Waarom halve paarden op de foto?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:23

stef schreef:
Zo zou de laatste foto van lusitana bijv mooier zijn als er rechts van de neus meer ruimte zou zijn.

Die heb ik toevallig zelf zo gesneden (net als de rest) omdat er op de achtergrond een auto staat en de witte muur voor zijn neus daar zo'n beetje ophoudt. Zou ik meer ruimte geven aan de voorkant, dan krijg je een storende achtergrond streep. Dit is het origineel:

Afbeelding

Ik had ook zoiets kunnen doen bv:

Afbeelding

*edit: als je dan afsnijd, doe het dan ergens op de borst en niet eronder... vind ik zelf.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-12-10 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:24

fotografie blijft natuurlijk een kwestie van smaak :P ik vind dat elke (amateur/hobby/prof whatever) zichzelf moet onwikkelen zoals die zelf wil :P natuurlijk heeft de één er meer kijk op dan de ander en heeft de één een grotere doelgroep dan de ander, maar waar het mij vooral omgaat is dat de fotograaf zelf blij is met zijn foto's :D Als ik foto's van vroegah terugkijk dan weet ik nu al heel veel dingen die ik wil veranderen, een fotograaf ontwikkeld zich dus. Je moet dingen ontdekken, grenzen opzoeken etc :P en natuurlijk ook uitsnedes enzo :)

van die shetlander heb ik ook deze uitsnede, maar ikzelf vind hem eigenlijk wat te krap.
http://img143.imageshack.us/img143/2278/img6651jr.jpg

Lusitana

Re: Waarom halve paarden op de foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:27

En die zou ik dus van onderen dus nog meer inkorten. Op de borst snijden, omdat die twee stukjes voorbeen niks toevoegt en de expressie het belangrijkste is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:52

in dat geval heb je teveel nutteloze ruimte boven het paard ;) ik houd me aan mijn formaat van foto's. dan heb ik liever dat het gevuld is met met bovenbeen

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 09:33

Geinig dat ieders smaak zo anders is. Ik vind een stuk voorbeen erbij pakken op de foto alles behalve storend. Ik vind het een foto meer evenwicht geven. Hoewel het niet teveel voorbeen moet zijn; want dan vind ik het er ook "afgehakt" uitzien. Persoonlijk neem ik vaak de aanzet mee. Als je halverwege de boeg stopt, dan vind ik dat vaak geen fijne foto, oogt dan de "krap".

Maar foto's van het paard in zijn totaal waar een hoef mist, dat is puur onoplettendheid. Lijkt me niet dat de fotograaf dat bewust doet omdat dat mooier zou zijn. Da's gewoon slordig van de fotograaf.

Lusitana schreef:
En die zou ik dus van onderen dus nog meer inkorten. Op de borst snijden, omdat die twee stukjes voorbeen niks toevoegt en de expressie het belangrijkste is.

Dan is de verhouding uit de foto. Renee had gewoon wat meer ruimte moeten pakken links en rechts, met als gevolg dat er weer meer benen op staan. Maar dat is een moeilijkheidsgraad bij een shetlander in deze pose. :P

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:05

Wat je nu aangeeft Stef is uiteraard een kwestie van smaak en deze is bij iedereen verschillend ;) Bij mij ligt het er behoorlijk aan, wat voor paard ik voor de lens heb staan :j De meeste paarden die ik fotografeer zijn luxe of worden verwacht luxe op de foto gezet te worden. IMO geeft dat stukje extra been wat meer luxe, als ik dat zou weg laten oogt het paard vaak zwaarder op de foto :j
De grens ligt bij mij max tot op de voorknieen wat er IMO bijgehaald mag worden op een foto. Alles wat buiten deze grens valt, hoort een compleet been op de foto te hebben. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:17

