Waarom maar weinig fotos krijgen bij een fotoshoot?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:51

dan ben ik benieuwd hoeveel foto's(van de 250 gemiddeld per shoot) je daadwerkelijk verkoopt voor 'n goed bod. en wat is voor jou 'n goed bod? ik denk dat wanneer je zo'n 20 euro per shoot vraagt voor 'n hele cd die niet voor internetgebruik is maar puur voor de klant zelf meer opleverd.
eerlijk? Ik denk dat het echt minimaal is.. gezien de vele hobbyfotograven, proffesionele fotograven, steeds goedkopere spiegelreflex camera's en fotocursussen.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:56

Illusion schreef:
dan ben ik benieuwd hoeveel foto's(van de 250 gemiddeld per shoot) je daadwerkelijk verkoopt voor 'n goed bod. en wat is voor jou 'n goed bod? ik denk dat wanneer je zo'n 20 euro per shoot vraagt voor 'n hele cd die niet voor internetgebruik is maar puur voor de klant zelf meer opleverd.
eerlijk? Ik denk dat het echt minimaal is.. gezien de vele hobbyfotograven, proffesionele fotograven, steeds goedkopere spiegelreflex camera's en fotocursussen.

Niet veel. :n Maar dat heeft er meer mee te maken dat door de redenen die jij noemt ik weinig opdrachten meer doe (al heb ik nog geen klagen in vergelijking tot mensen die nog veel duurder zijn dan ik - redelijke bedragen, maar mensen hebben het er niet meer voor over).
Bij bijna elke shoot krijg ik wel nabestellingen, omdat de mensen die bij mij een shoot boeken over het algemeen weten wat ze kunnen verwachten aan prijzen per foto, omdat ik daar helder afspraken over maak (ervaring leert dat dat nodig is).
En ik denk het niet, dat dat meer oplevert, want het kost ook heel erg veel tijd. Als ik 3 shoots doe met normale tarieven en normale nabestellingen zoals ik altijd doe, verdien ik meer dan met 10 shoots van 20 euro, zeker als je het in uurloon omrekent. :)

Maarm, volgens mij wijken we nu van het onderwerp af. :D

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:15

Illusion schreef:
Citaat:
Het feit dat je al je foto's onbewerkt weggeeft geeft voor mij alleen maar aan dat je niet serieus bezig bent fotograaf maar meer als hobbyist, correct? Misschien wil de fotografe dan wel bij jou een fotoreportage boeken.

Bij mij krijg je inderdaad 10-15 foto's bij een fotoreportage. Dat is meestal een selectie uit ongeveer 150 foto's. En dan heb je een reportage waarbij je -hopelijk- bij elke foto denkt: já, dit zou ik aan de muur willen hangen. En inderdaad: meestal werken de paardenfotografen hier -waaronder ik- voor een prikkie en geven heel veel foto's weg in vergelijking tot professionele fotografen.

Mensen snappen niet dat 1. selecteren veel werk kost; 2. nabewerken veel tijd kost; 3. het voor de fotograaf ook rendabel moet zijn want voor een beetje apparatuur ben je al gauw over de 1000, vaak al over de 2000/3000 euro aan investering kwijt; 4. fotografen ook een naam hoog hebben te houden en dus alleen foto's sturen die goed van kwaliteit/belichting/scherpte/pose paard etc. zijn. Foto's die voor de eigenaar goed zijn, zijn soms voor een fotograaf niet bepaald reclame om online te zetten.

Als je veel foto's wilt kun je beter een vriendin uitnodigen of goed rondspeuren op bokt voor een enkele fotograaf die dat doet. Dan zal de kwaliteit wel minder zijn, maar heb je zo meer dan honderd foto's. Of je met al die foto's heel blij zal zijn, is aan jou .

Uhm.. Het aantal foto's dat je bewerkt/onbewerkt weggeeft heeft niks met proffesionaliteit te maken? En al helemaal niks met kwaliteit?
Je bent pas proffesioneel wanneer je met fotografie je geld verdiend, het je baan is.
Op bokt zitten nauwlijks proffesionele fotograven, ik denk dat 90% hobbyfotograaf is.

Ik snap beide reacties. Ik beschouw mijzelf niet als professioneel omdat ik er mijn brood niet mee verdien. Uiteindelijk wil ik dat wel, maar alles op zijn tijd en wil nog veel leren voor ik het full time wil gaan doen. Werk nu al wel regelmatig met betalende klanten, maar ik geef altijd aan dat ik geen professioneel fotograaf ben. Ik ben zeker geen amateur, ik beschouw mezelf als een soort semi-professioneel fotograaf.

