Term "black foto's"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Term "black foto's"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:22

Als je in het portfolio van Hypofocus kijkt staat daar een foto van een schimmel met een veulentje. Absolute low key. Dus daarin ben ik het met je eens. Maar low key in general vind ik simpelweg de lading niet dekken en dus ook geen goed alternatief voor "blackfoto".

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:34

wat boeit het of iemand met proffesionele woorden praat of niet uiteindelijk begrijp je elkaar en daar gaat het om , niet om de woorden die je gebruikt....

als iemand in hele moeiijke woorden gaat praten en met allerlei termen, oké leuk tegen mensen die er verstand van hebben, maar die zijn je klant niet... die kunnen het zelf wel
Je klant zijn mensen die er weinig/minder verstand van hebben, en die zullen je niet gaan begrjipen hoor als je met proffesionele termen gaat gooien, en SOMS komt het ook nog is arrogant over dat je hebt van, owh wat een (vul zelf maar verder in )

De term blackphoto mag dan wel niet proffesioneel zijn, maar ze begrjipen in iedergeval wat je bedoelt, en dat is waar het om gaat!

LipydoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:37

judithh schreef:
Wel grappig dat de meeste van jullie denken dat ik mezelf er druk om maak :roll:
De intensie van dit topic is een "discussie" opgang brengen waarom er alleen in het paardenwereldje gepraat wordt over "blackfoto's" terwijl dit een niet bestaande term is.
Dat ik het daarbij niet professioneel over vind komen dat "professionele" fotografen de term blackfoto's op hun website gebruiken terwijl dit een niet bestaande vakterm is, is mijn persoonlijke mening. (en dan heb ik het niet over de paardenfotografen, maar over diegene die ook bv portret foto's maken).
Dat het een term is in het paardenwereldje..prima kan mezelf daar echt niet druk om maken. (In tegenstelling tot wat sommige hier duidelijk denken).

Als je jezelf wilt onderscheiden en jezelf verkoopt als Professionele fotograaf met een daarbij behorende website voor een ander soort fotografie dan paarden vind IK dat je ook in de vaktermen van je vakjargon moet spreken.

Ik zeg nergens dat jij wil dat iedere fotograaf de term blackfoto moet schrappen in zijn vocubulaire... en ik kan heel goed lezen ;) Er is nu toch een leuke discussie op gang gebracht? Of zie ik dat verkeerd?

Maar, wat ik bedoel te zeggen, vanwege een simpele term die wordt gebruikt en verstaan door klanten, zijn paardenfotografen niet professioneel bezig. Als bijvoorbeeld Hypofocus de term gebruikt (weet niet of dit zo is) dan vind jij dat ze niet professioneel over komt. Maar haar klanten vinden haar wel degelijk professioneel als ze tevreden zijn met haar geleverde werk. Het probleem is dus dat jij als collega kritiek heb, terwijl klanten het echt niet boeiend vinden welke termen fotografen gebruiken. Het gaat er toch om om klanten tevreden te houden en niet de collega's?

Wat is verder de bedoeling van jouw geplaatste voorbeeldfoto's? Ik vind die typisch blackfoto en geen low key. Te weinig donkere tonen, het hoofd is gewoon volledig goed belicht zoals het overdag 'de bedoeling' is. De achtergrond is alleen zwart. En dát maakt de term blackfoto juist toepasselijk, omdat het gewoon net ietsje anders is/oogt dan low key. Juist omdat iedereen de term kent, heb ik er geen problemen mee. Low key en high key zijn ook ooit door iemand bedacht bij de bijhorende techniek en iedereen heeft overgenomen en verstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:50

@Lipydo: het onderwerp onderbelichten is pertinent niet de bedoeling bij low key fotografie.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:56

Lipydo schreef:
judithh schreef:
Wel grappig dat de meeste van jullie denken dat ik mezelf er druk om maak :roll:
De intensie van dit topic is een "discussie" opgang brengen waarom er alleen in het paardenwereldje gepraat wordt over "blackfoto's" terwijl dit een niet bestaande term is.
Dat ik het daarbij niet professioneel over vind komen dat "professionele" fotografen de term blackfoto's op hun website gebruiken terwijl dit een niet bestaande vakterm is, is mijn persoonlijke mening. (en dan heb ik het niet over de paardenfotografen, maar over diegene die ook bv portret foto's maken).
Dat het een term is in het paardenwereldje..prima kan mezelf daar echt niet druk om maken. (In tegenstelling tot wat sommige hier duidelijk denken).

