Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
judithh schreef:Wel grappig dat de meeste van jullie denken dat ik mezelf er druk om maak![]()
De intensie van dit topic is een "discussie" opgang brengen waarom er alleen in het paardenwereldje gepraat wordt over "blackfoto's" terwijl dit een niet bestaande term is.
Dat ik het daarbij niet professioneel over vind komen dat "professionele" fotografen de term blackfoto's op hun website gebruiken terwijl dit een niet bestaande vakterm is, is mijn persoonlijke mening. (en dan heb ik het niet over de paardenfotografen, maar over diegene die ook bv portret foto's maken).
Dat het een term is in het paardenwereldje..prima kan mezelf daar echt niet druk om maken. (In tegenstelling tot wat sommige hier duidelijk denken).
Als je jezelf wilt onderscheiden en jezelf verkoopt als Professionele fotograaf met een daarbij behorende website voor een ander soort fotografie dan paarden vind IK dat je ook in de vaktermen van je vakjargon moet spreken.
Er is nu toch een leuke discussie op gang gebracht? Of zie ik dat verkeerd?Lipydo schreef:judithh schreef:Wel grappig dat de meeste van jullie denken dat ik mezelf er druk om maak![]()
De intensie van dit topic is een "discussie" opgang brengen waarom er alleen in het paardenwereldje gepraat wordt over "blackfoto's" terwijl dit een niet bestaande term is.
Dat ik het daarbij niet professioneel over vind komen dat "professionele" fotografen de term blackfoto's op hun website gebruiken terwijl dit een niet bestaande vakterm is, is mijn persoonlijke mening. (en dan heb ik het niet over de paardenfotografen, maar over diegene die ook bv portret foto's maken).
Dat het een term is in het paardenwereldje..prima kan mezelf daar echt niet druk om maken. (In tegenstelling tot wat sommige hier duidelijk denken).
Als je jezelf wilt onderscheiden en jezelf verkoopt als Professionele fotograaf met een daarbij behorende website voor een ander soort fotografie dan paarden vind IK dat je ook in de vaktermen van je vakjargon moet spreken.
Ik zeg nergens dat jij wil dat iedere fotograaf de term blackfoto moet schrappen in zijn vocubulaire... en ik kan heel goed lezenEr is nu toch een leuke discussie op gang gebracht? Of zie ik dat verkeerd?
Maar, wat ik bedoel te zeggen, vanwege een simpele term die wordt gebruikt en verstaan door klanten, zijn paardenfotografen niet professioneel bezig. Als bijvoorbeeld Hypofocus de term gebruikt (weet niet of dit zo is) dan vind jij dat ze niet professioneel over komt. Maar haar klanten vinden haar wel degelijk professioneel als ze tevreden zijn met haar geleverde werk. Het probleem is dus dat jij als collega kritiek heb, terwijl klanten het echt niet boeiend vinden welke termen fotografen gebruiken. Het gaat er toch om om klanten tevreden te houden en niet de collega's?
Wat is verder de bedoeling van jouw geplaatste voorbeeldfoto's? Ik vind die typisch blackfoto en geen low key. Te weinig donkere tonen, het hoofd is gewoon volledig goed belicht zoals het overdag 'de bedoeling' is. De achtergrond is alleen zwart. En dát maakt de term blackfoto juist toepasselijk, omdat het gewoon net ietsje anders is/oogt dan low key. Juist omdat iedereen de term kent, heb ik er geen problemen mee. Low key en high key zijn ook ooit door iemand bedacht bij de bijhorende techniek en iedereen heeft overgenomen en verstaan.
Citaat:De term is verzonnen door klanten... en al zo ver ingeburgerd. Waarom dan ineens low key er van maken? Iedereen is zo teverden (behalve de TS dan )
Nouks schreef:@Lipydo: het onderwerp onderbelichten is pertinent niet de bedoeling bij low key fotografie.
judithh schreef:@lipydo, er is zeker een leuke discussie op gang gebracht en zo kun je met elkaar filosoferen over wat wel en wat niet, daarbij hebben we (gelukkig) niet allemaal dezelfde ideeén en opvattingen...zou erg saai worden dan...
) Lipydo schreef:judithh schreef:@lipydo, er is zeker een leuke discussie op gang gebracht en zo kun je met elkaar filosoferen over wat wel en wat niet, daarbij hebben we (gelukkig) niet allemaal dezelfde ideeén en opvattingen...zou erg saai worden dan...
Zekers!
Nogmaals, ik zeg nergens dat dat je het veranderd wil hebben, ik liep alleen uit op de zaken als voorbeeld.
Hypofocus is ook honden/ katten fotograaf dacht ik ()
dus professioneel omdat ze de term alleen gebruikt in de paardensport omdat dit een bekende term van fotograferen is voor de paardenklanten. Lipydo schreef:[***] schreef:@Lipydo: het onderwerp onderbelichten is pertinent niet de bedoeling bij low key fotografie.
Ik heb nergens onderbelichting genoemd? Maar inderdaad. Je moet de zon dus zodanig afzwakken, beheersen, reflecteren om wel die low key gevoel erbij te krijgen.
Citaat:het hoofd is gewoon volledig goed belicht zoals het overdag 'de bedoeling' is. De achtergrond is alleen zwart.

judithh schreef:Klopt!! en op de kynofocus website zie je nergens het woordje "blackseries" staan.dus professioneel omdat ze de term alleen gebruikt in de paardensport omdat dit een bekende term van fotograferen is voor de paardenklanten.
Nouks schreef:judithh schreef:Klopt!! en op de kynofocus website zie je nergens het woordje "blackseries" staan.dus professioneel omdat ze de term alleen gebruikt in de paardensport omdat dit een bekende term van fotograferen is voor de paardenklanten.
Als ik het goed begrijp heb je dus vooral een probleem van het gebruik van "blackfoto's" buiten de paardenfotografie en niet zozeer een probleem met het gebruik van het woord daarbinnen?
...ik vraag me alleen af waarom dit zo genoemd wordt terwijl dit geen term is uit het vakjargon fotografie...en ik ben nog steeds van mening dat je dit soort foto's onder de noemer low key kan scharen. Waar het niet dat het altijd een punt van discussie zal blijven welk percetage er donker moet zijn op een foto.judithh schreef:ik vraag me alleen af waarom dit zo genoemd wordt terwijl dit geen term is uit het vakjargon fotografie.
Paardenmensen (bokt, omdat hier het woord onstaan is door klanten i think) zijn bekend met deze term. Dus om een bepaalde doelgroep mee aan te trekken gebruiken een aantal fotografen dus blackfoto's. judithh schreef:Ik heb er helemaal geen probleem mee dat de term gebruikt wordt...ik vraag me alleen af waarom dit zo genoemd wordt terwijl dit geen term is uit het vakjargon fotografie...en ik ben nog steeds van mening dat je dit soort foto's onder de noemer low key kan scharen. Waar het niet dat het altijd een punt van discussie zal blijven welk percetage er donker moet zijn op een foto.
Professionele fotografen zul je nooit het woord "blackfoto" horen gebruiken alleen diegene die binnen de paardensport fotograferen.
). Lekker verwarrend
geduld is een schone zaak..