Het aanbieden van een fotoshoot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDijk

Re: Het aanbieden van een fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:14

allereerst _/-\o_

Over een keurmerk, daar heb ik wel eens diep over na zitten denken, "zou dat niet wat zijn" "zouden dan sommigen niet de juiste fotograaf krijgen die bij ze past", maar hechten mensen daar waarden aan? waarschijnlijk niet.. om een keurmerk bekend te krijgen moet je al honderden euro's investeren in reclame en wie heeft dat geld ervoor over...?

Overigens, beginners durven vaak nooit veel te vragen voor fotoreportages en gaan vaak nooit boven de 20/30 euro, de mensen met meer ervaring zitten daar vaak (ver) boven, die durven vaak gewoon meer te vragen omdat ze weten dat ze redelijke kwaliteit kunnen leveren, soms gaat dat bewust, soms gaat dat onbewust, natuurlijk zitten er wel enkele "fotografen" tussen die denken "hier kan ik mooi geld mee vangen" en vragen meteen een redelijker bedrag, maar veel zou dat niet voorkomen denk ik hoor.. het is mij tenminste nooit echt opgevallen.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:25

Nou ik noem me als ze het vragen semi-prof. Gewoon om de reden dat ik het leuk vind om te doen maar niet voor Jan met zijn korte achternaam enkele uren ga staan fotograferen en bewerken (ja ik bewerk alles wat ik online gooi) en dat ze dan denken dat ze alle foto's zo maar even op cd krijgen :+

Wat al eerder genoemd is... ik heb ook apperatuur wat slijt en software en een pc dat geld kost.

Hebben we het over een portfolio shoot waar ik zelf om vraag, dan zijn er andere voorwaarden.
Voor wat hoort wat vind ik dan :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:47

Femke schreef:
Waarom verspring je ineens van onderwerp?

Ik verspring niet van onderwerp. In mijn eerste post schreef ik
Citaat:
Je portfolio moet dus ook een realistische weergave zijn van wat je een klant kunt bieden.

That's it. Niet meer en niet minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:36

En ook dat weerspreek ik nergens, dus waarom quote je me dan?
Uiteraard moet je portfolio een realistische weergave zijn wat je je klant kunt bieden.
Logisch. :j

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:18

Ik gaf er een voorbeeld bij, maar dat begreep jij blijkbaar niet zoals ik het bedoelde. :?
Dus ik zal het anders uitleggen: uit de foto's in een portfolio moet m.i. blijken wat voor inhoudelijke en technische kwaliteit iemand kan leveren. Als daar alleen een paar toevalstreffers of een paar super fotogenieke paarden inzitten, dan geeft dat geen realistisch beeld van wat een fotograaf kan.

Portfolio-foto's zijn bij mij voornamelijk foto's uit mijn gewone dagelijkse werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:42

Als het doel van het portfolio is om te laten zien wat je dagelijks doet, dan is dat inderdaad belangrijk. :)
Als het ook dient als showcase voor bijv. bladen en uitgevers, dan is het ook zeer belangrijk dat er naast je dagelijkse reportages ook representatieve paarden tussen staan waar je potentiële opdrachtgever naar op zoek is. Als ze die niet vinden, dan kopen ze je foto's niet. Zo eenvoudig is het in de uitgevers wereld ;)
Dus het is nogal belangrijk als fotograaf om goed stil te staan bij wat de functie van je eigen portfolio is: is het een showcase om klanten te laten zien wat je dagelijks doet, of is het een showcase voor andere opdrachtgevers die naar droomplaatjes op zoek zijn?

Maar er zit natuurlijk nógal een verschil tussen een portfolio met toevalstreffers en een portfolio dat gewoon goed gevuld is met mooie paarden.
Ik ben het met je eens dat een portfolio vol toevalstreffers niet laat zien wat de fotograaf daadwerkelijk kan.
Maar met mooie paarden is niets mis. Want ook een mooi paard kun je op een vrij eenvoudige manier op de foto zetten, en zelfs verprutsen.

En hoe kun je oordelen dat het alleen om super fotogenieke paarden zou gaan... Zo'n conclusie kun je alleen trekken als je ook het paard in real life hebt gezien.
Want een top fotograaf krijgt het ook bij de minder mooie paarden voor elkaar om ze er zó op te zetten dat buitenstaanders zeggen dat het alleen om super fotogenieke paarden gaat. ;)

Wat is je "gewone dagelijkse werk"?

Zet iemand de gepensioneerde schimmeltjes op de foto zonder enorme was beurt, in het weilandje met rommel waar ze normaal staan, of ga je de uitdaging aan om ook dat ouwe schimmeltje even goed op te poetsen, een mooie locatie te kiezen en hem er op z'n best op te zetten...
Dat zijn 2 verschillende manieren van aanpak waar beide wel markt voor is.

