Luxe foto's van paarden/fotoshoot één pot nat aan het worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:11

Ezumii schreef:
Hammeke schreef:
is dat zo niet met alles?
voor Arnd is er waarschijnlijk ook wel een of andere fotograaf mee begonnen. En natuurlijk doen al die meiden met dezelfde camera net hetzelfde als Arnd en Hypofocus, die foto's zijn in hun ogen perfect, en zij streven naar diezelfde perfectie.
Al is die net hetzelfde..
Ik denk ook dat je niet veel meer kan blijven doen, je kan niet
blijven uitvinden, iedereen doet al eens hetzelfde.

Mag ik vragen waar je deze wijsheid vandaan haalt?
Ik ken hier heel wat van 'die meiden', waarvan 95 procent een compleet eigen stijl heeft en helemaal niet hóeft te kopieren van Arnd of Femke om een mooie foto af te leveren.

_/-\o_ Amen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 12:12

LINS schreef:
@ Arabesk, je weet het wel leuk te verkondigen, maar ik heb nou nog steeds geen suggesties van jouw kant gehoord voor wat jij dan "originele" foto's noemt.

Ik ben aan het zoeken, heb net uit profielen hierboven wat gevist. Ik heb zelf ook niet direct een idee van dit of dat is niet afgezaagd. Maar het viel me gewoon op toen ik zat te bladeren op bokt, en ik dacht 'he al weer zo'n blackfoto en weer zo'n paardenhoofd-met-wazige-achtergrond' foto

Flabbergast

Re: Luxe foto's van paarden/fotoshoot één pot nat aan het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:13

Arabesk als jij niet van dat soort foto's houd heb je bijvoorbeeld aan een Six hier op bokt een hele leuke. Compleet eigen andere stijl. En zo zijn er wel meer hoor :j.

Vind het trouwens wel een keer een leuke discussie dit!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:13

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:15

astridelise schreef:
Focussed, dit soort foto's zou ik erg graag van mijn fjord willen.
Juist omdat het afwijkt van de meeste fotoshoots.

Het probleem is alleen dat veel fotografen het denk ik ook niet aandurven (ik zelf eigenlijk ook niet). De meeste fotografen (incluis ik) hebben het meeste ervaring met de standaard type foto's, en experimenteren dan misschien wat in hun eigen tijd op hun eigen paard met wat artistiekere plaatjes (zoals ik). Maar vaak genoeg heb ik dan nog zoiets van: "Oei, dit ziet er niet uit. Toch maar weer een ander camera-standpunt uitproberen". En ik zou niet willen dat dat bij een klant gebeurt, en dat die vervolgens allemaal "Oei-dit-is-het-net-niet" foto's krijgt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 12:17

elanor schreef:
Zoiets als dit: [FK] [FOTO] It's showtime... Van bokker Six (zie ook haar portfolio op haar website) spreekt jou dan meer aan? :)

ja dit springt er echt uit

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:18

Focussed, wie niet waagt, wie niet wint!
Waarom zou het bij mijn fjord niet lukken?
Kom op, een beetje zelf vertrouwen, van mij mag je het proberen, maken wij gewoon goede afspraken.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:18

Focussed schreef:
astridelise schreef:
Focussed, dit soort foto's zou ik erg graag van mijn fjord willen.
Juist omdat het afwijkt van de meeste fotoshoots.

Het probleem is alleen dat veel fotografen het denk ik ook niet aandurven (ik zelf eigenlijk ook niet). De meeste fotografen (incluis ik) hebben het meeste ervaring met de standaard type foto's, en experimenteren dan misschien wat in hun eigen tijd op hun eigen paard met wat artistiekere plaatjes (zoals ik). Maar vaak genoeg heb ik dan nog zoiets van: "Oei, dit ziet er niet uit. Toch maar weer een ander camera-standpunt uitproberen". En ik zou niet willen dat dat bij een klant gebeurt, en dat die vervolgens allemaal "Oei-dit-is-het-net-niet" foto's krijgt.

