[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:55

Hallo,

Al een tijdje lees ik wat stil mee hier. Ben de eigenaar van een canon 1100D met de standaard 18-55 lens. Echter ben ik bijna jarig en dacht ik dat een nieuwe lens een heel leuk verjaardags cadeautje is O:)
Alleen ik vroeg mij af, hoe belangrijk is de beeldstabilisatie nu? Mijn oog was gevallen op de Canon EF 50mm f/1.8 II maar dat is zonder beelstabilisatie. Die versie met IS is weer vele malen duurder, en ik denk niet dat ik dat bedrag dit jaar in mijn verjaardagspotje vind :P.

Marit

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:22

Oh IS heb je niet nodig hoor bij 50mm! Bij 300mm wordt dat wat kritieker, dan is stilhouden moeilijker. Maar met een 50mm is dat geen enkel probleem! En dan ook nog een diafragma van 1.8, komt goed :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:40

Welke versie met IS heb jij gezien? Ik dacht dat er geen 50mm met beeldstabilisatie bestonden. := De Canon EF 50mm f/1.4 USM, f/1.2L USM en Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art hebben ook geen beeldstabilisatie.

Maar je kunt IS prima missen met dit bereik en deze lichtsterkte. ;)

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:43

Marit schreef:
Oh IS heb je niet nodig hoor bij 50mm! Bij 300mm wordt dat wat kritieker, dan is stilhouden moeilijker. Maar met een 50mm is dat geen enkel probleem! En dan ook nog een diafragma van 1.8, komt goed :j

Oh echt? Super! Wil hem voornamelijk gebruiken voor potret foto's had gelezen en gezien dat deze lens daar erg geschikt voor is. Iemand hier verder nog ervaring ermee? En ik las iets over lenzen kunnen testen bij een winkel, had hier nog nooit van gehoord, is dit ook mogelijk ergens in friesland?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:53

50mm lens is een super lensje! Je hebt idd geen stabilisatie nodig.
Wat betreft lens testen in de winkel, is Urk dichtbij je woonplaats? Daar zit CameraNU. Ook een aanrader :)

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:21

Thesserd schreef:
50mm lens is een super lensje! Je hebt idd geen stabilisatie nodig.
Wat betreft lens testen in de winkel, is Urk dichtbij je woonplaats? Daar zit CameraNU. Ook een aanrader :)

Urk is 100 km verderop, dat is mij iets te ver.. Als iemand nog andere suggesties heeft dan hoor ik dat graag :).
Maar ik denk wel dat het deze lens word, ook al is testen altijd wel handig :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:20

Bagheera_206 schreef:
Welke versie met IS heb jij gezien? Ik dacht dat er geen 50mm met beeldstabilisatie bestonden. := De Canon EF 50mm f/1.4 USM, f/1.2L USM en Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art hebben ook geen beeldstabilisatie.

Ik kan ook geen 50mm lenzen vinden met IS, dus ik denk dat iemand zich vergist. Enkele groothoekjes zijn wel met IS leverbaar.

Maarre, die 50mm f1.8 is niks mis mee. Heb dat ding weleens geleend van een stalgenoot; die noemt het een gooi-en-smijt-lens, vanwege de prijs maar uitstekende kwaliteit.

edit: Voor de liefhebber, DE telezoom weer eens voor een iets leuker prijsje: http://www.cameratools.nl/shop/product/ ... il=OCC0025

Wel vlug zijn, deze zijn weg voordat je het weet.

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:26

ikke schreef:
Bagheera_206 schreef:

Ik kan ook geen 50mm lenzen vinden met IS, dus ik denk dat iemand zich vergist. Enkele groothoekjes zijn wel met IS leverbaar.

Maarre, die 50mm f1.8 is niks mis mee. Heb dat ding weleens geleend van een stalgenoot; die noemt het een gooi-en-smijt-lens, vanwege de prijs maar uitstekende kwaliteit.

edit: Voor de liefhebber, DE telezoom weer eens voor een iets leuker prijsje: http://www.cameratools.nl/shop/product/ ... il=OCC0025

Voor die ben ik net aan het sparen, heb wel het geld ervoor maar helaas kan ik het niet zo missen! Jammer.. nog even wat harder doorwerken :+

Ik keek ook naar deze:

http://www.cameranu.nl/nl/p476484/canon ... f-occasion

Moet dat nou zo'n verschil wezen? van diafragma van 4.0 en 2.8? Beide zijn met IS.
En merkt men dat verschil ook echt zo erg? dat 2.8 velen malen fijner is? Of heeft dat weer te maken met type 1 en 2? :')

Ik zit nog steeds te twijfelen tussen die 2.
Laatst bijgewerkt door Irisx94 op 24-11-14 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:27

Hmmmm dacht dat ik hem met IS had zien staan, maar kan me vergissen, zoveel lenzen bekeken de afgelopen week :P