Of ga je op zoek naar de mooiste paarden van het land, en de mooiste locaties... Bouw je een archief op, waar uitgevers de mooiste foto's uit kiezen om spectaculaire boeken, kalenders, agenda's, dekbedden, etc. uit te geven.

Ook dat kan "dagelijks werk" zijn.
En ook een combinatie van die 2 kan dagelijks werk zijn.

Moet je dan 2 portfolio's maken?
1 Met betaalde fotoshoots.... en 1 met indirecte opdrachten?
Het laat beiden hetzelfde zien, het komt op hetzelfde neer. Namelijk: Jouw werk.

Het enige verschil is dat bij de betaalde fotoshoots mógelijk wel eens een paardje zit dat iets minder fotogeniek is.
Lieg je door dat paard er niet bij te zetten? Nee, natuurlijk niet.
Want je andere werk is ook gewoon realiteit en is ook gewoon je eigen werk. Dus ook representatief.

Je wil als fotograaf laten zien wat je kan. Juist om te laten zien wat het maximale is dat je uit jezelf kunt halen. Je foto's zijn je visitekaartje, en die probeer je zo mooi mogelijk te maken.
En laten we daarnaast niet vergeten dat voor vrijwel iedere paardenfotograaf het "werk" niet alleen werk is, maar ook passie. Een paardenfotograaf houdt van mooie paarden, ziet er de schoonheid in.

Niet meer dan logisch om die schoonheid ook aan de klant te laten zien.

Ferrari gaat ook niet uitgebreid adverteren met z'n minst mooie auto... Nee, ze laten de mooiste zien.
Mensen snappen zelf ook wel dat er ook minder luxe modellen beschikbaar zijn.

Een leerwerker gaat ook niet uitgebreid adverteren met z'n basic lijn, maar juist met prachtige hoge kwaliteit exclusieve producten.

Je laat 't mooiste zien dat je hebt gemaakt.
Da's gewoon basic marketing.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:41

We dwalen erg af. ;)
Een portfolio heeft verschillende functies. Je kunt laten zien wat voor werk je gemaakt hebt en je kunt door de keuze van foto's die je erin zet, je richten op bepaalde klanten.
Als er voldoende werk in een portfolio zit, dan is daar ook een stijl uit af te leiden. Ook een belangrijk aspect waar klanten naar kijken.
Inderdaad, allemaal marketing.

Je hebt het over mooie paarden en over schoonheid. Dan kom je in het gebied van smaak en persoonlijke voorkeuren. Wat ik een mooi paard vind, hoeft een ander niet mooi te vinden. En andersom zijn er mensen soms lyrisch over een paard wat mij totaal niet aanspreekt. Maar ook van zo'n paard kan ik wel een mooie foto maken. En van een paard dat ik prachtig vind, kan ik ook een heel lelijke foto maken (maar dat doe ik natuurlijk niet). :D

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:33

In de paardenfotografie zijn naar mijn mening maar heel erg weinig profs.
Sjoert, Hypofocus en een paar anderen noem ik wel profs, maar de rest eigenlijk meer 'gevorderde fotografen'.

Ik bied zelf fotoshoots aan voor €15,- en ik ben ondertussen zo'n 2,5 jaar bezig met fotograferen.
Waarom zo goedkoop? Omdat anders niemand wilt.
Sommige mensen vinden €15,- excl. reiskosten al veels te duur, en dan houdt het feest op...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:35

Als iemand al geen 15 euro over heeft voor een shoot... tjah :') een shoot is in mijn ogen een luxe, mensen willen voor een duppie op de eerste rij zitten :+

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:18

Inderdaad, Renee. :j

Deze discussie zal er altijd blijven. Leuk om erover te praten maar veel zin heeft het niet . :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:37

Ik vind de manier van shoots aanbieden dmv fotomeetings dan wel weer er discussieerbaar. Ze schieten op dit moment als paddestoelen uit de grond. Ik heb nu het idee dat mensen maar wachten met een eigen shoot want 'er komt wel weer een fotomeeting waar je lekker veel foto's krijgt voor niks'.  

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:47

Marit schreef:
Ik vind de manier van shoots aanbieden dmv fotomeetings dan wel weer er discussieerbaar. Ze schieten op dit moment als paddestoelen uit de grond. Ik heb nu het idee dat mensen maar wachten met een eigen shoot want 'er komt wel weer een fotomeeting waar je lekker veel foto's krijgt voor niks'.  