Het blijft een kwestie van smaak, maar ik zou zélf dus echt niet betalen voor een foto waar een stukje voorbeen op kwam.
Zou ik zo'n foto gratis in handen krijgen, met stukje been zichtbaar, dan knipte ik dat er zelf af. Ik vind zo'n "openingetje" tussen (of achter) voorbenen storend. Terwijl ik een halve foto lucht niet storend vindt.
Maar misschien kijk ik gewoon anders dan andere mensen, ik héb oogziektes, waardoor het teveel belang krijgt?
Ik zie dus echt STOMP! OPENING! GEKKE KLEUR VOORAAN! :# :):)
Echt, zo schreeuwt het naar me, terwijl ik eigenlijk gewoon de expressie van het paard wil zien, of een leuke compositie, of een paard.
Ik kan zoiets dus niet aan de muur hebben of ik zou me er elke seconde dat ik er naar kijk aan ergeren. En zal dat de fotograaf ook vooraf vertellen :D

Ik maak wel een uitzondering voor als het iets paard iets aparts/spontaans doet, zeg het paard steigert vlak voor de lens en daardoor valt een been half uit beeld.
Maar in een pose, nee, voor mij niet. Mijn hersens kunnen daar niet mee omgaan :+

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:24

Maar in je profiel heb je anders zat foto's staan met gekortwiekte benen waar jij zo allergisch voor bent. ;)
Ik zeg succes als je alleen foto's wilt waar geen enkel stukje been op staat. Ik ben wat dat betreft erg "allergisch" voor van die hoofdfoto's waar alleen het hoofd op staat. Een foto wordt zoveel meer als er boeg/rug en/of een stuk van de benen op staat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:03

De foto's in mijn profiel heb ik niet aan mijn muur hangen (sterker nog ik kijk daar zelf nooit naar) en voor geen enkele betaald.
Want dat zeg ik dus wel duidelijk, ík zou niet een fotograaf willen die zo foto's neemt en daarvoor moeten betalen. Ik wil van een fotograaf een foto die ik aan de kant kan hangen en verdragen.

Van mij mag er best rug en boeg op staan, maar gewoon zonder een stukje been (of meer een opening daartussen/achter) daaronder, ik zou het precies daar afsnijden.
En ik wil ook geen stuk kont achter een mens die er naast staat als de foto van voren of schuin voren is gemaakt. Bij mij houdt de foto dan bij de mens op.

Als een ander iets anders wil, is dat prima, het gaat hier over hoe ik het voor mezelf zou willen.

De titelvraag is waarom halve benen op de foto en dat wordt prima gemotiveerd. Dat maakt het topic ook interessant. Maar dat wil niet zeggen dat ik het zelf dan plots mooi ga vinden.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-12-10 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:06

Ik vind het juist vaak eigenlijk wel wat toevoegen als je de onderbenen bv weglaat, zoals de foto van renee van de shetlander die vind ik heel gaaf en erg sprekend :j
Hangt echt van de fotograaf en het paard af of het een mooie foto dan gaat worden ja of nee denk ik zo :)

Maar zoals bij bijvoorbeeld het paardje helemaal boven aan deze pagina waar een stuk van de hoef mist daar kan ik me dan weer erg aan irriteren :o
Stukje staart, hoef, oor en dat soort dingen eraf vind ik echt niet mooi.
Dan heb je gewoon niet goed opgelet met de foto maken, maar dat kun je dan wel weer oplossen door er een leuke andere draai aan tegeven denk ik zo :D

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:58

Dus jij ziet alle foto's het liefst zo?
Afbeelding

In plaats van zo,
Afbeelding

of zo
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even snel wat voorbeelden gepakt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:04

Lusitana schreef:
Het blijft een kwestie van smaak, maar ik zou zélf dus echt niet betalen voor een foto waar een stukje voorbeen op kwam.
Zou ik zo'n foto gratis in handen krijgen, met stukje been zichtbaar, dan knipte ik dat er zelf af. Ik vind zo'n "openingetje" tussen (of achter) voorbenen storend. Terwijl ik een halve foto lucht niet storend vindt.
Maar misschien kijk ik gewoon anders dan andere mensen, ik héb oogziektes, waardoor het teveel belang krijgt?
Ik zie dus echt STOMP! OPENING! GEKKE KLEUR VOORAAN! :# :):)
Echt, zo schreeuwt het naar me, terwijl ik eigenlijk gewoon de expressie van het paard wil zien, of een leuke compositie, of een paard.
Ik kan zoiets dus niet aan de muur hebben of ik zou me er elke seconde dat ik er naar kijk aan ergeren. En zal dat de fotograaf ook vooraf vertellen :D

