Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
Lovely schreef:Het verschil tussen een echte fotograaf die zich prof mag noemen en een goedwillende amateur ligt 'm daar waar de amateur het plaatjes schieten fotograferen gaat noemen.
Nog afgezien daarvan haal je de amateur er altijd wel uit door de taalfouten op een website of elders op internet. Slecht taalgebruik verkoopt niet en toch krijgt taal te weinig aandacht. Jaja, want de foto's moeten voor zich spreken, maar in de realiteit is het enorm veel van hetzelfde.
. Cassidy schreef:En ze hebben nooit een aanwijzing gehad van een fotograaf? Geen cursus gevolgd hoe ze moeten belichten? Nooit een keer met iemand lopen sparren waarom de ene of de andere foto niet lukt? Dan vind ik dat heel knap!
judithh schreef:Professioneel is in mijn ogen niet zozeer een kwestie van er je geld mee verdienen, maar ook ervaring, benadering, kennis en kunde en meer van dat soort dingen. En of je daar dan wel of niet van kunt eten vind ik daar niet mee samenhangen.
sflj schreef:Ik vind dat je je pas professioneel zou mogen noemen na een gedegen opleiding, net als dat je voor veel andere beroepen eerst diploma's moet halen om ze te mogen uitvoeren. Eerst bewijzen dat je de kennis hebt dus.

ik geniet van hun foto's 
Zelfde geld voor fotovakschool. Ik heb daar eindprojecten gezien die menige hobbyfotografen op bokt nog beter kunnen. sflj schreef:Maar kun je als leek beoordelen of iemand goed werk levert?
Daarvoor zijn diploma's uitgevonden, denk ik.
Mag ik anders maar een dierenartspraktijk beginnen omdat ik dure spullen heb aangeschaft, mensen geld last betalen voor mijn diensten en onwetenden vertel dat ik er alles van weet?
Hoeveel mensen hier op bokt hebben echt -aantoonbaar- verstand van fotografie om werk van fotografen te kunnen beoordelen?

)