Als je jezelf wilt onderscheiden en jezelf verkoopt als Professionele fotograaf met een daarbij behorende website voor een ander soort fotografie dan paarden vind IK dat je ook in de vaktermen van je vakjargon moet spreken.

Ik zeg nergens dat jij wil dat iedere fotograaf de term blackfoto moet schrappen in zijn vocubulaire... en ik kan heel goed lezen ;) Er is nu toch een leuke discussie op gang gebracht? Of zie ik dat verkeerd?

Maar, wat ik bedoel te zeggen, vanwege een simpele term die wordt gebruikt en verstaan door klanten, zijn paardenfotografen niet professioneel bezig. Als bijvoorbeeld Hypofocus de term gebruikt (weet niet of dit zo is) dan vind jij dat ze niet professioneel over komt. Maar haar klanten vinden haar wel degelijk professioneel als ze tevreden zijn met haar geleverde werk. Het probleem is dus dat jij als collega kritiek heb, terwijl klanten het echt niet boeiend vinden welke termen fotografen gebruiken. Het gaat er toch om om klanten tevreden te houden en niet de collega's?

Wat is verder de bedoeling van jouw geplaatste voorbeeldfoto's? Ik vind die typisch blackfoto en geen low key. Te weinig donkere tonen, het hoofd is gewoon volledig goed belicht zoals het overdag 'de bedoeling' is. De achtergrond is alleen zwart. En dát maakt de term blackfoto juist toepasselijk, omdat het gewoon net ietsje anders is/oogt dan low key. Juist omdat iedereen de term kent, heb ik er geen problemen mee. Low key en high key zijn ook ooit door iemand bedacht bij de bijhorende techniek en iedereen heeft overgenomen en verstaan.

Mijn reactie en jou reactie even onderstreept en vetgedrukt! Hypofocus is een paardenfotografe!...blijkbaar toch niet zo goed gelezen, nu zeg je dat ik een collega afval terwijl ik duidelijk zeg dat het hier niet gaat om paardenfotografen!! ;)

en daarbij meld je het volgende waaruit ik "suggereer" dat je denkt dat ik de naam black foto veranderd wil hebben...zeg ik nergens ;)

Citaat:
De term is verzonnen door klanten... en al zo ver ingeburgerd. Waarom dan ineens low key er van maken? Iedereen is zo teverden (behalve de TS dan )
Laatst bijgewerkt door judithh op 12-05-11 16:16, in het totaal 4 keer bewerkt

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:03

@lipydo, er is zeker een leuke discussie op gang gebracht en zo kun je met elkaar filosoferen over wat wel en wat niet, daarbij hebben we (gelukkig) niet allemaal dezelfde ideeén en opvattingen...zou erg saai worden dan... ;)

LipydoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:14

Nouks schreef:
@Lipydo: het onderwerp onderbelichten is pertinent niet de bedoeling bij low key fotografie.

Ik heb nergens onderbelichting genoemd? Maar inderdaad. Je moet de zon dus zodanig afzwakken, beheersen, reflecteren om wel die low key gevoel erbij te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Lipydo op 12-05-11 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LipydoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:16

judithh schreef:
@lipydo, er is zeker een leuke discussie op gang gebracht en zo kun je met elkaar filosoferen over wat wel en wat niet, daarbij hebben we (gelukkig) niet allemaal dezelfde ideeén en opvattingen...zou erg saai worden dan... ;)

Zekers!

Nogmaals, ik zeg nergens dat dat je het veranderd wil hebben, ik liep alleen uit op de zaken als voorbeeld.
Hypofocus is ook honden/ katten fotograaf dacht ik ( :D )

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:18

Lipydo schreef:
judithh schreef:

Zekers!

Nogmaals, ik zeg nergens dat dat je het veranderd wil hebben, ik liep alleen uit op de zaken als voorbeeld.
Hypofocus is ook honden/ katten fotograaf dacht ik ( :D )

Klopt!! en op de kynofocus website zie je nergens het woordje "blackseries" staan. ;) dus professioneel omdat ze de term alleen gebruikt in de paardensport omdat dit een bekende term van fotograferen is voor de paardenklanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:24

Lipydo schreef:
[***] schreef:

Ik heb nergens onderbelichting genoemd? Maar inderdaad. Je moet de zon dus zodanig afzwakken, beheersen, reflecteren om wel die low key gevoel erbij te krijgen.