Niet iedereen over 1 kam scheren ;) Soms heb je genoeg ideeen of inspiratie om te experimenteren, alleen niet altijd komt het juiste beeld naar voren ;) En ik laat mijn klanten dat altijd weten, dat er naast de 'standaard' foto's ook nieuwe dingen gedaan kunnen worden. Soms komen ze zelf met hele leuke ideeen, de andere keer weer ik :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:19

Klopt Focussed, teminste, voor mij wel. Six maakt gave foto's, maar een fotoshoot zou ikzelf niet willen, gewoon omdat je vrij weinig
'van het paard' ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:20

Focussed schreef:
Arabesk: Ja haha dat is wel een beetje een 'aparte' foto. Met het probleem dat veel 'klanten' daar eigenlijk geen interesse in hebben. Niet iedereen wil een 'mijn-paard-lijkt-hier-op-een-lama' foto. Het is een beetje vraag-en-aanbod kwestie. De vraag is vaak een standaard sessie (hoofdfoto, blackfoto, een rijfoto en misschien wat detail om het iets aparter te maken), dus daar past de fotograaf zich aan.
Je verdient immers geen geld als je enkel hoef-foto's zou afleveren, aangezien men dat simpelweg niet wil.

Hmmja, en wil je wel zo'n mijn-paard-lijkt-hier-op-een-lama foto dan kan je die ook best wel zelf maken :+

Als je in mijn profiel kijkt (waar trouwens ook zo'n lama-foto in staat, alleen technisch niet zo goed :Y) ) zie je meteen welke foto's door mijzelf gemaakt zijn en welke niet .. dat neem ik toch aan :') en dat is waar het om gaat. Ik wil mijn paard af en toe graag goed op de foto, en niet die huis-tuin en keukenfoto's die ikzelf kan produceren. Maar dan wil ik wel mijn volledige paard, zijn leuke koppie en zijn mooie showtechnieken (voor zover hij die wil laten zien :Y) ) en niet maar een stukje paard ..

Nu, als de fotograaf dat wil, mag die van mij best ook aparte/anders zijnde foto's maken van mijn pony hoor, als die toch bezig is .. Maar dan moet er wel een evenwicht inzitten, niet dat ik uiteindelijk veel betaal voor foto's waarvan ik denk: hmm .. (want het is niet omdat het artistiek is dat iedereen het leuk vindt ;) ), zou toch leuk zijn als er foto's bijzitten die ik wel leuk vind :+ En dan heb ik het natuurlijk over betaalde shoots, als een fotograaf jouw paard uitkiest voor een gratis schoot en juist daarmee aparte dingen wil proberen moet dat gewoon kunnen natuurlijk ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:21

Kaisa: Ik scheer niemand over een kam hoor :) Ik zeg toch ook niet: "Alle fotografen"... ;)

Loiz: Precies. Ouders die naar een studio gaan voor leuke foto's van hun peuter willen ook graag leuke, herkenbare plaatjes voor aan de muur. (Misschien een beetje Anne-Geddes-wannabee van een kleuter in een bloempot doen het ook altijd goed). Ze willen foto's waarop het goed te zien is dat het hun kind is, dus niet alleen een oor bijv.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:21

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:23

Weerkaatsing is ook niet echt origineel meer, want dat word ook al veel gedaan ;)
En recht in de zon fotograveren is ook niet zo goed voor je camera heb ik gehoord.

Haha Focussed, zie 't al voor me, een grote foto in de gang van een babyoor :+

jarco

Re: Luxe foto's van paarden/fotoshoot één pot nat aan het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:26

Dat zou ik prachtig vinden !

een karakterstiek deeltje van iemand om wie je geeft en ook
gelijk weet wie het is.
de mond, oren, neus, handen ....

prachtig !

dat zijn ook vaak de meest mooiste foto's omdat er een verhaal
achter zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:27

Ik denk dat je onderscheid moet zien tussen mensen die kunstfotografie als hobby hebben, en mensen die het gewoon leuk vinden om met hun camera hun eigen paard (en evt. paarden in de omgeving) op de foto te zetten.

