Analoge Spiegelreflex

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

KDS

Re: Analoge Spiegelreflex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:27

ik heb de mazzel dat bij mij op school een doka is die gebruikt mag worden door alle afdelingen (ook puur voor de lol). En mijn opa was in zijn jonge(re) jaren fotograaf... zou eigenlijk daar eens naar wat camera's moeten kijken... Ik krijg in ieder geval zijn doka materiaal (met 'vergroter' en alle bakken.. chemicaliën echter niet maar die zijn vast nog wel te krijgen (neem even wat kannetjes mee naar school :P )

Oh ik heb ook ng een minicamera (halfkleinbeeld zoals mijn opa zegt :P ) soort wegwerp ding, die ook maar eens openmaken in de doka.

Even een hele stomme doka vraag... (heb tot nu toe alleen daar foto's afgedrukt geen rolletjes ontwikkeld...) maar als je je rolletje hebt om te ontwikkelen, het lijkt mij dat dat dan in dezelfde 'baden' moet als wanneer je je foto afdrukt, ontwikkelaar, stop, fixeer, spoel?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:32

In principe wel ja, maar je moet wel de juiste chemicalien gebruiken, die speciaal bij je fotorolletje horen. Ook moet het in het absolute donker gebeuren, en niet zoals zwartwitpapier in rood licht. Daarvoor hadden wij een container en een lichtdichte tas: je moest het rolletje in de container draaien (in het rolletje zit de film opgedraaid, en dan kunnen de chemicalien niet bij de film in het midden komen.) Daarna kon je de container uit de tas halen, en er via het stopje de verschillende vloeistoffen in gieten.

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 21:01

Heb nog een vraagje jongens, waar zit die lichtmeter?
Is dat nie naald met +&- als je door de zoeker kijkt? Of heeft dat met de batterij te maken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:21

Ik denk inderdaad de lichtmeter, maar dat kun je uiteraard makkelijk testen door het eerst op iets zwarts en dan op iets lichts te houden (terwijl je de diafragma/sluitertijd-instellingen gelijk houdt.) Als het goed is zou de wijzer dan bij het witte meer aan moeten geven.

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 21:28

Aah hebbes, bedankt voor de tip!
Best handig eigenlijk zeg! Haha XD

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:39

Van mijn oma heb ik ook van die oude lenzen gekregen. Als het merk van de lenzen het zelfde
is als dat van je camera kunnen je zo ook gewoon op je digtale spiegelreflex gebruiken dat heb
ik ook gedaan en daar ben ik super blij mee dat ik dat uitgevonden heb! Als dat bij jou ook gaat
dan is 5,- al helemaal niet te veel! Je zou zelfs met die lenzen kunnen overwegen je huigige spr
te verkopen en een andere van het merk van de lenzen terug te kopen dan heb je echt wel
gave lenzen!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:58

haha, leuk, al die digitale snelwegfiguren aan de analoge reflex! Hier een Canon AE-1 (daarmee leerde ik fotograferen!) en AT-1. Heb ook nog 1600 ISO film, overweeg om dit binnenkort eens mee te nemen naar paradiso ofzo :) dan wel met een FD 50L (f/1.2) ervoor - die bestond toen ook al, mooie lens voor op zo'n oude camera! Zie je tenminste wat in het donker.
Op zich zou ik ook nog best een EOS 1V ofzo willen.. Maar da's puur een digitale reflex waar film in moet ipv een fullframe sensor. Zijn alleen duur.

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:35

@Amytje: Nee dat kan niet bij mij, het zijn pentax lenzen en ik heb een canon ;) Daarnaast hebben deze ook nog een schroef ipv een baljonet achtig iets. Enne, die oude lenzen zijn vast goed, maar de autofocus doet het vaak maar matig (en op de meeste lenzen die ik heb zit geen eens autofocus!) Enja nieuwe lenzen zijn toch wel beter denk ik zo.

@HLPhoto: Haha grappig he! Ik vind het iniedergeval hardstikke leuk, toch iets specialer als je niet in een keer 10 foto's van 1 ding maakt, maar echt kieskeuriger gaat worden :D
Oh dat lijkt me echt hardstikke vet! (Ben toch wel een fan van concertfotografie :D) Ik hier ergens gelezen dat die 1600 iso film heel lastig te krijgen is.. Anders zou ik dat ook wel eens willen proberen! :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:40

ebay in de gaten houden voor 1600asa! De focusreing van de 50l zit vast btw :(

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:46

HLPhoto schreef:

Ah oke! Ga ik doen :D
Ohh super jammer! Ga je dat laten repareren of niet?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:24

Mhm, oude Canon lenzen passen toch wel gewoon op een digitale?

