[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:07

Bescherm je toevallig je dure lenzen met een goedkoop UV filter?
Ik vind mijn 100% crops ook nooit zo scherp, maar dat kan goed aan mijn fotografie kunsten liggen, nieuwsgierig gemaakt door je vraag ben ik even aan het googlen en de optie van een UV filter als oorzaak van een niet scherpe 100% crop werd ergens genoemd. Denk dat ik van de week eens ga uitproberen wat die van mij met en zonder doet. Heb er een middenklasse filter op zitten geloof ik, maar zou zonde zijn als dat inderdaad kwaliteit kost.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:46

Ja de meeste filters doen je foto geen goed. Ik heb dan ook geen filter, maar altijd mijn zonnenkap er op. En precies wat je zegt over die live view, daarmee valt echt geen foto's te maken. Nooit bij nagedacht dat dat het probleem kon zijn, want ik gebruik hem zelf niet ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 06:58

Ik heb op mn nieuwe lens n doorzichtig uv filtertje die geen drol kost en ook niets doet en daar heb ikzelf totaal geen problemen mee. Op mn oude zat een filter die mn fotos donkerder leek te maken. Maar het missen van scherpte had ik ook zonder filter.

tis idd t proberen waard!

(Ik zit te vaak in stoffig zand om zonder filter te fotograferen maar misschien is zonder filter ook wel leuk om te kijken idd als ik iets anders doe dan paarden)

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:56

Heb het eerste halfjaar zonder filter of iets gefotografeerd.. nu zit er een b+w polarisatie filter op. Denk dat ik gewoon met mijn zoomlens naar een winkel ga voor een APK :')

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:23

Waarom heb je er een polarisatiefilter op? Je hebt dan wel lichtverlies he.... kan 1,5 tot 2 stops schelen. Polafilter is om de lucht blauwer te maken, wateroppervlakken minder schittering te laten geven, scherp licht wat te verminderen enzo. UV filter wordt vaak als bescherming gebruikt, heb ik ook jaren gedaan, tegenwoordig zit de zonnekap erop.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:29

Polarisatiefilter is inderdaad echt niet nodig voor algemeen gebruik. Probeer die er eens af te halen, wie weet wat dat scheelt :)

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:00

I know, gebruik alleen midden op de dag bijv. Bij deze foto zat ie er niet op. Maar dat ik een halfjaar zonder uv heb gelopen, is dat schadelijk?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:43

In principe niet. Tenzij er een barst in je lens zit :')

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:13

Ik hoop dat ik in t juiste topic zit voor mijn vraag:

Ik ben aan het genieten van de mooie maan die ik vanuit mijn raam kan zien. Nu lukt het me eindelijk om de maan mooi op de foto te zetten alleen lukt het me niet om bijv bomen die op de voorgrond staan er ook op te krijgen. Is dat omdat het daar te donker voor is of moet ik iets aan mn instellingen doen ?
Ik gebruik twee soorten.
1 is iso 100 1/100 f/8
2 is iso 1600 1/12500 f/13

Ik heb een canon eos rebel xti en er zit een 75-300 mm lens op

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:17

Voor nu een beetje te laat, maar misschien voor vanavond.
Probeer (veel) langere sluitertijden.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:35

Hoe krijg ik dat voor elkaar ? Ik doe blijkbaar telkens toch iets fout aangezien de sluitertijd niet langer wordt.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:45

De camera die je hebt is toch een spiegelreflexcamera? Als dat zo is, dan zou je even moeten googlen. In welke stand fotografeer je?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:27

Een maan zou ik toch echt in M stand doen. Anders krijg je nooit de juiste instellingen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:42

Ik heb hem inderdaad in stand m staan :j

sdvfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:18

Babel schreef:
Dames, ik heb hard hulp nodig!
Ik werk met een MacBook Air en krijg het maar niet voor elkaar om mn scherm goed te kalibreren.
Op mijn scherm zijn het warme, lichte foto's, maar bekijk ik ze op mn iPhone of op een andere computer, dan hebben ze allemaal een alg groene gloed.
Ik heb al verschillende keren geprobeerd te kalibreren met de Apple software, maar kom er gewoon niet uit.
De foto's lijken dan qua kleur totaal niet meer op wat ze op de camera wel lijken.
Ik zit echt met mn handen in t haar :(
Heeft iemand de oplossing?

Ik heb dit probleem ook. Ik ben 2 jaar terug overgestapt van macbook pro naar een windows laptop omdat ik gek werd van de apple software maar mijn windows laptop kan gewoon niet tegen de goeie beeldschermen op van apple (ondanks dat jij hier problemen mee hebt). Ik heb wel speciaal kalibreer apparaatje er voor en software maar nog krijg ik me beeld scherm niet goed.. Foto's komen totaal andere over op de laptop in vergelijking van de camera.. Als ik foto's op me site of facebook zet check ik ze op me iphone en ipad en telkens is alles totaal anders qua belichting een kleur.. Wordt er niet goed van.. Ik heb de neiging weer terug te gaan op een macbook omdat ik me zo erg erger hier aan..

