[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:01

juudii5 schreef:
HLPhoto schreef:
de Sigma 70-200 2.8 in z'n laatste incarnatie is mits gekalibreerd (of door dom toeval goed afgesteld) een uiterst scherp objectief dat de concurrentie met een 70-200L 2.8 USM zonder twijfel aan kan. Wel zijn ze zo nu en dan wat minder betrouwbaar, al compenseert Sigma dat met veel garantie.

De 70-200 f/4 IS USM is beter dan beide bovenstaande en ook beter dan andere 70-200L objectieven van Canon. De enige die dit kwaliteitsniveau haalt is de nieuwe 70-200IS USM II.

@ Lott stop eens met Sigma afkraken op een budgetobjectief. De HSM van de 17-50, 120-300 en de 200-500 is sneller dan [vul in wat je wil]. Kwaliteit kost geld, you get what you pay for geldt voor zo goed als alle objectieven.

Begrijp ik hieruit dat jij de 70-200 F/4 beter vindt dan de 2.8?
Ik zit namelijk ook nog te twijfelen welke ik zal gaan doen.

De nieuwe 70-200 F4/II is id beter dan de oude generatie F2.8. Dat is ook logische wanneer je de ontwikkelingen bekijkt op Cameragebied, de eisen aan objektieven voor de nieuwe volformaat sensoren worden steeds groter, iets wat de L-lijn moet volgen. Ik heb zelf een 2.8 oude generatie (IS/USM), een geweldig objektief waarmee de meeste mensen met een APS-C meer dan bediend zijn.

Echter moet je voor je eigen toepassing bedenken wat je nodig hebt, heb je die extra snelheid nodig wanneer je ook indoor of onder slechtere lichtomstandigheden foto's wilt maken?.

juudii5

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:02

Wat is het verschil dan tussen die F4 en 2.8?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:21

De lichtgevoeligheid toch?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:23

Courses schreef:
Ik heb even een kwestie.
Momenteel bezit ik de 55-250mm IS van Canon, waar ik toch niet hélémaal tevreden over ben.
Heb gemerkt met event laatste keer dat de lens [naar mijn mening althans] vaak laat scherpstelde en vaak ook verkeerd scherpstelde.
Ook heb ik met deze lens tot nu toe al mijn foto's [op welke mm dan ook] moeten naverscherpen.
Mijn 17-85mm IS USM heeft dit veel en veel minder, dus ik baal hier een beetje van.
Nu wil ik stiekum toch wel heel graag naar een 70-200 gaan kijken, maar ben bang dat ik hier nog niet 'aan toe ben zeg maar'.

Is hier een beetje een maatstaaf voor ofzo? :o

En wanneer je eens probeert je autofocus velden beter te gebruiken? Ik neem aan dat je camera dat kan, je hebt daar veel instellingen op. Puntfocus zou een oplossing kunnen zijn, de lens vervangen hoeft dat niet direct te zijn. Ook met een 2.8 70-200 kun je met de "verkeerde" instellingen onscherpe foto's krijgen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:26

Op 08-07-10 schreef ik dit:

magda_90 schreef:
Wellicht dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een Sony Alpha 200 met Sony DT 18-70mm F3.5-5.6 lens en een Sony DT 55-200mm F3.5-5.6 lens.

Mijn kitlens begint geloof ik kuren te krijgen, hij stelt niet altijd scherp en is 'zoekende' zegmaar, zegt dat jullie iets?

En bij beide lenzen mis ik de scherpte de laatste tijd, hoe hoog mijn sluitertijd en de rest ook aangepast is, nog steeds zijn ze niet scherp.

