Hoi bokkers!
Ik was eigenlijk opzoek naar een topic voor systeemcamera's. Maar kon die niet vinden op de zoekfunctie en belandde met die zoekterm wel een paar keer in dit topic. Dus ik vermoed dat ik hier meer op mijn plek zit dan in die van de compactcamera's.
Maar ik heb inmiddels een hele oude superzoomcamera (al bijna 10 jaar oud

met 10x optische zoom). Leuk dingetje, maar als ik het vergelijk met de camera's die er nu zijn. Dan stelt hij helemaal niets meer voor. Hoogtijd voor een nieuwe camera! Mijn oog is gevallen op de systeemcamera's, toch gezien de kwaliteit van de foto's en toch wellicht een beetje wat meer leren over handmatig instellen en mocht de nood zich voordoen en ik een spontaan moment op de foto wil zetten eventueel even terugvallen op de automatische instellingen
De 10x zoom denk ik niet te gaan missen. Als ik de foto's bekijk die ik de afgelopen jaren gemaakt heb, dan merk ik dat ik toch veel bezig ben met portretfoto's en macro-foto's. Heel af en toe een landschap of gebouw tussendoor
Mijn budget is eigenlijk tot 500 euro op dit moment, incl. kitlens. Later kan ik altijd nog kijken voor een andere lens erbij.
Nu ben ik de volgende camera's tegengekomen die mij wel aanspreken:
- Samsung NX3000
- Sony NEX-3N
- Panasonic Lumix DMC-GF6
- Fujifilm X-M1
- Sony Alpha A5000
En ik heb mij al geprobeerd te verdiepen in de specs. Maar heb denk ik net niet genoeg verstand ervan om te zeggen: ja, dat maakt de ene veel beter dan de andere. Voor mijn gevoel lijken deze camera's aardig gelijk te zijn. Ik weet dat de sensor veel verschil kan maken, maar kan met mijn weinige specifieke kennis daarover niet benoemen wat de verschillen zijn.
Plus dat ik niemand ken die echt overtuigd is van een merk, of ze hebben enkel ervaring met één merk en prijzen deze de hemel in.
Dus bokkers, hebben jullie wellicht ervaring met deze systeemcamera's? Welke zouden jullie vanuit dit rijtje aanbevelen? Of hebben jullie eventueel nog een andere optie binnen mijn budget?