fotograaf natuurlijk ook direct een stukje verspreiding van z'n naamsbekendheid. Niet alleen bij mensen die z'n werk al kennen, maar juist ook om bij nieuw publiek geïntroduceerd te worden :)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:58

Bedankt Femke!
Ik ben niet thuis in de paarden wereld en heb in het Rijksmuseum foto's van beroepsfotografen zien hangen en kijk online foto's op Flickr van (meest) amateurfotografen...zonder handtekening.
Soms denk ik dat het een beter idee is bij je foto's te vermelden, dat indien elders getoond de fotograaf vermeld dient te worden. Zo krijgt een fotograaf naambekendheid.
Het nut van een logo aanbrengen zie ik niet. TS bewijst het nu ook met haar verhaal...een logo (ja, het MAG niet) kan weggeshopt worden) Maar je rechten als fotograaf blijven hetzelfde, met of zonder logo.

Anoniem

Re: © wordt verwijderd en foto's worden gebruikt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:08

Klopt, maar zet er geen logo op en je zal merken dat je foto's nog 10x sneller gejat worden.
En mensen komen altijd met 't zelfde excuus: "Goh, dat wist ik niet... de foto stond op google". Right...

Ja, het is in theorie makkelijk om te zeggen dat mensen het netjes moeten vermelden.
Maar in de praktijk komt het er op neer dat (vrijwel) niemand dat doet.
Dus zorg je er dan als fotograaf zelf maar voor dat je naam er al bij staat.

En slopen ze die er af?
Dan kunnen ze zich niet meer verschuilen achter het excuus dat ze het niet wisten.
Sta je direct ook een stuk sterker áls het ooit op een rechtzaak zou uitlopen. Omdat er dan opzet in het spel is geweest. Immers, ze hadden je in een paar minuutjes een mail kunnen sturen om toestemming te vragen.