Dat is inderdaad weer heel wat anders.
Toch, naar mijn mening, zie ik dat liever dan een persoon die net 1 dag de camera in de handen heeft en al fotoreportages voor €20 vraagt.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:56

Alle ontwikkelingen van de afgelopen jaren (digitale camera's, internet etc.) hebben er toe geleid dat fotografie voor veel mensen toegankelijk en betaalbaar is geworden. "Iedereen kan het" (met die camera's van tegenwoordig die alles zelf doen). :D
Daardoor hechten veel mensen geen waarde meer aan foto's. Goedkope shoots en fotomeetings waar mensen 'gratis' foto's krijgen, dragen daar aan bij.
Gelukkig zijn er ook nog klanten die bereid zijn een fatsoenlijke prijs te bepalen voor fotografie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:58

Wat dat betreft hebben we eigenlijk ook 'pech' dat we in Nederland zitten.
Het land van de zuinige mensen.

Als je kijkt naar de VS, daar zijn mensen echt nog bereid om te betalen voor kwaliteit. En flink ook.
Een goede fotograaf kan daar met gemak het tienvoudige vragen van wat hij hier kan krijgen.

Ik heb overigens niets tegen fotomeetings hoor.
Ik heb niet de illusie dat mensen die daar met hun paard naartoe gaan de mensen zijn die anders wel 100+ euro neer zouden leggen voor een shoot.
En de enkeling die wél 100+ euro over heeft voor een shoot, komt na zo'n foto meeting tóch nog gewoon naar me toe voor een reportage.
Dus ik ervaar er geen problemen van.

En voor de fotografen is het een hele goede manier om samen kennis te delen en een leuke middag te hebben.
What's wrong about that?

Fotografie is met de komst van de digitale camera inderdaad toegankelijker geworden.
En daardoor is het vak wel aan wat veranderingen onderhevig.
Want de vakfotograaf die al 30 jaar op z'n kont heeft gezeten en z'n kunstje heeft gedaan, krijgt nu ineens concurrentie van mensen die qua kwaliteit misschien wel bij hem in de buurt komen.
Op die manier zijn al verschillende oude rotten in het vak ten onder gegaan. Er was "vroeger" nauwelijks concurrentie voor fotografen (behalve onderling), en er waren er een aantal bij die daardoor een beetje lui en weinig creatief zijn geworden.
Dát zijn de mensen die nu last hebben van de nieuwe opkomst in het digitale tijdperk.

Want als je niet bij blijft met creativiteit, eigen stijl en kwaliteit.... Dan kom je niet boven de gemiddelde "gek met een camera" uit wat kwaliteit betreft.

Uiteraard scheelt het wel, als je 30 jaar lang een trouwe klantenrking hebt op kunnen bouwen (en bijv. voor schoolfotografen, die zullen niet zo snel weg geconcurreerd worden). Maar in veel disciplines in het vak, zullen er inderdaad doorgewinterde fotografen verdwijnen, door de komst van het digitale tijdperk. Want men schiet z'n eigen foto's tegenwoordig wel. En voor de mensen die kwaliteit niet hoog in 't vaandel hebben staan, is dat voldoende.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:21

Laten we over fotomeetings maar niet beginnen :+ dan zijn we volgend jaar nog niet uitgepraat :))
Hoewel het sommige misschien wel wakker zou schudden, maar ik heb mijn initiatief al genomen wat dat betreft en de meeste zijn gewoon niet bereid daar op een volwassen manier over te praten (die de meetings organiseren)

En wat Femke en Jolanda zeggen, mensen die écht geld voor een fotoreportage over hebben die blijven ook echt nog wel gewoon fotoreportages boeken (bij de duurdere fotografen dan meestal omdat ze echt voor kwaliteit kiezen) de goedkope hobby/amateur fotografen leiden meer onder de fotomeetings dan degene die meer ervaring en betere kwaliteit levert tegen een goede prijs.

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 13:04

Bij de fotomeetings heb ik nog niet eens stilgestaan al zie ik dat nog anders dan mensen die zichzelf aanbieden als fotograaf. Bij een fotomeeting kiezen de mensen er bewust voor en een fotograaf kan bij het aanbieden van zijn diensten mooier overkomen dan het in werkelijkheid is.. (ik hoop dat het nog een beetje duidelijk is ;) ). Ik begrijp dat dit voor de echte fotografen onder ons wel vervelend kan zijn, maar het is inderdaad zo zoals meerdere hier al zeggen.. mensen die echt voor kwaliteit kiezen nemen toch wel contact op met een goede fotograaf.

Mijn frustratie is ondertussen al wat gezakt hoor :+ Ik verbaas mezelf er gewoon over hoe goed mensen zichzelf vinden qua fotograferen terwijl er hele simpele dingen al niet kloppen. Ze bieden zichzelf aan als een goede fotograaf terwijl ze net 2 dagen geleden hun spiegelreflex bij de Mediamarkt gehaald hebben en alleen nog maar de hond van de buren op de foto hebben staan.. Ik hou gewoon van iets meer bescheidenheid ;)

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:25

Ik begrijp je frustratie. Ik ben het deels ook wel met je eens, maar sta er iets anders tegenover.

