[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:49

Nouks schreef:
Ben wel nog even nieuwsgierig ook naar de ISO die je hebt gebruikt. Kan ook noodzakelijk zijn die verder omhoog te gooien bij beweging.

Hoe/waar kan ik dat vinden? En hoe zou ik dat eventueel omhoog kunnen brengen?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:51

paint_angel

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:54

Yep dat is em! uhm.. sony cybershot DSC-HC/H9... en de ISO ben ik nu even aan het zoeken..

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:55

hoe kan je in de 'exif' gegevens komen? :P (domdom)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:57

Dat is geen spiegelreflex. :)

Exif kan je bekijken als je de originele foto voor je pakt ->rechtsklik op eigenschappen -> Samenvatting

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:57

sorry het is GEEN spiegelreflex krijg ik nu te horen maar hij zit er wel tegenaan, zeggen ze...

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:58

ISO = 80

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:59

Je ISO kan tot 3200, dus zou daar zeker gebruik van maken!

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:01

WOW!! okeee en wat voor een voordeel geeft het om de ISO zo hoog te stellen?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:03

ISO heeft invloed op je sluitertijd. Als je je ISO omhoog smijt, krijg je snellere sluitertijden en dus (in jouw geval) meer scherpte in de foto. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:05

Inderdaad geen spiegelreflexcamera. En met je ISO op 80 zijn bewegingsfoto's sowieso niet haalbaar...

Als je je ISO omhoog gooit, kun je kortere sluitertijden krijgen. Iedere verdubbeling (van bijvoorbeeld 100 naar 200) zal bij hetzelfde diafragma zorgen voor een sluitertijd die een keer zo kort is, bijvoorbeeld 1/30 op ISO 100 wordt 1/60 op 200. Voor bewegende paarden moet je uitkomen op ten minste 1/250.

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:07

JOEPIE! :D hoef ik nu toch geen jaar niks extra's meer te kopen om te sparen voor een wat betere camera :P
En dan de laatste vraag.. hoe doe je dat dan?

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:11

Hallo!
Ik heb een vraag waar ik toch wel mee zit. Ik fotografeer momenteel met een Sony Cybershot DSC-H50
Deze bevalt over het algemeen erg goed, alleen ik zou ook heel graag een spiegelreflex willen! Ik ben er al voor aan het sparen, maar nu mijn probleem: Ik ben nu gewend om met een 15x optische zoom camera te fotograferen. Werkt geweldig, geen kwaliteitsvermindering, lijkt net alsof je er naast staat terwijl je en superver vanaf staat. Die optie wil ik niet kwijt. Maar als ik eens de verschillende SLR's bekijk, heb ik er nog geen een gezien met zo'n hoge zoom, en als ze er wél waren, ben ik ervan overtuigd dat ze niet te betalen waren. Nou is mijn vraag: Werkt dat wel lekker, zo'n (ik noem maar wat) 3,8 keer optische zoom? Want het lijkt mij echt niet lekker. Ik ben totaal niet ontevreden over mijn camera, en zou er ook echt wel nog een tijdje mee door kunnen werken, lekker doorleren etc. Hij ligt perfect in de hand en heeft erg veel opties die een SLR ook heeft. Maar toch zit het me dwars dat ik graag een SLR wil.

Trouwens: Mijn camera is dit:
Aantal pixels 9.1 megapixel
Resolutie 3456 x 2592 pixels
Optische zoom 15x
Digitale zoom 30x
Gecombineerde zoom 81x Lens 31 - 465 mm.
Diafragma F/2.7 - F/4.5
ISO-instelling Automatisch, ISO 80 / 100 / 200 / 400 / 800 / 1600 / 3200
Focus Automatisch, handmatig AF-systeem Multi, centrumgericht, flexibele spot
Sluitertijdrange 1/4 - 1/4000 sec.
Lichtmeting Meerveldsmeting ,Centrumgericht ,Spotmeting ,Gezichtsdetectie Belichtingscompensatie +/- 2 EV in stappen van 1/3 EV Witbalans Automatisch, daglicht, bewolkt, tl-licht, tegenlicht, flits Flitserinstellingen Automatisch, handmatig aan/uit, rode ogen reductie AF-belichting Ja Geheugen
Type opslag Memory Stick Pro / Duo Overig
Beeldzoeker Optisch LCD-schermafmeting 3.0 inch Batterij NP-BG1 Maximaal 300 opnamen / 150 minuten Li-Ion Taalinstellingen Nederlandstalig Extra's Oplaadbare accu Software- en Systeemeisen
Verbinding met pc USB 2.0 Meegeleverde software Picture Motion Browser 3.0, Music Transfer

Dat is dus echt niet zomaar een cameraatje, het is wel een goede. Dus, vraag ik me ook nog af, zou een spiegelreflex in mijn geval niet ook nog eens overbodig zijn?

Ik zou het echt zeer op prijs stellen als jullie antwoorden willen geven op mijn vragen: Beelden vastleggen vond ik al geweldig toen ik voor het eerst zo'n ding in mijn kleine handjes geduwd had gekregen. En het is echt een hobby gebleven, overal gaat de camera mee naar toe, natuur is leuk, paarden zijn leuk, bloemen, detail, landschap, portretten... Ik vind t allemaal echt super. En het is naast fotobewerken een mega grote hobby, ook al ben ik pas 13. Ik weet zeker dat ik altijd zal blijven fotograferen en interesse zal houden voor fotobewerken. Een heel groot deel van mijn leven ben ik al met foto's bezig. Daarom zou ik het fijn vinden dat jullie mijn vragen zullen willen beantwoorden.