Erik34

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:56

Er kunnen zoveel factoren mee spelen met een shoot, waardoor je uit stel 100 foto's maar 10 a 15 overhoud waar jij achter kunt staan en je naam onder wilt zetten. Als fotograaf ben je afhankelijk van het weer, rijkundigheid ruiter/amazone, de omgeving en natuurlijk kan jezelf ook eens je dag niet hebben. Bij mijn vorige shoot hield ik bijvoorbeeld rond de 90 stuks over na selectie en de rest is verwijderd van de schijf.

Kijk ook eens naar de prijzen die je betaald voor een professionele fotograaf.

Zelf heb ik liever 10 hele goeie afdrukken, dan 50 matige, maar smaken verschillen. :D

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:57

Even de hele discussie doorgelezen, maar er kwam nog even wat in me omhoog borrelen;

Wáárom zou je 100 foto's willen waarvan er 80% niet geweldig is, maar zozo, als je ook gewoon 15-20 geweldige foto's kan hebben waarbij je elke keer denkt <3 ? Ik weet wel waar ik voor zou kiezen :Y)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:51

uhm. zie zegt dat 80% niet geweldig is? weer zo'n nonargument..
maar nu gaan we 'n beeetje offtopic :P

Jettie

Re: Waarom maar weinig fotos krijgen bij een fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 07:25

Ik doe geen paardenfotografie, maar voor portretfoto's doe ik het altijd zo: klanten krijgen een contactsheet op de mail (alle foto's van de shoot onbewerkt en zeker nog niet bedoeld om te gebruiken), hierbij heb ik de foto's met ogen dicht of verkeerde focus oid. eruit gefilterd. Zij mogen daar 10 uit kiezen, of meer tegen een meerprijs van 2 euro per foto. Klant kan dus in principe zo veel foto's nemen als hij/zij wil, maar bewerken kost mij inderdaad ook tijd. Ervaring leert dat meestal alleen de 10-15 mooiste foto's van een shoot worden gebruikt voor internet/afdrukken.

Voor bruiloften is dit uiteraard een ander verhaal omdat je een reportage schiet, maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:42

Is inderdaad per fotograaf heel verschillend (professioneel of niet laat ik even in't midden)
Zelf maak ik, als ik naar iemand toe ga voor een fotosessie, een mapje met eindresultaten met copyright-regel erover.
Dat zijn dan alle foto's die ik "toonbaar" genoeg vind. Dat kan in aantal schelen van 15 tot 100 ;) . Dan heeft het de klant, behalve de helft van mijn treinkosten, nog niks gekost. Hieruit mag de klant dan kiezen welke hij/zij wil en op wel formaat, digitaal of gedrukt, dan wordt er betaald en opgestuurd.
Is wel wat werk, maar ik ben aan de ene kant bang dat wanneer ik iemand 20 mooie foto's garandeer, ik dat misschien niet haal.. :o
En aan de andere kant: als ik 100 foto's maak, zit er vaak van alles bij wat ík uit fotografisch opzicht NIKS vindt, en de klant is er helemaal happy mee :D
Behalve een paar voor een portfolio gebruiken doe ik er toch weinig mee, en dat vind ik ook zonde...

Ik denk dat als er op een fotografiesite een pakket met 10-15 foto's wordt aangeboden, dat wel wat flexibel is, maar het geeft een indicatie voor wat er
voor die prijs te "halen" valt ;)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:55

Illusion schreef:
uhm. zie zegt dat 80% niet geweldig is? weer zo'n nonargument..
maar nu gaan we 'n beeetje offtopic :P

Nou, eigenlijk niet. ;)

Vanuit elk willekeurig aantal foto's zijn er altijd wel een paar die eruit springen omdat ze nét wat mooier, bijzonderder, beter zijn. 80% is dan even een random gekozen getal, uitgaande van 20 foto's die je krijgt van 100 geschoten, lijkt me toch vrij redelijk genomen zo. En met niet geweldig bedoel ik geen lelijke foto's, maar gewoon minder speciale omdat net dat goede moment er niet op staat.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 01:23

@_l_Amanda_l_: de helft van je treinkosten? Reis je met korting dan, of betaal je de andere helft zelf?

Wat heb je liever, 20 fotos waarbij je een WAUW effect hebt, of 100 fotos die mwoi zijn?

Ik vind de meeste fotografen hier op bokt erg rendabel met hun prijzen en met wat ze weggeven. Vaak zit er naast de digitale bestanden ook nog een foto die je afgedrukt krijgt.