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:31

_Mondy_ schreef:
Ik heb hem inderdaad in stand m staan :j

Dan kan je de sluitertijd heel makkelijk aanpassen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:36

Hoe :')

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:47

_Mondy_ schreef:

Heb jij zo'n radarwieltje op je camera? Waarschijnlijk door die te verdraaien. Maar je hebt nu ook foto's met 2 verschillende sluitertijden, dus als je altijd op M fotografeert dan heb je het al vaker aangepast. :P Maar op zich wel handig als je weet hoe je camera werkt als je op M foto's wil maken := Anders even de handleiding erbij pakken?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:49

sdvfoto schreef:
Babel schreef:
Dames, ik heb hard hulp nodig!
Ik werk met een MacBook Air en krijg het maar niet voor elkaar om mn scherm goed te kalibreren.
Op mijn scherm zijn het warme, lichte foto's, maar bekijk ik ze op mn iPhone of op een andere computer, dan hebben ze allemaal een alg groene gloed.
Ik heb al verschillende keren geprobeerd te kalibreren met de Apple software, maar kom er gewoon niet uit.
De foto's lijken dan qua kleur totaal niet meer op wat ze op de camera wel lijken.
Ik zit echt met mn handen in t haar :(
Heeft iemand de oplossing?

Ik heb dit probleem ook. Ik ben 2 jaar terug overgestapt van macbook pro naar een windows laptop omdat ik gek werd van de apple software maar mijn windows laptop kan gewoon niet tegen de goeie beeldschermen op van apple (ondanks dat jij hier problemen mee hebt). Ik heb wel speciaal kalibreer apparaatje er voor en software maar nog krijg ik me beeld scherm niet goed.. Foto's komen totaal andere over op de laptop in vergelijking van de camera.. Als ik foto's op me site of facebook zet check ik ze op me iphone en ipad en telkens is alles totaal anders qua belichting een kleur.. Wordt er niet goed van.. Ik heb de neiging weer terug te gaan op een macbook omdat ik me zo erg erger hier aan..

Ik heb mijn windows laptop op een computer beeldscherm aangesloten staan := en ik heb een Spyder om te kalibreren.

maar Iphone gaf ook wel wat afwijkende kleur vergeleken met beeldscherm.

wel komen de kleuren van mn scherm aardig overeen met mn camera.

Wat mij opvalt is ondanks je kalibreert,dat geprinte fotos toh vaak iets valer uitvalt en iets donkerder dan je bewerkt. Volgens mij is dan nog de enige optie een printer kopen, die ook kalibreren en zelf printen.. maar das me te duur. Dus probeer daar rekening mee te houden.

aan de andere kant.. je kunt je rot frustreren dat t niet perfect is.. maar vergeet niet dat kopers op niet gekalibreerde schermen fotos ook weer heel anders zien. Als hun wit te fel ingesteld staat lijkt alles overbelicht :P

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:07

Alwiene schreef:
_Mondy_ schreef:

Heb jij zo'n radarwieltje op je camera? Waarschijnlijk door die te verdraaien. Maar je hebt nu ook foto's met 2 verschillende sluitertijden, dus als je altijd op M fotografeert dan heb je het al vaker aangepast. :P Maar op zich wel handig als je weet hoe je camera werkt als je op M foto's wil maken := Anders even de handleiding erbij pakken?

En daar kan ik dus niks van vinden. Ik dacht het ook veranderd te hebben maar de sluitertijd blijft heel rap. Ik heb nog niet zo vaak met m gefotografeerd dus ben nog wat zoekende

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:34

Huh maar als je in M stAND fotografeert stel je toch constant je sluitertijd in. Bij elke foto/keer fotograferen doe je dat dan.
Als je alles gewoon laat staan, krijg je ene keer donkere foto's, andere keer zwaar overbelicht.
Hoe kun je dan wel veranderd zijn van 1/100 naar 1/1250 zoals je in je eerdere post zei. Dat is precies het zelfde als naar 1/60 zetten, dezelfde handeling alleen een paar tikken verder doordraaien aan het wieltje.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 23:16

En dat doe ik dus ook telkens. Daarom vind ik het apart dat de sluitertijd bij beide instellingen nagenoeg hetzelfde was. Maar ga morgen weer eens verder prutsen :)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 23:30

Tussen 1/100 en 1/1250 zit een wereld van verschil ...

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:43

Ja wel in het resultaat van de foto.... maar niet qua sluitertijd. Bij beide standen was ie even snel

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:15

Het verschil is juist de sluitertijd.