Is dit nu echt iets voor die lenzen of voor de body? Want mijn camera begint wel steeds meer kuren te krijgen dus ik ben eigenlijk wel bang, dat wanneer ik mijn zadel heb, ik waarschijnlijk door mag sparen voor een andere camera. -O-

De 'problemen' die ik had kwamen van de body. Problemen staat bewust tussen aanhalingstekens omdat het geen problemen in die zin zijn, de 200 is een instapcamera en wanneer je meer begint te vragen, loop je al vrij snel tegen de grenzen van die body aan. Daarom heb ik geïnvesteerd in een opvolger van de 200 en sinds afgelopen vrijdag ben ik dan in het bezig van de Sony Alpha 500. Tot nu toe ben ik er erg tevreden mee (het weer werkt alleen niet mee :P ). Tevens heb ik een nieuwe lens gekocht: Tamron SP AF24-135 mm Macro F3.5-5.6.

Deze combinatie maakt mij ontzettend gelukkig. :D Het zijn hele fijne en scherpe foto's en beduidend helderder en vooral sneller dan mijn oude body.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:30

juudii5 schreef:

Het verschil is niet de gevoeligheid -> dat is een onderwerp voor de sensor.

Algemeen: hoe kleiner de F-waarde hoe meer licht doorgelaten wordt. Hoe meer licht, des te kleiner de tijd die nodig is om de foto te nemen. Daarom wordt een lens met een kleine F-waarde ook een "snelle lens" genoemd.

Het verschil tussen F4 en F2.8 is 2 maal zoveel "licht". Het is echter van je eigen fotografie eisen afhankelijk.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:32

Um oke.. maar beide dus goede lensen? Zit 500 euro verschil in geloof ik :)
Het gaat mij nu om de scherpte.. Heb nu een 18-200 lens..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:39

henkb schreef:
juudii5 schreef:

Het verschil is niet de gevoeligheid -> dat is een onderwerp voor de sensor.

Algemeen: hoe kleiner de F-waarde hoe meer licht doorgelaten wordt. Hoe meer licht, des te kleiner de tijd die nodig is om de foto te nemen. Daarom wordt een lens met een kleine F-waarde ook een "snelle lens" genoemd.

Het verschil tussen F4 en F2.8 is 2 maal zoveel "licht". Het is echter van je eigen fotografie eisen afhankelijk.

Weer wat geleerd. :)

juudii5 schreef:
Um oke.. maar beide dus goede lensen? Zit 500 euro verschil in geloof ik :)
Het gaat mij nu om de scherpte.. Heb nu een 18-200 lens..

Scherpte verkrijg je door een snelle sluitertijd, dus in theorie zou je moeten zeggen dat de F2.8 snellere plaaten oplevert?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:40

In slechte omstandigheden wel ja. Als je in een binnenbak staat, dan zal je met de 2.8 kortere sluitertijden kunnen behalen en dus scherpere foto's.

Daarnaast is het verschil natuurlijk ook scherptediepte. Op 2.8 is een minder groot gedeelte van de foto scherp dan op 4.0.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:43

Een Canon L lens tov van een 18-200 is een wereld van verschil in scherpte. Maar zoals gezegd, bekijk het altijd voor je eigen toepassingen waarom bepaalde foto's niet scherp waren en wat scherpte eigenlijk is. Voor de meerste mensen zijn niet scherpe foto's "out of focus" of met een te grote sluitertijd genomen. Het kan daarom zijn dat voor bepaalde situaties een relatief goedkope 50mm/F1.8 een betere oplossing is!?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:44

HLPhoto schreef:
SSDesign schreef:
Ik heb de Sigma 70-200 f/2.8. Ben er niet altijd tevreden over. Nu bijna 4 jaar in bezit (of ja, ik leen hem van mijn vader :P ) en hij is vooral op 2.8 soft. Fotografeer dan ook voornamelijk op 4.0 en dat gaat wel prima :) De ene keer is hij super scherp, de andere keer is hij net wat softer en soms heb ik een serie foto's die gewoon ronduit slecht zijn.

Kalibreren + welke versie van de 70-200 f/2.8 heb je precies?