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:11

Hoewel ik weet dat dit een objectieventopic is, hoop ik dat hier fotografen zitten die mij kunnen adviseren over studiolampen. Mijn doel: portretfotografie en video's opnemen als het al wat donkerder wordt.
Ik wil graag dat de lampen zorgen voor een belichting die lijkt op daglicht.
Nu ben ik deze set tegengekomen, kunnen jullie mij vertellen of het was is en of het voor mijn doel geschikt is?
https://www.vidaxl.nl/p/190041/studio-l ... ews-anchor

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:40

Sammylover schreef:
Hoewel ik weet dat dit een objectieventopic is, hoop ik dat hier fotografen zitten die mij kunnen adviseren over studiolampen. Mijn doel: portretfotografie en video's opnemen als het al wat donkerder wordt.
Nu ben ik deze set tegengekomen, kunnen jullie mij vertellen of het was is en of het voor mijn doel geschikt is?

Ik denk dat je hier de meeste kunstlichtfotpgrafen zult vinden:
[HK] De studiofotografen flitsen verder naar Deel II

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:15

Irisx94 schreef:
ikke schreef:

Voor die ben ik net aan het sparen, heb wel het geld ervoor maar helaas kan ik het niet zo missen! Jammer.. nog even wat harder doorwerken :+

Ik keek ook naar deze:

http://www.cameranu.nl/nl/p476484/canon ... f-occasion

Moet dat nou zo'n verschil wezen? van diafragma van 4.0 en 2.8? Beide zijn met IS.
En merkt men dat verschil ook echt zo erg? dat 2.8 velen malen fijner is? Of heeft dat weer te maken met type 1 en 2? :')

Ik zit nog steeds te twijfelen tussen die 2.

Ehm, f4.0 of f2.8 is factor twee meer licht. Een groot gat heeft veel glas nodig en dat is dus wat je betaald.

De f4.0 IS zit nieuw in de buurt van de 1000 euro, zo zo raar is die prijs helemaal niet.

Ik ben liefhebber van grote gaten, simpelweg omdat je door kunt gaan met fotograferen waar anderen ophouden. Datzelfde geldt voor IS.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:34

Ik hoop dat jullie mij ook wat tips kunnen geven.
Ik heb een d3200 met 18-55 kitlens. Nu ben ik van plan om over een maand ofzo een zoomlens erbij te kopen. Ik zal de lens vooral gebruiken voor foto's van mijn honden, bijna altijd actie dus.
Ik heb nu een lens te leen van vrienden (sigma apo 70-300), maar deze heeft vaak moeite met snel focussen. Qua bereik vind ik m wel handig, al ga ik niet heel vaak over de 200-250.
Het blijft wel puur hobby, dus mijn max budget ligt rond €300. Hebben jullie ideeen/tips welke lenzen een optie zijn? Ik weet bijv niks van sigma en tamron lenzen en hoe die qua kwaliteit tegenover de nikon staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:02

TeSzZz schreef:
Ik hoop dat jullie mij ook wat tips kunnen geven.
Ik heb een d3200 met 18-55 kitlens. Nu ben ik van plan om over een maand ofzo een zoomlens erbij te kopen. Ik zal de lens vooral gebruiken voor foto's van mijn honden, bijna altijd actie dus.
Ik heb nu een lens te leen van vrienden (sigma apo 70-300), maar deze heeft vaak moeite met snel focussen. Qua bereik vind ik m wel handig, al ga ik niet heel vaak over de 200-250.
Het blijft wel puur hobby, dus mijn max budget ligt rond €300. Hebben jullie ideeen/tips welke lenzen een optie zijn? Ik weet bijv niks van sigma en tamron lenzen en hoe die qua kwaliteit tegenover de nikon staan.

Iets boven je budget, maar dit is de lens die je bedoelt, denk ik: http://www.cameratools.nl/lenzen-object ... -if-ed-vr/
Tweedehands kan ook: http://www.cameratools.nl/shop/product/ ... il=OCC0028

Alternatief: http://www.cameratools.nl/lenzen-object ... g-if-ed-v/

Alternatief Tamron: http://www.cameratools.nl/lenzen-object ... i-vc-us-2/ maar let er wel op dat Tamron verschillende kwaliteitsniveau's heeft en ik niet weet in welke range deze lens valt.