Ik fotografeer zelf ook, en doe ook shoots. Ik doe bijna geen nabewerking, maar wel de standaard dingen. Ik houd het liever "luchtig en natuurlijk".
Maar het kost tijd. Een shoot kost tijd, allereerst het reizen. Ik doe veel op de fiets, maar ben soms wel een uur aan het fietsen om ergens te komen. Dan ga je fotos maken, zeker met sommige moeilijke paarden die niet stil willen staan of die de oren niet naar voren doen ben je veel meer tijd kwijt, en moet je het voornamelijk hebben van "lucky shots". Dan ga je weer naar huis, thuis nog alles uitzoeken + nabewerken + verkleinen + voorzien van logo + mailen/branden + publiceren.
Daar ben je zo al 2 dagen mee kwijt. En dan bedoel ik 2 dagen niet als in 48 uur, maar wel de dag van de shoot zelf, en aan de nabewerking etc. heb je vaak ook wel een dagtaak.
Daar mag je als fotograaf best wat voor krijgen. Tuurlijk vinden wij het leuk om fotos te maken, anders deden we het niet. Maar ik vind persoonlijk 15 tot 20 fotos een mooi aantal.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:13

Marjoow: ja, ik betaal de helft zelf ;) en meestal zorg ik dat ik een NSkortingkaartje oid kan krijgen, dat scheelt voor mij èn de klant nogal :D (ook alles wat binnen de 20 à 25 km valt doe ik op de fiets)

Weet niet of die zin daarna ook nog tegen mij was, maar dat "wauw" heb ik soms bij foto's die de klant niks vindt en andersom ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:31

Oh nee dat daarna was in het algemeen :P

Maarre, klant betaald mijn reiskosten, altijd. Kan niet met korting reizen :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:54

Ojajoh schreef:
bij foto's van mensen ben ik gemiddeld echt wel dik 2 uur aan het retouchen op 1 foto.....
paarden wel een stukje korter hoor, maar met touwen enz. tja dat kost tijd

Wat [***] je dan allemaal weg? := Ik kan in 5 minuten een touw wegwerken hoor, zoveel moeite kost dat niet.
(en ja, ook als het touw door het hoofdstel heen zit o.i.d.)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:55

Bij mij betaal je voor de kwaliteit, niet voor het aantal foto's. Het minimaal aantal foto's dat ik probeer aan te houden is 15/20 foto's. Maar is jouw paard een fantastisch model geweest en zijn er meerdere leuke gevarieerde foto's uitgekomen dan ga ik ze je natuurlijk niet onthouden :)) mijn doel van een fotoshoot is om een zo gevarieerd mogelijk beeld te geven. Niet alleen portret foto's vanuit 1 houding, niet alleen actiefoto's van 1 positie, nee ik probeer wel een beetje te blijven spelen.

Neem bijvoorbeeld deze shoot van mij, hier zie je ook dat geen enkele foto hetzelfde is, dat is dus ook mijn reden om nooit onbewerkte en onnodig veel foto's te geven. Het gaat juist om die paar goede foto's en niet om die paar normale foto's :D voorbeeld fotoshoot: klik

Heb je het geld er niet voor over? vooral niet doen! Wil je originele foto's, zoek dan een fotograaf die dat aanbied, maar dan is de kwaliteit er ( vaak ) ook naar. Je moet gewoon een fotograaf zoeken die bij jou als persoon past :) Ik steek zowel veel tijd in een fotoshoot als in het nabewerken, al hangt het natuurlijk wel per shoot af van de hoeveelheid nabewerken. Ik ben gelukkig lekker vlot erin, soms hoeft er bijna niks hoeven nabewerkt, maar je moet dan nog steeds een selectie maken
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 31-07-11 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:57

H_Nalanta schreef:
Ojajoh schreef:
bij foto's van mensen ben ik gemiddeld echt wel dik 2 uur aan het retouchen op 1 foto.....
paarden wel een stukje korter hoor, maar met touwen enz. tja dat kost tijd

Wat werk je dan allemaal weg? := Ik kan in 5 minuten een touw wegwerken hoor, zoveel moeite kost dat niet.
(en ja, ook als het touw door het hoofdstel heen zit o.i.d.)

en doe je alleen touwtje ff wegwerken of retouch je ook?

daar zit namelijk een wezenlijk verschil in ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:58

Retoucheer ook maar daar gaan ook geen uren in zitten.. Bij mij niet althans. :P

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:01

ja ik denk dat het er ook aan ligt op welk niveau je het doet
profs zijn zelfs dagen er mee bezig.......maar goed die verdienen er dan ook goud geld mee ;)
ik ben iemand van detail.....en zeker wat betreft de modellen......
als er een persoon bij het paard staat ben ik veel langer bezig dan alleen het paard ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:02

Ja daar ben ik het wel mee eens! :j
Dagen retoucheren.. Pfff!! :oo