Want het is tegenwoordig heel betaalbaar om aan relatief hoge kwaliteit apparatuur te komen.
En daarom zie je dat de hobby fotografie niet alleen toegankelijk is voor mensen die er echt passie en talent voor hebben, maar ook voor mensen die het "gewoon" leuk vinden en niet perse creatief zijn aangelegd, maar er liever huis-tuin-en-keuken plaatjes mee willen maken.

Daarnaast zijn er nog een paar dingen waar je rekening mee moet houden:

1. Wie is je opdrachtgever, en wat wil die opdrachtgever zien?
Magazines hebben vaak hele specifieke eisen, die ook in een bepaalde stijl precies moeten worden uitgevoerd. Dan heb je helemaal geen zeggenschap als fotograaf.

Betaalde particuliere shoots voor de klant zijn vaak opdrachten waarbij klanten in 90% v/d gevallen gewoon 1 bepaald type foto mooi vinden: de foto waar hun paard duidelijk herkenbaar op staat. Wat doe je dan? Paard fotograferen, achtergrond (die niet belangrijk is in de ogen v/d klant) wazig.
Tja, Arnd was een van de eerste Nederlandse, succesvolle paardenfotografen. Dus het is logisch dat hij met veel dingen het eerst bekend werd. Dat is gewoon een direct gevolg van de loop v/d geschiedenis. Paarden zien er vanuit bepaalde hoeken nou eenmaal het beste uit. Dus je kunt wel "andere" hoeken op de foto zetten, maar als het paard er dan als een lama uit ziet, dan zal je klant niet tevreden zijn ;)
Dus dan ben je gewoon redelijk beperkt en zit je vast aan enkele tientallen poses die voor het paard de beste resultaten geven.

2. "Vrij werk" oftewel creatieve shoots worden eigenlijk alleen gedaan door de echte passievolle, talentvolle mensen. En daar lopen er natuurlijk veel minder van rond, dan mensen die gewoon voor de lol wat plaatjes van hun eigen paard schieten en die hier laten zien ;)

3. En niet iedereen WIL kunstfoto's maken...
Ik ken professionele paardenfotografen die het liefst alleen maar evenementen op de foto zetten, en ieder dressuurproefje van iedere ruiter dezelfde momenten pakken: 1. portretje, 2. stap, 3, draf, 4 galop... en dan op naar de volgende ring.
Dat doen zij het liefst, dat is hun smaak.
En zo zijn er ook mensen die juist niet van evenementen houden, maar het liefst een standaard portretten serie maken.
En op diezelfde manier zijn er mensen die zich vooral op het creatieve vlak bezig houden.

Ik denk daarom dat je niet moet zeggen dat iedereen alleen maar creatiever moet gaan worden.
Want niet iedereen wil dat. En nog belangrijker: niet iedereen KAN dat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:29

Six schreef:
Dat ligt er aan hoe je je camera instelt :)

Dat ligt er vooral aan wat camera je hebt :+
Er zijn namelijk nog de compactcameras, al lijken die op bokt wel te verdwijnen aangezien iedereen het maar over spiegelreflexen heeft en zelfs als eerste camera graag meteen zo'n ding wil .. maar ze zijn er dus nog wel :+ En dan moet je al een hele goede hebben wil je dat effect kunnen krijgen, dan ga je al meteen naar de weer niet zo compacte camera's .. Bij de rest krijg je er echt geen wazige achtergrond uit hoor, als dat wel zo is mag je mij zeker uitleggen hoe dat gebeurt ;)