Ik doelde daarbij op

Citaat:
het hoofd is gewoon volledig goed belicht zoals het overdag 'de bedoeling' is. De achtergrond is alleen zwart.

Wat mij de indruk gaf dat het volgens jou donkerder moest worden belicht (onderbelichten) voor low key. Dat is dus niet waar :)

LipydoJarig

En dat snap ik dan weer niet, haha. Want ze zitten er wel tussen.
Maar, ik vind black-series ook niet echt duidelijk hetzelfde als blackfoto. Ik weet niet of ze daar naar toe verwijst en of ze uberhaupt met die term babbelt. Het was dus even een voorbeeld om mijn idee uit te leggen :)

@ Noeks: Nein, dat bedoelde ik niet. Ik bedoel dat het hoofd alle zonlicht absorbeert. Er is niets met het harde licht gedaan om die juist enigszins af te zwakken oid.
Laatst bijgewerkt door Lipydo op 12-05-11 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

judithh schreef:
Klopt!! en op de kynofocus website zie je nergens het woordje "blackseries" staan. ;) dus professioneel omdat ze de term alleen gebruikt in de paardensport omdat dit een bekende term van fotograferen is voor de paardenklanten.

Als ik het goed begrijp heb je dus vooral een probleem van het gebruik van "blackfoto's" buiten de paardenfotografie en niet zozeer een probleem met het gebruik van het woord daarbinnen?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:30

Nouks schreef:
judithh schreef:

Als ik het goed begrijp heb je dus vooral een probleem van het gebruik van "blackfoto's" buiten de paardenfotografie en niet zozeer een probleem met het gebruik van het woord daarbinnen?

Ik heb er helemaal geen "probleem" mee dat de term gebruikt wordt ;) ...ik vraag me alleen af waarom dit zo genoemd wordt terwijl dit geen term is uit het vakjargon fotografie...en ik ben nog steeds van mening dat je dit soort foto's onder de noemer low key kan scharen. Waar het niet dat het altijd een punt van discussie zal blijven welk percetage er donker moet zijn op een foto.
Professionele fotografen zul je nooit het woord "blackfoto" horen gebruiken alleen diegene die binnen de paardensport fotograferen.

LipydoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:36

judithh schreef:
ik vraag me alleen af waarom dit zo genoemd wordt terwijl dit geen term is uit het vakjargon fotografie.

En dan is denk ik het antwoord dus al gegeven :) Paardenmensen (bokt, omdat hier het woord onstaan is door klanten i think) zijn bekend met deze term. Dus om een bepaalde doelgroep mee aan te trekken gebruiken een aantal fotografen dus blackfoto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:42

judithh schreef:
Ik heb er helemaal geen probleem mee dat de term gebruikt wordt...ik vraag me alleen af waarom dit zo genoemd wordt terwijl dit geen term is uit het vakjargon fotografie...en ik ben nog steeds van mening dat je dit soort foto's onder de noemer low key kan scharen. Waar het niet dat het altijd een punt van discussie zal blijven welk percetage er donker moet zijn op een foto.
Professionele fotografen zul je nooit het woord "blackfoto" horen gebruiken alleen diegene die binnen de paardensport fotograferen.

Hmmmmm, ik heb een beetje moeite met het feit dat je hier steeds praat over "niet professioneel" etc. Dat vind ik persoonlijk wat misplaatst. Het is een term uit de paardenfotografie, hobbyisten daarbuiten (of ze nu portretten maken of auto's fotograferen) zullen de term niet kennen, evenals professionals. Wat mij betreft is het dus niet de vergelijking "professioneel" versus "niet professioneel" maar simpelweg "paardensportfotografie binnen NL" versus "overige genres en regio's".