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:30

Je kan anders altijd nog een adaptor gebruiken, heb ik ook :j

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:35

Geen idee, hele oude misschien niet.
@Cyn_: Ja weet ik :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:45

Ik zit nu net op Marktplaats te kijken, zie ik opeens een 400D voor 250 euro voorbij komen. Nu heb ik nog lang geen 2de body nodig, maar jeetje, dat is wel een spotdingetje volgens mij :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:46

Hier nog een bezitter van een analoge reflex, ik heb er twee lenzen bij, maar gebruik hem eigenlijk nagenoeg niet meer. Moet binnenkort toch weer eens op rolletjes uit. Ik had altijd rolletjes van 400 Asa. :)

Het is een Minolta Dynax 3L. De tweede al, degene die we ervoor hadden heeft zo'n 20 jaar dienst gedaan. Deze gaat nu al een jaartje of 9 mee. Het type wat we ervoor hadden was ook een Minolta: de 300 Si. Maar die kreeg een gat in de behuizing.

Afbeelding

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 19:02

@Unwritten: Leuk! Ziet er al best modern uit, hoe oud istie? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:03

Deze hebben we nu 8 of 9 jaar geloof ik. Als het al niet langer is :)

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 19:33

Unwritten schreef:
Deze hebben we nu 8 of 9 jaar geloof ik. Als het al niet langer is :)

Echt waar? Ik dacht dat de digitale het toen al grotendeels hadden overgenomen (nu ik het me bedenk de 350D is uit 2003 ofzo, dus dan kan het gewoon haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:39

Wij hebben toen een nieuwe analoge gekocht omdat we nog niet digitaal wilden gaan werken. Digitale heb ik 3 jaar geleden de 400D aangeschaft, die was toen net nieuw :)

Heavenknows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 22:00

Unwritten schreef:
Wij hebben toen een nieuwe analoge gekocht omdat we nog niet digitaal wilden gaan werken. Digitale heb ik 3 jaar geleden de 400D aangeschaft, die was toen net nieuw :)

Aaaah oke! Ik snap het, Dlsr heeft wel veel voordelen, maar analoog heeft wel nostalgie 8-)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 06:54

Courses schreef:

Neeeee niet doen! Als het vastklikt -> stukke body!
EF past op EF en FD op FD.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 06:56

Heavenknows schreef:
HLPhoto schreef:

Ah oke! Ga ik doen :D
Ohh super jammer! Ga je dat laten repareren of niet?

Vanavond ofzo eens effe open proberen te schroeven i guess..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:02

HLPhoto schreef:
Courses schreef:

Neeeee niet doen! Als het vastklikt -> stukke body!
EF past op EF en FD op FD.

28-85 is een FD vitting,
Met een adapter kan dat toch wel gewoon of zijn daar geen adapters voor?

Mhm, twijfelaardje.
Canon EOS 300 [analoog] combi met 28-85mm voor 35 euro.
Iemand toevallig daar ervaring mee? :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:13

Adapter kan idd wel, en er zijn idd adapters voor, meen voor rond de 30 euri. Iig niet zonder adapter proberen :)
Moet eerlijk bekennen dat ik het zelf nog niet zo héél erg de moeite waard heb gevonden, maar dat dat ook een beetje is omdat ik er geen zin in heb om daar moeite voor te doen..

EOS 300 is al behoorlijk digitaal (AF/AE), maar je legt wel alles vast op film.. De 28-85 kan inderdaad ook op je digitale reflex :)
35 euro is nogal een "wat de gek ervoor geeft"-bedrag, niks mis mee lijkt me?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:21

28-85 heeft een FD vitting en dan kan die wel op m'n digitale? :+ Lees ik hier iets over het hoofd haha?

Ja, ik vond 'm ook redelijk digitaal ogen! En de verkoper zit in Nijkerk, dus dat is hier praktisch om de hoek.

Zit er trouwens nog een bepaald 'rolletje' vast aan een bepaalde camera met die analoge? Zoals CompactFlash en SD kaart zeg maar? Want die rolletjes worden steeds minder maar ik heb hier namelijk nu 2 en misschien straks 3 analoge camera's liggen, dus zou het wel leuk zijn daar mee te kunnen schieten :+