SSDesign schreef:
Dat is ook de reden om toch een Canon 70-300 aan te schaffen. Moet wel zeggen dat ik altijd met de Sigma gefotografeerd heb dus in principe kan het prima. Merk ook dat hij met de Canon EOS 40D beter is dan met de 350D, maar dat lijkt me logisch.
Mij niet ;)

Kalibreren is geen optie aangezien de lens niet in mijn bezit is. Ik mag hem gebruiken, maar heb er verder heel weinig over te zeggen :)

Ik heb de F2.8 EX APO DG HSM van Sigma :)

En wat betreft dat laatste; de verkoper van de 40D heeft mij verteld dat deze camera nauwkeuriger scherp stelt dan de 350D...?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:49

SSDesign schreef:
[
En wat betreft dat laatste; de verkoper van de 40D heeft mij verteld dat deze camera nauwkeuriger scherp stelt dan de 350D...?

Elke nieuwe generatie digitale spiegelreflex camera's heeft een "beter" autofocus systeem. De gebruiker moet alleen de goede instelling kiezen!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:50

henkb schreef:
Een Canon L lens tov van een 18-200 is een wereld van verschil in scherpte. Maar zoals gezegd, bekijk het altijd voor je eigen toepassingen waarom bepaalde foto's niet scherp waren en wat scherpte eigenlijk is. Voor de meerste mensen zijn niet scherpe foto's "out of focus" of met een te grote sluitertijd genomen. Het kan daarom zijn dat voor bepaalde situaties een relatief goedkope 50mm/F1.8 een betere oplossing is!?

Om hierop in te haken (een ander onderwerp). Een vaste brandpuntafstand, maar dan de groothoekbrandpunten, zal dat een uitkomst zijn voor onweer fotografie denken jullie? Die vraag kwam in mijn hoofd afgelopen nacht (tijdens het onweer :D ).

[edit] Of zoiets van Tamron: 11-18 mm of 10-24 mm (http://www.kieskeurig.nl/objectief/tamr ... if/258155/ en http://www.kieskeurig.nl/objectief/tamr ... if/240832/)

[edit2] En niet alleen specifiek voor onweer hoor, ook voor stedentrips voor architectuurfoto's zoek ik een mooie groothoeklens.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 29-08-10 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:57

magda_90 schreef:
henkb schreef:

Om hierop in te haken (een ander onderwerp). Een vaste brandpuntafstand, maar dan de groothoekbrandpunten, zal dat een uitkomst zijn voor onweer fotografie denken jullie? Die vraag kwam in mijn hoofd afgelopen nacht (tijdens het onweer :D ).

[edit] Of zoiets van Tamron: 11-18 mm of 10-24 mm (http://www.kieskeurig.nl/objectief/tamr ... if/258155/ en http://www.kieskeurig.nl/objectief/tamr ... if/240832/)

http://pietberger.webnode.com/news/bliksem-fotografie/

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:58

Ik had mijn bericht voor de tweede keer geedit: en niet alleen specifiek voor onweer hoor, ook voor stedentrips voor architectuurfoto's zoek ik een mooie groothoeklens.

[edit] En bedankt voor de link!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:59

Interessant artikel, henkb!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:02

imd schreef:
Interessant artikel, henkb!

idd!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:03

Twijfel nog wel tussen de 2.8 en F4..

Of de 70-300? of is die niet wat?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:08

henkb schreef:
Courses schreef:
Ik heb even een kwestie.
Momenteel bezit ik de 55-250mm IS van Canon, waar ik toch niet hélémaal tevreden over ben.
Heb gemerkt met event laatste keer dat de lens [naar mijn mening althans] vaak laat scherpstelde en vaak ook verkeerd scherpstelde.
Ook heb ik met deze lens tot nu toe al mijn foto's [op welke mm dan ook] moeten naverscherpen.
Mijn 17-85mm IS USM heeft dit veel en veel minder, dus ik baal hier een beetje van.
Nu wil ik stiekum toch wel heel graag naar een 70-200 gaan kijken, maar ben bang dat ik hier nog niet 'aan toe ben zeg maar'.