Alvast, harstikke bedankt!
Carlijn

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:19

Paint Angel: Je vroeg waar je de ISO op je Sony kan vinden. Ik neem aan dat dat ong hetzelfde is als mijn DSC-H50, en daar kan je op de PAMS die dingen veranderen. Ik weet niet precies op welke je de iso kan veranderen, maar op M kan je sowieso alles veranderen. Als je de iso wilt veranderen, kijk je in je LCD schermpje [bij mij] linksonder en dan zie je je ISO staan. Met je bedieningsknopje klik je erop, en schuif je met het rolding omhoog om hem omhhoog te gooien. Ik zoek wel even een plaatje van je camera als het lukt om het beter duidelijk te maken ;)

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:21

Loennalover: ohh dankjedankjedankje!! Dat zou me echt enorm helpen :D

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:38

Alsjeblieft, dit is mijn uitleg:
Als er iets niet klopt: Mensen die er verstand me hebben: Verbter me :)
Ik hoop dat je er wat aan hebt, paint_angel!

http://i41.tinypic.com/saxv83.png

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:42

Citaat:
en hier nog een binnenvaller
Ik ben van plan de Fujifilm S 8100 FD te gaan kopen. Ook een compactcamera dus ik heb er al aardig wat over gelezen, helaas nog maar weinig voorbeeldfotomateriaal gezien.
misschien heeft iemand dat hier? Ook vraag ik mij af watvoor geheugenkaartje(4 gig) en (oplaadbare) batterijen er het best bij gebruikt worden? iemand daar ervaring mee?
(ook beetje betaalbaar is wel leuk )
uiteraard moet er ook nog een cameratas bij ik denk zelf rond de 20 euro, goede kwaliteit voor lage prijs? wie o wie kan mij helpen

aangezien hier nog niet op gereageerd was in het andere toppic de vraag nogmaals,
heb de camera ondertussen besteld dus die komt er :)

zit ondertussen te denken aan:
een Emtec, class 6, 133x, 4 gig geheugenkaartje
en van de batterijen word ik niet heel veel wijzer, moet ik 2600mAh of 2700mAh hebben? of is minder ook goed genoeg?en wat is dan een goed merk voor betaalbare prijs?

tips? O:)

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:58

Loennalover schreef:
Alsjeblieft, dit is mijn uitleg:
Als er iets niet klopt: Mensen die er verstand me hebben: Verbter me :)
Ik hoop dat je er wat aan hebt, paint_angel!

http://i41.tinypic.com/saxv83.png

Heel erg bedankt! _/-\o_ Ik ga het morgen zeker uitproberen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:00

paint_angel schreef:
JOEPIE! :D hoef ik nu toch geen jaar niks extra's meer te kopen om te sparen voor een wat betere camera :P

Wat dacht je van je handleiding eens even doorlezen? ;)

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:05

Nouks schreef:
paint_angel schreef:

Wat dacht je van de uitspraak: ''De fotograaf maakt de foto, niet de camera'' (tegen Paint_Angel) :)
Toegegeven, ik wil ook een SLR, maar weet inmiddels wel bijna alles van mijn eigen camera en heb er heel veel van geleerd. Ik schiet er ook zó mee verder.

Nouks: Zou jij misschien antwoord willen geven op mijn vraag? Ik weet dat je er misschien gek van wordt: Je geeft erg vaak antwoord op vragen! Maar ik denk niet dat het een veelgestelde vraag is? :)

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:02

Nouks schreef:
paint_angel schreef:

ben k te eigenwijs voor O:)

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:33

Ik denk dat ik ook zeker wat heb gehad aan de uitleg over de ISO!
Heb het net op mijn camera ook verandert, die stond namelijk dus ook heel laag.
Ik ga het morgen ook meteen proberen bij de paarden :)

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:34

Sharon89 schreef:
Ik denk dat ik ook zeker wat heb gehad aan de uitleg over de ISO!
Heb het net op mijn camera ook verandert, die stond namelijk dus ook heel laag.
Ik ga het morgen ook meteen proberen bij de paarden :)

Mijn uitleg ? :+
Succes! :D

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:44

Ja die van jou ja :)
Ik zal het laten weten morgen of het ook echt heeft geholpen :P

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:46

Ik heb besloten dat ik voor de Nikon D40 of D50 ga.
De D50 is na mijn idee (heb flink hard gezocht) niet meer in de winkel te verkrijgen dus als ik deze zou nemen zou ik denk ik een tweedehands moeten nemen...
(Want de D50 kan toch gewoon alle lensen aan?)

Wat zouden jullie doen ... een nieuwe D40 of een 2e hands D50?
Ik heb het nl. niet zo heel erg op tweedehands camera's, je weet maar nooit wat er mee gebeurd is, maar ja.... Een D50 bied mij meer mogelijkheden en is tweedehands binnen mijn budget...