Ik heb zelf een compactcamera, ik ben zelfs gedregradeerd van een hele goede 'compact'camera (die wel een wazige achtergrond kon produceren :Y) ), naar een stuk minder goede maar wel veel compactere camera (waar ik datzelfde echt niet uitkrijg), omdat dat gewoon handiger is als je met je paard bezig bent of aan het rijden bent of .. Ik heb zo'n camera overal bij, en dat zie ik nog niet gebeuren met een spiegelreflex :+ (heb hier trouwen ook een Canon 450D liggen, maar gebruik 'm werkelijk nooit :o ). Maar uiteraad bied ik ook geen fotoshoots aan :Y)

LINS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:30

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van smaak. De een vindt dit, de ander vindt dat. Als je de foto's van een bepaalde fotograaf afgezaagd vindt, dan moet je naar mijn mening op zoek naar iemand wie wel aan jouw eisen voldoet. Ik weet namelijk bijna zeker dat iedereen een aparte stijl heeft :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:31

Dreigt er hier een topic "natural" fotograferen aan te komen? :+
(wel typerend Arabesk dat je zelf niet meer presteert dan HTK-foto's, maar tóch commentaar hebt)

Wat ik van belang vind is dat een fotograaf de aard, het karakter, , de kracht en de schoonheid van het paard weet vast te leggen en dat het boven het niveau uitstijgt van b.v. de portretfoto's die je wel eens in de etalage van een beroepsfotograaf ziet staan. Mensen dan, keurig opgepoetst met hun zondagse glimlach en frisgewassen kleertjes aan. Zo herkenbaar voor opa en oma, ooms en tantes en die vervolgens jarenlang hangen te vergelen boven de bank in de woonkamer..

Creatieve plaatjes zijn fijn - als een fotograaf zich geïnspireerd voelt om op de grond te liggen, de vier voetjes van het paard te fotograferen en daarmee wat uit te drukken wat aansluit bij mijn gevoel: mooi! Ik zoek al jaren naar die éne, passievolle, getalenteerde fotograaf die de ziel, de kern van mijn paarden weet te raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:43

Weet je, het is ook ..

Ik heb nu voor het komende jaar een fotoshoot bestelt voor degene waarbij mijn pony staat (toen laatst Hypofocus daar was zei ze achteraf van: goh, wat zou ik dat toch graag ook eens bij mijn paarden hebben) en ik heb de fotograaf wat foto's laten zien van de omgeving waar we eventueel kunnen gaan rijden en ze was al helemaal enthousiast daarover. Er is bv. water & "strand" bij waar veel mogelijkheden mee zijn en ik zou het bv. heel prachtig vinden om zeg maar de benen/hoeven van mijn pony te hebben in het zweefmoment in galop in het zand, vraag me niet waarom maar dat lijkt me gewoon wat, maar dan enkel en alleen maar als ik ook een gewone foto heb waarbij mijn pony (en ikzelf liefst ook :Y) ) er volledig opstaat in galop .. En dan kan ik me voorstellen dat een fotograaf voor zekerheid kiest en gewoon mooie, leuke plaatjes gaat produceren .. je moet het ook allemaal maar net klaarkrijgen zo'n "speciaal" moment :P En je bent wel een tijdje met een fotoshoot bezig, maar je kan geen 300 keer hetzelfde stukje op en af galopperen (kan je wel, maar mijn pony zal daar níet vrolijk van worden :(:) ) dus het moet ook allemaal op een bepaalde tijd klaar zijn, met graag ook mooie, kwaliteitsfoto's als resultaat, want daar betaal ik voor .. Dus Saskia, als je dit toevallig leest, je weet wat je te doen staat :Y) :))

En nu ga ik richting pony, met de compactcamera om mijn nek hangend terwijl ik bezig ben, zien of hij zin heeft om mij nog wat leuke HTK-foto's te geven :Y)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:51

Ach vrijwel iedereen wil zijn paard zo mooi mogelijk op de foto en dan is een scherpe voorgrond en een vage achtergrond vaak het mooiste. Een aantal jaar geleden had je ook niet zo veel mensen die foto's maakten, tegenwoordig kan bijna iedereen na wat sparen wel een goed toestel kopen dus zie je automatisch ook meer foto's langs komen. Het maakt ook niet uit wie wat mooi vindt zolang we zelf maar tevreden zijn met het resultaat. En ik zie eerlijk gezegd ook liever een foto van een paard met een geweldig mooi hoofd als een foto waarop 4 hoeven staan.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:56

Arabesk schreef:
Ik snap ook wel dat de klanten graag bepaalde foto's willen hebben van hun paard.