Ik maak wel een uitzondering voor als het iets paard iets aparts/spontaans doet, zeg het paard steigert vlak voor de lens en daardoor valt een been half uit beeld.
Maar in een pose, nee, voor mij niet. Mijn hersens kunnen daar niet mee omgaan :+

Ik vind het eigenlijk vrij banketstaaf als jij echt aan foto's gaat sleutelen van fotografen :+ Je kan zoiezo altijd van te voren aangeven wat je wel of niet wil, als je dus écht geen benen wil zien moet je dat dus ook echt heel duidelijk aangeven gezien elke fotograaf doet wat in háár ogen het mooiste is :D

De een vind dit mooi, de ander weer niet :)
Afbeelding
hier ontbreken ook de hoeven, maar mis je die? ik niet hoor :n

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:05

Ja ik mis de hoeven daar totaal niet.. Ik vind het een erge mooie foto..

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:09

Ik mis de hoeven dus wel op die foto... Met name doordat het rechter achterbeen echt afgesneden is. Als daar ook een bosje voor zou zitten, zou ik het niet missen.

(het stoort me daarbij meer dat het paard om lijkt te vallen)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:11

En vind je dit storen dan?

Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:11

dat is dus het smaak verschil :P ik vind het juist wel iets geven, een lopend paard, op de duinen :) ik mis dus zelf de benen niet, maar natuurlijk, er zullen mensen zijn die het niet mooi vinden :D

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:23

Renee ik vind het bij die laatste foto wel storend :j en nicole bij die laatste die je plaats ook wel een beetje! :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 18:42

Nicole schreef:
Ja
Afbeelding

Deze zou ik persoonlijk dus liever meer naar boven uitgesneden zien
Afbeelding

zelfde verhaal
Afbeelding

Hier geen afgesneden benen ;)
Afbeelding

Deze ook liever meer naar boven
Afbeelding

lifaya schreef:
[
mooiste is :D

De een vind dit mooi, de ander weer niet :)
Afbeelding
hier ontbreken ook de hoeven, maar mis je die? ik niet hoor :n

Ik mis de hoeven wel, daarbij vind ik m scheef ;)
Nicole schreef:
En vind je dit storen dan?

Afbeelding

Yup, liever of dan de benen helemaal, of helemaal niet

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:03

Nicole schreef:
Dus jij ziet alle foto's het liefst zo?

Zonder de foto's te quoten, ik vind die andere ook mooi, ALS ze net wat hoger waren afgesneden. Het gaat er nl niet om dat ik een heel been wil zien, maar dat ik geen stúkje wil zien. Dus gewoon helemaal eraf, of helemaal er aan.
Ik vind dus die ruimte(s) die dan onder het paardenlijf komt(komen), zo storend. Tenzij het paard in water staat, ook wel weer apart van mij. Misschien omdat er dan weer wat onder de ruimtes zit.

Waarom snijd je niet net wat hoger af?
Bij die ene van het hoofd heb je het wel gedaan. Dan doe je niet een stukje voorbeen eronder.

De hoeven van de bonte eraf vind ik wel storend, hoewel de focus op het hoofd is. Ik zelf zou zo'n foto dus niet kopen.

Ook die van mij waar stukjes hoef en oor vanaf zijn zou ik nooit kopen.

lifaya schreef:
Ik vind het eigenlijk vrij banketstaaf als jij echt aan foto's gaat sleutelen van fotografen :+ Je kan zoiezo altijd van te voren aangeven wat je wel of niet wil, als je dus écht geen benen wil zien moet je dat dus ook echt heel duidelijk aangeven gezien elke fotograaf doet wat in háár ogen het mooiste is :D

Eh, ik sleutel niet aan foto's van een fotograaf. De foto's die ik heb geplaatst zijn kiekjes uit een serie van 8 ofzo die een vriend in een precies 1 minuut achter elkaar geschoten heeft (en dat is te zien ;) )omdat ik geen recente foto's heb van mijn hengst met mij.
Ik heb heel duidelijk in een eerdere post gezegd dat ALS ik een fotograaf foto's zou laten nemen, ik duidelijk aan zou geven dat ik geen stukjes been wil.
Citaat:
Ik kan zoiets dus niet aan de muur hebben of ik zou me er elke seconde dat ik er naar kijk aan ergeren. En zal dat de fotograaf ook vooraf vertellen.
(Dat ik geen stukjes been wil dus).