Verder is het niet raar dat er zo nu en dan nieuwe termen ontstaan. Zoals ik in een eerdere post ook al aanstipte zou het me niet vergelijken als het gebruik van de term zou gaan uitbreiden (binnen het genre of het Nederlands taalgebied). Bovendien zijn er in ieder vakgebied vaktermen die je daarbuiten niet of nauwelijks tegenkomt. Sommige portretfotografen weten bijvoorbeeld niet eens wat tiltshiftobjectieven zijn en doen (oké, geen nieuwe term, maar wel redelijk genrespecifiek). En ook "strobistfotografie" is een bijzonder nieuwe en inmiddels zeer ingeburgerde term (goed voorbeeld van hoe soms nieuwe termen kunnen ontstaan). Vijf a zes jaar geleden zou de gemiddelde fotograaf je glazig staan aankijken als je het over "strobisten" zou hebben, inmiddels is 't een mega-hype. Maar was "strobist" in het begin dan ook synoniem aan "niet professioneel"? Dacht 't niet...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:48

Leuke discussie hier. Ik vind blackfotografie iets heel anders dan lowkey fotograferen, of dat eerste nu een nieuwe term is, of alleen een term binnen de paardenfotografie, of alleen onder semi-profs of een combinatie daarvan.

Een model met studioflitsers vrijschieten van een achtergrond zorgt ervoor dat alleen het model correct belicht is en de rest compleet wit. Je zou dat dus whitefotografie kunnen noemen, maar de foto in kwestie is niet per definitie een highkey (sterker nog, waarschijnlijk niet).

Sowieso, lowkey is een letterlijke vertaling van "donker getint". Als je het naar het Nederlands omzet is het ineens een stuk minder hip als vakjargon.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:51

Cassidy schreef:
Mij zou het nou toch echt aan mijn bips oxideren of iemand me op grond van mijn vocabulair professioneel zou vinden of niet.

ik lig echt ff helemaal strak om deze zin :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:52

Nog een voorbeeldje van genrespecifieke maar zeker niet onprofessionele termen: het gebruik van rigs in autofotografie. Onder automotive fotografen (en dan JUIST specifiek onder de professionals) is rigging een bekende term en techniek, maar daarbuiten kent bijna niemand de naam voor de techniek. Ook absoluut niet synoniem aan "onprofessioneel".

http://www.google.nl/search?um=1&hl=nl& ... =&aql=&oq=

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:55

En ook alles behalve een vakterm. In het videowereldje gebruik je namelijk ook een rig, maar dan ziet ie er heel anders uit (tenzij je 'm weer aan een auto hangt dan dus :D ). Lekker verwarrend ;)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:16

Het is idd lekker verwarrend Kevin. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:11

Jammer dat je niet inhoudelijk reageert, Judith.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:21

Waarop Nouks? Ik heb ook nog een gezin wat te eten wil hebben en heb niet altijd gelijk de tijd om overal direct op te reageren.. ;) geduld is een schone zaak..

Op jou reactie kan ik zeggen dat je professioneel ook kan zien als "kundig" misschien dat ik die woordkeuze ook had kunnen gebruiken en had dit wellicht wat "vriendelijker" over gekomen.
Inhoudelijk reageren op rig of rigs kan ik niet...domweg omdat ik en de termen niet ken en van die tak van fotografie nul verstand heb.

Op de rest van de reacties heb ik al èèn of meer keer mijn gedachte en visie gegeven en dan zou ik wederom in herhaling moeten vallen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:24

Ben benieuwd of je op deze stelling dan wel inhoudelijk kan (en wil) reageren: Ik vind dat het ontstaan van nieuwe termen vooral geen probleem moet zijn. Er komen nu eenmaal een hoop innovaties op de markt en met die innovaties ontstaan er nog meer nieuwe technieken om bepaalde dingen te doen.

Nee, ik denk dat je fotografen vooral goed op kwaliteit kan onderscheiden door op te letten of ze alleen heel stoer met vaktermen lopen te gooien of dat ze ook echt weten wat die vakterm inhoudt ;)

HDR is een leuk voorbeeld. 80% van alle "HDR's" die ik op internet tegenkom is wel ontstaan uit meerdere foto's, maar heeft geen "HDR" meer over omdat het weergegeven dynamisch bereik simpelweg niet heel groot is. Een groot percentage daar weer van is eigenlijk vooral getonemapped en daar weer een groot deel van is lijkt meer op een lelijke vlekkerige pentekening dan op een mooie tonemap. Dan zijn er weer "ervaren fotografen" die een blog openen met daarop "50 waanzinnige HDR-foto's" waar dan vaak 1 of 2 leuke tussen zitten of hooguit één echt bijzondere, de rest komt uit bovenstaand beschreven laatste categorie, is dus vooral zo agressief en lelijk mogelijk getonemapped en doet pijn aan je ogen.