Ik ben een absolute beginner, heb mijn camera pas een jaar en volg sinds kort een cursus basisfotografie. Ik ben nog volop aan het oefenen en gelukkig heb ik in mijn omgeving veel mensen die graag voor de camera willen. Van te voren geef ik altijd aan dat ik nog aan het oefenen ben, en dat ik dus niet weet of de foto's zullen lukken. Als ik straks wat verder ben, wil ik misschien ook wel een kleine vergoeding vragen voor de 'shoots'. Je steekt er immers een hoop tijd en moeite in! En daarnaast kun je deze vergoeding weer in een potje stoppen voor nieuw materiaal.

Ik begrijp daarom ook, dat iemand die tijd en moeite in shoots steekt, daar iets tegenover zet. Al vind ik inderdaad dat deze mensen wel eerlijk moeten zijn over hun ervaring en kwaliteiten.

Voor mij is het nog een ver van mijn bed show, eerst maar eens goede foto's leren maken! }:0

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:32

Criss schreef:
Ik verbaas mezelf er gewoon over hoe goed mensen zichzelf vinden qua fotograferen terwijl er hele simpele dingen al niet kloppen. Ze bieden zichzelf aan als een goede fotograaf terwijl ze net 2 dagen geleden hun spiegelreflex bij de Mediamarkt gehaald hebben en alleen nog maar de hond van de buren op de foto hebben staan.. Ik hou gewoon van iets meer bescheidenheid ;)

Die zelfoverschatting heb je niet alleen bij fotografie. Kijk eens naar al die talentenjachten op tv. Hoe vaak zie je daar geen mensen die echt totaal niet kunnen zingen en die daar toch aan mee doen? En als ze dan afgeserveerd worden nog roepen dat de jury er niks van weet en dat ze ook zonder dat tv-programma wel bekend en beroemd gaan worden. :+
En het is ook echt iets van deze tijd dat iedereen denkt alles te (moeten) kunnen. Iedere zangeres speelt tegenwoordig ook in een film, elke vrouw van een BN-er presenteert een programma, iedere acteur neemt tegenwoordig een CD op.

LindaV schreef:
Ik ben een absolute beginner, heb mijn camera pas een jaar en volg sinds kort een cursus basisfotografie............Voor mij is het nog een ver van mijn bed show, eerst maar eens goede foto's leren maken! }:0

Klinkt goed! +:)+

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 14:30

@JolandaS Je hebt gelijk hoor.. het zelfoverschatten zie je niet alleen bij fotografie. Ach het was gewoon wat frustratie maar die ben ik nu wel weer kwijt hoor ;)

@LindaV Mijn post was ook niet bedoeld voor mensen zoals jij. Ik kan het juist alleen maar waarderen als mensen zo eerlijk zijn en graag willen leren. Ik ben waarschijnlijk nog meer beginner dan jij (als ik naar je foto's kijk ;)) maar ik vraag dan ook niets voor mijn foto's en oefen heel veel bij vrienden / kennissen. In mijn ogen is het op sommige gebieden soms beter om bescheiden te blijven, ik heb liever dat de verwachting van de foto's wat minder is en dat het uiteindelijk heel erg meevalt :)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:06

Zo staat er weer een "professionele fotograaf en lang ervaring" maar de voorbeelden zijn tjah... niks bijzonders vind ik en de portfolio allemaal te donker of lucky shots imo. Knappe prijs vraagt diegene ook nog.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:28

Ivonka schreef:
Zo staat er weer een "professionele fotograaf en lang ervaring" maar de voorbeelden zijn tjah... niks bijzonders vind ik en de portfolio allemaal te donker of lucky shots imo. Knappe prijs vraagt diegene ook nog.

Zowel foto's als tekst zijn al niet professioneel. Ik heb dan vaak totaal geen zin meer de website dan aan te klikken.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:40

Ik kijk altijd even in het portfolio van de andere fotograaf, net zoals van iedere fotograaf die hier reageert omdat ik nieuwsgierig ben. Toch is het altijd gokken hoe een ander zijn beeldscherm staat. Dit van mij thuis staat wel licht maar komt redelijk in e buurt van het echie. Niet iedere fotograaf heeft geld om een gekalibreerd scherm voor 7000 euri aan te schaffen en dan heb je wel eens dat de foto's bij het ene scherm donkerder uitvallen dan bij het andere scherm. Is toch vaak gokken.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:42

@ Criss, wat een leuk compliment, maar ben echt pas net bezig!

Die advertentie heb ik ook gezien ja! Kan er wel om lachen, iedereen snapt toch wel dat dat niet serieus kan zijn..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:43

Be serieus ang dat die mensen ht cht menen :j

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:48

Splaakgeblek Renee? :')