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 08:24

Nicole, bij die 2de van jou vind ik de uitsnede niet mooi. Waarom? Omdat ie te onlogisch is uitgesneden, had 'm dan NET iets naar beneden gepakt of helemaal, want dit staat zo 'onafgemaakt'. Voor mij is er een bepaalde grens dat het 'kan' zeg maar en anders dan 'verwacht' ik dat de benen er ook bij komen anders is de foto voor mij betreft gewoon 'niet af' om het zo maar te omschrijven. Renee, die foto van jou vind ik zonde dat de benen missen, het verpest voor mij compleet de foto want ik houd totaal niet van die uitsnedes. Had 'm dan, net zo als Nicole, net iets naar boven gepakt of helemaal.

Tuurlijk is het een kwestie van smaak, maar dan moet je wel gaan kijken in hoeverre die opinie gedeeld word onder je klanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:09

Ik denk dat het van meer dan alleen de uitsnede afhangt of de foto als totaalplaatje 'geslaagd' is. Ik zie foto's voorbij komen hier waarvan ik de uitsnede in combinatie met het standpunt of de verdere compositie echt absoluut niet vind werken. Meestal vind ik dat als je een stukje benen behoudt bij een foto waar verder de romp/hoofd centraal staan, je beter de benen er af kan laten, omdat het lichaam vaak wat uit verhouding lijkt of het weinig toevoegt de benen erbij te laten.

Bijv. bij de 2e foto van Nicole had ik krapper gesneden om zo de romp, hals en het hoofd centraler te maken. Bij de foto van Renee vind ik de voeten toch wel missen, maar het scheelt dat je onderaan wat heide hebt zitten, waardoor het minder opvalt en daardoor voor mij niet zo heel erg stoort.

Ik houd zelf de benen er of helemaal aan, of alleen het allerbovenste gedeelte, maar dat hangt echt volledig van de foto af. Of alleen benen zonder lichaam :D Ik geloof dat ik weinig echt afgesneden benen in m'n portfolio (wat sowieso wel eens meer selectie kan gebruiken nu er zo doorheen blader :+ ) heb, ik denk dat het echt een kwestie is van eigen smaak, want bij sommige fotograferen zie je het juist heel veel terug.

Courses schreef:
Tuurlijk is het een kwestie van smaak, maar dan moet je wel gaan kijken in hoeverre die opinie gedeeld word onder je klanten.

Daar ben ik het mee eens, maar meestal selecteer je als klant een fotograaf omdat de stijl je bevalt. Toch? Je kan vaak aan het portfolio al zien wat de stijl (en dus ook een beetje de smaak) van de fotograaf is. (Sluit eigenlijk aan op wat ik hierboven net typte, bij sommige fotografen zie je duidelijk dat ze van een bepaald type foto of bepaald type compositie etc houden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:36

Ik vind het juist leuk dat er tegenwoordig zoveel meer geëxperimenteerd wordt met uitsnedes :D
Het is creatiever, geeft meer mogelijkheden om een stijl te ontwikkelen, en kan ook heel functioneel zijn voor een foto.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:19

Dan vind je deze helemaal niks.

Zelf vind ik de foto gaaf!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:30

Die vind ik ronduit geweldig! Die zou ik zo uitvergroot aan de muur willen hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:22

Die vind ik ook erg gaaf. Maar dat vind ik ook veel meer een close-up dan een foto waar halve benen opstaan zoals de TS dat volgens mij bedoelt..

(Ik vind het jammer dat dit soort topics altijd een beetje foto-show topics lijken te worden ipv posts met gewoon uitleg en meningen waarom iets wel of niet stoort, en dan evt voorbeelden daarbij..)