Hoeven heb ik ook al bij A. B. voorbij zien komen, dus dat was ook al afgezaagd :+

Het gaat mij er meer om de foto's zelf; telkens weer die wazige achtergronden. En die blackfoto's zijn ook bijzonder afgezaagd aan het worden. :+

Een paard blijft toch een paard, maar 'wazige achtergrond' is wel een beetje mode nu voor mijn gevoel. Er zijn nl. ook camera's die niet zo fotograferen.

Een wazige achtergrond is gewoon een logische instelling.
Een camera die de achtergrond wazig maakt, kan ook de achtergrond scherp houden, simpelweg d.m.v. goed instellen van het diafragma.
Dat de achtergrond wazig is, zorgt er dus alleen maar voor dat het onderwerp die je op de foto wilt zetten opvalt. Daar kan je mee spelen ja, maar ik heb liever een mooie wazige achtergrond, dan een storende drukke achtergrond.

scotie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:56

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen maar ik denk niet dat men ' creatiever ' moet worden o.i.d.
De voorbeelden die in de beginpost worden genoemd verkopen gewoon goed. En is gedeeltelijk ook de bedoeling lijkt me? Je werk verkopen?
De fotograven kunnen wel de meest rare composities gaan maken maar als het niet verkoopt is dat niet de bedoeling. (Men kan wel gaan experminteren, want vaak komen daar hele leuke dingen uit.)

Wat ik nog wel wil zeggen is dat iedereen zich opeens fotograaf noemt. Men maakt een website aan, gaat naar een aantal concoursen om daar wat beelden vast te leggen en hup, ' ik ben fotograaf' en dan zie ik als volgt advertenties op bokt ; EEN PROFESSIONELE SHOOT AANGEBODEN. 90 % van wat hier op bokt zich verbind met het woord professioneel, is dit absoluut niet, het is gewoon een uit de hand gelopen hobby. (En dat is prima, heel erg leuk)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:59

Volgens mij maak ik niet echt de standaard paardenportretten. :)
Vind die 'gewone' shoots wel leuk, mooi om naar het paard te kijken, maar zelf minder interessant om op de foto te zetten.

Arabesk schreef:
elanor schreef:
Zoiets als dit: [FK] [FOTO] It's showtime... Van bokker Six (zie ook haar portfolio op haar website) spreekt jou dan meer aan? :)

ja dit springt er echt uit

Je moet eens de fotograaf Tim Flach opzoeken, daar heeft haar werk heel veel van weg. Dat is een vrij beroemde (paarden)fotograaf. ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:07

Ik zou dolgraag een aparte serie foto's van mijn paard hebben, ik hoef er zelf niet op te zitten, hij hoeft niet standaard dressuurtypisch op de foto. Doe mij maar iets raars, iets anders, iets achterlijks. Ik hou me echt enorm aanbevolen als uitprobeerproject hoor, ik hou van anders dan anders......en heb zelf niet de mogelijkheid om bijzonder te fotograferen (hoewel ik het stiekem wel probeer natuurlijk maar dat valt niet mee).

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:10

"Beter goed gejat dan slecht verzonnen."

Een paard er op z'n mooist uit laten komen moet het doel zijn, niet het geweldige creatieve gebeuren. Je wilt je paard mooi op de foto en daar gaat het om. Kunstenaars is weer een ander gebied. Die zoeken niet naar mooi maar naar apart en opvallend.