Zo, heb je alvast wat te doen :D
Kijk ook even bij andere winkels met een selectie occasions, daar wil best eens iets nuttigs tussen zitten.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:17

De 55-200 had ik gezien idd, de 55-300 ook maar die was ook net boven budget. Nou is t natuurlijk altijd een optie om langer door te sparen als t bijv qua kwaliteit of gebruiksgemak echt een verschil is.
Heb jij ervaring met een van de lenzen die je linkte? :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:29

TeSzZz schreef:
De 55-200 had ik gezien idd, de 55-300 ook maar die was ook net boven budget. Nou is t natuurlijk altijd een optie om langer door te sparen als t bijv qua kwaliteit of gebruiksgemak echt een verschil is.
Heb jij ervaring met een van de lenzen die je linkte? :)

Nee, ik heb Canon.
Ik heb dus simpelweg even bij "mijn huisleverancier" gekeken wat zij hebben. Vandaar de tip om ook bij anderen te kijken en, gezien het budget, een goede occasion niet af te wijzen.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:32

Thnx ik ga iig eens naar occasions kijken :)

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:03

Bagheera_206 schreef:
Sammylover schreef:

Ik denk dat je hier de meeste kunstlichtfotpgrafen zult vinden:
[HK] De studiofotografen flitsen verder naar Deel II

Aah top, ik kon niet zo snel een topic vinden, maar ik heb denk ik met mijn neus gekeken.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:33

De vraag is hier vast al 1000x gesteld, maar zoeken op mijn mobiel gaat niet zo makkelijk. Ik ben op zoek naar een aanvulling op mijn 18-55 kitlens op mijn 1200D body.
Ik merk vooral dat ik qua zoombereik veel mis. Ik fotografeer vooral mijn zoontje, landschappen/natuur en dieren. Iemand tips?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:07

Oe ik zit te twijfelen of ik nu toch eindelijk de 24-105mm ga bestellen.
Tweedehands voor 550 (via een fotozaak dus met een jaar garantie).. Volgens mij wel een nette prijs..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:19

Zwitsal schreef:
Oe ik zit te twijfelen of ik nu toch eindelijk de 24-105mm ga bestellen.
Tweedehands voor 550 (via een fotozaak dus met een jaar garantie).. Volgens mij wel een nette prijs..

Je hebt de knoop doorgehakt of je voor 24-70mm of 24-105mm wilt gaan? De 25-105mm is iets meer allround dan de 24-70mm en erg fijn om te filmen ivm IS. Alleen de 24-70mm f/4.0 heeft IS en de Tamron 24-70mm f/2.8 die heeft ook IS. :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:27

Ik twijfel nog steeds wel een beetje hoor. Mn door dat diafragma. Ik ben mij mn 50mm echt gehecht aan dat grote diafragma. Maar eigenlijk vind ik 2.8 ook al niet groot genoeg (als je 1.4 gewend bent..) dus ik hoop een beetje dat 2.8 pf 4.0 dan niet zo heel veel meer uitmaakt en dat dat gecompenseerd wordt door het extra bereik en de IS inderdaad. En de 24-105 heb ik niet uitgeprobeerd.. Dus is echt een gok haha

Ik zou de lens alleen moeten laten versturen. Weet niet of ik dat aandurf. (Alhoewel ik er eerder bij mn groothoek niet eens bij nagedacht heb en dat is gewoon goed gegaan). Heb namelijk de komende 1,5 week sowieso geen tijd om langs de winkel te gaan.

(Er stond trouwens ook een interessante 70-200 2.8 met IS op voor 1300/1400 euro geloof ik, maar ik weet niet hoe up to date het aanbod op de site is, maar mocht er hier nog iemand op zoek zijn..)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:37

Ik doe liever niet versturen. Ik zat ook in dubio met mijn IJslandlensje laatst... Bijna al mijn objectieven zijn f/2.8 of groter. Ik ben uiteindelijk toch voor een f/4.0 met IS gegaan, omdat ik voor landschappen toch bijna altijd vanaf statief werk met diafragma flink afgestopt. En voor los uit het handje is f/4.0 IS prima. Ben best tevreden met mijn testfoto's van Amersfoort. :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:45

Ik gebruik mijn groothoek idd ook alleen maar op de kleinere diafragmagetallen en vrijwel altijd op statief.
Maar ik heb geen stille hand dus als de lichtomstandigheden niet optimaal zijn en ik fotografeer gewoon uit de hand dan ga ik al snel compenseren in diafragma ipv in sluitertijd. Maarja, misschien maar gewoon proberen en anders weer door verkopen. Alleen dat versturen..hmm

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:04

Wat wil je ermee gaan foto- en videograferen? Ik merkte bij concertfotografie dat ik liever lichtsterk had dan IS, maar beide is voor concertfotografie nog fijner. :+ Zeker voor de foto's in het telebereik. Ik heb voor mijn kitlensje geen IS en dat levert bij concerten geen problemen op. Daar heb ik voor f/2.8 zonder IS gekozen ipv f/4.0 IS. Er is namelijk nog steeds geen f/f2.8 met IS. -O- Op mijn oude trouwe EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM zat wel beedstabilisatie, maar die heeft een Bokker van mij overgekocht.