Is hier een beetje een maatstaaf voor ofzo? :o

En wanneer je eens probeert je autofocus velden beter te gebruiken? Ik neem aan dat je camera dat kan, je hebt daar veel instellingen op. Puntfocus zou een oplossing kunnen zijn, de lens vervangen hoeft dat niet direct te zijn. Ook met een 2.8 70-200 kun je met de "verkeerde" instellingen onscherpe foto's krijgen.

Zou toch een vrij leuke lens moeten zijn als ik het goed begrepen heb, echter gaf mijn fotograaf ook aan dat het voor mijn doel (paarden in beweging) niet ideaal en eigenlijk niet snel genoeg is.
Zou het kunnen dat de combinatie van deze lens met je body last heeft van frontfocus/backfocus?

Dikgedrukte deel kan ik trouwens wel beamen, heb nu dus de 70-300 IS USM van Canon, maar ook met deze superlens presteer ik het nog om veel foto's te laten mislukken :o (Weten we alleen iig zéker dat het níet aan de lens ligt :') )

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:44

juudii5 schreef:
Twijfel nog wel tussen de 2.8 en F4..

Of de 70-300? of is die niet wat?

De 70-300 (en niet de DO van dit type) wordt over het algemeen als een "verstopte" L lens gezien vanwegen zijn kwaliteiten.

Maar elke toepassing heeft zijn eigen budget nodig, dus vraag jezelf waar je de meeste foto's maakt, buiten, binnen, waarvan, hoe je ervaringen tot nu toe waren en stem daar je keus op af. De 70-300 van Canon is een goede lens die zeker kan concurren met de F4 (oude generatie).

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:34

Nog een vraagje.

Laatste tijd krijg ik heel vaak een error dat mijn lens geen contact kan maken met mijn camera tijdens het fotograferen. Hij zegt dan dat ik de contactpunten schoon moest maken. Hoe kan ik dit het beste (laten) doen?

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:55

ik heb de sigma 50-150 2,8 voor nikon
en ja ik merk ook dat bij minder weer hij heel erg veel moeite heeft met scherp stellen

maar ook met deze heb ik ook wel scherpe foto's alleen hij heeft soms net even iets meer moeite er mee

maar veder prima lens en wie fotografeerd er nu bij b.v regen enzo weinig mensen lijkt mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:16

SSDesign schreef:
Nog een vraagje.

Laatste tijd krijg ik heel vaak een error dat mijn lens geen contact kan maken met mijn camera tijdens het fotograferen. Hij zegt dan dat ik de contactpunten schoon moest maken. Hoe kan ik dit het beste (laten) doen?

Gewoon even je vinger of een doekje langs de contactpunten halen, dat verhelpt het probleem meestal wel.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:46

Hier helaas ook de fout dat de contactpunten schoongemaakt moeten worden. Hier werkt het alleen niet, de fout blijft maar dan alleen van 17 tot ongeveer 30/35 mm op de 17-85mm lens van Canon. Winkel waar we hem gekocht hebben adviseert om er mee terug te gaan naar Canon, maar ja de garantie is natuurlijk al verlopen en geen idee wat zo iets zou kosten laten we het nog maar even zo.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:52

jenne schreef:
Hier helaas ook de fout dat de contactpunten schoongemaakt moeten worden. Hier werkt het alleen niet, de fout blijft maar dan alleen van 17 tot ongeveer 30/35 mm op de 17-85mm lens van Canon. Winkel waar we hem gekocht hebben adviseert om er mee terug te gaan naar Canon, maar ja de garantie is natuurlijk al verlopen en geen idee wat zo iets zou kosten laten we het nog maar even zo.
Poetsen met een gummetje werkt soms ook!