Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Revanches schreef:Erg mooi! Heb je er veel aan na-bewerkt?
Astaloca schreef:Wauw! Gaaf! Ik heb alleen nog nooit een liefheersbeestje met druppels gezien
Mabotje schreef:Echt prachtige foto's! Ik ben nog steeds aan het klooien met mijn macrolens, krijg zó weinig scherpte/diepte? Van welke afstand heb je ze gemaakt en heb je ze nog veel moeten croppen?
xNavatu schreef:Mabotje schreef:Echt prachtige foto's! Ik ben nog steeds aan het klooien met mijn macrolens, krijg zó weinig scherpte/diepte? Van welke afstand heb je ze gemaakt en heb je ze nog veel moeten croppen?
Ik zat er zelf zo dichtmogelijk op als ik kon, gok dat dat zo'n 20 cm is, en mn lens heeft een brandpunt van 100mm (:
&Heb ze niet veel moeten croppen
Diepte heeft er toch ook wel mee te maken met hoever dat de andere achtergrondelementen vanaf je onderwerp staat, bij de eerste zie je ook veel meer op de achtergrond dan bij de tweede, komt omdat erbij de eerste nog plant achterstond en bij de tweede niet (:
Mabotje schreef:xNavatu schreef:
Ik zat er zelf zo dichtmogelijk op als ik kon, gok dat dat zo'n 20 cm is, en mn lens heeft een brandpunt van 100mm (:
&Heb ze niet veel moeten croppen
Diepte heeft er toch ook wel mee te maken met hoever dat de andere achtergrondelementen vanaf je onderwerp staat, bij de eerste zie je ook veel meer op de achtergrond dan bij de tweede, komt omdat erbij de eerste nog plant achterstond en bij de tweede niet (:
Tks. Heb zelf een 105mm macrolens. Vindt het echt moeilijk om macrofoto's te maken met scherpte. Uit de hand lukt het me bijna helemaal niet en met statief vindt ik het ook moeilijk. Ga het toch nog eens proberen. Het is steeds zo frustrerend als je denk dat je iets moois hebt, maar als je dan op de PC kijkt en het is bagger dan zakt me de moed weer in de schoenen. Jouw mooie foto's geven me weer wat motivatieGebruik je een klein diafragma?
xNavatu schreef:Mijn diafragma varieerd, hangt van de hoeveelheid ligt die ik heb af. Ik gebruik wel minimaal 5.6, liefst nog iets hoger.
Statief vind ik niet heel fijn om mee te werken dus die gebruik ik niet, maar ik gebruik wel mijn knie als ondersteuning (gezien ik al een zware camera heb en die lens is ook niet heel licht, haha) en ik probeer ook te zitten, want dan zijn mijn handen al een heel stuk stiller als dan dat ik sta (:
Stel je handmatig scherp of heb je hem gewoon op AF staan? Dat vind ik persoonlijk ook een hoop schelen, als ik zelf scherpstel heb ik veel meer kans dat ze gelukt zijn dan wanneer ik hem op AF zet.
Komt wel goed joh, gewoon veel oefenen! Leuk dat mijn foto's toch weer motivatie geven