Smile & wave folks, smile & wave :D

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 21:53

Oh, ik ben echt geen tegenstander van nieuwe termen hoor..ècht niet. Zoals ik al eerder aangaf vroeg ik mezelf alleen af waarom er alleen in het paardenwereldje gesproken wordt over "blackfoto's" en daarbuiten in geen enkele tak van fotografie, terwijl ik het wel een vorm van low key vind maar dit is puur een persoonlijke mening waarin een ieder vrij is het daarmee eens of oneens te zijn. Zoals ik al aangaf is en zijn er over de term low key volop discussies..ook in het fotografie wereldje...waneer is een foto wel of niet low key? De èèn vind met minimaal 90% aan donkere partijen en de ander spreekt al van low key bij 70%, dit zal ten alle tijden een discussie punt blijven denk ik. Daarbij is er niemand die exact kan vertellen wat de eisen zijn van een low key foto, alleen dat hij veel donkere partijen moet hebben. De meningen zijn hierover ook onder professionele fotografen erg verdeeld. Vandaar dat ik het ook met Frank Doorhof onderstaande post in zijn blog eens ben.

Let’s start off by saying that I strongly believe that there are way too much people out there that think that they know exactly what low key or high key exactly is, and trust me I’ve read some crazy things…. for me there is no real rule about the amount of white in a shot to make it a high key shot, or the lack of whites in a low key shot. So please read this blog post as my PERSONAL opinion and don’t take it to be the truth, because again I strongly believe there is no fixed set of rules.

Where with High-Key I do believe I have to change the key with low key I’m more the guy that will say that if the image breathes “darkness” or is mainly dark and moody it’s a low key shot. For example in most of my low key work there still are areas of white, but most of the shot will be covered in dark shadow areas, start contrast etc.

With the high-key vs low key debate I often don’t want to go into that area because honestly I really don’t know I can only say what I “think” is the definition and even than I really can’t make a real definition about what low key and high key really is, for me it’s a feeling of the shot and a personal opinion. I do know what I don’t think it is… a high key shot is not a normal exposed image against a white background (although some people will tell you so), and a low key image for ME is not an underexposed image, but it could be an underexposed image if everything else fits the mood..

Voor wat betreft de HDR foto's die je tegen komt ben ik het volkomen met je eens! Ik ben een fanatiek bezoeker van een fotoforum en zie daar de meest belabberde HDR foto's voorbij komen waarbij de tonemapping volledig doorgeslagen is en zoals je zegt..pijn aan de ogen doet, van de week iemand die een "HDR" foto postte die totaal niet op HDR leek...in de verste verte niet! Later kwam dus naar voren uit zijn post dat het om een enkel gemaakte foto ging die een beetje door lightroom heen was gehaald..kansloos dus.
Laatst bijgewerkt door judithh op 12-05-11 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:57

Je quote van Frank Doorhof spreekt mijn bovenstaande post niet tegen. Ik ben van mening dat het verschil tussen een lowkey en een blackfoto er in ligt dat je bij een blackfoto nog steeds bezig bent met het correct belichten EN uitlichten van een paard, zij het voor een heel donkere achtergrond.
Bij een lowkey kies je er bewust voor om bepaalde details niet of heel beperkt te belichten waardoor het onderwerp er spannender uit gaat zien.

Wat betreft die term die alleen nog in de paardenfotografie voorkomt: Ik zat ooit bij een groepje mensen die als hele stoere jongetjes op de middelbare school dingen "diep" gingen noemen. Op basis daarvan heb ik een tijdje parties georganiseerd e.d. onder de naam "Vet Diep", met alle ironie die je daarbij kan bedenken in de website verwerkt ;)

In die tijd woonde ik al niet meer in het dorp waar ik oorspronkelijk vandaan kom. Vervolgens kwam ik een jaar of 8 later terug in dat dorp, de term (en de anderen die ermee begonnen op 1 na) allang weer vergeten, loop over het station, en hoor een mannetje van een jaar of 16 tegen een ander zeggen: "Soweej, die scoot van jou is vet diep man".

These things take time.